Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hva innebærer det å ha et livssyn?

Hva innebærer det å ha et livssyn?

Drøfting rundt det å ha et livssyn.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.03.2008

Jeg møtte i fjor en mann ved jernbanetorget. Han kom bort til meg da jeg sto og ventet på bussen. Jeg skulle på trening med skolen da han introduserte seg som Per og spurte om jeg trodde på Gud. Jeg svarte han at det gjorde jeg ikke. Han gav meg da et hefte som fortalte om han og hans møtte med den kristne Gud. Per hadde en natt følt samme smerte som Jesus følte da han ble pisket, og neste dag våknet Per opp med røde piskemerker på ryggen. Disse var avbildet i heftet jeg fikk av han. Han fortalte meg også andre historier hvor han hadde møtt Gud og fått sterk kontakt. Denne mannen hadde ut i fra hva jeg mener en sterk kristen tro. Altså et kristent livssyn.

 

Så hva er da et livssyn hvis vi sier at Per hadde et sterkt kristent livssyn. Det må være å tro på noe. Per trodde sterkt på Gud og hadde møtt Gud flere ganger og dette gjorde hans tro enda sterkere. Men et livssyn må ikke være å tro på Gud som Per gjorde. Så lenge du tror på noe i livet har du et livssyn. Du kan tro på en Gud som i kristendommen, eller du kan ha et polyteistisk livssyn der du tror på flere Guder som i Hinduismen. Du kan også ikke tro på noen Gud, men for eksempel tro på livet i seg selv. Noe som klinger godt i lag med humanetisk forbund hvor de setter mennesket i sentrum. Ingen overnaturlige makter er høyere enn mennesket selv og individet kan handle ut i fra tanker de kan skape ut i fra erfaringer hentet fra livet.

 

Det finnes mange forskjellige grader av livssyn. Noen mennesker er sterkt troende, mens noen er mer moderate og ikke følger regler fra religionen like strengt opp som andre. Noen må sette seg ned å be med en gang det skjer noe vondt, mens andre kanskje er i kirken en gang i året og tar det ikke så veldig høytidelig. Noen liker bare å ha noe å tro på og noen liker å be for å lette skyldfølelser. Mange blir plutselig veldig kristne når de ligger på dødsleiet og føler at de trenger noen å be om hjelp fra. Blant annet er det mange kreftpasienter som blir hel kristne i sykesengen.

 

Vi kan si at et livssyn er hvordan vi forholder oss til de største spørsmålene i livet. Hvor kommer vi fra? Hvordan er jorden blitt til? Hvem er vi? Slike spørsmål er de store spørsmålene som du definitivt ikke kan svare ja eller nei på.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil