Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Farger i klær og mote

Farger i klær og mote

Bytt ut mørke klær med fargerike klær, så stiger humøret!

Karakter: 5

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.03.2008
Tema
Mote


Dersom vi ønsker å forandre fargene i hjemmene våre, byr ikke det på store problemer. Det går greit å blande en malingsfarge vi liker, og vi finner gjerne gardiner, møbler og andre interiørartikler i farger som passer sammen. men når det gjelder klær er det ikke like enkelt. motebildet dikterer nærmest konfeksjonsbransjen, og det har vært nesten helt umuligå få tak i klær i andre farger enn det moten tilbyr. Aller verst har det da vært hvor høstmoten og vinter moten, som i årevis har vært dominert av sort, grått og andre "ikke-farger". I perioder har klare farger nesten vært fraværende i motebildet, og det på en tid av året når vi virkelig trenger vakre farger!

 

Når så mange mennesker i Norge prater om høst og vinter depresjoner, hvorfor forlanger vi ikke at innkjøperene gir oss flere valgmuligheter? Hvorfor kan ikke moten tilby oss annet enn "ikke-farger"? Det er de varme fargene som vi virkelig trenger når det er mørkt og kaldt. Rødt, oransje og gult er farger som vi trenger! Selvfølgelig kan vi bruke sort, brunt og grått av og til, klart det! (Eller i kombinasjon med andre farger). Men å kle seg i sort, grått, hvitt og brunt hele tiden blir galt helsemessig, sett ut ifra fargepsykologien. Vi trenger faktisk fargeenergiene i mørketiden.


 

I vår- og sommerkolleksjoner kommer oftere klare farger inn, både for kvinner og for menn. Norske designere er heldigvis med nå og påvirker. Moods of Norway er et av de norske merkeklærne som gir ut kolleksjoner i farger. Med flere nordiske designere vil vi forhåpentligvis etter hvert kunne få et mer variert motebilde når det gjelder farger, men foreløpig så er markedet litt for dårlig når det gjelder å bruke farger.

 

Men hvorfor velger ekspeditørene i motebrasjen bort farger?

 

Grunnen til dette, grunnen til at motebransjene har valgt bort de klare fargene og heller valgt de såkalte "ikke-fargene" er på grunn av at de rett og slett er redde for økonomien. Det er alltid vanskelig å vite når en ny fargekose vil slå an. Så dersom vi ønsker forandring, må vi klage på de dårlige fargevalgene. Hvis vi forblir fargeblinde og kjøper det som forettningene tilbye blir det ingen forandring, men ofte kan også unskyldningen for motebransjen være "ingen vil kjøpe vinterkåper i annet enn mørke farger" men hvordan i all verden kan de si dette når de aldri har prøvd annet enn mørke de såkalte "ikke-fargene"? De støtter seg til statistikken som ble tatt en sesong å viser at sort var bestselgeren, men det kunne jo ikke blitt annerledes når det ikke er andre alternativer enn sort! Vår fargehelse har vært lidende. Hvordan har det seg slik at vi synes sort og grått er så elegant? Mange innrømmer at de egentlig ikke synes det er pent i det hele tatt, og sier de blir deprimerte hver gang de tar på seg sorgens farge, og blir ikke stort mer glade da det bare er svartkledde mennesker å se omkring. Man blir påvirket av moter og trender - ja, faktisk diktert hva vi skal like.

 

Subjektive farger

Hvis en moteskaper selv foretrekker sort og mørke farger, kan de være hans subjektive farger. Hvis han velger farger til sin kolleksjon ut ifra sine egne preferanser, så er det stor sannsynlighet for at våre subjektive farger er det stikk motsatte av hans. At han gjør det en gang er forståelig, men hvis han velger etter sin farge smak hver eneste sesong, er det kleskjøpere i hele Europa som vil få de negative virkningene.

 

Moten skapes ofte i Frankrike og Italia. Det har de ikke mørke og lange vintre som oss her i Norden. Derfor vil sort kanskje ikke være så galt for dem. For de fleste her i Norden derimot, vil dette bli helt feil, selv om mange ikke er klar over det. Moteskapere må lære seg å ta avstand fra sine egne fargepreferanser dersom de ønsker å jobbe profesjonelt.

 

Menneskers subjektive fargevalg kan være så forskjellig fra person til person. Derfor skal man ikke tre vårt subjektive fargevalg ned over hodene på andre!

 

Alle mennesker er unike og forskjellige og har farger som "tiltaler" dem, men det behøver ikke bety at de samme fargene er yndlingsfargene dine livet ut. Det kan variere, men det er alltid farger som vi føler oss mer vel i enn andre. Kanskje er det på tide at vi velger å kle oss i det vi trives i og kles best - og ikke slavisk følge moten! Tenk heller over hvilken mennesketype du er.

 

Det er utviklet en teori om at hvert menneske er født med en bestemt grunntone i hudfargen, og at den, i tillegg til håtfarge og øyenfarge, bestemmer hvilken "årstid" vi er sortert under. Ut fra "årstiden" hjelper fargeeksperter oss til å finne frem de fargenyansene som kler oss best. Det er ikke tvil om at riktig valg av fargenyanser har gunstig innvirkning på utseendet vårt og er viktig for at vi skal føle oss vel, men selvfølgelid skal du ikke velge bort en farge i spekteret bare på grunn av at en fargekonsulent har sagt du ikke kler fargen. Liker du fargen, og føler deg vel med den, bruk den! Da kan du heller finne frem til den fargenyansen som kler deg best. Fargepsykoligisk kan nettopp den fargen du liker være viktig for deg. Heller ikke ut ifra "årstidsfargene" er det mange som kler sort.

 

Sort og grått

Har sort og grått alltid blitt sett på som en elegant farge? Slett ikke! Etter reformasjonen ble sort brukt av mennesker som ville signalisere at de var gode, rettroende protestanter, men problemet den gangen var at det var både dyrt å vanskelig å få tak i sort fargestoff. Det ble sagt at sort og brunt til og med ble fremstilt av døde kropper. Sort har også lenge blitt sett på som dødens og sorgens farge i vår kultur. For ikke så altfor lenge siden ble det sett på som ukorrekt å komme i en begravelse i annet enn sort, og hadde du enke blitt, skulle man helst gå i sort, gjerne i hatt med sort sorgeslør i lang tid etter begravelsen. Det er fremdeles slik i den kongelige familie. Noe som må nevnes er at dronning Maria Stuart av Skottland hadde kledd seg i sort og rødt da hun ble ledet til skafottet i 1587. Ingen vet om fargene var bevisst valgt - rødt for hennes mot i møtet med døden, sort for døden.

 

Noen mener at sort er beskyttende og en kan gjemme seg bak sorte klær. Andre mener at sort er mystisk, hemmelighetsfullt og sexy. Sort slipper ikke gjennom lys og farger. I stedet for å gi kroppen energi slik andre farger gjør, vil sort i det lange løp tappe deg for energi.

 

Den dag i dag skal alle helst være syltynne, og mange kler seg derfor i mørke klær for å virke slankere. Etter å ha brukt mørke klær i flere år, tror jeg rett og slett at folk har blitt redde for å skille seg ut ved å bruke farger. Om sommeren er det kanskje mange som tør å vise hvem vi er, men slik er det så absolutt ikke til vinterstid.

 

Få mennesker har tro på at de nye norske designerene vil kunne påvirke trend og mote. For at trend og mote skal endres når det gjelder farger, må designere i Frankrike og Italia legge seg på samme kurs. Norge er et altfor lite marked. men moten er som et verktøy, den skal brukes for og kreere noe selv. Man skal kunne plukke ut det man liker og sette det sammen til en garderobe som man trives med, og som dekker den enkeltes behov når det gjelder farger og design. Bli aldri en slave av moten, da mister du din egen identitet!

 

Grått har i mange år blitt sett på som en fattigmannsfarge, og den engelske kong Richard beordret faktisk de lavere klassene i samfunnet til å kle seg i grått. Fargeterapeuter mener at grått signaliserer sammenbrudd og vanskeligheter. Grått er en nøytral farge som alene virker livløs, fargesløs, flat og følelsesnegativ, men grått kan sammen med andre farger få liv å gi andre farger god støtte. I likhet med sort er grått helsemessig ingen god farge.

 

De fleste av oss har hørt utrykket "du ser jo helt askegrå ut!" Og de aller fleste kjenner til eventyret om Askepott. Først da hun ble kledd i vakre klær med delikate farger oppdaget alle hennes skjønnhet.

 

Det kan være situasjoner hvor vi mennesker ikke ønsker å bli sett, da kan en kle seg i grått. Men hvis en ønsker å bli "oppdaget", da bør en heller stråle i rødt eller rød/oransje. Ingen andre farger tiltrekker seg mer oppmerksomhet. Grått får ikke en kvinne til å skinne - ei heller en mann!

 

"The man in black"

Johnny Cash, som alltid kledde seg i sort, var en veldig alvorlig mann. Kanskje tristheten hadde blitt lettere å bære hvis han hadde brukt mer farger? Men hvorfor kledde han seg alltid i sort? Grunnen forteller han i sangen "Man in black", og han bekrefter at sort er tristhetens og håpløshetens farge. Det er en grunn til at han alltid brukte denne fargen; det er all urettferdigheten i verden. Han mente at mye burde forandres, men så lenge som verden ikke beveger seg i riktig retning, ville han fortsatt gå i sort. Mange har vel kanskje trodd at Cash kledde seg i sort for å være trendy, men sangen avslører grunnen.


 

"The man in black"
Written by John R. Cash

 

well, you wonder why i always dress in black,
why you never see bright colours on my back,
and why does my appearance seem to have a somber tone.
well, there's a reason for the things that i have on.

 

i wear the black for the poor and the beaten down,
livin' in the hopeless, hungry side of town,
i wear it for the prisoner who has long paid for his crime,
but is there because he's a victim of the times.

 

i wear the black for those who never read,
or listened to the words that jesus said,
about the road to happiness through love and charity,
why, you'd think he's talking straight to you and me.

 

well, we're doin' mighty fine, i do suppose,
in our streak of lightnin' cars and fancy clothes,
but just so we're reminded of the ones who are held back,
up front there ought'a be a man in black.

 

i wear it for the sick and lonely old,
for the reckless ones whose bad trip left them could,
i wear the black in mournin' for the lives that could
have been,
each week we lost a hundred fine young men.

 

and, i wear it for the thousands who have died,
belivin' that the lord was on their side,
i wear it for another hundred thousand who have died,
belivin' that we all were on their side.

 

well, there's things that never will be right i know,
and things need changin' everywhere you go,
but 'till we start to make a move to make a few things right,
you'll never see me wear a suit of white.

 

ah,i'd love to wear rainbow every day,
and tell the world that everything's OK,
but i'll try to carry of a little darkness on my back,
'till things are brighter, i'm the man in black

 

Men hvorfor påvirker fargene psyken?

Fargene som øyet ser, ledes via synsnerven direkte til hypotalamus som er den delen av hjernen som styrer våre hormoner og det endokrine systemet. På denne måten forårsaker farger komplekse fysiologiske reaksjoner, som i sin natur fremkaller psykologiske reaksjoner.

 

Fargenes påvirkning

Lysets forskjellige bølgelenger har ulike energi. Med andre ord, fargene har ulike egenskaper og ulik påvirkning på oss. Men vi er ikke bare avhengig av øynene for og kunne se farger, også de ytterste lagene av huden og hodeskallen vår er mottagelig for fargepåvirkning. Derfor påvirkes blinde mennesker av farger like mye som seende mennesker. Dette sier vel kanskje litt om hvorfor vi mennesker blir påvirket av de fargene vi bruker og jeg håper du har etter å ha lest denne oppgaven fått en bedre forståelse av hvorfor vi burde bruke våre subjektive farger.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil