Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Yatzy" av Harald Rosenlow Eeg

"Yatzy" av Harald Rosenlow Eeg

Forteller kort om Harald Rosenløw Eegs ungdomsroman "Yatzy" der boka blir fortalt i korte trekk og der det blir hentet fram det viktigste i boka.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.03.2008
Tema
Yatzy

Yatzy er en bok som handler om Dag Vidar og hans ”reise” gjennom starten på sitt nye liv som ender godt men det starter dramatisk med noen tilbakeglimt på livet sitt. Og livet hans er både fylt med dramatiske og humoristiske hendelser. Dag Vidar får et eget DV-kamera (DV= Digital Video/Dag Vidar) Slik at han kan filme begynnelsen på sitt nye liv. Og på skolen får han i oppgave å lage en film om det siste halve året på ungdomskolen som skal vises på avslutningen.

 

Dag Vidar filmer litt over alt til og med når Gloria og han kysser, og i skolestyret der det sitter bare nerder, han filmer i jentegarderoben, på sykkelen, kort sagt over alt.

 

En gang mister han dv. Kameraet i vannet og han kan ikke filme lenger. Han sier ingen skal få lage film av de filmene han har filmet med kameraet sitt. Men broren hans (Gustav) gir likevel bort filmene så de kan bli redigert og vises.

 

Men Dag Vidar går hele tiden med frykten om å avsløre det som har skjedd tideligere. Yatzy er en ”happy ending” bok der både kjærlighet og trygghet lykkes og alle lever lykkelige alle sine dager og spiller yatzy, der fritt er for blautfisker.

 

Harald Rosenløw Eeg skildrer veldig bra og hand skriver fengende, både for unge og gamle. Yatzy er en bok for gutter og jenter, helst gutter i aldersgruppen 10-15 år men blir anbefalt til alle tenåringer.

 

Terningkast 6

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil