Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Novelle

Novelle 1334 stk.

Fremmed i eget land

Teksten er en tale å ikke passe inn og være fremmed i eget land.
Bokmål

Du dør bare en gang

Novelle om et par som begår selvmord. Fikk 6- på denne teksten til tentamen i 10. klasse
Bokmål

God Morgen

Stilen handler om en mann og en dame som finner kjærligheten på nytt.
Bokmål

Liker du meg enda?

Novelle om en jente som ikke skjønner hvorfor han liker henne. (kjærlighet og usikkerhet)
Bokmål

Hvor er jeg?

Kort novelle om en forvirret person som våkner på et sted han ikke kjenner igjen.
Bokmål

Sandra

Påskekrim skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Alene i skyggen: En historie om mobbing og overlevelse

"Alene i Skyggen" er en rørende fortelling om Randi, en ensom og mobbet jente som kjemper med indre angst og frykt. Gjennom hennes opplevelser utforskes temaer som mobbing, ensomhet og håp, og leseren blir tatt med på en emosjonell reise mot overlevelse og styrke.
Bokmål

Venterommet

I en ekstremfeministisk verden, sendes hvert år flere tusen menn vekk, uten å vite hva som vil skje dem. 10.klasse tentamen, karakter 6
Bokmål

Alene

Teksten er en kort novelle om å være alene.
Bokmål

Arv

Novelle om arv.
Bokmål

Foreldreløs

En novelle sm handler om å være foreldreløs.
Bokmål

Det ringer på døren

Teksten er en novelle, en fiksjonsnovelle.
Bokmål

Fyrverkeri

Teksten er en novelle skrevet under tentamen i sidemål. Karakter 5, 10. klasse
Nynorsk

Novelle om sjølvmord

Det er ein tekst som er skreiv av vg.1 elev på heildagsprøve haust 2020. Karakter: 5+
Nynorsk

Holocaust novelle

Holocaust skrevet av 10. klassing. novelle. 6- tentamen 9. trinn
Nynorsk

Foreldreløs

Den handler om en person som har foreldre men som likevel er foreldreløs på grunn av foreldre som ikke bryr seg, eller som har andre ting og fore med.
Bokmål

Under the snow, everything is hidden

En engelskoppgave fra 10.klasse. Novellen er symbolsk, spennende, fengende, følsom og trist.
Engelsk

Den lette utveien

Teksten er en novelle som er skrevet fra NRK serien Nudes.
Bokmål

Livet på veien er ikke lett

Teksten er et dagboks innlegg om å vokse opp.
Bokmål

Kokosnøtten og den bleke hvalen

Novelle om en kokosnøtt som ville gifte en med en hval.
Bokmål

The damage has already happened

Teksten er en kort engelsk novelle.
Engelsk

Analyse - Alle vi

Novelleanalyse av novellen "Alle vi" skrevet på nynorsk. Oppgaven fikk 5.
Nynorsk

Ein dag i livet som reklame-slave

Dette er en nynorsk novelle. Den inneholder mange virkemidler, og handler om en jente som står opp for seg selv. Hun slutter i jobben som modell.
Nynorsk

The football match

En mor med tre, vittige barn, som alle har sterke og morsomme personligheter. Moren selv elsker å sitere kjendiser.
Engelsk

...men saman skal vi klare alt

Ei forelsking, eit altfor stort sakn og sjølvmord.
Nynorsk

..oss

Denne stilen har jeg skrevet til min avdøde bestevenn - Martin som forlot oss 13.09.05.
Bokmål

18 år

Ei kort historie om forventningar til å bli 18 år og den endelege dagen. Tankar og følelsar som kjem fram gjennom hovudpersonen.
Bokmål

18 år

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

9 års søvn

Novellen handler om hvor galt det kan gå når en ikke hører på hva folk sier. Valgene forfølger deg resten av livet. Og angeren er ikke til å holde ut. Skrevet på tentamen i norsk.
Bokmål

9 års søvn

Novellen handler om hvor galt det kan gå når en ikke hører på hva folk sier. Valgene forfølger deg resten av livet. Og angeren er ikke til å holde ut. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

A Baby and its Destiny

Spennende historie om ei fattig jente og hennes strabasiøse liv. Karakter: 6 (engelsktentamen, 10. trinn)
Engelsk

A better day

En strabasiøs hverdag - fra en hunds ståsted. Jeg vil gjerne vite hva dere mener om den. Fortjente jeg karakteren? Karakter: 5+ (engelsktentamen, 9. klasse)
Bokmål

A Black Cloud of Fur

Novelle om kjærlighet og død skrevet på engelsktentamen.
Engelsk

A daily challenge

Engelsktentamen.. Oppgaven var å skrive om en daglig utfordring.
Engelsk

A Dream

Hele verden har forandret seg. Karakter: 6- (8. klasse)
Engelsk

A happy Valentine

Laura er uten kjæreste, men det ser ut til å endre seg. Karakter: 6/5 (10. klasse)
Engelsk

A jew who met the one

En bestemor som forteller om da hun ble reddet av "the one" i midten av andre verdenskrig.
Engelsk

A lonely road

A very sad text. You'll have to read it to find out more.
Engelsk

A monday morning

Kort egelsk stil om ei jente som får diabetes. Karakter 5+ på Vgs.
Engelsk

A night in Paris

  Basehopping fra Eiffeltårnet i Paris. Karakter: 6 (3-timers stil)
Engelsk

A story about a boy and a girl

En ferieflørt med en drømmegutt, som også viser seg å være drømmegutten til ei annen jente.
Engelsk

A story about us

Novelle om kjærlighetssorg og savn.
Engelsk

A Touch Of Pink

Patrick vil gjerne gå i en rosa kjole. En stil skrevet i 10. klasse. Den danske engelsklæreren min var fristet til å gi den en karakter 7.
Engelsk

A Visit from Outer Space

Et lite fly får problemer etter et møte med noe som kan være en UFO.
Engelsk

a-gjengen

Om en gutt som blir med i en gjeng, men som vil komme seg ut...
Bokmål

Abdullah Sthaale Baltazahr, frigjøreren

En stil om Marat som blir hentet inn til Gate-Abdullah, et tigge-barnehjem. Abdullah Sthaale Baltazahr, lederen og frigjøreren leder dem fremmover, mot helvete. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Actions speak louder than words

Engelsk stil om mord og skilsmisse.
Engelsk

Ad@m og Ros@

En ekte "nettnovelle".
Bokmål

Adjø

En skjønnlitterær tekst som handler om 10 år gamle Hanna som må flytte fra bestevenninnen Bente. Karakter: 4+ (10. klasse, sidemål)
Nynorsk

After the party

5+
Engelsk

Agony of Mind

Kort novelle om en SMS som endrer et menneske sitt liv drastisk. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Aldri gi opp!

Andreas opplever oppturer og nedturer under oppveksten sin. Skjønnlitterær tekst med liv som tema. Sidemålsoppgave.
Bokmål

Aldri mer

Skoleopppgave om å skrive en novelle. Karakter: 6 (8. trinn)
Bokmål

Aldri mer

Nina og Sebastian konkurrerer sammen i kunstløp.
Bokmål

Aldri si aldri

Handler om ordtaket aldri si aldri.
Bokmål

Aldri tilbake

Vi fikk beskjed om å skrive en novelle på skolen. Novellen skulle handle om mobbing, og den skulle ha en parallellhandling.
Bokmål

Alene

Om å være alene. Dramatisk slutt.
Bokmål

Alene

17 år og HIV-smittet.
Bokmål

Alene

Novelle om mobbing. Karakter: 6- (10. klasse)
Bokmål

Alene

Velskreven og spennende novelle om en jente på kanten av livet.
Bokmål

Alene

Cecilie får seg kjæreste, men han takler ikke kreftdiagnosen hennes.
Bokmål

Alene

Ei jente bor alene sammen med faren sin. Ingen av de to lever et lykkelig liv.
Bokmål

Alene

Kort novelle som tar for seg mobbing, hvor man virkelig får tenkt.
Bokmål

All angels are white

En sykehushistorie.
Engelsk

All hope is gone

Skoleskriving på vg1 i engelsk før høstferien. Vi skulle avslutte "Going home" av Pete Hamill på en annen måte.
Engelsk

Alle menneskers skrekk

Det er ei kort novelle, der ein mann med flyskrekk fortel om den verste flyturen i sitt liv.
Nynorsk

Alone in the world

Handler om en jente uten venner, som ikke har det godt på skolen fordi hun er så forskjellig fra alle andre.
Engelsk

Alt er ikkje som det ser ut som...

En rettssak med en drapsmann.
Bokmål

Alt er tillatt i krig og kjærlighet

Et dramatisk hendelsesforløp under en krig. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Alt kjem til å gå bra

Handler om en jentes forventninger, håp, savn, familie og framtiden. Sidemålstentamen for vår 2011.
Nynorsk

Alt skjedde så fort

Handler om å bli forlatt. Tentamen i 9. klasse.
Bokmål

Alt under kontroll

Novelle om en jente med navn Selma som lider av spiseforstyrrelser.
Bokmål

Alvorlig syk

Tekst om det å miste et familiemedlem.
Nynorsk

Amfetamin svime

Ei jente får i seg amfetamin. Tema: Rusmidler. Karakter: 6. (9. klasse)
Nynorsk

Amor's bil

Denne korte novellen handler om "hell i uhell". Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

An unusual day

Gutt som prøver å hjelpe en venn. Karakter: 5+
Engelsk

Anarkisten

Kapitalismen er pesten. Anarki er å leve saman i harmoni. Nynorsktentamen.
Nynorsk

Andrea

De siste tankene til en gutt før han dør. Sidemålsstil.
Nynorsk

Andrine

Den ytre smerte blekner når de indre sårene verker.
Bokmål

Angel tears

Spennende engelsk stil om noe som rystet min barndom. Karakter: 6 (ungdomsskolen)
Engelsk

Angrer

Historien handler om en jente som forteller om en leir på hennes måte. Om kjærligheten, fra den tid til nå...
Bokmål

Angst

En novelle om å føle intens angst.
Bokmål

Annerledes

Dette er min tentamensoppgave i norsk fra 2008. Temaet var gruppepress.
Bokmål

Annerledes

Handler om ei jente som ikke har det så bra med seg selv. Hun blir mobbet og holdt utenfor. Skrevet på tentamen i 10. klasse.
Bokmål

Annerledes

"En traumatisk liten novelle jeg skrev på norsktentamen. Den handler naturlig nok om en person som er annerledes."
Bokmål

Annerledes.

Om å være skilsmissebarn.
Bokmål

Annleis

Novelle eg skreiv i annleding til psykisk helse i 10. klasse.
Nynorsk

Anoreksi

Om en jente som har anoreksi og blir lagt inn på klinikk.
Bokmål

Anti-perfektiva

Et forvridd syn på verden og mange psykiske problemer blir skildret i Anti-perfektiva. Skrevet i 10. klasse på sidemål.
Nynorsk

Appelsinen

Første avsnitt er det vi måtte skrive, resten er skrevet selv. Karakter: 5/6
Nynorsk

Are you my girl?

Dødsfall og uventede familierelasjoner. En historie jeg skrev på tentamen.
Engelsk

Arkelologens galne dotter.

Novelle om ei mobba jente.
Annet

Arket

Novelle skrevet til skrivekonkurranse.
Bokmål

Arr

Mobbing som setter spor. Skrevet på norsktentamen i 9. klasse.
Bokmål

Arven

Guttorm venter på en stor arv fra bestemoren sin.
Bokmål

As-Salâm

En novelle om muslimer, krig, fred og et selvmord. Menneskelige verdier.
Bokmål

Atombombe mot Noreg

Om en atombombe på avveie.
Nynorsk

Av jord er du komen

Om menneskes syke indre.
Nynorsk

Ave Maria

Novelle om min brors død. Oppgaven var å fortelle om mitt forhold til musikk.
Nynorsk

Avgangskvelden

Oppgaven vi fikk var å skrive en novelle om skoletid. Karakter: 5- (10. klasse, min første novelle)
Bokmål

Avhengig

Om narkotika.
Nynorsk

Avhøret

Simon havner i en farlig situasjon. Karakter: 6 (9. klasse)
Nynorsk

Avtalen

Oppgaven var å skrive en novelle med konflikt som tema, og novellen tar for seg en konflikt mellom to parter :D
Bokmål

Bak skjermen

Å være prøvekanin kan få uheldige konsekvenser, selv om det bare gjelder en ny sjokolade. Hjelper det å maskere seg?
Bokmål

Bak skjulte veggar

Petter har det tøft hjemme.
Nynorsk

Baksiden av månen

En novelle om kroppsfiksering.
Bokmål

Bandmiljø

En kort novelle som handler om bandmiljø.
Bokmål

Bang, bang!

Handlar om Linnea som mister familien sin på ein tragisk måte.
Nynorsk

Bang, bang/Trigger-happy

God, skremmende novelle om galskap og skytevåpen - og det å ta grusomt feil. Inspirert av Roald Dahls skrivemåte.
Engelsk

Bankranet

Novelle om politiforfølgelse.
Bokmål

Bare en fest

Handler om graviditet, abort og selvmord. Ganske "klisjéete".
Bokmål

Bare følg flokken

Stilen handler om ei jente som havner i feil miljø.
Bokmål

Bare vent...

Hva har skjedd med Amy? Karakter: 5
Bokmål

Barndom

Om en jente.
Bokmål

Barnet

Om å ha dissosiativ lidelse.
Bokmål

Bayville horror-hotel

En dramatisk novelle (dramatic short-story) på engelsk.
Engelsk

Beautiful morning

Handler om en ung og fattig mann som drar fra Norge i håp om et bedre liv i Amerika. Karakter: 6
Engelsk

Beautiful Thief

Handler om en jente som er forelsket i en godgutt. Etter en stund gjør han noe hun aldri hadde trodd han kom til å gjøre.
Engelsk

Bedehusfaen

Vi fikk en begynnelse + overskrift på en novelle, så skulle vi skrive fortsettelsen. Historien handler om Solveig, som snart skal konfirmeres. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Begravelsen

Mormor er død. Karakter: 5
Bokmål

Being rich isn't always a matter of fact

Being rich isn't always a matter of fact, and even though you have lots of money, your happiness can change faster than you can imagine. Karakter: 6
Engelsk

Bermudatriangelet

2. plass i krimkonkurransen 1999 arrangert av de tre største skolesidene.
Bokmål

Berre gode vennar

Om forelskelse
Nynorsk

Berre sol og glede?

Sigrid, ei jente på 15 år, blir drept av ein som ranar butikken ho jobbar på. Følelsar og tankar.
Nynorsk

Bestevenninnens mareritt

En seriemorder er løs.
Bokmål

Betongen her er følelsesløs

Novelle om en gutt som sliter med å passe inn. Tentamesoppgave der Ord var i tema. Karakter: 6/5 (10. klasse)
Bokmål

Bikkja

Handler om jenta Marlene som skal hente den nye bikkja si, men som ender opp med noen "blodtårer" på veien. Kom gjerne med tilbakemeldinger!
Bokmål

Bilbelte

En mor er på en strabasiøs biltur med sine to døtre, som får en tragisk slutt. Skrevet på tentamen i 10. klasse.
Bokmål

Bildene i hodet

En liten skildring om en persons tanker.
Bokmål

Bildet

En valentinshistorie om et bilde og en gammel venn.
Bokmål

Bipolar

Novelle om å være bipolar skrevet på bokmålstentamen. Karakter: 5+
Bokmål

Birds always chatter

Stil om knuste drømmer.
Engelsk

Blodfylte skyer

En kar som er på flukt. Hvordan klarer han seg?
Bokmål

Blodig natt

Et kjærlighetsforhold får en voldsom avslutning.
Bokmål

Blodraud kjole med silkeband

Handlingen utspiller seg i en konsentrasjonsleir under 2. verdenskrig. Karakter: 6 (10. klasse)
Nynorsk

Blodregn

Vinner av påskekrimkonkurransen 1999 arrangert av de tre største skolesidene i Norge. God novelle hvor to handlinger snører seg inn i hverandre.
Bokmål

Blomsten

Ei ensom jente får en venn for første gang!
Bokmål

Blomstenes makt

Bokmål

Blåfrost

En kort novelle skrevet på 10 minutter...
Bokmål

Blåklokke i vinden

Novelle om hvordan savn kan ta overhånd over alt annet. Karakter: 6 - (9. klasse)
Bokmål

Blått

En novelle om det å tørre å stole på noen og å kunne ta imot kjærlighet - når du er annerledes...
Bokmål

Blåveis

Hvordan sporten jeg trener hjalp meg. Karakter: 5+ (nynorsktentamen)
Nynorsk

Boiling over

Lisa sin katt har forsvunnet. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Bolivia-saken

To gutter drar til Bolivia for å smugle narkotika. Skrevet på norsktentamen på 8. trinn.
Bokmål

Bort i natta

Novelle om en forelskelse. Karakter: 5
Bokmål

Bort i natta

Novelle om en forelskelse. Karakter: 5
Bokmål

Borte

En stil om en hard skolehverdag. Karakter: 5
Bokmål

Borte bra, men heime best

Kjærleikshistorie med overranskande slutt.
Nynorsk

Brannen

Kort novelle med overraskende slutt...
Nynorsk

Brennende snø

Godt skrevet novelle om en togtur.
Bokmål

Brevandring

En novelle om en dramatisk tur på en isbre jeg skrev som forbredelse til tentamen 8. klasse.
Nynorsk

Brevet

En novelle hvor handlingen er fra 1500-tallet. En skummel pest truer etter at Anne Olavsönn ble brent på bålet. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Brevet

Mors bortgang blir for tung å bære for far.
Bokmål

Brevet som skulle forandre alt

Ei jente, Nadia som gjorde det bestandig dårlig på skolen. Hver gang Nadia kom hjem ble hun misbruket av sin egen far.
Bokmål

Bringebærlatter

En søt liten novelle om den første kjærlighet.
Bokmål

Broen

Jens har en vanskelig livssituasjon forårsaket av et langt liv som narkoman.
Bokmål

Broen

En novelle hvor hovedpersonen balanserer på kanten mellom livet og døden. Karakter: 5- (norsktentamen, 9. klasse)
Bokmål

Bru (Ingenting bedre enn mor)

Om vennskap.
Bokmål

Bruddet

Handler om to som slår opp...
Bokmål

Bruk hver dag til det den er verdt. Livet er så altfor kort...

Ord som setter spor hos hovedpersonen. Karakter: 5/6 (10. klasse)
Bokmål

Brukt

En jente i 8. klasse som har en kjæreste i 10. klasse. Hun vet at han bruker henne, men ikke så bokstavelig.
Bokmål

Brødrene Bertelsen

To brødre som opplever store tabber alene i hjemmet i løpet av bare en uke.
Bokmål

Budbringeren

Novelle med handling fra krigen.
Bokmål

Bulls eye

A creative writing task from vgs 1. Karakter: 5/6
Engelsk

Båndet er sterkere enn avstanden

Ei novelle som handler om at forholdet mellom tenåringer og foreldre ikke alltid er like enkelt. Men at det er viktig å holde sammen, uansett!
Bokmål

Bølge

En tapt kjærlighet på havet. En novelle om havet med både tilbakeblikk og nåtid.
Bokmål

Can't you see us?

Handler om savnet etter å ha mistet noen.
Engelsk

Carol is dead

En krimhistorie.
Engelsk

Catfight

En fortelling om ei jente som blir sviktet av bestevennen og kjæresten hennes. Nå vet hun ikke hva hun skal gjøre.
Bokmål

Cause Of Death

A little girl, too young to understand the trouble her father brings upon her. Will this be the end? Will he be the cause of her death?
Engelsk

Champions League-finale

Fotballfinale i Champions League på Wembley 2013.
Bokmål

Charlottes liv

En stil som handler om følelser, og om hvordan små ting kan utvikle seg til en katastrofe for en ungdom.
Bokmål

Christian og innbruddet

Novelle om et innbrudd i en kiosk.
Bokmål

Christina's World

En fortelling om hvordan det er å vere blind og vokse opp fra barn til voksen.
Engelsk

Cookie med sjokoladebiter

En novelle om forelskelse.
Bokmål

Cupids kvelertak

Kort novelle om en usikker ungdom. Karakter: 6 (VG2)
Bokmål

Da jeg ikke var på skolen

Novelle skrevet på en litt spesiell måte.
Bokmål

Da lykken banket på

En fattig mann som kjøper et flaxlodd. Du får høre forskjellige teorier og meninger av denne fattige mannen.
Bokmål

Da tida stoppa

Om en jente som blir mishandlet av sin fosteronkel.
Nynorsk

Daddy

A little girl loosing her father.
Engelsk

Danny

Danny har hatt problemer helt siden foreldrene døde for et år siden.
Engelsk

De blå øynene

Eksamensstil som handler om livet. Karakter: 6
Bokmål

De fem mistenkte

Det handler om fem menn som blir mistenkt for å sprenge en viktig båt, men det ender opp med at de blir til største og farligste gjengen i landet.
Bokmål

De glemte meg på månen!

Vi fikk i oppgave å skrive en stil med tittelen "De glemte meg på månen". Ble veldig fornøyd så legger denne ut :)
Bokmål

De gode hender

Novellen handler om hvordan en ulykke kan bli et vendepunkt i livet.
Bokmål

De gode vennene

Einar blir lurt av vennene sine.
Bokmål

De skulle bare visst

Jente som føler skyld etter terrorangrep. Karakter: 6/5 (norsktentamen, 10. klasse)
Bokmål

De ti siste sekundene i mitt liv

Handler om en som krasjer med bil, og beskriver nøye hvordan de ti siste sekundene var. Bare kom med tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk! Karakter: 5+ (skjønnlitterær tentamen)
Bokmål

De tunge skritt

Hvordan å miste et liv, og så senere lete det fram igjen.
Bokmål

Deadly love

En liten historie om hva man er villig til å gjøre for kjærligheten.
Engelsk

Dean

Novelle om en tysk soldat med en jødisk hemmelighet i 2. verdenskrig. Åpen slutt. (redigert verson av den originale)
Bokmål

Dean

Vi befinner oss i 2.verdenskrig. "Jeg" er en soldat som jobber i en konsentrasjonsleir for jøder, men har en hemmlighet som ikke mange vet om: Jeg har en jødevenn som er i leiren.
Bokmål

Debuten

En jente som drar på fest, og får ved et uhell i seg ecstacy. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Dei får tak i han, og slenger han mot bakken

Novelle om mobbing.
Nynorsk

Dei raude kleda

Novelle om sjalusi.
Nynorsk

Dekket av blod

Handler om en liten pike som får bøte for sin tro.
Bokmål

Den dagen

Oppgåve i nynorsk med tittel som var bunden til "Den Dagen". Karakter: 5 (8. klasse, Nynorsk som hovudmål)
Nynorsk

Den dårligste på laget

En fotballspiller som ikke er så veldig flink.
Bokmål

Den ene dagen

En fattig man i New Yorks gater, som våkner en dag og er rik. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Den fremmede

Handler om gruppepress og forholdet mellom far og datter etter at en far har vært i fengsel.
Bokmål

Den første gangen

En stil om seksuell debut.
Bokmål

Den gamle mannen

En historie om en gammel mann.
Nynorsk

Den grelme Grå

Tankevekkende novelle med tittelen: "Den grelme Grå".
Nynorsk

Den kalde krig

Den kalde krigen , litt fakta litt spenning
Bokmål

Den mystiske tørketrommelmannen

Vaskerommet er et skummelt sted. Nokså mange skrivefeil. Karakter: 4- (10. klasse)
Nynorsk

Den mørke natten

En spenningsnovelle om sjalusi, hevn, hat og redsel. Karakter: 6 (9. klasse, sidemål)
Nynorsk

Den novella jeg har ventet så lenge på at noen skal skrive

En jente som trenger et forbilde, og føler at hun aldri klarer å oppnå noe som er godt nok. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Den nye gutten

En novelle om en gutt, som er litt annerledes enn alle andre i klassen.
Bokmål

Den perfekte rømning

En liten, typisk novelle. Karakter: 5
Bokmål

Den prostituerte

En historie som skildrer følelsene til en prostituert.
Bokmål

Den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves

Denne stilen handler om en jente som er så forelsket.
Bokmål

Den spesielle båtturen

Om en spesiell båttur. Matrix-inspirert fantasihistorie.
Bokmål

Den store dagen

Bokmål

Den stygge andungen som aldri ble vakker

Temaet er smerte.
Bokmål

Den svarte masken

Historie om en spesiell maske.
Bokmål

Den svarte stranden til Ivar

Teksten handler om en gutt som blir kidnappet.
Bokmål

Den ukjende

Kjærleik som ikkje vert gjengjeldt kan føre til mange ting...
Nynorsk

Den unge etterforskaren

Novelle om hvordan det er å miste mora si.
Nynorsk

Den uperfekte

En stil om det å ikke være eller føle seg som andre. Karakter: 5+ (9. klasse)
Nynorsk

Den usannsynlige drømmen

Oppgaven var å lage en novelle ut ifra denne starten: "Det var blitt mai alt. Det hadde ikke akkurat flaska seg for han denne våren. Drømmene kunne han se langt etter. Men hva nå? Da ringte telefonen."
Bokmål

Der solen aldri skinner

Ei jente med psykiske problemer.
Bokmål

Det begynner i det små

Sørgelig novelle med tittelen "I det små".
Bokmål

Det dramatiske sjalusidramaet

Et sjalusidrama mellom to venninner.
Nynorsk

Det du ikke kan se

Novelle om depresjon og selvmord.
Bokmål

Det du ikke vet, har du vondt av

Om å få kreftdiagnosen.
Bokmål

Det dødelige valget

Norskstilen jeg skrev på tentamen. Handler om ungdomstid.
Bokmål

Det er der fortsatt

Hanna skal ha fest, men unnlater å invitere ei jente... Hva kan hun gjøre for å bli populær? Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Det er over

Stilen er om kjærlighet/kjærlighetssorg og om hvor langt mennesker er villige til å strekke seg for kjærligheten.
Bokmål

Det forsvunne avtrykket

Vinner av påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Det fæle minnet

Handler om en jente som tidligere har blitt voldtatt.
Bokmål

Det første møtet...

Novelle som handler om ei jente som møter den nyfødte broren sin for første gang. Kort, men bra. Karakter: 6
Bokmål

Det gjelder liv eller død

Marie har bestemt seg for å avslutte livet. Skrevet på tentamen i norsk.
Bokmål

Det gode liv

Stilen handler om en liten gutt som er ruskadet, og hvordan han nå lever nå "det gode liv". En skjønn historie om en skjønn gutt.
Bokmål

Det hvite rom

Den var ikke så bra, men legger den ut likevel. Håper noen andre kan få noe bedre ut av den? Karakter: 3/4
Bokmål

Det hvite, tomme arket...

Hvor irriterende det er med et tomt, hvitt ark.
Bokmål

Det kalde gulvet

Handler om en gutt som tar selvmord. Hvorfor han gjør det kan du lese i denne gripende og rørende stilen.
Bokmål

Det mørke dypet

Novellen handler om en jente som tar selvmord.
Bokmål

Det mørke og djupe tjernet

Kort novelle om kjærleik og svik. Karakter: 5 (+)
Nynorsk

Det perfekte liv

Handler om en jente som bor sammen med moren sin. Moren hennes er ikke så snill og hun må bestandig late som hun har det så bra. Jeg synes novellen er dårlig, men fikk bra respons. Skrevet på tentamen i 10. klasse.
Bokmål

Det siste øyeblikk

Tittelen sier vel sitt.. Alt foregår på et fly på vei til Sør-Norge. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Det som engang var Line

Å bli mobbet kan være forferdelig. En novelle med mobbing som tema.
Bokmål

Det som skulle gå galt..

Handler om Karl som har vore eit mobbeoffer. Karakter: 5
Nynorsk

Det spøkjer på Odingarden

Novelle om eit venskap mellom ein zombie og ei unormal tenåringsjente.
Nynorsk

Det sto skrevet på en vegg

Novelle om det å bli uvenner med nære venner. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Det STORE valget

Valget om å ta eller ikke ta Abort
Bokmål

Det står om liv eller død

Marens drøm går i oppfyllelse...
Bokmål

Det vakreste som fins

En historie om et kjærestepar, hvor en av dem får en alvorlig kreftdiagnose.
Bokmål

Det vanskelige valget

Abort er aldri noen enkel løsning.
Annet

Det verst tenkelige

En jente blir mobbet gjentatte ganger. Karakter: 4/3
Bokmål

Det virkelige og uvirkelige i meg

Vanskelige og forvirrende tanker. Botemiddelet er på badet. En eske med reseptpiller.
Bokmål

Det virket så lett...

Stil om rus og kriminalitet. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Det voldelige mørket

Handler om en jente som har problemer hjemme, og ellers i livet. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Diary

Dagbok skrevet av en jente som ikke vil flytte.
Engelsk

Din for alltid

Novelle om sjalusi. Karakter: 5+
Bokmål

Din henrivende tjener

En spøkelseshistorie om en jente som bor helt alene i en hytte i skogen. Plutselig finner hun brev fra fortiden. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Djevelens sønn

Fin novelle skrevet på tentamen i 10. klasse. Oppgave: "Mellom himmel og jord".
Bokmål

Dobbeltliv

En novelle om å tørre å skille seg ut. Karakter: 6 (ungdomskole)
Bokmål

Dommen

Ikke døm andre før du blir kjent med dem.
Bokmål

Dophue

Tur til Gran Canaria med tollproblemer.
Bokmål

Doppler

Oppgaven var å skrive en fortsettelse av et utdrag fra boken "Doppler", skrevet av Erlend Loe.
Bokmål

Drama i oppgang B

Novelle om to narkotikaetterforskere.
Bokmål

Drapet

Dette er en novelle om en som har begått et drap.
Bokmål

Draumen

Oppgaven var å lage en nynorskstil til et bilde av byen New York.
Nynorsk

Draumen

Ei somalsk jente som har ein draum om å bli lege, men draumen blir brått vekke.
Nynorsk

Dropen

En flott novelle hvor temaet er homofili og undertrykkelse. Første avsnitt er utgitt tekst. Påfølgende tekst er selvskrevet.
Nynorsk

Drueklasen

En druenovelle. Kom gjerne med tips om hvordan jeg kan forbedre novellen.
Bokmål

Drugs

Fortelling om stoffmisbruk i "jeg"-form.
Engelsk

Drøm uten endestasjon

En ganske utypisk og bisarr novelle, et forsøk på å beskrive det overfladiske samfunnet vårt på en litt annerledes måte.
Bokmål

Drømmeland

Dette er en stil jeg skrev for noen uker siden. Nynorsk. Er nok en del skrivefeil, har ikke fått rettet den. Det er en novelle med nyromantiske trekk!
Nynorsk

Drømmen

Et lite inntrykk fra et typisk tenåringsliv der rusmidler, spiseforstyrrelser og press er sentralt. Karakter: 5 (8. klasse)
Bokmål

Drømmen om fred

Stemmer det vi hører i media med virkeligheten? Kort tekst om en hendelse med etterfølgende nyhetssending.
Bokmål

Drømmen om fred

Kort novelle om fred. Karakter: 5 (VK 2)
Bokmål

Drømmen om frihet

En novelle om livet i en slaveliknende tilværelse på en kokainplantasje.
Bokmål

Drømmen om Knut

Om forelskelse.
Bokmål

Drømmer

Hvorfor drømmer vi? Noen drømmer viser seg å bli virkelighet.
Bokmål

Drømmetypen

En kort flørt med drømmetypen.
Bokmål

Du er mitt alt

Det handler om jente som blir misbrukt. Brå slutt. Merka når jeg leste den litt senere at den var dårlig.. men håper jeg får en bra karakter.. kanskje 4 ? Har fortsatt ikke fått det enda! Kommenterer i feltet under hva jeg får ; )
Bokmål

Du har alltid dagen som kalles i morgen

Handler om en dame som bor sammen med en mann som slår henne, og barnet hennes. Historien handler om hvordan hun tar og hva hun gjør/ikke gjør for å takle situasjonen. Den er kanskje litt grov noen steder, men det får heller bare være.
Bokmål

Du kom aldri tilbake

Ein novelle som handlar om Stian og saknet etter ekskjærasten hans.
Nynorsk

Du og eg

Novelle om ei jente som vert gravid. Nynorsktentamen (sidemål). Karakter: 5+ (VK2)
Nynorsk

Du sa aldri noe

Om incest og sorg.
Bokmål

Du skulle berre visst!

Vet at det er en brå, og litt dårlig slutt. Tok meg ikke god nok tid med den. Det handler om ei jente som er forelsket i sin beste venn. Karakter: 5+ (10. klasse, nynorsk)
Nynorsk

Du veit eg elskar deg, sant?

Jeg vet nynorsken ikke er bra, men det får så være.. Stilen er ikke så lang heller =/
Nynorsk

Du vil alltid vere i hjartet mitt

Stil jeg har skrevet om da stemoren min døde. Skrev den på tentamen.
Nynorsk

Dukke Lise

Julenovelle om ei dukke.
Bokmål

Dukken

Carla finner igjen en gammel porselensdukke. Skrevet på dansk.
Annet

Dukken

Novelle om en datter og mor som alltid har bodd alene sammen. Moren får plutselig en kjæreste. Karakter: 6
Bokmål

Dype spor

Novelle skrevet på tentamen i 10. klasse.
Bokmål

Dypt savnet..

Skrev denne som skoleoppgave i starten av sjuende. Handler om noen som mister jenta han elsker..
Bokmål

Dyrevern kaller de det…

Om 'meg' og hesten Steggur.
Bokmål

Då demninga brast

Sabotasjeaksjoner som får store konsekvenser i samfunnet. En stil jeg fikk 6 på i 10. klasse. Meget stolt av den, den er noe av det beste jeg har skrevet.
Nynorsk

Då maska fall

Mange mennesker skjuler seg bak masker stod det i oppgaven. Min tolkning av en gang den masken falt.
Nynorsk

Dødelig ensom

Handler om en mann som får besøk av en mystisk person. Karakter: 6
Bokmål

Dødelig sjalusi

En novelle om sjalusi.
Bokmål

Dødelig sorg

Handler om ei jente som bærer på en stor sorg etter at kjæresten hennes døde i en bilulykke. For henne er den eneste utveien selvmord.
Bokmål

Dødelige søtsaker

Handler om en gutt som er avhengig av narkotika pga. påvirkelse av den "kule" gjengen. Han ser på narkotika som godteri og søtsaker.
Bokmål

Døden vil aldri nå min bevissthet

Kort novelle om den store kjærligheten - og galskapen som følger med å miste den for godt.
Bokmål

Dødsraud

Oliver tar hevn på mobberne, uten å mene det selv.
Nynorsk

Dødssyk

Roar skal dø... Karakter: 5+ (juletentamen i norsk, 9. klasse)
Bokmål

Dødsveien

Om et bankran.
Bokmål

Døra

Les sjøl :p
Bokmål

Edwin

Edwin har feilet på de fleste områder i livet. Skrevet på VG1.
Bokmål

Eg

En novelle om kjærlighet mellom en norsk jente og en tysk soldat.
Nynorsk

Eg lengtar heim

Et lite barn som lengter hjem...
Nynorsk

Eg satt på trappa og venta

En novelle på nynorsk om to stykker som jobber med et skoleprosjekt. Den ene er tilbakeholden, mens den andre er bøllete. Karakter: 5 (10. klasse)
Nynorsk

"Eg står her og skal slå opp med ei jente"

Fortsettelse på en novelle fra Panorama-boken for VG1. Karakter: 5 (nynorskoppgave)  
Nynorsk

Eg står her og skal slå opp med ein gut

Handlar om ei jente som skal gjere det slutt med ein gut.
Nynorsk

Egoist

En popartist med låta "I will always love me" er kanskje litt for selvgod?
Bokmål

Ei daud rose

Ei kort novelle om ein gut som kjem ifrå Pakistan og som blir mobba.
Nynorsk

Ei jul eg aldri vil gløyme

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Ei tusen år

Tekst skrevet til novellen "Å drepe et barn".
Bokmål

Ein kropp full av merker

Ei jente som står ovenfor et stort valg - nemlig sitt eget liv. Karakter: 6 (10. klasse)
Nynorsk

Ein reisa gjennam livet

En tekst om det å falle bort fra seg selv, og la det ene et svart hull.
Nynorsk

Ein typisk morgon

Ein typisk morgon i mitt liv, kanskje litt personleg men men... Karakter: 5+
Nynorsk

Einsam

Om å vere aleine. Dramatisk slutt.
Nynorsk

Einsam

Novelle om ein einsam gut.
Nynorsk

Einsam

Om ensomhet og fisking.
Nynorsk

Eit einsamt haustblad

Her skulle vi skrive om problemer tenåringer må igjennom. Karakter: 5 (mange skrivefeil trakk ned)
Nynorsk

Eit hundeliv

En hund forteller om sitt liv. Karakter: 6 (fikk 1. plass i barne- og ungdomsbladet Zoom sin novellekonkurranse i 2006)
Nynorsk

Eit kvitt, blankt ark

Novelle fra sidemålstentamen der temaet var løgn og sannhet. Karakter: 5+
Nynorsk

Eit møte

Handler om ulykkelig kjærlighet og å ville vekk fra alt. Håper dere liker den! Karakter: 6 (Tentamen i sidemål i 10. klasse)
Nynorsk

Eit nytt liv, -eller..?

Oppgåve: Val og verdiar. Karakter: 6
Nynorsk

Eksperimentet

Bokmål

Eksplosjonen

Science Fiction-stil om år 2000-problemet. 10. klasse.
Bokmål

Ekte kjærlighet?

En ulykkelig oppvekst, et tragisk utfall.
Bokmål

Ekte venner vokser ikke på trær...

Handler om en jente som blir mobbet og rasistisk behandlet, men etter hvert blir skolens babe.
Bokmål

Elise

En novelle jeg skrev i norsk med et noe dypt budskap om hvordan død kan redde andres liv. Karakter: 5+
Bokmål

Elsker deg fortsatt

En jentes savn og anger i et brev til gutten hun elsker.
Bokmål

Elsker mat, men den er min verste fiende

Om spiseforstyrrelser og hva slags forhold man får til mat.
Bokmål

Elsker, elsker ikke

Oppgaven handlet om kommunikasjon og om hvordan ord kan såre/aldri glemmes av personen som hører dem. Karakter: 5 (Heldagsprøve i bokmål våren 2012.)
Bokmål

Elvis er død

Jente som føler at hun ikke passer inn i familien sin, og lurer på om det er noe hun ikke vet. Tema: Røtter.
Bokmål

Embrace it with love

En novelle jeg skrev når vi hadde engelsk prøvetentamen. Handler om det å flykte fra virkeligheten, med hjelp av rusmidler. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Emilie er en engel

Emilie er innlagt på sykehus.
Bokmål

Emily

Stilen handler om det å være ensom. Skrevet til norsk tentamen i 10. klasse.
Bokmål

En alternativ verden

En tekst om dopets alvorlige virkning og konsekvenser...
Bokmål

En annen verden

Hva er egentlig venner?
Bokmål

En annerledes dag - hoppet

Om et fallskjermhopp.
Bokmål

En annerledes dag - hoppet

Novelle om en som skal hoppe i fallskjerm. Karakter: 5+ (8.klasse)
Bokmål

En annerledes jul

Julen året etter flodbølgen traff Sørøst-Asia.
Bokmål

En av oss

Novelle om å "leke med livet".
Bokmål

En brennende sjel

Metaforisk beskrivelse av fangenskap. Det er opp til leseren selv å tolke tekstens innehold. Hva som egentlig skjer er opp til deg selv å bestemme.
Bokmål

En drøm - en fremmed!?

Noe mer enn kun en sommerforelskelse.
Bokmål

En far, ett mareritt

En jente som vokser opp med en voldelig far. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

En finale

Novelle om en fotballfinale med en brå og uventet avslutning. Karakter: 6 (sidemål, 10. klasse)
Bokmål

En forvirret brunostspiser

Kort morsom tekst om forvirret kjærlighet. Karakter: 6
Bokmål

En fugl kvitret mitt navn

En fortelling om en tenårings kamp i hjemmet, på skolen og med seg selv. Karakter: 6 (10. klasse, tentamen i norsk)
Bokmål

En følsom reaksjon

Handler om en situasjon det er litt kleint å le i. Skrevet på tentamen i 9. klasse.
Bokmål

En gylden tåre

En kort tekst om en jente som savner pappaen sin.
Bokmål

En helaften

Å bryte med a-gjengen viser seg å være problematisk.
Bokmål

En helt vanlig dag

En tekst om daglige gjøremål.
Bokmål

En hjelpende hånd

Om en synsk jente. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

En jentes mareritt

Novellen handler om ei jente som har hatt et kjærlighetsforhold i over et år og som er blitt ganske seriøst. Alt ser ut til og være perfekt helt til den dagen hun oppdager at han er utro med en av hennes nærmeste venninner. Novellen er ikke helt ferdig..
Bokmål

En julefortelling

Om det å være hemmelig forelsket.
Bokmål

En klar vinterkveld

Dette var min første tentamensoppgave. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

En liten tankevekker i disse dager

Vår selvopptatthet er så stor at vi fullstendig glemmer at livet slutter en dag. En søt, men sørgelig, novelle om dette temaet.
Bokmål

En lys fremtid

En fotballspiller som begynner med dop.
Bokmål

En lørdags kveld

Novelle om en idrettsgutt og to pene jenter. Å skulle fremstå som å være perfekt er ikke alltid like gøy.
Bokmål

En morders øyne

Spennende krimnovelle. Karakter: 5-
Bokmål

En mors kjærlighet

En gravid kvinne er alene ute i Finnskogen på midten av 1800-tallet.
Bokmål

En ny tid er på vei...

En historie om det å være anderledes - homofili.
Bokmål

En reise

Viser en leiemorders kamp til hevn. Karakter: 5 (norsk, GK)
Bokmål

En rosa drøm

Ei jentes første forelskelse.
Bokmål

En rosa drøm

Ei jente som opplever sin første kjærlighet...
Bokmål

En sann historie: bestevenner

En historie om å miste den beste. Savnet av en vennine.
Bokmål

En siste aftenbønn

En novelle om en manns siste tanker. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

En siste tåre

En voldelig far skader datteren sin. Karakter: 5
Nynorsk

En sommerdag i smerte

En novelle om mobbing skrevet i autoralsk synsvinkel og parallell handling. Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

En stjerne i mørket

Novellen handler om hvordan kreft påvirker en person og menneskene rundt. Den handler også om håp, og handlingen er lagt til julen for å få frem dette. Karakter: 6 (på ungdomsskolen)
Bokmål

En svart natt

Et lite utdrag fra livet til en 17 år gammel jente. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

En svært trist fortelling

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

En tidlig tirsdags morgen

Per og Ninni har foreldre som krangler å pleier derfor å stikke av, men så forsvinner Ninni og Per må gå å lete etter henne..
Bokmål

En tinnboks full av brev

En novelle/kjærlighetshistorie fra krigen. Hans og Rosa blir forelsket, og sender brev til hverandre under Slaget om Stalingrad.
Bokmål

En trekkfugl forteller sin historie

Historie fortalt av en trekkfugl.
Bokmål

En tur på ukjente stier

Foreldrene til Åse liker ikke kjæresten hennes.
Bokmål

En tåre

En historie fra en ustødig familie.
Bokmål

En ubehagelig sannhet

Den handler om en jente som mistet sin kjæreste, og for henne var det en ubehagelig sannhet.
Bokmål

En uforglemmelig kveld

Dette er en stil jeg skrev i høst (9. klasse). Uten å røpe for mye kan jeg si at den handler om hvordan det er å miste noen man er glad i.
Bokmål

En uke kan gjøre sitt

Sven har vært i Finland en uke og har vært utro mot kjæresten sin. Nå sitter han på en kafé og vil slå opp. Karakter: 5
Bokmål

En uværsnatt

Historie om en tragisk ubåtulykke.
Bokmål

En vakker dag vil jeg le

Norsk skrivedag 10. klasse.
Bokmål

Endelig

En novelle om det å få søsken.
Bokmål

Endelig fri

En novelle om Norah som har det vondt.
Bokmål

Endelig fri!

Om en som etter 15 år kommer ut fra fengslet.
Bokmål

Endelig fri!

Novelle om livet til en utenlandsk gutt som går tapt på grunn av rasisme.
Bokmål

Endres alv

Gutt liker jente. Gutt er suicidal. Resten kan man ikke avsløre.
Bokmål

Eneste løsning

Temaet var vennskap.
Bokmål

Engelen

Om selvfølelse og mobbing.
Bokmål

Engler i natten

Handler om Victoria som har mistet kjæresten sin og som sliter med å komme videre i livet. Karakter: 5+ Noen som er enige i karakteren?
Bokmål

Engler og skyer

En novelle om en liten jente som dør av lungebetennelse.
Bokmål

Enhjørningen

Novelle skrevet på skrivedag i norsk (VG3 medier og kommunikasjon, allmen påbygg).
Bokmål

Enkelte er an krystall

To ensomme mennesker som finner hverandre på en bisarr måte.
Bokmål

Ensom

Essay-liknende novelle som får enn til å tenke. Meget god!
Bokmål

Ensom

Novelle om en gutt som er så ensom at han vil begå selvmord.
Bokmål

Ensom

Om å være ensom
Bokmål

Ensom

En novelle som handler om ei jente som har blitt mobbet gjennom hele livet, og nå har hun bestemt seg for å slutte å spise. Handler om å få anoreksi og depresjon. Gi meg tilbakemeldinger! :D
Bokmål

Ensom jente

Historien handler om ei jente som ikke liker livet sitt. En fin, men trist tekst.
Bokmål

Ensomhet

En novelle om en eldre dame som er ensom. Tentamensoppgave, sommer i 8. klasse.
Bokmål

Ensomhetens skjebne

En jente, som venter på brev fra kjæresten. Karakter: 5 (Grunnkurs)
Bokmål

Ensomt brev

Teksten handler om ei jente som mister sin kjæreste.
Bokmål

Epilog

Skoleoppgave med emnet "svik".
Bokmål

Er det mitt eller ditt liv jeg lever?

Hovedpersonen må ta et oppgjør med seg selv og familien. Karakter: 6 (3-timers skolestil, hovedmål)
Bokmål

Er det mulig?

Historie om Herman.
Bokmål

Er dette livet?

En jente som tar oppgjør med de andre rundt seg og ikke minst med seg selv, psykisk, for å tørre å gå med hodet hevet og ta vare på livet som kun leves én gang.
Bokmål

Er du tøff nok?

En novelle som handler om det å stjele. Et vanskelig valg og ta.
Bokmål

Er jeg død?

En novelle om det å være død og hva som skjer etter døden.
Bokmål

Er jeg pen nok?

Om en jente som blir mobbet for utseendet sitt.
Bokmål

Er kjærlighet virkelig mer enn forelskelse?

En novelle om kjærlighet og homofili.
Bokmål

Erfaring i perspektiv

Oppgaven var å skrive om noen som hadde opplevd en skremmende/endrende naturopplevelse. Påsketentamen i 10. klasse.
Bokmål

Erten

Det er ikke greit å være liten... Karakter: 5+
Bokmål

Et avgjørende valg

En novelle om en familie og deres valg etter at deres barn har vært ute for en ulykke.
Bokmål

Et brev og et liv

Mr. Reeves er en etterforsker som plutselig får en gammel sak i fanget. Første tekst på sidemål, bokmål i 9 klasse.
Bokmål

Et fanget sinn

Tekst med psykisk helse som tema.
Bokmål

Et håp blir lammet

En veldig kort novelle som skildrer forholdene i Pakistan i dag, og hvordan en vanlig borger kan oppleve en plutselig vending i hverdagen sin.
Bokmål

Et lite menneske

Å være ung og gravid kan være vanskelig. Karakter: 5+
Bokmål

Et mareritt

Drøm og virkelighet, hvor går grensen?
Bokmål

Et menneske av kjærlighet

En novelle om en familie med et problematisk seksualliv.
Bokmål

Et menneskets skjebne

En stil om et menneskets skjebne
Bokmål

Et mord i natten?

Handler om tre venner. Alt er ikke som det skal være med en av dem... Karakter: 6 (hjemmestil)
Bokmål

Et nakent sinn

Denne korte novellen skildrer en jente som våkner opp på et sykehus etter å ha vært i en ulykke. Karakter: 5
Bokmål

Et offer

Ei kort og spennende novelle med et oppdiktet ritual.
Bokmål

Et ord med makt

Novelle jeg skrev til juleheldags 2008 (3. videregående).
Bokmål

Et rom av blod

Fikk i oppgave å skrive en novelle. Fritt temavalg. Innholder sikkert en del skrivefeil, men det får bare stå til når man sparer alt til siste liten. "Jeg"-historie med brutal vold.
Bokmål

Et rop om hjelp!

12 åring jente som har mistet sin famile etter flommen i sør-øst Asia.
Bokmål

Et rop om hjelp!

Om en jente på 12 år som bor i Sri Lanka og har mistet familien sin i flomkatastrofen i Sør-Asia desember 2005.
Bokmål

Et rødt hus

Handler om et rødt hus.
Bokmål

Et sjeldent vennskap

Gjengen til Marius liker ikke mørkhudede, men lar Marius seg stoppe av det?
Bokmål

Et skimt av blått

Det er opp til leseren å tolke tekstens handling og slutt...
Bokmål

Et skrik i natten

Stilen handler om en jente som havner i en vanskelig situasjon.
Bokmål

Et sommerminne

Oppgaven var å skrive en novelle med tittel "Et sommerminne" på maks. to sider. Jeg prøvde å "drite ut" hovedpersonen litt, og ikke ha en "happy ending". Karakter: 6
Bokmål

Et steinkast unna

Hva gjør Sayed når han skal steines av sin bestefar og onkel for at han er sin egen bestefar\onkel?
Bokmål

Et uventet møte

Handler om en jente som møter en gutt på Internett, og de bestemmer seg for å møtes. Men møtet blir ikke helt som forventet...
Bokmål

Et vendepunkt - Den dagen alt ble annerledes

En skildring om å flytte.
Bokmål

Et øyeblikk

Novella handler om kjærlighet, handikapp...
Bokmål

Etter fire håplause år

En lang ventetid er over. Karakter: 5+ (nynorsktentamen, 10. klasse)
Bokmål

Etterlatt alene

En jente som blir mobbet. Hun skal starte i 8. klasse, og en jentegjeng mobber henne hver eneste dag.
Bokmål

Every time we touch...

Om utroskap og sjalusi
Engelsk

Evig min

Denne novella handler om ei jente som sliter med sin egen psyke og lar det gå utover andre personer rundt seg. Karakter: 6
Bokmål

Extra-ferie

Privatdetektiv som får et oppdrag
Bokmål

Fager kveldssol

Ei novelle med kvinnemishandling som tema. Stiloppgåve i norsk, 3.klasse.
Nynorsk

Fallet

Novelle om mobbing og selvmord skrevet på 10. trinn.
Bokmål

Fangenskap

Krimnovelle skrevet på eksamen i 10 klasse. "Hun førte pennen motvillig over arket. Det rant noen dråper på det og la igjen noen våte, skitne merker. Hun la stille fra seg pennen, tørket bort svetten fra pannen og rynket øyenbrynene for å se ..."
Bokmål

Fanget

En tekst om savnet etter en død person med en dramatisk slutt.
Bokmål

Fanget i tiden

Handler om en gutt som skildrer møte med en ung, trist jente. Novellen har en overraskende slutt.
Bokmål

Fanget i tråene til en dukke

Handler om en jente som ikke har hatt det så bra.
Bokmål

Far, som ikke vil bli far

En jente blir gravid i svært ung alder. Bør hun abortere?
Bokmål

Farlig leik

En novelle om Robert som er svært glad i å brenne ting.
Nynorsk

Farlig maiaften

Krimkonkurranse 1999.
Bokmål

Farlig normal

Endre Haugen er lei av livet og hans kamp for å leve er snart slutt, men så skjer det noe uforventet. Min første novelle...
Bokmål

Farlig å være alene

Handler om ei jente som ikke har det lett meg seg selv, selvskading og det at vennene ikke vet noe. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Farvel

Fatima og Amir lever i et usunt ekteskap.
Bokmål

Farvel .. Unnskyld .. og Takk .. !

Et av bandmedlemmene er alvorlig syk uten at de andre i bandet vet det.
Bokmål

Farvel til deg

Handler om en gutt som gjør en feiltakelse.
Bokmål

Farvel til deg

Novelle om det å ta farvel med hele sin verden.
Bokmål

Farvel, min ven

Tekst om et 5 år gammelt barn som opplever at bestevennen flytter for godt. Karakter 6, 10. klasse.
Nynorsk

Feite hunder uten bein

Oppgaven var "Mitt drømmeyrke" og jeg har skrevet om en som trodde alt skulle bli så fint, også ble det litt anderledes enn han hadde forestilt seg.
Bokmål

Femti kroner

Ei novelle som har temaet kjærleik.
Nynorsk

Fengselsfugler

Fire fanger rømmer fra Ila landsfengsel.
Bokmål

Festen

Kort fortelling med en gripende stump slutt...
Bokmål

Festen

En flørt som ender opp med voldtekt.
Nynorsk

Festen

Handler om en jente ved navn Luna, som drar på fest til Jakob.
Bokmål

Fieron-City

En tragisk novelle om en gutt og hans tragisk tap av en som står han nær...
Bokmål

Fisk er ut!

Novelle om å slå opp.
Bokmål

Flat skatt

Innlegg om flat skatt.
Bokmål

Fluesoppen

Novelle om de som var i flyet da atombomben ble sluppet over Hiroshima.
Bokmål

Flukta

Året er 1944. Om en motstandsgruppe under kirgen.
Nynorsk

Flukten

Spennende novelle.
Bokmål

Flukten frå kaklegarden

Arne trives ikke så godt sammen med kona si.
Nynorsk

Fly away angel, we will meet again...

Claire has died from taking drugs. This is the story of what her best friend goes through the week after.
Engelsk

Flyplassen

Å si farvel.
Nynorsk

For alltid din

En tragisk kjærlighetshistorie.
Nynorsk

For sent

Novelle som handler om skyldfølelse.
Bokmål

For sent

Om venninner som har glidd fra hverandre.
Bokmål

For sent

En trist novelle om selvmord og kjærlighet.
Bokmål

For the first time

Novella handler om Adrian og Evelyn, og om deres første møte.
Engelsk

Forandring - Et bord er et bord

Hva om bordet var en stol, eller klokka en lampe? På dansk.
Annet

Forandringer - ikke alltid til det bedre

Vendepunktet, i dette tilfellet med negativt fortegn.
Bokmål

Forbannelsen

En forbannelse, en hemmelig orden og San Francisco.
Bokmål

Forbidden love

Engelsk novelle om den forbudte kjærlighet...
Engelsk

Forbudt kjærlighet

Dina er hodestups forelsket i kjæresten Marco, men foreldrene hennes er svært skeptiske.
Bokmål

Forbudt kjærlighet

Kjærligheten til to personer er forbudt.
Bokmål

Forbudt kjærlighet

Er en novelle som handler om en gutts og ei jentes kjærlighet. Karakter: 4
Bokmål

Fordi jeg bare må

En novelle om vampyrer.
Bokmål

Foreldre veit best

Novelle om ungdom og rusbruk.
Nynorsk

Foreldrerollen

Bokmål

Forelska?

Om en ung jentes følelser overfor en kjekk gutt.
Bokmål

Forelskelse

Alle tankene rundt en forelskelse.
Bokmål

Forelsket

Handler om en jente som er forelsket. Hun må gjennom en del ting for å få han hun vil ha.
Bokmål

Forelskingas Årstider

Novelle basert på diktet 'Forelskingas Årstider'
Nynorsk

"Forgive me father.."

A short story about a girl confessing a crime, that should never had seen daylight... Karakter: 6 (1. klasse, vgs)
Engelsk

Forlatt

En avslørt hemmelighet splitter vennskapet til to jenter. Karakter: 6 (tentamen i sidemål, 10. klasse)
Nynorsk

Fornuften seiret over hjertet, aldri igjen

Frida har et komplisert kjærlighetsliv.
Bokmål

Forstår at det er slutt

Om ei jente som har blitt dumpa av kjæresten sin, og om vondt hun har det inni seg. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Fortsettelse på "Et Dukkehjem"

Fortsettelse av Ibsens "Et dukkehjem".
Bokmål

Fossens siste åndedrag

En lykkelig stund blir brått avbrutt av et bombeangrep. Karakter: 5-
Bokmål

Fotoalbumet

Om en gutt som ikke visste han hadde en tvillingbror.
Bokmål

Fotograf Vidar Bjørkeng

Om ei jente på 15 år som reiser inn til en fotgraf. Der møter hun en mann som skjuler en hemmelighet.
Nynorsk

Fotografen

Krimnovelle. Karakter: 4+
Bokmål

Fra en engel til en djevel

Emnet for novella er kjærlighet og kjønnsroller. Den handler om to par. Karakter: 5+
Bokmål

Fra omgangssyke til kunstnerstipend

Om en gutt og en drastisk vending i hans liv. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Framtiden på vei ut

En tekst jeg skrev som øving til eksamen... Inspirert av en artikkel i Aftenposten.
Bokmål

Franske sommerfugler

En kort, spontan kjærlighetshistorie på et annerledes nivå. Karakter: 6
Bokmål

Franske sommerfugler i magen

Temaet var å følge hjertet sitt. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Fred

En novelle skrevet på heldagsprøve med temaet "fred". Oppgaven var: Skriv en novelle med tittelen ”Fred”. Karakter: 5+
Bokmål

Fredag formiddag

Et massemord oppstår i Milcent Street og politiet klarer ikke åløse mysteriet, men 34 år senere dukker det opp en mann som forteller om saken med egne ord... Karakter: 5
Bokmål

Fredsdua

Novelle inspirert av storminga av Bastillen under den franske revolusjon.
Nynorsk

Fremmed i Norge

En novelle om rasisme.
Bokmål

Fridom

Lang og meget velskreven!
Nynorsk

Frihet

Om sjalusi og mindreverdighetskomplekser.
Bokmål

Frihet

Det handler om hvor vanskelig det er å være tenåring, hvor langt det kan gå hvis små ting samler seg opp og du har ingen å snakke med.
Bokmål

Frihetens sekunder

Historien utspiller seg i New York under terrorangrepet i 2001. Norsk stil skrevet 1. året på videregående.
Bokmål

Frost

Om å gå frå å vere barn til å bli ungdom, og litt om kjærleik.
Nynorsk

Frostrøyk

Når den du er forelsket i er sammen med en annen - og ber deg om din støtte.
Bokmål

Frostrøyk over tjernet

En skildringshistorie fra en vinterdag i naturen.
Nynorsk

Frykt

Handler om en jentes største frykt.
Nynorsk

Frykt

En fiktiv novelle som omhandler mobbing og selvmord. Karakter: 5 (3. klasse, vgs)
Bokmål

Frykten

Et ønske om å være perfekt. Håper dere liker denne korte novellen;) Skrevet i 7. klasse.
Bokmål

Frykten i hvitøyet

Handler om en jente som tar drosje. Dramatisk slutt.
Bokmål

Frøet

Trist novelle som beskriver ei jente som har det vondt
Bokmål

Fuglene svever i luften

Oppgaveteksten lød: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen. Karakter: 6 (10. klasse, norskeksamen)
Bokmål

Fuktig

Hovedpersonen i denne novellen vil ikke drikke vann.
Bokmål

Fullkomment lykkelig

En historie om sorg og lykke med originalt innhold. Karakter: 5 (8. klasse)
Bokmål

Fullmåne

Aleksandra er livredd. Hvor kommer den ekle lyden fra?
Bokmål

Fødselsdagen

Nina blir mobbet på skolen.
Bokmål

Følelsen av smerte

Uoppnåelig kjærlighet som resulterer i fatale handlinger.
Bokmål

Følelser

Vi fikk i oppgave å skrive om en person som hadde prøvd å ta sitt eget liv.
Bokmål

Første gang

En novelle om ungdom og alkohol. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Første gang

Tittelen sier vel sitt. Stil fra 10. klasse som legges ut mest for å høre tilbakemeldinger.
Bokmål

Første gang?

Handler om første gang ei jente har sex.
Bokmål

Første kjærlighet

Om en gutt som blir mobbet, men som samtidig møter ei jente.
Bokmål

Første møte med det motsatte kjønn

Om kjærlighet og forelskelse.
Bokmål

Game over

En jente er ute og går tur om kvelden. Plutselig oppdager hun at en høy og mørk mann følger etter henne. Vil denne kveldsturen bli hennes siste? Lærerens kommentar følger nederst. Karakter: 6-
Bokmål

Gardemoens skrekk

En kritisk novelle om et flykrasj.
Bokmål

Genuin Smerte

Ganske sterk og makaber novelle som handler om psykisk smerte og et heftig begjær.
Bokmål

Ghost story

- "Dette er en stil som engelsklæreren din vil elske! Det gjorde min!"
Engelsk

Gisseldramaet

Kriminalnovelle om et gisseldrama på skolen.
Nynorsk

Gjeller

Lufta i lungene erstattes med vann i det kroppen synker mot bunnen.
Bokmål

Gjenopplevelsen

Handler om en jente som bærer på en dyp sorg og anger, noe som resulterer i at det blir en dramatisk slutt.
Bokmål

Gleda er å springe barbeint i graset

Om en liten gutt og hans død skrever i en femårins tanker....(5+)
Nynorsk

Glede i læring

Marte blir mobbet og kjenner ingen glede i læring.
Nynorsk

Goal!

En fengende stil om en guttunge som heter Santiago. Han er rett ut sagt en meget god spiller. Meget "annerledes" novelle. Anbefales!
Bokmål

Gode venner

En novelle skrevet i forbindelse med norsktentamen i 9. klasse. Karakter: 6
Bokmål

Great pain, No Scream!

Trist historie om Mona. Karakter: 6- (10. klasse)
Engelsk

Green Eyes

Tittelen er green eyes, som i 'green eyed monster', som betyr sjalusi. Bare en novelle jeg skrev på fritiden. Småfeil har jeg ikke tatt meg tid til å rette opp enda. Konstruktiv kritikk er fantastisk.
Engelsk

Grenser

Novelle om terrortragedien som rammet USA 11.september 2001
Bokmål

Grieat Grandparents

Hvordan det er å miste oldeforeldre som man er glad i...(6 på eksamens oppgave)
Engelsk

Grisefalks!

Skrivedag på skolen hvor vi fikk i oppgave å skrive en oppgave med tittel "Griseflaks", valgfri sjanger. Dette var mitt bidrag. Karakter: 6
Bokmål

Grotta

Blodsporene forsvinner inn i den nedlagte sølvgruven.
Bokmål

Gråten som aldri stoppet

Om hvor vanskelig det er å miste en bestevenninne!
Bokmål

"Gugg" av Lars Saabye Christensen

Novelleanalyse om "Gugg", som ble presentert muntlig. Karakter: 5
Bokmål

Gul Ekstra og Ekspress kakao

Historien om en tur hjem (hurra, originalt). Men jeg liker den jo=) Karakter: 5+
Engelsk

Gullhjertet

Handler om en gift jente i Egypt og hennes første tur utenfor palasset hun bor i. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Gulperud og klokkefobien - Mysteriet med Knirkeland Gøysenter

Gulperud handlar om besviming og ranarar.
Nynorsk

Gulroten som forsvant

En novelle om et innbrudd og med dyr som hovedpersoner.
Bokmål

Guten og kråka

Novelle, norsk innlevering i 10 klasse. Om ein gut og ei kråke.
Nynorsk

Gutten med capsen

En fortelling om en gutt og hans caps (capser) sett i fra en venninnes synsvinkel.
Bokmål

Gutten på stranden

En sommerforelskelse.
Bokmål

Gymlæreren

Stilen handler om Kine, redaktøren for skoleavisen, som trykker en tekst skrevet av en tidligere elev på skolen som har blitt seksuelt misbrukt av gumlæreren sin.
Bokmål

Hagefesten

Vil ikke røpe for mye her, men kan si at stilen inneholder kornåkre, daler nesten uten sol, jordete gafler og gjemt ammunisjon. Takk.
Bokmål

Haikerne

En kriminalitetsnovelle som jeg ikke vet hvordan jeg skal avslutte. Har dere noen ideer, så er det bare å komme med dem :)
Bokmål

"Han"

En novelle om negative følelser.
Bokmål

Han elsket meg, fortalte han det?

Handler om død, nytt liv og kjærlighet. Veldig kort.
Bokmål

Han er hennes far

Om incest. Lærerkommentar: Vondt tema som behandles varsomt og med innlevelse.
Bokmål

Han satt og så ut vinduet

En novelle jeg skrev til en innlevering på skolen. Fikk over middels.
Bokmål

Han...

Om et kjedelig liv...
Bokmål

Hanna

Om Hanna som blir forelsket i Eli. Lesbian stuff.
Bokmål

Harmoni

En novelle om å kunne gi faen, ha sine egne meninger.
Bokmål

Hat.

Hatet mellom to folkeslag forfølger hovedpersonen helt til Norge.
Bokmål

Heaven

Litt småtrist novelle/skildring skrevet i 9. trinn. Oppgaven var å skildre en romantisk hendelse.
Bokmål

Heaven

Sometimes everything is wrong, and it is one of those times now. Nothing is the way it’s meant to be. But I will love you daddy, always.
Engelsk

Heilt lamma

Blir sms-en besvart?
Nynorsk

Helgen som forandret alt

Denne novellen handler om en jente som gjør en utrolig stor tabbe en helg, og den helgen forandret alt. Jeg vil ikke avsløre for mye, så dere må nesten lese den selv. Ps. Den har en dramatisk slutt du kanskje ikke hadde regnet med.
Bokmål

Helt på starten

Ei jente med psykiske problemer i en gal verden. Veldig kort. Litt rar.
Bokmål

Helvete i Konsentrasjonsleiren

Handler om en kvinne om får mannen revet vekk ifra seg av de tyske soldatene, og om hva som skjer når hun prøver å finne mannen sin igjen.
Bokmål

Helvete på jord

En gutt som plages både hjemme og på skolen. Skrevet på bokmålstentamen i 10. klasse.
Bokmål

Hemmeligheten

Veldig merkelig stil, trodde ikke jeg skulle få mer enn karakteren 4- eller noe jeg, men den funka i hvert fall for læreren min :-D Karakter: 5-
Bokmål

Hemmeligheten

Handler om ei jente som får et syn. Bokmål som sidemål.
Bokmål

Hemmeligheten

En dame som skal restaurere et gammelt hus. Det hun ikke vet, er at gården skjuler en hemmelighet. Skrevet på norsktentamen i 9. klasse.
Bokmål

Hemmeligheten

En trist novelle rundt det å ha AIDS.
Bokmål

Hemmeligheten

En novelle med en parallellhistorie om en vakker kanin og ei jente. Verdt å lese! Karakter: 6- (9. klasse)
Bokmål

Hemmeligheten

Novellen er en kjærlighetshistorie med en mørk hemmelighet.
Bokmål

Hemmeligheten

Ei kreftsyk jente som holder det hemmelig.
Bokmål

Hemmeligheten måtte ut

Historien handler om en gutt og hans store hemmelighet. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Hemn

En kort novelle på nynorsk med en tragisk og overraskende slutt.
Nynorsk

Henrietta Lacks and co.

Oppgaven var en tentamen jeg hadde en tid tilbake. Den inneholder svaret på to oppgaver i forbindelse med forberedelsesmateriale og én historie. Karakter: 6 (10. klasse)
Engelsk

Hevn

Kjærleik og hevn. Kort novelle med trist slutt.
Nynorsk

Hevn

Handler om en hevnaksjon. Skrev denne stilen på bare en kveld, så jeg er litt stolt, men den har en litt brå slutt siden jeg ikke hadde tid til å skrive mer. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Hevnen er søt

Ærlighet varer lengst.
Bokmål

Hevnen er søt

To bestevenninner. Den eine er veldig sjalu på den andre og begynner å lage bråk for henne!
Nynorsk

Himmelen

Øyvind lider samme skjebne som faren. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Himmelen er blå, ikke sant?

En novelle som handler om to søstre og en far. Skrevet i 9. klasse. (Min første novelle, så ikke døm for hardt!)
Bokmål

Himmelen skrur tilbake tiden

Handler om det å komme opp til himmelen, og det som eventuelt skjer der.
Bokmål

Himmelriket

En jente blir voldtatt på fest.
Bokmål

Historia om Emmas liv

Sidemålsstil som handler om en jente som blir mobbet.
Nynorsk

Historien Om Bargene

Flott historie om innbyggerne i Barglandsbyen Lemura og deres problemer.
Bokmål

Historien om Hannibal Hansen

Krimkonkurransen 1999.
Bokmål

Historien om ingenting

En historie om ei jente. Moren og faren ønsker at hun skal bruke skjerfet hun fikk av farmoren sin.
Bokmål

Historien om Lina

Jeg har laga en liten novelle, den er ikke bra, men vil gjerne få noen tilbakemeldinger på den så jeg kanskje kan ha noe å jobbe med framover.
Bokmål

Hjelp, eg lever i ein gal verden

Novelle som handler om kjærlighet og drap.
Nynorsk

Hjem

En jente møter et spøkelse som ikke har funnet fred.
Bokmål

Hjem

Jade liker å drømme. Broren hennes har reist, og hun ville vekk fra virkeligheten. Så hun drar til et gammelt hus. Der møter hun en gutt som viser seg å være et spøkelse! Hun må hjelpe ham..
Bokmål

Hjernevasket

Krimkonkurransen 1999.
Bokmål

Hjerte smerte

Få innsyn i psykiske opplevelser i livet gjennom hovedpersonen.
Bokmål

Hjørnestein

Min hittil beste tentamen. Legg gjerne igjen tilbakemeldinger!
Bokmål

Holdepunktet

Tolkning av Kjell Askildsens novelle 'Holdepunktet'.
Bokmål

Homofil?

Handler om å være ung og homofil.
Bokmål

Hoppet

Kort novelle om sykdom og å ha motet til å gjennomføre noe man alltid har drømt om.
Nynorsk

Hoppet

Når et basehopp går galt. Karakter: 6- (9. klasse)
Bokmål

Hoppet

Om selvmord og ubesluttsomhet.
Bokmål

Hulrommet

Å være overvektig kan være en psykisk belastning.
Bokmål

Human Survival

Om en fremtid
Engelsk

Hun falt

Siw er en 14 år gammel jente normal jente. Hun bor med moren sin i et lite, men praktisk hus, har en bestevenninne som heter Anita, men ingen kjæreste. Hun møter Geir på en fest, begge er litt beruset, og de ender opp nakne i senga sammen...
Bokmål

Hun og Stjernene

Tentamen i 10. klasse. Karakter: 5
Bokmål

Hun pustet ikke

Vi vet aldri...
Bokmål

Hun skulle kjent han helt

Om drugs og kjærlighet, skrevet på spesiell måte.
Bokmål

Huset med det rare i

Blir drømmen virkelighet?
Bokmål

Huset med det rare i

Novelle som handler om mord! Skummel? Karakter: 5
Bokmål

Husker alt, og vil aldri glemme

Ungdomsforelskelse. Sjalusi. Nysgjerrighet. Sorg. Kjærlighet.
Bokmål

Hva skjedde?

Det er ikke behagelig å bli holdt utenfor, og i hvert fall ikke når man begynner på ny skole og fort blir anklaget for noe man ikke har gjort. Livet til en tenåring kan ende opp i en tragedie hvis ikke vokse eller venner griper fort nok inn.
Bokmål

Hvem er det?

En liten skrekknovelle, hvor fantasien til hovedpersonen løper litt løpsk.
Bokmål

Hvem er jeg?

Novelle som omhandler temaet personlig identitet. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Hvem er morderen?

En ny jente var drept. En seriemorder skal taes.
Bokmål

Hvem sier livet er en dans på røde roser?

Handler om vennskap som går i stykker..
Bokmål

Hvem var Thea?

Stilen handler om synd, sex og usikkerhet. Følg den "røde tråden" gjennom hele historien og tolk den slik du vil.
Bokmål

Hvis De Finner Oss

En vekkende novelle om tvangekteskap og hvordan det er å leve i to forskjellige verdener.
Bokmål

Hvisking/Stillhet

Om å være alene mot verden.
Bokmål

Hvite løgner kan skifte farge

Det kan være krevende å beholde hvitfargen på en hvit løgn... Bokmålstentamen i 10. klasse.
Bokmål

Hvitt glitter mot grå asfalt

Bidrag til novellekonkurranse for Nullvisjonen og skoleoppgave. Karakter: 6
Bokmål

Hvor er du?

Stilen handler om en liten jente som mister lillesøsteren sin pga. kreft.
Bokmål

Hvor er hun?

Marlene er ikke lenger den jenta hun var.
Bokmål

Hvor veien fører deg

En stil om et vanskelig valg, om å finne seg selv.
Bokmål

Hvordan bli sett av den man elsker?

En tragisk ulykke. Kan noen klandres?
Bokmål

Hvordan et vennskap fort kan utvikle seg til noe mer; kjærlighet...

Kjærlighet i et vennskap som ikke er gjensidig.
Bokmål

Hvorfor er det så mange ungdommer som har spiseforstyrrelser?

Fakta om spiseforstyrrelser og en novelle om temaet.
Bokmål

Hvorfor jeg ikke liker å skrive stil

Stil om hvorfor IKKE skrive stiler
Bokmål

Hvorfor kan ikke alt bli som før?

Marit ligger nå på kirkegården etter å ha blitt utsatt for langvarig mobbing.
Bokmål

Hvorfor?

En dramatisk historie om Amy.
Bokmål

Hyttemåltid

En novelle jeg skrev for en stund tilbake :) Vær så snill å komme med nyttige tilbakemeldinger :)
Bokmål

Hyttetur

Om en hyttetur.
Bokmål

Hytteturen

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Høst

En lunefull, men godt skrevet historie.
Bokmål

Høst

En novelle basert på det ene ordet høst. Min aller første novelle noen gang, noe som forklarer karakteren... Karakter: 4+
Bokmål

Høst

Historie om ei jente som er hekta på dop.
Bokmål

Høst

Novelle skrevet av meg om livet og alderdom. Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

Høstdåp

Novelle vi skrev på norsk fagdag. Tema: Høst.
Bokmål

I denne verden er alt mulig

Novellen handler om en forlatt sjel som får en uventet vending, idet hun tror alt håp er fortapt.
Bokmål

I don"t deserve this

Hovedpersonen begår et drap, og blir tatt av politiet. Temaet for oppgaven er dødsstraff.
Engelsk

I Don't Love You

Dette er en engelsk novelle om en kjærlighet som aldri vil dø mellom to mennesker som ikke kan være sammen. Klisjé? - Les og bedøm. :]
Engelsk

I følelsenes makt

Dette er en novelle skrevet om ei jente som holder på å utføre et dramatisk valg, rett foran øynene på sin beste venninne. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

I kulde og kjærlighet

Novella handler om Tiril og hennes forhold til bestemora si, bestemora som har en hemmelighet ingen må få vite. Karakter: 6/5
Bokmål

I kulde og kjærlighet

Novelle om kjærlighet i familiær form, skrevet i 10. klasse. Karakter 6/5.
Bokmål

I min egen lille boble

Handler om en person som er fortapt i kjærlighet. Karakter: 5+
Bokmål

I mørket er alle katter grå

To tenåringer, som i tillegg til å være naboer, finner hverandre. Juletentamen i norsk hovedmål.
Bokmål

I mørket lyg alle

Saga får en tilsynelatende normal velkomst etter å ha flyttet, men de nye "vennene" har en ond bakside. Tentamensoppgave skrevet i 10. klasse.
Bokmål

I skapet

Ei jente prøver å finne ut hvorfor moren elsket alkohol høyere enn henne. Eller prøver hun å slippe unna alt og alle?
Bokmål

I will never leave you

Handler vel mest om ordene "I will never leave you". Colin drar ut på et oppdrag og kommer ikke tilbake. Maddie går til psykolog etter psykolog, men er fremdeles deprimert. Kan ikke si noe mer uten å ødelegge historien.
Engelsk

Identitet

Om å bli utstøtt grunnet hudfarge.
Bokmål

Ikke alene

Om det å være redd og ha angst.
Bokmål

Ikke bare øyner gråter

Handler om jødene under krigen. Fra ei lita jentes synspunkt.
Bokmål

Ikke for alltid

Nikita og Millian for alltid. Det var sånn det skulle være.. Trodde i alle fall Nikita.
Bokmål

Ikke gi opp!

Handler om å velge mellom å leve, selv om man vil ha det vondt, eller å dø.
Bokmål

Ikke normal, men annerledes

En novelle om sterke følelser.
Bokmål

Ikke som alle andre jentene

Handler om ei jente som har psykiske problemer uten selv å vite om det.
Bokmål

Ikkje gløym meg

Ein som har ein ven som er døyande
Nynorsk

In a Little Child’s Mind

Kort spenningsnovelle.
Engelsk

In love with a victim

Gammel engelsk novelle satt i et annet univers i eldre tider. Virker litt inspirert av TES IV: Oblivion, noe som ikke var meningen.
Engelsk

Indian Camp - Nick's View

Gjenfortelling av novellen "Indian Camp" av Ernest Hemingway. Jeg er klar over brå slutt og andre lite gjennomtenkte deler av teksten, men den ble vel grei nok.
Engelsk

Ingen gjemmeplass

Hadde i oppgave på vg1 å skrive en stil om vold i hjemmet, så da valgte jeg å skrive om voldtekt. Laster den opp for å høre hva andre mener om skrivingen min!
Bokmål

Ingen Michelangelo

Relasjoner mellom mennesker og valg som gir alvorlige konsekvenser for flere enn deg selv.
Bokmål

Ingen planer om å falle

En novelle om en gutt som følger sollyset.
Bokmål

Ingen varme

Ei novelle om det å føle seg ensom, veldig ensom, og tilslutt gjøre noe med det...
Bokmål

Ingen veg tilbake

En novelle om valg og følgene av valgene du tar. Skrevet i 10. klasse.
Nynorsk

Ingenting

En novelle om en jente som blir mishandlet hjemme. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Ingenting er verdt det

Å miste noen som står deg veldig nære.
Bokmål

Innerst inne

Historie om søskenkjærlighet. Selv om Joakim og Sandra ikke alltid er venner, er de innerst inne glad i hverandre. Karakter: 4+
Bokmål

Innsamling

3. plass i krimkonkurransen 1999 arrangert av de tre største skolesidene.
Bokmål

Island of terror!

Kort og grei "skummel" 10.klasse-stil.
Engelsk

Jakten

Oppgaven var å skrive en historie om ett dyr. Og med en overraskende slutt.
Bokmål

Jakten

I novellen ser jeg en annonse i en avis... Knut sin annonse. Han ettersøker en gutt... Men hvorfor?
Bokmål

Janni og masken

En kort novelle som handler om et kupp på et japansk kunstmuseum.
Bokmål

Jeg

En novelle om en manns personlighet.
Bokmål

Jeg

Handler om ei jente med spiseforstyrrelser.
Bokmål

Jeg angrer

Om ei jente som sliter etter å ha mistet bestevenninna si.
Bokmål

Jeg elsker deg

En romantisk novelle, men en uventet slutt.
Bokmål

"Jeg elsker deg"

Novelle om narkotika, død og kjærlighet.
Bokmål

Jeg elsker deg

En novelle om ulykkelig forelskelse.
Bokmål

Jeg er 17

Novelle som handler om en jente som lyver til hennes store forelskelse. Karakter: 10. klasse (norsktentamen)
Bokmål

Jeg er en ganske annen enn du tror

Tom utfører en blodig hevn etter stadig å ha blitt tråkket på.
Bokmål

Jeg forstår ikke

Handler om skilsmisse, og hvordan det oppleves for det barnet som står i midten.
Bokmål

Jeg gir opp. Ha det.

Handler om Karl som blir mobbet og føler at alt blir for mye for han. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Jeg hadde kuttet meg, hvis det ikke var for arrene

Denne novellen er en av de første ordentlig jeg skrev. Jeg var rundt 14 år, og jeg er klar over at det er noen skrivefeil. Men hvertfall, det er en dramatisk novelle som handler om vennskap og svik.
Bokmål

Jeg har en drøm

Oppgaven var å skrive stil til tittelen "Jeg har en drøm". Handler om Sophia som levde under lsave-tiden i USA.
Bokmål

Jeg hører ikke til her

Kort novelle om å vokse opp og gi slipp på barndommen.
Bokmål

Jeg protesterer

Bokmål

Jeg ser deg, men du kan ikke se meg

Novelle skrevet på bokmålstentamen.
Bokmål

Jeg skal aldri slippe

Ei novelle om å miste en god venn.
Bokmål

Jeg trodde det var kjærlighet

Om ei jente, et sommerminne og et mislykket kjæresteforhold.
Bokmål

Jeg var dum

En novelle om sjalusi og vennskap.
Bokmål

Jeg vil bare forsvinne

En liten novelle om ei jente som tar sitt eget liv.
Bokmål

Jeg visste bedre, hvorfor spurte jeg?

Det hele skjer på en fest. Livet er for kort til å være sur!
Bokmål

Jenta i speilet

En novelle jeg skrev i forbindelse med en skoleoppgave. Blir glad for tilbakemeldinger!
Bokmål

Jenta i speilet og meg

En tekst om å slite med spiseforstyrrelser. Jeg vet ikke hvordan det er å ha anoreksi, så håper ikke jeg får kritikk for feil. Vil gjerne ha tilbakemeldinger, da! :-) Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Jenta med ljåen

Dette handler om en ung kvinnes kamp for løsrivelse fra sin mor, som har drevet hjemmet med jernhånd. Gode skildringer.
Bokmål

Jenten og sin savnede skipper

En tragisk kjærlighetsnovelle om en jente og hennes skipper.
Bokmål

Jenter og sursild

Romantisk novelle om det harde liv på ny skole
Bokmål

jente_24

Novelle om chatting på nettet.
Nynorsk

John

Vi følger Marta i hennes jakt på drømmemannen.
Bokmål

John and I

Vennskapet til John er tilsynelatende ikke så bra lenger. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Johnnyen

Om en gutt som blir HIV-positiv etter et samleie.
Bokmål

Julenovelle (uten tittel)

Tema: Julefortelling med lykkelig slutt. Halvdagsprøve i norsk, 2.året videregående. Karakter: 4/5 (ble anklaget for juks, så denne karakteren er ikke den jeg kommer til å få)
Bokmål

Kai

Æresdrap i en vanlig norsk familie.
Bokmål

Kald vind

Novelle fra andre verdenskrig.
Bokmål

Kallende stjerner

Vi lever alle i troen at det "skjer ikke meg". Slik tenkte også Marianne.
Bokmål

Kan to halve hjerter bli ett - igjen?

Knust hjerte. Et kjærlighetsdrama.
Bokmål

"Karen" av Alexander Kielland

Analyse av novellen "Karen" av Alexander Kielland.
Bokmål

Karen, 1882

Dagbokform med tankene til Karen fra tentamen i 9. klasse.
Bokmål

Karl Smith

Skildring av hvordan en soldat oppfatter en håpløs krig. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Kastanjetreet

En novelle om mobbing. Fint om dere kan gi tilbakemelding!
Bokmål

Kidnapperen

Kriminalnovelle hvor en 11 år gammel jente blir kidnappet.
Bokmål

King Konk

Novelle om et dårlig vennskap. Karakter: 6- (10. klasse)
Bokmål

Kjellervinduet

Ukjente lyder i huset retter mistanken mot en innbruddstyv. Skrekken kommer sigende...
Bokmål

Kjære Ana

Begynnelsen på en historie om spiseforstyrrelser.
Bokmål

Kjære dagbok

En novelle om forelskelse skrevet i dagbokform.
Nynorsk

Kjære dagbok

En ungdomsjente som har det fint, helt til hun går på fylla, og drastiske ting skjer.
Bokmål

Kjære dagbok...

Handler om en jente som blir voldtatt av stefaren.
Bokmål

Kjære Kathrine

Dette er en novelle skrevet i "brevform". Handler om en jente som mistet bestevenninnen på grunn av kreft.
Bokmål

Kjærleik gjer blind

Ei novelle om eit kjærleiksforhold som gjekk rett i klosetten. Karakter: 5-
Nynorsk

Kjærleik gjer blind

Novelle om kjærlighet, kriminalitet og svik.
Nynorsk

Kjærleik og tårer

Kjærlighetssorg og selvmord.
Nynorsk

Kjærlighet

Om en gutt som er forelska.
Bokmål

Kjærlighet

Fra fortvilelse til glede til fortvilelse igjen.
Bokmål

Kjærlighet er....

Novelle om den klassiske skoleromanse
Bokmål

Kjærlighet til døden

Historie om kjærlighet, ungdom og død. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Kjærlighet til rosa

Handler om en gutt som er "litt" glad i rosa.
Bokmål

Kjærligheten er en sløyfe

Katarina og Kristoffer venter et barn sammen.
Bokmål

Kjærligheten er en sløyfe

En kjærlighetsnovelle.
Bokmål

Kjærlighetsfortellingen om Jens

Ungdomsårene som homofil, hvor problemene bygger seg opp for Kristians liv.
Bokmål

Kjærlighetssorg

En gutt som skal reise til en annen del av Norge og må forlate kjæresten sin. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Klasseturen

En kjærlighetsnovelle. Karakter: 5
Bokmål

Klasseturen

En stil der du blir holdt i spenning, lenge! Kanskje lurt å lese den to ganger. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Klokketårnet har ein løyndom

En novelle på nynorsk om en spesiell ravn. Karakter: 6 (10. klasse)
Nynorsk

Knokkelstedet

Bokmål

Knust glass

En liten novelle som handler om selvmord og misforståelser. Sett i fra tre personer sin side.
Bokmål

Knust Glass

Novelle om hvordan det er å være aleine.
Bokmål

Knust håp

En biltur som ender tragisk.
Bokmål

Knuste drømmer

Følg livet til en trist ungdom. Mia har nettopp mistet moren, og opplever en fryktelig episode.... Karakter: 5/6 (Noenpar slurve-skrivefeil)
Bokmål

Knuter

Om en jente som ikke har det så bra. Karakter: 5
Bokmål

Kommer du?

Om en kvinne som opplever det å måtte ta en abort.
Bokmål

Konflikt

Temaene i novellen er konflikt og kjærlighet.
Bokmål

Kongroene Kommer

En jente blir bortført av edderkopper.
Nynorsk

Konkurransens bakside

Om konkurranseidrett og dens bakside.
Bokmål

Kontrast

En asylants førsteinntrykk av Norge og nordmenn.
Bokmål

Korridoren

Om en elev som har ødelagt et tak.
Bokmål

Korridoren

Handler om en som skal bli henrettet av "de".
Bokmål

Krabbelyserene

Om to gutter på krabbefiske.
Bokmål

Krig

Karakter: 5+ (1. klasse, allmenn)
Bokmål

Kroppen min

Martin er lei av å være tjukk og begynner å trene.
Nynorsk

Krystall

En ungdomsforelskelse ender med graviditet. Karakter: 3+
Bokmål

Kræsj!

Tentamen i norsk 2009. Karakter: 5+
Bokmål

Kulisser

Om ei jente som er lei av alle "kulissene" og falskhetene rundt henne.
Bokmål

Kultursvik

En mor med et anstrengt forhold til barnets far.
Bokmål

Kva gjer man når ein er annleis på ein trongsynt stad?

Novelle som handlar nettopp om hvordan det er å være annerledes på en trangsynt plass.
Nynorsk

Kvinnen

En novelle om en fyr som våkner i et rom og ikke husker noen ting.
Bokmål

Kvinnen i mitt liv

En novelle som handler om en som blir kjørt på, og havner på sykehuset. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Kvite Krystallar

Nynorsk stil som egentlig skulle være en samlivstekst.
Nynorsk

Kåre

En liten novelle (kall det hva du vil) skrevet på en naivistisk skrivemåte. Sann historie, men formulert på en humoristisk måte.
Bokmål

Lang fjelltur

En fjelltur viser seg å bli svært krevende. Karakter: 5 (nynorsktentamen, 10. klasse)
Nynorsk

Laurdag føremiddag

Romantisk nynorsk novelle, som dreier seg om "kjærleikens" følelser...anbefales sterkt å lese! - gi gjerne tips til forbedringer i kommentarfeltet:)
Nynorsk

Le rêve de Maxime

Fransk stil om Maxime.
Fransk

Lena

En historie om en alvorlig syk jente, Lena, som til slutt må gi tapt for kreftsykdommen.
Bokmål

Leteaksjon

Tre turkamerater blir overrasket av uvær. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Leve Luki!

Luki kommer tilbake til vennegjengen etter et år. Den trykkede stemmingen er til å ta å føle på.
Nynorsk

Levende eller død?

Historie jeg skrev på tentamen i 8. klasse.
Bokmål

Liket på søppelfyllingen

En kriminalnovelle som er en fortsettelse på en historie vi fikk fra læreren.
Bokmål

Litt for nær

Petter får kjennskap til litt for mye. Karakter: 5+
Bokmål

Liv

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Livet er ikke lett!

En novelle om en jente som sliter i hverdagen. Hun tenker på mye på selvmord. Norsktentamen i 9 klasse. Karakter: 4+
Bokmål

Livet er kjærlighet og smerte

Handler om en jente som blir drept pga. hennes forhold med en gutt. Skrevet på bokmålstentamen.
Bokmål

Livet er mer enn utdannelse

Det finnes andre ting enn en god utdannelse som er viktig i livet.
Bokmål

Livet er nå ok, tross alt!

Dette er en novelle som handler om det å ta tak i sitt eget liv.
Bokmål

Livet etter livet

Hva når den du elsker ikke lenger er der?
Bokmål

Livet i et kjøkken

Dette er et forsøk på å beskrive en ganske alvorlig situasjonen, og de to involvertes reaksjoner på det som har skjedd.
Bokmål

Livet må gå vidare

Novelle om kjærlighet of forelskelse.
Nynorsk

Livet under den industrielle revolusjon

En engelsk families liv under den industrielle revolusjon.
Bokmål

Livet under Taliban-regimet

En stil som får fram sannheten om det å leve under Taliban-regimet og pasjtonere. Året er 1998. 100% sant! Karakter: 5+
Bokmål

Livet, berre ein teori?

Spørsmålet en del lurer på er hva meningen med livet er. Jeg sier ikke, med denne stilen, at jeg har funnet det ut - men rett og slett at jeg ikke vet i det hele tatt. Skrevet på nynorsktentamen i 9. klasse.
Nynorsk

Livets korte øyeblikk

Livet kan være langt og kort. Men et øyeblikk av livet kan oppta mer enn to sider på en stil.
Bokmål

Livets Takt, Troens makt

Den islamske ungpiken møter både seg selv og sin far i døra.
Bokmål

Livløs

Tentamen i norsk, kar. 5.
Bokmål

Livløs rose

Kjæresteforholdet mellom Kari og Thomas går gjennom en bølgedal.
Bokmål

Livsfarleg forelsking

Handler om ei ung jentes liv preget av selvskading etter mammaens selvmord. Skrevet i 9. klasse.
Nynorsk

Liz

Kom ikke på noe overskrift og leverte den under navnet Liz. Dette var min andre norsktentamen i 8. klasse. :) Vet det er en del feil tegnsettning, ville laste opp den jeg leverte og ikke den som er rettet. Slik at dere kan dømme "helheten".
Bokmål

Ljoset

Novellen handler om en jente som skal treffe typen sin... Karakter: 6
Nynorsk

Lonely road

En tekst om en ulykkelig familie.
Engelsk

Lottokupongen

Morsom novelle skrevet på tentamen. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Lova sin lange arm

Stil til haustinnlevering. Pliiiiiis skriv kva dokke synast! EIN god kriminalhistorie tykker eg.
Nynorsk

Lusen

Jordskjelvet treffer hodet, og han blir alene.
Bokmål

Lydløs

En kort novelle om ensomhet. Skrevet fra et moderne/ungt perspektiv. Karakter: 4 pga. noe kortfattende
Bokmål

Lykke i ein vissen rosehage

Nynorsk stil om kjærlighetssorg. Karakter: 5+ (10. klasse)
Nynorsk

Lykkens tog

En novelle om å miste toget på mer enn en måte. Karakter: 6 (norsktentamen, 10. trinn)
Bokmål

Lykkerus

Et meget lykkelig barn som klarer å føle lykke til tross for alt det vonde som har hendt henne. Norsktentamen på grunnkurs.
Bokmål

Lykketyven

Dette er en historie om en kvinne som sliter med angst. I novellen får vi vite hvordan kvinnen selv takler livets hindre og hvordan miljøet hun lever i er.
Bokmål

Lys i mørket

En middelmådig psyko novelle.
Nynorsk

Lys i mørket

Påvirkning og mobbing. Hvordan det er å være en 16 år gammel jente, med en mor som er alkoholiker og en død far. Om hvilke press det er å leve som en tenåring.
Bokmål

Lyset

Novelle om mobbing, drap og savn. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Løgn

Novelle om løgn og falske rykter
Annet

Løgner

En novelle om veien fra en liten løgn til et liv i ensomhet. Karakter: 6/5 (9. klasse, halvårstentamen)
Bokmål

Løvinnen

Kriminalnovelle med mord og en mulig seriemorder. Karakter: 5+ (VK2)
Bokmål

Mafia - et spørsmål om ære

Handler om et drap knyttet til den russiske mafiaen. Skrevet i 10. klasse. Legg gjerne igjen tilbakemeldinger!
Bokmål

Maiken

Novellen handler om følelsene til ei jente etter et brudd med kjæresten.
Bokmål

Mange fisk i havet

Henry Ogden skal snart pensjonere seg.
Bokmål

Mannen i hjørnet

Hovedpersonen blir innhentet av en tilfeldig episode fra ungdomsskolen.
Bokmål

Mannen med ljåen

Et glimt av den andre siden. Karakter: 5+
Bokmål

Mareritt

En liten novelle om en marerittfylt natt.
Bokmål

Marerittet

Spennende tekst om ei som ser og hører syner.
Nynorsk

Marerittet

Denne novella handler om to bestevenninner som opplever noe problematisk. Skal få deg til å verdsette det du har.
Bokmål

Martin

Karakter: 4+
Bokmål

Masken

Jeg-personen er emosjonell. Dette er ikke noe hun alltid har vært, men har forekommet etter at hun ble seksuelt trakasert. I denne stilen beskrives smertene til denne personen.
Bokmål

Med sukkerspinn i hånden

Elise synes faren hennes har forandret seg. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Meg og Deg<3

En historie om vennskap, sex og kjærlighet delvis basert på en sann historie.
Bokmål

Men enno var ikkje alt over

Skrevet på skrivedag i norsk (3 timer). Sikkert ein del skrivefeil:P
Nynorsk

Men ho var ikkje dø

Nynorsk stil om å ta selvmord. Karakter: 5
Nynorsk

Menneskekuren?

Handlar om å leve bak ein fasade av løgn, som vampyr. Karakter: 6 (tentamen i sidemål, 10. klasse)
Bokmål

Menneskeulven

Creepy novelle med tittelen "Menneskeulven"
Bokmål

Mesterdetektiven Herlock Sholmes

En kriminalhistorie om en detektiv. Egentlig en lett forvirrende historie (ifølge innsender). Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Midlertidig angst

En novelle basert på en sann hendelse 28. mai 2010 i Lahore, Pakistan. Skisserer Ahmadi-muslimenes forhold i Pakistan. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Midnattsmareritt

Kommentar fra læreren: Litt kort, men veldig bra. Karakter: 5+ (8. klasse)
Bokmål

Millennium

Romatisk novelle.
Bokmål

Min første kjærlighet

Handler om den første kjærligheten.
Bokmål

Min nye heimstad

Handler om ei jente, Mesaret, som har flytta til eit nytt land og må motstå hindringar, som diskriminering. Novella er skreve på tentamen i 9. klasse. Tittelen skulle vere 'min nye heimstad'. Enjoy!
Nynorsk

Min perfekte far?

En stil om å miste sin mor og bli misbrukt av sin far.
Bokmål

Min skjønne lille venn

Novelle om venner.
Bokmål

Min venn, vi møtes igjen

Kampen for å overleve i en konsentrasjonsleir.
Bokmål

Min verste opplevelse

Historien om en mor som tok selvmord.
Bokmål

Minnene

En liten novelle om vennskap og død.
Bokmål

Minner

Handler om en jentes savn og sorg for at en gutt har valgt en annen.
Bokmål

Minnet fra fortiden

En spesiell togtur.
Bokmål

Missing child

Engelsk

Mission Impossible

En kreftsyk jente som har mistet alt håp. Karakter: 6
Bokmål

Mistanken

En novelle om autisten Bjarne og hans spesielle oppførsel og hva han tenker.
Bokmål

Mitt liv som rotta under kniven

Mitt liv som labrotte.
Bokmål

Mitt tilfluktsted

En far skaper problemer for familien sin. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Mitt vanskelige liv

Utdrag fra dagboken til et mobbeoffer.
Bokmål

Mobbeofferet

Et mobbeoffer ender sitt liv i en grøftekant.
Bokmål

Mobbet skolepike

Lille Anne flyttet med moren sin til et lite sted etter faren døde. Etter det har hun blitt mobbet i flere år. Anne klarer ikke mer og det skjer ting... Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Mobbing

Et mobbeoffer slår grusomt tilbake i voksen alder.
Bokmål

Mobilflørt

En novelle som handler om å flørte via en mobil.
Bokmål

Moderne sogestil

Moderne sogestil.
Nynorsk

Mona

Denne novellen er jeg utrolig stolt over :) Jeg har skrevet om hva som inspirerer meg og alternativ som har kommet opp. Mobbing, familie svikt , dop , alkohol og andre gjenkjennelige ting.
Bokmål

Monday morning where anything can happen

Om en som får sykdommen diabetes.
Engelsk

Money can rule a life

Oppgaven var å skrive hvordan en bortskjemt jente sitt liv er avhengig av penger.
Engelsk

Monster

Fortellingen om to barn i Brasil som blir jaktet på av et stort monster.
Bokmål

Moonthorns

En kjærlighetsnovelle om et kontroversielt forhold.
Engelsk

Mord

Kort novelle om en kvinnelig morder.
Bokmål

Mordet

Søsteren til Siri blir drept. Hvem er morderen?
Bokmål

Mordet

En historie om en kaldblodig morder.
Bokmål

Mordet på hundedommaren

Novelle om ein skuleelev som må etterforske drapet på favorittlæraren.
Nynorsk

Morgenen er kald og grå

Novelle om en jøde, Samuel, som mister faren sin i en konsentrasjonleir.
Bokmål

Morgenkyss

Dette er en liten novelle om kjærlighet.
Bokmål

Morgenstund...

Kort stil om om å våkne.
Bokmål

Morgon

Novelle om et mobbeoffer.
Nynorsk

Morten Olsen

Dette er en sann historie, fra den siste tiden jeg kjente Morten. (04.02.1990-12.05.2008)
Bokmål

Mot

Oppgaven var å skrive en kort novelle om mot. Karakter: 5 (VG3)
Bokmål

Mot alle odds

Jente finner ut at hun har kreft. Hennes tanker og hennes nye syn på verden. Vel ha tilbake melding!
Bokmål

Motorsykkelen

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Motorsykkelen!

Novelle om en motorsykkelulykke
Nynorsk

Multimillionæren

En novelle om mestring. Det handler om en mann som har truffet en aldri så liten vegg, og finner gladtankene gjennom ett spill.
Bokmål

Musikk gir liv

Handler om hvor viktig musikk er.
Bokmål

My Happy Ending

Om det sørgelige livet til en prostituert rusmisbruker.
Engelsk

My Immortal

Om jenter i 9. klassetrinn: Mobbing, utestengelse, selvfølelse, gutter og forelskelse.
Bokmål

My Immortal

Begynnelsen av en novelle.
Bokmål

My saving angel

Handler om død og kjærlighet. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Må det vera slik?

Om familieoppløsning.
Nynorsk

Måkekrigen

Novelle om en psykisk syk mann som rømmer fra sykehjemmet. Hans møte med verden.
Nynorsk

Måneskyggen

En jente som ikke takler at hun ikke redda noen.
Bokmål

Mørke drømmer

Alice har det helt jævlig hjemme. En mor som drikker, og en far som stenger Alice og lillesøsteren inne på vaskerommet. Alice drømmer om himmelen der alt er godt. Tragisk slutt, men likevel god. Karakter: 5+
Bokmål

Mørke Gardiner

Novelle om å ta stilling til passiv døshjelp.
Bokmål

Mørke skygger

En stil skrevet i tiende klasse. Handler om hat og hevn.
Bokmål

Mørket

En dyster sannhet om voldtektsofre. Noe som er vanskelig å forstå med mindre du har vært der selv :-/
Bokmål

Mørket

Søvnen sniker seg på, fanger henne og saboterer alle muligheter for kontroll og selvforsvar. Hun føler seg forlatt. Sviktet av sin egen kropp.
Bokmål

Mørketid

En velskrevet novelle hvor handlingen utspilles langs kysten på høsten. Karakter: 5 (videregående)
Bokmål

Mørketid

En tragisk ulykke.
Bokmål

Mørkets Herre

Om å være annerledes, ensomhet og
Bokmål

Naboen

En mystisk nabo med en hemmelighet...
Nynorsk

Nasjonalpatriotismens og landsforræderiets pris

Novelle om hvordan noen av samfunnets høyerestående opptrådte under krigen, og hvordan det utartet seg både for de angitte patriotene og forræderne. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Natalie

Bilturen hjem fra en fest ender i en ulykke. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Natt

Amina har det tungt, uten helt å kunne forklare hvorfor.
Bokmål

Natt og dag

En dagbok med tanker om hvordan alle egentlig er like, og er like mye verdt, selv om vi har en annen bakgrunn eller er veldig forskjellige.
Bokmål

Natten alt knuste

En novelle om narkotika og tyveri som jeg skrev under en norsk tentamen, skrev den på 45 minutter. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Nedbrytningen.

Novelle om nedbrytning av fordommer. Å søke jobb i Norges fordomsrike samfunn.
Bokmål

Nedturen

Handler om ei jente som mister faren sin. Tentamen i 10. klasse i norsk sidemål.
Nynorsk

Nettet

Novelle skrevet ut fra overskriften.
Bokmål

Nina og Truls

Historien handler om en jentes kjærlighet.
Bokmål

Nordlys

Skrev den ikke som en skolestil, og den passer vel ikke som det. Egentlig vil jeg at folk skal få tolke den som de vil, men jeg hadde en tanke bak det hele når jeg skrev.
Bokmål

Novelle of myself

Tekst om selvmordstanker.
Bokmål

Novelle om en bilulykke

Om en bilulykke.
Nynorsk

Ny i Oslo

En gutt flytter til Oslo med sin alkoholiserte mor. Det er ikke lett. Setter pris på tilbakemelding! :)
Bokmål

Nyanser av rødt

Jeg forsvarer ikke eller sier at det de to hovedpersonene gjorde det rette. Jeg ønsker bare å fortelle at man aldri skal forhåndsdømme uten at du vet hele historien.
Bokmål

Nye fotballsko

Ei novelle om et kjent problem for mange. Beskriver hvor vanskelig det er å gjøre noe med mobbingen for offeret selv.
Bokmål

Nynorsk novelle om eitt liv

Hovedpersonen i novellen er rusmisbruker i Oslo.
Nynorsk

Nytt liv

Kanskje litt klisjèaktig. Fekk ikkje den beste karakteren. Men kanskje likar du den betre enn læraren min?
Nynorsk

Nytt, ukjent

Gripende novelle med "liv" som tema om ei gravid 14 år gammel jente. Skrevet på tentamen i 10. klasse med svært god tilbakemelding fra lærer.
Bokmål

Nyttårsnatt i fjellheimen

En krim, nå som det snart er påske ;)
Bokmål

Nå eller aldri

Tragisk novelle, skrevet i 8. klasse. Karakter: 6
Bokmål

Når bladene faller...

Novelle som handler om en gutt som skal slå opp med kjæresten sin.
Bokmål

Når blomstrene visner

En gutts tanker om livet.
Bokmål

Når det regner fra åpen himmel

Realitetene er ikke som eventyrene. En lykkelig slutt?
Bokmål

Når djevelen spiller musikk

Handler om forholdet mellom to brødre, og om en hendelse som forandrer livene deres. Ønsker meg ris/ros og konstruktive tilbakemeldinger på novellen.
Bokmål

Når du er på toppen er det bare en vei, ned

En novelle om en prostituert kvinnes liv før i tiden. Trist, men spennende.
Bokmål

Når ein er annleis enn klassekameratane. (novellesamling)

Ei samling over alle novellene som eg har blitt ferdig med å skrive.
Nynorsk

Når fylla tar festen

Om fyll, ungdommer og fest.
Bokmål

Når hjertet bestemmer

Handler om forbudt forelskelse. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Når livet blir vanskelig

En kort novelle, som handler om en jente som har det veldig vanskelig, og til slutt dør av overdose.
Bokmål

Observasjoner

Dette er ei novelle om livsglede. Man kan observere livsglede over alt, men hvordan oppnår man det selv?
Bokmål

Og borte var hun

Om tusser og overtro.
Bokmål

Om ti år...

En novelle om gjenfunnet kjærlighet.
Bokmål

Omfavnet av mørket

Handler om ensomhet, og hva som skjer når man lever et liv uten å få kjærlighet...
Bokmål

Omfavnet av mørket

Novelle om ensomhet skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Omvendelsen

Handler om en ung gutt i Tyskland under 2. verdenskrig, og hva som skjer med han under et nazistisk massemøte.
Bokmål

Onani gjør deg blind!

Leif-Arne er redd han er i ferd med å bli blind... Morsom slutt!
Bokmål

Onde sirkler

En novelle jeg skrev i 1. klasse (GK). Fikk 5 av norsklæreren. Tolk den som du vil.
Bokmål

Ondskapens Ansikt

En skummel novelle om okkulte ting.
Bokmål

Onkel Thomas

En stil om spiseforstyrrelser. Kom gjerne med kommentarer og tilbakemeldinger! Karakter: 5+
Bokmål

Onsdag

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Operasjon Telia

Om en mislykket mafia.
Nynorsk

Opphøyd erindring

En novelle med tanker om livet, både før og etter døden.
Bokmål

Opprøret

Vi fekk i oppgave på skulen om og skrive ein stil om bilde Brudeferd i Hardanger. Eg valte og skrive ein stil om Noreg som ville bli eit sjølvstendig land. Noko svenskane ikkje likte.
Nynorsk

Oppvasken

Stil om to gutter som sloss, men som likevel blir venner. Eller?
Bokmål

Ord endrer alt

Om en jente som har forelsket seg i bestevennen sin. Karakter: 6 (tentamen, 10. klasse)
Bokmål

Ord som dreper

En novelle som tar for seg temaet mobbing. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Ord, et helvete som gror

Novelle skrevet på tentamen. Kommenter gjerne! :-) Er klar over noen dårlige setninger ol, menmen. Karakter: 5+ (bokmålstentamen, 10. klasse)
Bokmål

Oss to

Om kjærligheten mellom to mennesker.
Bokmål

Otlending

Om invandrer vold (kar. 5+)
Bokmål

Over muren

Kurt synes Nina har forandret seg.
Bokmål

Overdriv?

Kjæresten slår opp... Hva skjer videre?
Nynorsk

Overflod

En novelle om mishandling i hjemmet.
Bokmål

Panikk

Nervøsitet, om å prøve å nå noko og følge opp andres forventninger.
Nynorsk

Paret i parken

En novelle med mye dialog.
Bokmål

Pengene

Om svik.
Bokmål

Perfect

Carla håper på en perfekt date med Shawn.
Engelsk

Perler

Tilfeldigheter rår, og ting er ikke alltid som man vil ha det til...
Bokmål

Petrified

En velskrevet novelle om en elv og en tragedie sett gjennom to ulike personers øyne. Karakter: 5+ (VK1)
Engelsk

Piken fra fortiden

Den handler om en gutt og hans noe originale venninne. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Piken på glasset

Handler om en pike som er blitt forlatt av moren.
Bokmål

Pipe Sounds

Tar for seg noen av menneskesinnets mørkeste deler. Kom gjerne med kommentarer!
Engelsk

Planlagt mord

Novelle om en stor beslutning for en ungdom, valget om å ta abort eller ikke. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Pretty Woman

En novelle om en vellykket mann, en vakker kvinne og intense blikk. Karakter: 5 (9. klasse)
Engelsk

Problemenes vind

En parallellhandling fra 2. verdenskrig. Legg gjerne igjen kommentarer!
Bokmål

Proditio

Novelle om svik.
Engelsk

Prosjekt Fluesopp

En novelle jeg skrev da vi fikk beskjed i skolen om å skrive om temaet "Ung og annerledes".
Bokmål

Pulesveis og Rema 1000

Hverdagsfordommer.
Bokmål

Punktum

En forfatter mangler inspirasjon i sin jakt på originaliteten.
Bokmål

På kanten

Stil skrevet på nynorsk om ei jente som skal dø.
Nynorsk

På kirkegården ved midnatt

Ganke skummel.
Bokmål

På liv og død

God og lang novelle.
Bokmål

På rømmen

Handler om ei jente som blir forelsket og rømmer til slutt...
Bokmål

På veg til skulen

En jente blir funnet livløs.
Nynorsk

På venterommet

En pinlig opplevelse på venterommet.
Nynorsk

På venteværelset hos tannlegen

Om et tannlegebesøk og det som hører med.
Bokmål

Påbudt omfavning

En novelle om tvangsekteskap. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Ranet

En litt dyster novelle om en gutt som var vitne til et ran.
Bokmål

Ranet hvor døden kom til følge!

Etterforskning av et bankran. En krimnovelle.
Bokmål

Raud søndag

Den rødeste dagen i hovedpersonens liv.
Nynorsk

Reddet

Om en jente som er narkoman og prøver å ta sitt liv.
Bokmål

Regn

Fremtidsplanene blir vanskelige å gjennomføre. Karakter: 6 (VK1)
Bokmål

Regnbuene

En gutt fra Serbia som blir mobbet. Karakter: 6
Bokmål

Reisa

En reise i universet.
Nynorsk

Reisa i det uendelige

Et innblikk i fremtiden. Karakter: 5+ (VK1)
Nynorsk

Reisen - den siste reise

Om en soldats siste reise.
Bokmål

Reisen - Tiden før det var for sent.

Handler om tiden før en ulykke. Vinnernovelle i Unge Lovende Forfatteres Forening, hvor innsender nå er medlem. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Rema-posen

En ung gutt drømmer.
Bokmål

Remember, beauty is only skin deep

Vi møter Sarah. Ei vakker jente med en trøblete oppvekst og en rotløshet i seg. Engelskeksamen 2010. Oppgave 3c.
Engelsk

Renates hemn

Stilen handler om sjalusi og hevn.
Nynorsk

Rettens gang

Novelle som handler om et ran som ender med drap. Karakter: 5+.
Bokmål

Rettferdig

Novelle om to rivaliserende gjenger, og det avgjørende møtet.
Nynorsk

Revenge is sweet

Kort historie som handler om en mann som dreper sin kone fordi hun truer med å selge gården. Karakter: 6 (VG2)
Engelsk

Revenge is Sweet

Novelle ved navn "Revenge Is Sweet". Karakter: 5/6 (VG1)
Engelsk

Revolusjon!

Sarkastisk science-fiction novelle som tar sted i år 2120.
Bokmål

Revolvermannen Bill

Annen synsvinkel fra novellen "Far min og Revolvermannen" av Edwin Booth. Karakter: 4/5
Bokmål

Rewind

Om man bare kunne skru tiden tilbake - kort novelle med et konkret poeng.
Bokmål

Rex og landsbymafiaen

En litt orginal novelle om en miliitærhund, populære jenter, og ein landsbymafia.
Nynorsk

Ringane på vassflata

Om en jente som har måtte flytte med morens kjæreste, mye om selvskading.
Nynorsk

Ringer har ingen ende

Vi fikk i oppgave å skrive en novelle til et bilde. Opprinnelig på nynorsk, men har oversatt til bokmål i ettertid.
Bokmål

Rivieraen

Handler om det å ta uventede valg, og det å følge din drøm...
Bokmål

Road to Peace

Skrevet til engelsktentamen, og er det som jeg selv har skrevet som jeg er mest fornøyd med noensinne. Det passet meg at temaet åpnet for 2. verdenskrig. Håper på mye tilbakemelding. Karakter: 5 (10. klasse)
Engelsk

Rom 502

En stil om utroskap.
Bokmål

Rosepigger

Denne novellen handler om tapt kjærlighet og utroskap.
Bokmål

Rusten Revolver

En bokmål novelle/fortelling om kjærlighetssorg jeg har skrevet på fritiden. Kom gjerne med tilbakemeldinger.
Bokmål

Rød måne

En far som forteller om sin sønn, og noe som gikk så forferdelig galt. Kom gjerne med kommentarer til novellen!
Bokmål

Rødhette og ulven

Påskekrimkonkurransen 1999.
Bokmål

Rødt

En kort, litt psyko novelle...
Bokmål

Røyking

Novelle fra 10. klasse om hasjrøyking.
Bokmål

Røyking - En dag i livet

Fortelling om røking.
Bokmål

Sakn

Det er ei sann historie som skjedde meg for nokre år sidan. Der onkelen min døyr av hjartestans...
Nynorsk

Sakn

Handler om en jente som har mistet sin bestevenn.
Nynorsk

Saknet av familien

Handla om ein gut som har mista foreldra sine. Han blir ofte mobba på skulen, og no har det blitt verre. Trist ending, men den var fin for han..
Nynorsk

Saman i draumane

Novelle om eit sterkt kjærleiksforhold mellom to personar med ulik kulturell bakgrunn. Karakter: 5
Nynorsk

Same Johan går amokk

Same Johan som forsøker seg på en kontaktannonse.
Nynorsk

Sammen alene

Om en lys gutt som ikke kan være sammen med en mørk kvinne.
Bokmål

Sammen er vi sterke

En kort novelle om en ung jente som er med i motstandsbevegelsen under 2. verdenskrig. Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

Sann kjærlighet begynner der det ikke ventes gjengjeld

En jente som prøver å ta livet sitt på grunn av kjærlighetskomplikasjoner.
Bokmål

Sannheten er noe vi alle må innse

Ei jente er forelsket i bestevenninna si, uten at venninna vet noe om det.
Bokmål

Savn

Savn av kjæreste som er inne til militærtjeneste.
Bokmål

Savn

Om det å forlate sin partner.
Bokmål

Savn

Om livet og savn. Savn etter noe mer...
Bokmål

Savn

Historie fra virkeligheten. Karakter: 6 (norsktentamen, 9. klasse)
Bokmål

Savn

Stil om å miste noen man er glad i. Skrevet på tentamen. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Savn

Karin savner datteren sin som frøs i hjel.
Bokmål

Savn

Tekst som beskriver følelser som oppstår når man mister noen som står en nær.
Bokmål

Savn

Om en jente som mister faren sin.
Bokmål

Savnet

Oppgaven var å skrive en novelle med tittelen "Savnet". Skrevet i 9. klasse
Bokmål

Schnørrboble

Novelle om en som har mistet sin bestevenninne.
Bokmål

Selina Alvani

Handlar om Selina, ei jente som har mista begge foreldra sine og bur på barneheim. Ho får kontakt med nokon ho skal få lov til å bu hos. Det er ein verden av magi og trolldom...
Nynorsk

Selvbiografien

En novelle jeg skrev på skolen. Håper dere liker den, og skjønner den. Skrivefeil og slik er ikke rettet, dette er den jeg ga til læreren :) Kommenter gjerne! Karakter: 5
Bokmål

Selvmordet

En novelle jeg skrev til en konkurranse som var i lokalavisen. Handler om mobbing.
Bokmål

Seminaret

Cathrine er på seminar på Tusenfryd.
Nynorsk

Side 5

En gutt skal hjem fra sletta på natta, der han har kjøpt snus. På vei hjem finner han en død jente i vannet.
Bokmål

Sidegaten

En spenningsnovelle om ei jente som prøver å avsløre hovedmannen bak en eksplosjon.
Bokmål

Siesta

Spennende novelle.
Bokmål

Sikker som banken

Krimnovelle skrevet i 10 klasse. "Patrik ålte seg frem mellom folkemengden på ”Canebiere”, den største turistgaten i Marseilles. Ferien fra It-Utviklingskompaniet hadde startet, men han følte seg allikevel ikke så avslappet..."
Bokmål

Sikkert som banken

Novelle om et bankran. Karakter: 6-
Bokmål

Silence

En kort og mystisk novelle hvis handling foregår i militæret. Alchymist-inspirert.
Engelsk

Silje

Novelle som følger Silje og Christer, som liker hverandre uten å tørre og si det.
Nynorsk

Simon

Novelle om en jente som mister sin beste venn
Bokmål

Sinnssykt blå øyne

Novelle om forelskelse og om å innse at man har valgt feil.
Bokmål

Sirius

Sirius, en fremtidsfortelling.
Bokmål

Siste gang

Mobbing kan føre til døden. Handler om Tanja som blir mobbet og til slutt begår selvmord.
Bokmål

Siste mann på merket

Vegard sitt lag kjemper seg frem til finalen i kretsmesterskapet i fotball. Karakter: 5+ (8. klasse)
Bokmål

Siste sjanse

Novellen handlar om å la seg undertrykkje av andre, om forelsking og om mobbing. Skrevet i 9. klasse.
Nynorsk

Siste sjanse

Gutt som skal reise fra sin kjæreste. Handler generelt om kjærlighet og tap. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Siste skolebytte

En stil om mobbing og hvilken innvirkning det kan ha på andre. Karakter: 5+
Bokmål

Sjalusi og vennskap

En stil skrevet på tentamen.
Bokmål

Sjalusi og vennskap

To jenter og en gutt. En stil om vennskap. Karakter: 6 (tentamen, norsk skriftlig)
Bokmål

Sjalusien til en venninne

Angelica kaller sin beste venninne en lesbe. Charlene skjønner ikke hvorfor...
Bokmål

Sjansen

Jeg kom på dette i ett selskap jeg var i, og var nødt til å skrive det ned før jeg mistet ordene jeg ville bruke. Navnet i novellen er tilfeldig. Og innholdet kan du lurer på om er basert på en sann historie : )
Bokmål

Sjeleblomster

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Sjelens speil

Novelle om homofili, den gradvise forståelsen rundt det, og den usikre kjærligheten.
Bokmål

Sjokolade, Chilli Con Carne og vener

Om ei jente som går til kontroll på sjukehuset. Legen hennes er en fin og hyggelig mann i tredveåra.
Nynorsk

Skal, skal ikke...

Om det å ta sjanser.
Nynorsk

Skal, skal ikke...

Handler om ungdommenes valg.
Bokmål

Skallet

Novelle om å maskere seg. Karakter: 5
Bokmål

Skinnet bedrar

En treningsleir som kanskje ikke ble som den skulle?
Bokmål

Skjebnen

Trist novelle om å miste kjæresten
Bokmål

Skjebnen

Vil noen invitere Marte med seg til skoleballet?
Bokmål

Skjebnen

Tror du på skjebnen?
Bokmål

"Skjelettet"

En novelle om ei jente som har fått spiseforstyrrelser, og hun havner på sykehus.
Bokmål

Skjult sannhet

En jente mottar en anonym melding, med ett truende innhold. Hvem sendte den, hvorfor og hva vil skje? Karakter: 4+ (tentamen, 10. klasse)
Bokmål

"Skolegutt" (L. Stien)

Analyse av novella "Skolegutt" skrevet av Laila Stien.
Bokmål

Skolen

Om hvordan det er å begynne på skolen igjen etter sommerferien.
Bokmål

Skriket

En jente vil passe inn, men det hele ender i tragedie.
Nynorsk

Skriket

Novelle om en voldtekt. Karakter 4+
Bokmål

Skriket

Theodor opplever at hans kjære Emilia ligger i koma på sykehuset.
Bokmål

Skuddet

Første skoledag etter sommerferien ender med en skytetragedie.
Bokmål

Skulle bare være morsom

To kamerater planlegger og begår en forbrytelse sammen. Eksamensoppgave i 10. klasse.
Bokmål

Skulle bare være morsom

Et historie om mobbing og konsekvensene det kan få. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Skulle bare være morsom

Parallellhandling. Spennende og dramatisk.
Bokmål

Skulle bare være morsom

En uskyldig spøk ender opp med sorg og tragedie.
Bokmål

Skulle bare være morsom

Skyldfølelsen er stor etter å ha vært med på noe grusomt mot et mobbeoffer. Skrevet på tentamen i 9. klasse.
Bokmål

Skulle bare være morsom

En novelle om hvordan vennskap kan bli ødelagt pga. en enkel, dum lek. Karakter: 6- (10. klasse)
Bokmål

Skulle berre vere morosam

En novelle på sidemål om en praktisk spøk som får et tragisk utfall. Karakter: 4+ (tentamensoppgave, 10. klasse)
Nynorsk

Skulle endt der

Om ei jente som føler hun gikk for langt.
Bokmål

Skulle ønske du forsto

Prøver meg på symbolsk bruk. Her er det en jente som vil kvitte seg med noe fordi hun har funnet noe nytt og bedre.
Bokmål

Skyggedalen

Veien ut av skyggedalen.
Bokmål

Skyldig

Novelle om dødsstraff.
Bokmål

Skyldig eller Uskyldig

En kort novelle om forhåndsdømming av mennesker.
Bokmål

Slaven

Dette er en fremtidsnovelle om en "person" som blir undertrykket. Karakter: 6 (8. klasse)
Nynorsk

Slemme mennesker

Stilen handler om timene før den 24 år gamle mannen drepte 13 personer på universitetet i USA.
Bokmål

Slutte på skulen i dag?

Av og til kan det berre vere så fristande å slutte på skulen...
Nynorsk

Smellet hos gamle fru Hansen

Dramatisk dag med både brann og eksplosjon. Karakter: 6 (heildagsprøve, 9.trinn)
Nynorsk

Smokie Mchuth

Dette er en stil om gruppepress på ungdom.
Bokmål

SMS

Novelle om ungdomslivet. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Små hvite perler

Jente med kjærlighetssorg. Hun bestemmer seg for å komme over det.
Bokmål

Småbyer

Novelle om en som mistrives i byen sin, flyttet ut, og har endelig kommet tilbake.
Bokmål

Snowboard på liv og død

Om et snøskredd.
Bokmål

Snø-svanen

Maren har anoreksia og er innlagt på et hjelpesenter. Hun føler at alt er blitt så verdiløst, meningsløst og tungt. Det er en høstmorgen hun sitter i vinduskarmen og titter ut. Hun lar tankene fare... (Tentamensoppgave 2004)
Bokmål

Snøengelen

En kjærlighetshistorie med en trist slutt.
Bokmål

Snøkrystall

Handler om ei jente som har skilte foreldre.
Bokmål

Snøstormen

Skriv en novelle på nynorsk om en snøstorm. Karakter: 5
Nynorsk

Soldogg

Fin novelle med kort og greit innhold.
Nynorsk

Solskinnsdager

En spesiell sommer for Lilja.
Bokmål

Solskinnsdager

Lilja skal besøke besteforeldrene sine i sommerferien.
Bokmål

Solstråler på kritthvit snø

Artig liten novelle hvor handlingen foregår i skogen.
Bokmål

Som bladene faller om høsten

En idyllisk forelskelse med tårevåt slutt. Tentamen i bokmål (10. klasse).
Bokmål

Som to eventyrfigurar

En novelle om tap av dem man elsker mest.
Nynorsk

Sommeren er forbi

Case: Tilbakeblikk.
Bokmål

Sommerfugl i vinterland

En novelle om rasisme.
Bokmål

Sommerfugler og hvite roser

En stemningsfull novelle der handlingen foregår sent på kvelden.
Bokmål

Sommeridyll

Handler om ei jente som blir lurt til Norge for å tjene penger.
Bokmål

Soul Mates

Han reiser til San Fransisco for å bli kvitt et mareritt - han ender opp med å finne sitt forrige livs store kjærlighet... Er det skjebnen?
Engelsk

Speil

Vi følger hverdagen til en uteligger. Original slutt.
Bokmål

Speil, speil

En oppgave der vi fikk tittelen "Speil, speil" og måtte skrive en novelle til den. Min handlet om schizofreni.
Bokmål

Speilbildet

Dypere kutt, større sprekk.
Bokmål

Speilet

Novelle om spiseforstyrrelser og de psykiske lidelsene som følger med.
Bokmål

Speilet

En liten tekst skrevet på skolen om egen og andres oppfatning av ens eget utseende.
Bokmål

Spesiell

En historie om det å vokse opp og være litt annerledes.
Bokmål

Spiseforstyrrelse

Historien er ikke sann, men jeg håper å få tilbakemelding på om den er realistisk eller ikke :) Karakter: 5-
Bokmål

Spit!

Handler om en jente som blir trakkasert pga. sin religion. En stil jeg skrev til engelsktentamen, julen 2006.
Engelsk

Spor fra fortiden

Handler om et kjærestepar som er på hyttetur sammen. Plutselig dukker en gammel kjenning opp, noe som resulterer i en dramatisk slutt.
Bokmål

Spor i sanden

En liten gutt blir funnet drept. Hvem er morderen?
Bokmål

Spring Nicht

Handler om en gutt og jente som blir forelska i hverandre. Jenta har det ikke bra, tenker på selvmord og gutten prøver å redde henne...
Nynorsk

Stakk av

En novelle om alt som startet den dagen i 7. klasse.
Nynorsk

Stemmen

Novella handler om ei jente som har utviklet anoreksi og hennes vei fram til å innse at hun trenger hjelp.
Nynorsk

Sterke mennesker

Tror du jeg er den jeg er?
Bokmål

Stien

Novelle som handler om en reise, og et voldsomt møte med andre kulturer.
Bokmål

Stille kjærlighet

Frustrerte ungdommer i tvil om kjærlighet.
Bokmål

Stille som snø

Nnovelle med kryssklipping av tid.
Bokmål

Stille vatn

Ungdommar som reiser på telttur.
Nynorsk

Stillhet

Innlevering i norsk. Oppgave 3 "Livet rammes inn av fødsel og død". Skrive en skjønnlitterær tekst om begge eller ett av disse temaene.
Bokmål

Stillheten

Personskildring av Arnold Aker i novellen Stillheten - hvor Arnold Aker som tar livet av sin kone.
Nynorsk

Stillhetens mørke

En vinternatt.
Bokmål

Stjernedryss

Om incest.
Bokmål

Stjernefangeren

Min første novelle, som handler om det å dø. Karakter: 6
Bokmål

Stjerner

En novelle som handler om forelskelse, kjærlighet og sorg. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Stjerner i dagslys

Håndballtreningene blir ikke det samme med ny trener. Hvilken karakter ville du gitt?
Bokmål

Stjerneskudd

Om familieproblemer. Overranskende slutt.
Bokmål

Stonehenge by night

 
Engelsk

Storm

Teksten er skrevet på norsktentamen, og handler om en gutt som skal ta selvmord. Karakter: 6
Bokmål

Stormen

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Stormen på fugleholmen

En kort novelle om en utsatt holme i havgapet.
Bokmål

Straight?

En novelle om to gutter som ikke er helt sikre på seksualiteten sin... ;p Karakter: 5+ (juletentamen, 1. videregående)
Bokmål

Stupet

Handler om sorg og savn og en forferdelig hendelse som skjedde i barndommen til to venninner...
Bokmål

Stupet

En trist og rørende historie om barndom.
Bokmål

Stygt og pent

Kva styrer oppfatninga til folk av kva som er stygt og pent?
Nynorsk

Sugeren

En støvsugerselger møter en krevende kunde.
Bokmål

Sumarminne

Nynorsk

Summer holiday

Dette er en engelsk tekst som omhandler vennskap. Lily Rose og hennes beste venninne Mary er på ferie, og her møter vennskapet en utfordring.
Engelsk

Sunday bloody Sunday

Oppgaven var å skrive en mest mulig makaber historie. Skrevet i 10. klasse.
Nynorsk

Sunrise

En nær-døden-opplevelse i villmarken i Australia.
Engelsk

Sus docet Minervam

An angsty story about a woman who's lost the one she loves. Karakter: 6
Engelsk

Svak av redsel

En novelle om vanskeligheten rundt voldtekt og kjærlighet.
Bokmål

Svak. Svakere. Svakest.

Denne fortellingen handler om ei jente som bruker sex som et selvskadingsmoment. Fortellingen er sterk, men jeg tror den er verdt å lese :)
Bokmål

Svanens flukt

Om mishandling. Fin historie.
Nynorsk

Svart belte

Mord. Kriminaletterforsker Fredrik og hans Assistent Kim prøver å løse saken.
Bokmål

Svart desember

Fikk en oppgave som skulle handle om "'tap"'. Den første og siste setningen var allerede skrevet for oss.
Bokmål

Svart kaffe og tulipaner

Litt merkelig tittel kanskje? Første novelle jeg skrev. Karakter: 6
Bokmål

Svart natt - svart katt

Oppgaveteksten lød: Skriv en novelle til overskriften Svart natt - svart katt.
Nynorsk

Svart-hvitt

Handler om ei lita jente som mister det kjæreste hun eier. Novellen er skrevet i fantasy-sjangeren.
Bokmål

Svarte engler

Novelle jeg skrev på norsk tentamen. Handler om hvor fort livet kan ta slutt. Karakter: -6 (10. klasse)
Bokmål

Svik

En novelle om svik mellom to bestevenninner, sett fra to synsvinkler.
Bokmål

Svik

Handler om kjærlighetsforholdet mellom Camilla Collet og Johan Sebastian Welhaven.
Bokmål

Svik

Novella handler om ei jente som blir mishandlet av sin egen mor. Hennes tanker og følelser kommer mye inn i denne novella. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Svikaren

Parallellfortelling som handler om svik. Karakter: 4 (9. klasse)
Nynorsk

Sviket

Handler om skilsmisse.
Bokmål

Sviket

Handler om en jente som har en kjæreste. Men forholdet er ikke så sikkert som hun tror.
Bokmål

Swerd VS Mokk

En historie om spesialagenten Swerd og diktatoren Mokk. Karakter: 5 (8. klasse)
Bokmål

Symbolet

Lykkelig gift? Novelle skrevet på videregående grunnkurs. Fikk karakteren 5+.
Bokmål

Så bra

En venninnes død gjør livet tungt.
Bokmål

Så da finnes det engler uten vinger

Om vold og kjærlighet.
Bokmål

Så kanskje vi kan dra tilbake?

Et gjensyn med gode minner. Karakter: 5 (8. klasse)
Bokmål

Såret som aldri blør

En traumatisk natt. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Sølvdelfinen

Historie om ein berømt sølvdelfin som er ein stor turistattraksjon. Karakter: 5+
Bokmål

Søndag

Kort novelle om eit frieri og fadderei.
Nynorsk

Søndag

En tilsynelatende vanlig søndag. Uvanlig historie med overraskende slutt. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Søsteren min

Om en naiv brors syn på livet.
Bokmål

Tankene mine dreper

Novelle bestående av tvil, vonde tanker, gode tanker, selvskading, kjærlighetssorg og hvordan takle nettopp dette etter 2 år siden bruddet med kjæresten.
Bokmål

Tanker i toget

Oppgaven var å fullføre en tekst. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Tap

En tragedie kan - om leseren vil det - føre en mor og hennes sønn tettere sammen. (Første skriveforsøk på lenge, ønsker tilbakemeldinger, gjerne kritikk:)
Bokmål

Taperen

En tragisk familiehistorie.
Bokmål

Tapet

Vennskap, forelskelse, død og sorg.
Bokmål

Tatt på fersk gjerning

Alt ser ut til å gå som planlagt, men så skjærer det seg for én, deretter for en annen...
Nynorsk

Tause skrik

Inspirasjon fra maleriet skrik! Karakter: 6
Bokmål

Tausheten som bredde seg utover åkrene

Oppgaven var å skrive en novelle hvor krig lå som et bakteppe. For dere som legger merke til det; ja, jeg skrev litt feil med tanke på årstidene. Men, men. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Tears and rain

Henrik, kjæresten til hovedpersonen, har kreft. Mange feil (sidemål), men vil du ha den, får du rette den selv :)
Nynorsk

Teknologistaten

Krimaktig novelle.
Nynorsk

Tekstmelding

Handler om Jannicke som er forelska i Morten og som sender tekstmeldinger.
Bokmål

Telttur

Spenningsnovelle om en uvanlig telttur
Nynorsk

Teltturen

Om to gutter som glemmer noe viktig.
Bokmål

Terrorfrykt

Terrorfrykt i dag.
Bokmål

The A580

Henry Schoyle er passasjer på en test-flyvning med den nye Airbusen, A580, men plutselig skjer det noe uventet.
Engelsk

The Accident

Om en som redder en påkjørt jente.
Engelsk

The Big Party

A story about the fatal consequences of drinking and driving. This story is inspired by the song “Untitled” by Simple Plan, and the music video for that song. The song lyrics are separated, and written in italics.
Engelsk

The Case of Lord Trewona

Grøssernovelle om en manns dystre skjebne.
Engelsk

The Dark Side of the Moon

Engelsk novelle om en jente som drømmer seg bort fra verden og den grusomme stefaren. Skrevet til engelsktentamen. Karakter: 5+ (10. klasse)
Engelsk

The day that changed my life

En novelle om mobbing.
Engelsk

The Days After

Historie om en (noe urealistisk) hendelse etter et meteorittnedslag. De fleste intelligente på jorda har dratt, noe som lar vår helt og hennes venner måtte finne et sted der deres intelligens og (her har jeg tatt litt kunstnerisk frihet) ikke-religiøshet.
Engelsk

The dead rose

Engelsk

The dead summers soul

Oppgåve: Å skrive om spøkelse, gjenferd eller andre overnaturlege hendelsar. Karakter: 6
Engelsk

The Door

Engelsk hjemmeoppgave, skrevet på litt under en uke. Karakter: 6
Engelsk

The dream that came true!

Om den store meksikanske drømmen om å komme til USA.
Engelsk

The fires of spring

En historie med rivalisering mellom to nabogårder.
Engelsk

The fishing trip

En mann og hans kommende svigersønn er på fisketur, hvor samtalen penses inn på datteren som skal giftes bort. Hva er fars intensjoner? Er han bare grådig, slem - eller ondsinnet bak det snille ytret?
Engelsk

The Forgotten One's of Oerth

En meget god engelsk fantasynovelle. Karakter: 6
Engelsk

The Hidden Threat

En soldats oppdrag under 2. verdenskrig.
Engelsk

The hijacker

Om en psykisk skadet fyr som er besatt av sin eks-kjæreste.
Engelsk

The House

Oversettelse av novelle jeg har skrevet på bokmål.
Engelsk

The Ice dragon

Trist novelle om å være annerledes..
Engelsk

The incapable police

En stil jeg skrev i 8. klasse. Jeg fikk 6, men føler den var litt ufortjent, så har lyst til å høre på andres meninger!
Bokmål

The invisible story

En stil om Shakespeare, kjærlighet og humor.
Engelsk

The Jump

Novelle om fallskjermshopping.
Engelsk

The Last Day

Siste dagen i Garcia Lorcas liv.
Engelsk

The Last Visit

En familie opplever et jordskjelv og en tsunami i Japan.
Engelsk

The Lawless

Rowan, en beryktet kriminell, blir jaktet av soldater. Skrevet i 7. klasse.
Engelsk

The legend behind Mount Everest

En historie om to troll, Mount og Everesta.
Engelsk

The Mysterious Bone Island

Lang og flott stil om en mystisk øy...
Engelsk

The Neon Bible

Engelsk novelle om en slave som rømmer fra sitt kristne "fangenskap".
Engelsk

The perfect crime

Stilen handler om en ung pikes tilståelser. Karakter: 6 (1. klasse, vgs)
Engelsk

The Salley Gardens

Historie basert på et dikt av William Butler Yeats. Nice!
Engelsk

The Show must go on

Novelle om å maskere seg. Karakter: 5 (VK2)
Nynorsk

The Unforgiven

Inspirert av Metallica :)
Engelsk

The Wave

Bokrapport om boken " The Wave"
Engelsk

Thomas

Trist historie full av minner.
Bokmål

Three hearts

Kjæresten til Alice dør etter en stund i koma av et bilkræsj. Alice tar selvmord litt etter. Karakter: 5 (10. klasse)
Engelsk

Tidlig krøkes

Om hvordan det er å vokse opp i et miljø hvor familien er dine eneste.
Bokmål

Tidløse øyeblikk

Masse skildringer, tar for seg temaene tid og tidspress. 5+
Bokmål

Til Elise

Spesiell type novelle. Nesten kjærlighetsbrev.
Bokmål

Til og med de vakreste minnene kan miste magien sin om noe går galt

Det handler om å være ung, og misforstått. Det handler om å ha en altfor stor rolle. Og det handler om kjærlighet. Om å elske, og om å bli elsket. Det handler om at dine valg kan få alvorlige konsekvenser. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Time travel

En person er fanget i tiden, og prøver å komme seg ut.. Helst bort fra den vonde fortiden, men h*n roter seg litt bort..
Engelsk

Ting vil aldri bli som før igjen...

Mona avtaler å møte Lena senere på kvelden. Karakter: 5+
Bokmål

Titanic

Bokmål

Titanic

Novelle satt i forbindelse med Titanic-ulykken.
Bokmål

To dråper blod

Magnus blir mobba, og bestemmer seg for å ta hevn. Skrevet i 10. klasse.
Nynorsk

To levande lys

Nynorsk

To muligheter. Et valg.

Denne novelle handler om vulkankatastrofen i år 79. Isteden for å skrive en hel stil om hendelsen, så skrev jeg en novelle for å få leseren til å forstå hvordan menneskene opplevde det. Håper dere liker det. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

To sider av samme sak

Om slankepress og andre former for motepress.
Bokmål

To sokker, en nål og tråd, og kjærlighet

Historie jeg skrev i 7. klasse om en jente og hennes jul. Også om en som er ny i hennes liv. Er vel uoffisielt en novelle...
Bokmål

To venninner

Norsk stil fra 9. klasse om psykiske problemer.
Bokmål

Togreisen

Togreise som i virkeligheten var reisen mellom liv og død.
Bokmål

Toms mareritt

Lang og god novelle.
Bokmål

Tone 16 - del 2

Fortsettelse av Tone 16 av Bjørg Vik.
Bokmål

Tor Herman og de andre

Novelle om en person med psykiske problemer. Kar: 5 ukjent klassetrinn
Bokmål

Total Blackout

En stil om ei jente og hesten hennes, Blackout, som jeg skrev på tentamen i 8. klasse.
Bokmål

Tre mot en er feigt!

Handler om en innvandrer som møter et tøft miljø i Norge. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Tre sterke ord

Hva som kan ødelegge livet ditt og redde det.
Bokmål

Tretten, forelsket og på ville skinner

- En ærlig novelle om det å være tretten...!
Bokmål

Trixie - Ein hund"s kjærleik

En jente som mister hunden sin i en surfe-ulykke. Karakter: 5-
Nynorsk

True Friends

En fortelling som tar sted i Irland og fokuserer mye på hvordan konflikten i Nord-Irland påvirker folk. Karakter: 6 (10. klasse)
Engelsk

True Love

Katja er 12 år gammel og forelsker seg på ordentlig for første gang! Hun finner ut at forelskelsen er hennes livs største tabbe og hplder på å sprekke av innvendige tanker.
Bokmål

Trussel....

En gutt som blir truet!
Bokmål

Tungekysset

Et heftig kyss. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Tunnelen

Fekk i oppgåve med læraren å avslutte ei novelle vi las i timen.
Nynorsk

Tvillinger i trøbbel!

Novelle hvor narkotika kommer inn i bildet.
Bokmål

Tvungen av fridom

Temaet for novellen var valg, det å bli tvunget av frihet.
Nynorsk

Tåke i luften

Novelle om angst. Karakter: 6 (9. klasse, tentamen)
Bokmål

Tåre over rødt

Dette er en novelle jeg engang skrev for å skrive. Tåre over rødt er en slags kjærlighetsnovelle, og den er en av mine tideligere verker.
Bokmål

Tåren i gresset

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

U can't loose what u never ... ?

Historie om Robin. Lang, men verdt å lese.
Bokmål

Uforklarlig

En forferdelig hendelse rammer Mia. Karakter: 5 (norsk tentamen, 9. klasse)
Bokmål

Ulykkelig kjærlighet

Om en manns tap av kjærlighet.
Bokmål

Ulykken

Oppgaven var å skrive en novelle om hva som helst. Har ikke fått karakter på den enda.
Bokmål

Under brygga

Hun ser tilbake på en hendelse som skjedde under brygga og føler skyldsfølelse for hennes død. Skrevet i 10. klasse.
Nynorsk

Under buskene

God novelle med tittelen 'Under Buskene'.
Bokmål

Under dyna

Bare en novelle jeg skrev for morro skyld på skolen. Fikk ingen karakter.
Bokmål

Under syrinene

Novellen handler om å føle seg alene, og det å bli mobbet. Karakter: 6/5 (8. klasse, tentamen)
Bokmål

Under your spell (Din for evig)

Carlotta er blitt bortført av vampyren Marina, og hun drømmer nå om frihet. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Une histoire d´amour

Fransk novelle.
Fransk

Unloved

En tekst om det å ikke passe inn.
Engelsk

Urettferdig?

En jente som får kreft og om hennes oppturer og nedturer. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Usynlig

Handler om ei jente som føler jeg annerledes og usynlig.
Bokmål

Ut av eit, inn i eit anna

En kort novell om det første kysset. Vil gjerne ha tilbakemelding uansett om det er negativt eller positivt. Si hva som er bra/dårlig. :D
Nynorsk

Ut av helvetet

Morsom og velskrevet.
Bokmål

Uten farger, lyd eller følelser

Silje har mistet sin egen vilje og kontrolleres nå av Saki.
Bokmål

Uten tittel

Oppgaven var å skrive innledningen til en novelle.
Bokmål

Utenfor

Kort historie som på en god måte beskriver hvordan det er å føle seg utenfor.
Bokmål

Utseende til lykke og ulykke

En historie om en mann som møter drømmekvinnen.
Bokmål

Utstøtt!

Ei jente som er så alene at det til slutt går forferdelig galt.
Bokmål

Vakker snø, vakker død

Thea og Eline er gode venninner. Karakter: 6-
Bokmål

Valget

Handler om ei jente som har blitt mobbet veldig masse gjennom årene.
Bokmål

Valget

Novelle om å drikke eller ikke. Karakter: 5-  (9. klasse, tentamen)
Bokmål

Vampires Suck!

Moderne drama med elementer av skrekk og humor! Nice!
Engelsk

Vampyrskolen

En jente blir mot sin vilje sendt på en vampyrskole. Hun er nemlig i ferd med å forvandles til en vampyr.
Bokmål

Vanished life

Skrev den sånn plutselig her en dag. Litt syk historie, men det er slike historier jeg lever av å skrive! Skrevet mens jeg gikk i 9. klasse. Ikke på skolen, i fritida.
Engelsk

Vann

Bilen suste bortover, mannen suste utover, bang... vannet fløt...
Bokmål

Vannliljer

Romanse mellom to personer, utspilt i en mørk skog.
Bokmål

Vanskeligheten i livet ligger i valget

Om tapet av en bror. Teksten og innholdet sto til en bedre karakter, men mange skrivefeil trakk ned. Karakter: 5- (10. klasse)
Nynorsk

Vanskeligheten i livet ligger i valget

En novelle om kjærlighet og valg.
Bokmål

Varmt regn

En novelle om mobbing sett fra offerets synsvinkel. Karakter: 5 (VK2)
Bokmål

Vasshjulet

Dramatisk novelle. In medias res!
Nynorsk

Vegen mot fridom

Ein maur på veg mot fridomen.
Nynorsk

Veien hjem

Dette handler om hvor sterk døden er...
Bokmål

Veikrysset

En novelle om hvilke valg man har i livet, og hva man kanskje gjør når man ikke vet. Karakter: 5+
Bokmål

Vend alltid ansiktet mot solskinnet, så vil skyggene falle bak deg

En novelle om det å ha blitt mobbet, voldtatt og gravid.
Bokmål

Vendepunktet

Om å møte noe fremmed.
Bokmål

Vendepunktet

Kjæresten slår opp, hun vil ta livet av seg, men finner ut at hun har fortsatt noe å leve for.
Bokmål

Vendepunktet

Handler om to nære venninner, hvor en av dem får kreft. Karakter: 6 (kort tekst, men vi fikk ikke skrive mer)
Bokmål

Vendepunktet

En novelle om en jente som har blitt stemplet som dum. Novella er skrevet etter inspirasjon av et bilde. Skrevet på VG1.
Bokmål

Vendepunktet

Lykke eksisterer muligens ikke i tipping, eller penger. Hvorvidt om Jens finner ut av det er et annet spørsmål. Karakter: 5+ (tentamen)
Bokmål

Venn?

Stiloppgave om rasisme. Karakter: 5/6 (9. klasse, tentamen)
Bokmål

Vennene

Bidrag til påskekrimkonkurransen 2000.
Bokmål

Vennskap

Novelle om vennskap og gutters rampestreker
Bokmål

Vennskapet som betydde for mye

Jente som har mistet sin beste venn, og som begår selvmord.
Bokmål

Vennskapets pris

Sjalusi og vennskap
Bokmål

Vennskapets tvangstanker

En tragisk historie som involverer både mord, selvskading, selvmord og galskap. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Venstre hjertekammer

Stil om vennskap og kjærlighet. Verdt å lese!
Bokmål

Venutzia

Science fiction-novelle med flere paralleller til vår verden. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Verd å vente på

Om å finne den rette.
Nynorsk

Verdens aller beste

En drømmekjæreste. Bokstavlig talt. Tentamen i nynorsk (10. klasse).
Nynorsk

Verdens dummeste bankraner

Novelle som handler om "feilene han gjør disse feilene er jo dumme". Tittelen har noe med saken å gjøre. Karakter : 4-
Bokmål

Verdens lykkeligste 16-åring

En veldig populær jente og en alminnelig gutt.
Bokmål

Verste dagen

Denne novellen er om da pappaen min ble truffet av en bombe etter han hadde sendt opp fyrverkeri på siste hjemmekamp på Lerkendal.
Bokmål

Vi

Ei ung jente blir gravid. Skal hun ta abort?
Nynorsk

Vi er berre sånn vi er

Handler om to forelskede gutter i Latin-Amerika, og en flykt fra foreldrene. Karakter: 5+
Nynorsk

Vi møtes igjen...

Et avskjedsbrev til mamma. En ung jente velger å forlate livet på grunn av tunge byrder hun ikke greier å leve med.
Bokmål

Vi skal vise dem hvor mye ord sårer

En novelle jeg skrev når vi hadde norsk tentamen. Temaet var 'Ord'. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Victoria

En novelle om vennskap , kjærlighet og sorg. Karakter: 5+ (8. klasse)
Bokmål

Vikaren

En utdannet lærer som kun får vikarjobber og har opplevd "umulige elever".
Bokmål

Vil ikke miste deg

Handler om en jente som blir glemt av vennene sine. Handler om en jente som er redd for å miste enda en venn.
Bokmål

Vilde

Novella omhandler et viktig vendepunkt i livet.
Bokmål

Vildes kamp

Novelle der ei jente forteller om bestevennen sin som har fått anoreksi.
Bokmål

Vinden i håret

Ei novelle om lykke. Oppgaven var å skrive om et barndomsminne.
Nynorsk

Vinden og bølgene

Ei kort novelle om ei kort, men stor hending. Sidemålstentamen, 1STA.
Bokmål

Virkeligheten fanger deg

En novelle om angst. Tentamensoppgave.
Bokmål

Vår

Stemningsfull novelle om en badetur.
Bokmål

Waiting

A shortstory about the life of a young boy and his atempt of finding his "true self". Karakter: 5+ (1. vgs)
Engelsk

What matters more?

Skrevet på en engelsktentamen. Temaet var "Avskjed". Jeg vil gjerne høre hva folk syntes om den. Karakter: 5 (10. klasse)
Engelsk

When you are ready

A story about how hard it is to let go of someone you love. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Where did I go?

Oppgaven var å skrive begynnelsen av en roman. Tentamensoppgave i engelsk.
Engelsk

Wish you where here

En novelle om kjærlighet, sorg og død.
Bokmål

Write your own fantasy story

A short-story about a mad professor. Karakter: 6
Engelsk

Å elska nokon av heile sitt hjarte

Om å vise sin kjærlighet - og det å gjøre det tidsnok. Stil skrevet i 10. klasse. Karakter 6-.
Nynorsk

Å fly og bli en stjerne

Om døden. God historie.
Bokmål

Å flyge som ein ørn

Novelle med tema valg.
Nynorsk

Å forsvinne fra verden..

Selvmordsnovelle skrevet nå nylig i sjuende klasse. Novellen er ikke skrevet etter 'egen' erfaring eller noe.
Bokmål

Å løpe gjennom skogen

Etter at Ida begynner på en ny skole, får hun en veldig god venn, Rikke. Det viser seg at Rikke har det ganske vanskelig.
Bokmål

Å miste noen

Handler om en jente som mister faren sin når hun er 8 år gammel. Skrevet i 2003.
Bokmål

Å være annerledes

En liten historie om det å forelske seg i "feil" kjønn. Om det ikke være som alle andre.
Bokmål

Å være ung

En kjærlighetshistorie om to tenåringer.
Bokmål

Åssen går'e?

En novelle skrevet på juletentamen. (Videregående)
Bokmål

”Eg er så glad i deg!”

Vold i et kjærlighetsforhold.
Nynorsk

Ødelagt

Tanker, smerte og følelsen av å være helt alene.
Bokmål

Økonomiproblemer

Novelle om økonomikrisen i Amerika på 1930-tallet.
Bokmål

Øyne som ser

Denne novellen finner sted på slutten av 1700-tallet ved stiftelsen av Det Norske Selskab, som bestod av de mest intelligente norske studentene i København.
Bokmål

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil