Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (709) Anmeldelse (bok, film...) (634) Artikkel (927) Biografi (262) Dikt (1036) Essay (552) Eventyr (115) Faktaoppgave (374) Fortelling (833) Kåseri (610) Leserinnlegg (119) Novelle (1310) Rapport (621) Referat (173) Resonnerende (204) Sammendrag av pensum (179) Særemne (155) Særoppgave (337) Temaoppgave (1246) Annet (527)

Språk

Bokmål (8054) Engelsk (1612) Fransk (26) Nynorsk (1123) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kost ved laktoseintoleranse

Kost ved laktoseintoleranse

Handler om kost ved laktose.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.04.2008

Laktose (melkesukker) finnes i melken til alle pattedyr. Kumelk inneholder ca 5% laktose. Laktoseintoleranse er en tilstand som oftest opptrer hos voksne mennesker. Laktoseintoleranse kommer av mangel på enzymet laktase. Laktase spalter laktose. Laktose finner vi i melk fra pattedyrene. Laktose består av glukose og galaktose, for å kunne bli absorbert fra tynntarmen må laktosen bli spaltes til glukose og galaktose. I tynntarmens slimhinne finnes enzymet laktase og dette enzymet hjelper til med spaltingen. Når en person mangler enzymet laktase er det nødvendig med en laktoseredusert kost. En person med laktoseintoleranse tåler omtrent 1 dl melk om dagen, det tilsvarer 5g laktose. Symptomene på laktoseintoleranse er diaré, oppblåsbarhet, kolikk og gassdannelse.

 

Målsetning med kosten:

Målsetningen med kosten er å bli kvitt symptomene (diaré, oppblåsbarhet, kolikk og gassdannelse). Det er også viktig å opprettholde et fullstendig kosthold. Innholdet av næringsstoffer og energi skal være som i hverdagskosten.

 

Målgruppen:

Laktoseredusert kost er anbefalt til pasienter som har symptomene på laktoseintoleranse. Det er veldig sjelden det blir krevd en helt laktosefri kost, en laktoseredusert kost er det de fleste har behov for.

 

Laktosefrie matvarer:

  • Alle faste hvite oster som edamer, gauda, norvegia og jarlsberg.
  • Smørbare smelteoster.
  • Soyayoghurt, soyais, soyamelk, margarin uten melk og matoljer.
  • Ren fisk og kjøtt.
  • Egg.
  • Frukt, bær, grønnsaker, nøtter og poteter.
  • Gryn, mel og frokostblandinger.
  • Ris, pasta, linser og bønner.
  • Sukker, syltetøy, sirup og honning.
  • Saft, juice og brus.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil