Metallica

Oppgave om heavy metal-bandet Metallica.

Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.04.29
Tema
Rock

Innholdsfortegnelse

Historien til Metallica

James Alan Hetfield

Lars Ulrich

Kirk Lee Hammet

Robert Trujillo

Tidligere medlemmer

Oversettelse av Harvester of Sorrow

Topp 10 liste

 

<bilde>

 

<bilde>

 

Historie

Metallica ble grunnlagt i 1981, med James Alan Hetfield, Lars Ulrich, Lloyd Grant og Ron McGovney. James spilte rytmegitar og sang, Lloyd spilte hovedgitar, Ron spilte bass og Lars på trommer. Etter masse tid med jamming var de på jakt etter en fast gitarist, helt til de landet på Lloyd Grant.

 

Navnet fikk de etter at Ron Quintana inviterte Lars til å velge navn til det nye magasinet om den britiske bølgen av Heavy Metall. Ron foreslo Metallica, men Lars kom fort opp med forslaget: Metal Mania, og tok navnet Metallica til bandet sitt. Ett år senere spilte de inn Hit the Lights.

 

Lars overtalte Brian Slagel til å inkludere den første sangen de lagde: ”Hit the Lights” på Metal Massacre samlingen. Men Lloyd var bare gitarist i Metallica på deltid, så derfor var Metallica på desperat jakt etter enn fast gitarist. Dave Scott Mustaine hadde nettopp forlatt bandet Panic og dro på audition for å bli Metallica's gitarist. Metallica ble så imponert av lydprøven og utstyret hans at de ansatte han med en gang. Etter det begynte de å utgi flere små singler som: ”Hit the Lights” og ”Ron’s Garage”. Noen måneder senere utga de sitt første album ”No Life ’Til Leather”, og senere ”Metal Up Your Ass” som senere ble berømt.

 

En av mange netter da Dave var full helte han ølen sin på bassen til Ron, da ble Ron så sint at han forlot bandet. Metallica var nå på jakt etter en ny bassist helt til de så Clifford Lee Burton spille i Trauma. De spurte han om han ville bli med i bandet, han ble med på det på en betingelse: at de skulle flytte Metallica til hjembyen hans: San Francisco.

 

Etter hvert begynte de alkoholrelaterte problemene til Dave Mustaine å bli for mye, så han ble dumpet ut av bandet på en ganske uhøflig måte av James. Han lagde senere bandet Megadeath som skulle bli en av de store rivalene til Metallica, sammen med Slayer og Anthrax.

 

Noen dager etter ble Kirk Lee Hammet hentet fra ”Exodus” for å bli den nye hovedgitaristen i Metallica. Med sine progressive gitar-riff og soloer lagde de ”Kill ’em all” i 1983. Den gjorde den voksende fanbasen demmes enda større. Ett år senere kom suksessalbumet: ”Ride the Lighting” ut, som jeg mener er ett av de beste albumene.

 

Albumet fikk oppmerksomhet fra ”Elektra Records” og utga sitt første album med dem i 1986: ”Master of Puppets” Det mener mange eksperter at er det beste Heavy Metal albumet igjennom tidene. De hadde nå nådd verdensberømt suksess.

 

<bilde>

 

27 september, 1986. I Ljungby i Sverige, rett fra en konsert. Metallica kjørte med buss påvei mot Køpenhavn når bussjåføren sovnet på rattet og sklei av den glatte veien. Clifford Lee Burton døde i den bussulykken og hele verden gråt.

 

<bilde>

 

Etterpå med Cliff’s familie sin velsignelse bestemte de seg for å fortsette, og begynte med auditioner. 28 oktober, 1986 Jason Curtis Newsted ble ansatt som bassist i Metallica etter Burtons bortkomst. I 1988 kom ”And Justice for All”, som ble det første albumet Jason spilte på. I 1989 fikk de seg den første Grammy prisen for albumet sitt. Og etter det kom albumet ”Metallica” eller bedre kjent som ”The Black Album” i 1991. Det ble deres mest suksessfulle album og ble nummer 1 på mange av topplistene rundt omkring i verden. Og er nå den det 26 mest solgte albumet i Amerika igjennom all tid.

 

Load, Re-load ble utgitt noen år senere. Og så kom Garage Inc, S&M 1 og S&M 2.

 

Jason Newsted ble nektet å drive på med noen slags sideprosjekt. Så han sluttet i bandet etter 15 år i Metallica.

 

Under ”Saint Anger” turneen dro James på et rehabiliteringssenter for å kvitte seg med alkoholen i ett år. Og når han kom tilbake krevde han at de skulle bare jobbe 4 timer hver dag, resten av tiden skulle han bruke på familien sin. Under innspillingen til ”Saint Anger” spilte Bob Rock (produceren til Metallica) Bass. De ansatt en terapeut for å ordne opp i problemene deres.

 

I 2003 ble Robert Trujillo den nye bassisten, og ble bare med på turneen til ”Saint Anger”.

 

Napster

Etter å ha spilt inn ”I Dissapear” til filmen ”Mission Impossible 2” fant de ut at over 300,000 mennesker hadde lastet ned sangen deres via Napster. De saksøkte Napster og krevde at alle de 300,000 menneskene skulle stenges ute av Napster. Metallica vant og mistet ganske mange fans. De ble satt på 17-ende plass i ”Blenders magazine” som de største pysene innen rock.

 

James Alan Hetfield

James Alan Hetfield er rytme-gitaristen og hovedvokalen i Metallica.

 

Han født i 1963 i Downey i California av Virgil og Cynthia Hetfield. De var sterke tilhengere av en lite utbredt religion: ”christian science”. Den går ut på at man ikke skal motta noen slags form for medisinsk hjelp, og at hvis gud vil at den som er skadet skal bli frisk, så gjør han det selv.

 

<bilde>

 

Han var 9 år gammel når han først tok pianotimer. Og kort tid etterpå lånte han broren (David) sine trommer. Han var 14 år når han begynte med gitar. Han lagde sitt første band  «Obsession» i tenårene. Jim Arnold var på gitar så han tok jobben som hovedvokalist. Han fikk nedatt karakter i nesten alle fagene bortsett fra Musikk, som han holdt en sterk 6-er på igjennom hele skolen.

 

Han flyttet til Brea i California og begynte på Brea Olinda High school hvor han fortsatt holdt 6-eren i musikk. Etter at han flyttet tilbake begynte han å jamme med Ron McGovney i huset hans som skulle rives. Han formet mange band før han møtte Lars Ulrich via en annonse i «The Recycler». De skapte Metallica.

 

Nå er han gift med Francesca og har tre barn: Cali, Castor og Marcella

 

Lars Ulrich

Lars Ulrich ble født i Danmark 1963. Og er trommisen i Metallica, som sammen med James grunnla Metallica. Faren hans hadde vært tennisproff og lærte Lars å bli veldig god i sporten.

 

<bilde>

 

Som 9-åring så han sin første konsert av Deep Purple og ble hypnotisert av den. Det var da han fikk musikkinspirasjonen sin. Det så besteforeldrene hans og kjøpte han ett trommesett når han var 13-år gammel. Familien flyttet til California for at Lars skulle bli proff tennisspiller. Men ikke lenge etterpå ble han lei av tennis og ville satse på musikken, hans store lidenskap. Dette tok familien med dyp sorg og truet med å flytte hvis han ikke fortsatte med tennis. Lars valgte å flytte til Los Angeles når han var 17 år, og satt ut en annonse for å finne noen å jamme med. Da svarte James etter 2 dager. James var ikke særlig imponert men når Lars ble med etter hvert. Nå er det Lars som står for det meste av organiseringen av konserter og andre ting, for eksempel Napster saken.

 

Kirk Lee Hammet

Kirk Lee Hammet ble født I 1962 i San Francisco i California. I tenårene begynte han å fatte interesse i broren sine gitarer og Hard Rock plater. Han ble veldig inspirert av Jimi Hendrix. Så han begynte med trommekurs, og begynte med gitar først når han var 15 år. Og har blitt nominert som verdens ellevte beste gitarspiller. Han prøvde mange gitarer gjennom ungdomstiden og landet på en Gibson Flying-V. Også begynte han på en jobb på Burger King for å få råd til en Marshall forsterker. Han formet det første bandet sitt: ”Exudos”.

 

<bilde>

 

Han var en ut av de heldige lærlingene av den store gitarkongen Joe Satriani. Og I 1983 ble han invitert til å spille i Metallica.

 

Han giftet seg med Lani i 1998, de fikk en sønn: Angel Ray Keala Hammett.

 

Robert Trujillo

Roberto Agustín Miguel Santiago Samuel Trujillo Veracruz ble født 1963, I Venice I California. Han Begynte å spille bass når han var 12 år. Han spiller uten plekter akkurat som Cliff. Han har spilt i flere store band sånn som Ozzy Oasbourne og Suicidal Tendencies.

 

<bilde>

 

Tidligere medlemmer

1. Ron McGovney (Bassist)

2. Lloyd Grant (Gitar)

3. Cliffor Lee Burton (Bassist)

4. Dave Scott Mustaine

5. Jason Curtis Newsted (Bassist)

Harvester of Sorrow

My life suffocates
Planting seeds of hate
I’ve loved, turned to hate
Trapped far beyond my fate

I give
You take
This life that I forsake
Been cheated of my youth
You turned this lie to truth

Anger
Misery
You’ll suffer unto me

Harvester of sorrow
Language of the mad
Harvester of sorrow

Pure black looking clear
My work is done soon here
Try getting back to me
Get back which used to be

Drink up
Shoot in
Let the beatings begin
Distributor of pain
Your loss becomes my gain

Anger
Misery
You’ll suffer unto me

Harvester of sorrow
Language of the mad
Harvester of sorrow

All have said their prayers
Invade their nightmares
See into my eyes
You’ll find where murder lies

Infanticide

Harvester of sorrow
Language of the mad
Harvester of sorrow
Language of the mad
Harvester of sorrow

Harvester of Sorrow (X5)

 

Samler av Lidelse

Mitt liv kveles

Sette frø av hat

Æ har elska, snudd tel hat

Fanga langt hinsides min tro

 

I gir

Du tar

Det livet som æ hate

Tatt ifra mæ min ungdom

Du snudde løgn tel sannhet

 

Vrede

Smerte

Du lide helt tel mæ

 

Samler av lidelse

Språket av galskap
Samler av lidelse

 

Helt svart ser klart

Min job e snart gjort hær

Prøve å få mæ telbake

Telbake tel det som va

 

Drikk opp

Skyt inn

La bankinga begynne

Forhandler av smerte

Ditt tap blir min fortjeneste

 

Vrede

Smerte

Du lide helt tel mæ

 

Samler av lidelse

Språket av galskap
Samler av lidelse

 

Alle har sagt sine bønna

Innta demmes mareritt
Se I øyan mine

Der finn kor morderen ligg

 

Barnemord


Samler av lidelse

Språket av galskap
Samler av lidelse

Språket av galskap
Samler av lidelse

Samler av lidelse (X5)

 

Topp 10 liste

Først må jeg bare si at denne listen forandrer seg konstant og varer maks ett par dager…

1. Hakuna Matata

2. No Leaf Clover

3. To Live is to Die

4. Escape

5. And justice for all

6. One

7. Ride the Lightning

8. Until it sleeps

9. Blackened

10. Master of Puppets

 

<bilde>

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst