Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Analyse/tolkning

Analyse/tolkning 753 stk.

Analyse - Herre Gud! Ditt dyre navn og ære

«Herre Gud! Ditt dyre navn og ære» av Petter Dass. Han var en prest og dikter som i dag blir ansett som barokkens største forfatter i Norge.
Bokmål

Sagalitteraturen

Tekst om islandsk sagalitteratur.
Bokmål

Analyse - Renslighet er en dyd

Novelleanalyse av "Renslighet er en dyd" fra novellesamlingen Kvinnens lange arm (1992).
Bokmål

The Way Up to Heaven

Symboler i teksten "The Way Up to Heaven"
Engelsk

Sammenligning - Exit og Et dukkehjem

Tolkning og sammenligning av serien «Exit» og Et dukkehjem, med vekt på tema og personkarakteristikk.
Bokmål

The Hate You Give

Analyse/tolkning/gjennomgang av boken The Hate You Give.
Engelsk

Analyse - Alt blir som før og At Døda et barn

Analyse av novellene "Alt blir som før" av Ari Behn og "At Døda et barn" av Stig Dagerman
Bokmål

Jeg er Zlatan - Tante Ulrikkes vei

Sammenlikning mellom Jeg er Zlatan og Tante Ulrikkes vei.
Bokmål

Analyse - Skrive eller ikkje skrive

Teksten er fra en skriveprøve i norsken, da vi fikk som oppgave å tolke novellen "Skrive eller ikkje skrive" av Gunnhild Øyehaug.
Bokmål

Analyse - Du skal få en dag i mårå og Gunerius

Sammenligne "du skal få en dag i mårå" og "gunerius" på nynorsk
Nynorsk

Ungdom i 2020

Reflekterende og humoristisk tekst om ungdom i 2020.
Nynorsk

Før jeg brenner ned

Jeg har fått i oppgave å skrive en tekst der jeg viser resultatet av fordypningen i et forfatterskap eller litterært emne og der jeg selv lager en problemstilling. Boken jeg har valgt å lese, samt fordype meg i er «Før jeg brenner ned» av Gaute Heivoll. H
Bokmål

Henrik Ibsen et dukke hjem

Analyse av "Et dukke hjem" av Henrik Ibsen og om hvordan kvinne synet på 1800-tallet var
Bokmål

Analyse Sladrehjertet

En analyse av novellen Sladrehjertet av Edgar Allan Poe.
Bokmål

Victoria roman og filmsammenligning

Victoria av Knut Hamsun sammenlikning av roman og film. Karakter 6
Nynorsk

Sammendrag  av ironbridge- den industrielle revolusjon

sammendrag av ironbridge. karakter 6
Bokmål

Analyse "Du må ikke sove" av Arnulf Øverland (1937)

Tolkning og analyse av teksten "Du må ikke sove" av Arnulf Øvreland.
Nynorsk

Livsløgn - skåning eller selvbedrag

En drøfting av livsløgnens viktighet med utgangspunkt i "Vildanden" av Henrik Ibsen.
Bokmål

En retorisk analyse av "Den livsviktige åpenheten".

«Den livsviktige åpenheten» er en kronikk skrevet av Leo Ajkic og Lasse Gallefoss, for «NRK Ytring», publisert 16. november. Ved å gjøre en retorisk analyse vil man kunne vurdere den helhetlige overbevisningskraften til teksten.
Bokmål

Analyse - Et dukkehjem

Analyse av "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen. Karakter 6- i 10.klasse.
Bokmål

Analyse av Sagaen om Gunnlaug Ormstunge

Teksten er en analyse av Sagaen om Gunnlaug Ormstunge. Gunnlaug Ormstunge er en islendingsagasom ble skrevet på 1200-tallet.
Bokmål

Debattinnlegg for skolemat analyse

Analyse av politisk debattinlegg fra SV i Stavanger Aftenblad. Debattinlegge handler om skolemat.
Nynorsk

Analyse - To søstre

Analyse av dokumentarromanen "To søstre"
Nynorsk

Hva er Bøygen i Peer Gynt?

En analyse om karakteren Bøygen i Peer Gynt Karakter 5+
Bokmål

Analyse - Animal Farm

Analyse av novellen "Animal Farm" by George Orwell. Grade: B+
Engelsk

Retorisk analyse «Et lite stykke Norge» (Bokmål)

En retorisk analyse av holdningsreklamen «Et lite stykke Norge» fra Amnesty.
Bokmål

Analyse - Skylappjenta

Teksten er fra en skrive oppgave om Skylappjenta.
Bokmål

Reklame analyse - Kavli Kaviar

Det er ein reklame analyse av Kavli Kaviar som er skreivet av ein vg.1 elev og fekk ein 5 på den.
Nynorsk

Analyse - Seterpiken og jegeren og maleriet "Gård i ytre kroken, Sogn"

Seterpiken og Jegeren og Gård i Ytre Kroken i Sogn - Norsk nynorsk. I analysen forklarer jeg hvilke nasjonalromantiske trekk novellen Seterpiken og Jegeren og maleriet Gård i Ytre Kroken i Sogn består av.
Nynorsk

Roman analyse av Victoria

Fullstendig analyse av "Victoria", skrevet av Knut Hamsun.
Bokmål

Analyse - Victoria

Fullstendig analyse av Knut Hamsuns "Victoria".
Bokmål

Retorisk analyse «Et lite stykke Norge» (Nynorsk)

En retorisk analyse av holdningsreklamen «Et lite stykke Norge» fra Amnesty.
Nynorsk

Analyse - Tarjei sin del i "Bli hvis du kan, reis hvis du må"

Teksten er en analyse av Tarjei sin del i "Bli hvis du kan, reis hvis du må" av Helga Flatland. Oppgaven fikk jeg 6 på, i 10. klasse.
Bokmål

Analyse - Et dukkehjem

Teksten er en analyse/tolkning av "Et dukkehjem" av Henrik Ibsen.
Bokmål

Analyse - Den store mars og Maska

Teksten er en analyse og sammenligning av diktene Den store mars og Maska
Bokmål

Diktanalyse Til Ungdommen

Diktanalyse av Til Ungdommen av Johan Nordahl Grieg.
Nynorsk

Analyse - Fangen

Dette er en diktanalyse av diktet "Fangen".
Bokmål

Analyse - Jeg Ser

Teksten er en diktanalyse av "Jeg Ser" av Sigbjørn Obstfelder. Skoleoppgave i 10.klasse, karakter 6.
Bokmål

Analyse - Jeg puster liv i murstein

Teksten er en analyse av «Jeg puster liv i murstein».
Bokmål

Det barn du var skal du aldri mer bli - Analyse

Analyse av diktet "Det barn du var skal du aldri mer bli", skrevet på nynorsk.
Nynorsk

Analyse - Den grønne kommoden

Teksten er en analyse av "Den grønne kommoden" av Selma Lønning Aarø.
Nynorsk

Analyse - Tatt av kvinnen & Ut å stjæle hester

Denne oppgaven er skrevet på grunnlag av to bøker, fakta og opplysninger fra andre kilder, samt egne refleksjoner og drøftinger rundt de. Den er delt inn i tre deler, først en innledning der forfatterne og bøkene blir kort beskrevet for å få et lite bilde av det teksten dreier seg om. Deretter kommer «hoveddelen», der de største delene av refleksjoner og drøftinger rundt det som skjer i bøkene er – og sammenligninger mellom bøkene underveis. Til slutt kommer et felles sammendrag der problemstillingen vil bli konkludert, og resultater av drøftinger og tolkinger vil bli trekt frem.
Bokmål

Sammenligne kristendommen og islam

Oppgavebeskrivelse: • Alle skal sammenligne innenfor historisk bakgrunn og avgrense/spesifisere ved hjelp av en problemstilling • Du skal i tillegg velge to av følgende fagbegreper: virkelighetsoppfatning, menneskesyn, religiøs praksis
Bokmål

Den tropiske Orkanen Michael

Kompetansemålet er at du skal drøfte årsakene til naturkatastrofer i verden og hvilke virkninger det har på de samfunn som blir rammet. Ut fra dette skal dere velge en naturkatastrofe fra virkeligheten og finne årsaker til den og konsekvenser den har hatt.
Bokmål

"1984" (G. Orwell)

Grundig analyse av "1984" på engelsk. Inkluderer biografi av forfatteren George Orwell.
Engelsk

4.A Karbon og oksygen

Naturfagforsøk
Annet

A comparison between "1984" and "Brave New World"

Dette er en sammenligning mellom Aldous Huxleys "Brave New World" og George Orwells "1984". Den er skrevet på en IB-skole. Karakter: 6
Engelsk

"A Day's Wait" by Ernest Hemingway

Sammendrag og en kort analyse av Ernest Hemingways novelle "A Day's Wait".
Engelsk

"A Day's Wait" by Ernest Hemingway

En kort analyse av novellen "A Day`s Wait".
Engelsk

A Day`s Wait by Ernest Hemingway

En analyse av A Day`s Wait av Ernest Hemingway.
Engelsk

A glimpse of future (The Matrix and Star Wars)

En analyse av The Matrix og Star Wars som framtidsspekulerende filmer, samt dveling rundt virkemidler i futuristisk film. Karakter: 6
Engelsk

A literary analysis of "Holes" (L. Sachar)

En dyptinngående analyse av boken "Holes" skrevet av Louis Sachar.
Engelsk

"About a Boy" by Nick Hornby

Analyse/anmeldelse av Nick Hornbys "About a Boy".
Engelsk

"About a Boy" by Nick Hornby

Engelsk analyse av Nick Hornbys "About a Boy".
Engelsk

"Achtung, gnädiges Fraülein" og "Gugg"

Sammenligning av novellene «Achtung, gnädiges Fraülein» og «Gugg». Må ikke forveksles med analyse. Karakter: 5+
Bokmål

Adam i "Sola er en feit Gud"

En liten skildring av hovedpersonen Adam fra boka "Sola er en feit Gud".
Bokmål

Alle er like

Tolkning av Alf Prøysens "Alle er like"
Bokmål

"Alt annet enn pensum" av Harald Rosenlow Eeg

Inneholder handlingsreferat, analyse og persongalleri av boka "Alt annet enn pensum".
Bokmål

American Beauty

A review of the movie American Beauty. Karakter: 6
Engelsk

American History X

En grundig analyse/tolkning av filmen ''American History X'', som også blir sterkt anbefalt av innsenderen.
Bokmål

"American Psycho" by Bret Easton Ellis

En kort tolkning av boka "American Psycho" av Bret Easton Ellis.
Engelsk

Amnesty International - kampanje mot dødsstraff

Analyse av Amnesty Internationals reklamebilde i kampanjen mot dødsstraff under OL i Beijing 2008.
Bokmål

Analyse av "Balder Dør"

Om innholdet, budskapet, temaet, komposisjon med mer. Middels lang og god.
Bokmål

Analyse av "Beauty and a Beat – Justin Bieber Ft. Nicki Minaj"

I norsk hadde vi om musikkvideoer, og jeg valgte selvfølgelig Justin Bieber ;) Here you go Beliebers! (Og andre) Karakter: 5
Bokmål

Analyse av "Derfor endret jeg mitt syn i homofilisaken"

En artikkelanalyse av "Derfor endret jeg syn i homofilisaken". En artikkel fra Stavanger Aftenblad skrevet av Laila Riksaasen Dahl.
Bokmål

Analyse av diktet "Vesle jente"

Analyse av Erik Byes dikt.
Bokmål

Analyse av en reklame fra Network Norway

En reklameanalyse med fokus på hvordan aktøren har brukt retoriske virkemidler for å formidle sitt budskap. Karakter: 5(+) (Heldagsprøve, VG3)
Bokmål

Analyse av et romanutdrag fra "Mannen som elsket Yngve"

Analyse av et romanutdrag fra "Mannen som elsket Yngve". Utdraget er hentet fra kapittelet der Jarle møter Yngve for første gang. Karakter: 6
Bokmål

Analyse av et websted

Kort analyse av www.propaganda-as.no.
Bokmål

Analyse av Freia-reklame

Reklameanalyse av Freia Melkesjokolade.
Bokmål

Analyse av Fuglane

Biografi om Tarjei Vesaas samt en grundig analyse av  "Fuglane".
Bokmål

Analyse av "Fuglane" av Tarjei Vesaas

Analyse av "Fuglane" av Tarjei Vesaas. Innlevert som vurderingsoppgave i 10. klasse.
Bokmål

Analyse av I et speil i en gåte

Analyse av boka I et speil i en gåte.
Bokmål

Analyse av innledningen til "Gift" av Alexander Kielland.

Analyse av innledningen til "Gift" av Alexander Kielland
Bokmål

Analyse av Karens Jul av Amalie Skram

Denne analysen gir oversikt over virkemidler, tema, motiv samfunnets innvirkning på privatpersoner.
Nynorsk

Analyse av "Kontakt" (Bringsværd)

Kort analyse av novellen "Kontakt" skrevet av Tor Åge Bringsværd.
Bokmål

Analyse av Playboard Magazine

Analyse av tidsskriftet Playboard Magazine, som i hovedsak dreier seg om snowboard.
Bokmål

Analyse av reklame

Reklameanalyseskjema av en reklame for steez.no.
Bokmål

Analyse av reklame for Adio

Analyse av reklame for skomerket Adio. Karakter: 4+
Bokmål

Analyse av reklame på norsk og engelsk

En reklameanalyse med tips.
Bokmål

Analyse av reklameannonsen “Hvem er jeg?”

En retorisk analyse av reklameannonse "Hvem er jeg?" laget av ungdomstelefonen.no. Karakter: 5 (Eksamen i norsk hovedmål våren 2011)
Bokmål

Analyse av reklamen "Kavli Kaviar"

Dette er min første reklameanalyse, så den er ikke så veldig bra. Gi gjerne en tilbakemelding om teksten :) Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Analyse av "Vildanden" (H. Ibsen)

Analyse av Ibsens verk "Vildanden", samt en avsluttende presentasjon av Henrik Ibsen. Skrevet på VK1.
Bokmål

Analyse av Villanden

Analyse av det verdensberømte skuespillet til Henrik Ibsen, samt andre tolkninger og generelle fakta.
Bokmål

Analyse av ”Gubben og katten og hanespetaklet”

Analyse av en bildebok.
Nynorsk

Analyse av ”Rosa og Ruth”

Analyse av Bjørg Viks novelle ”Rosa og Ruth”
Bokmål

Analyse og tolking av diktet "Navnløs" av Sigurd Obstfelder

Min første analyse og tolkning, i tillegg på nynorsk. Ønsker mest mulig tilbakemeldinger på hva som kan forbedres.
Nynorsk

"Andværs-skarven" av Jonas Lie

Dette er en analyse av "Andværs-skarven" av Jonas Lie.
Bokmål

"Angels and demons" by Dan Brown

Analyse/tolkning/sammendrag av boken "Angels and demons" av Dan Brown.
Engelsk

Animal Farm

Om novellen "Animal Farm" og sosialismen
Engelsk

"Animal Farm" (G. Orwell)

Sammendrag og analyse av boka "Animal Farm" av George Orwell.
Engelsk

"Animal Farm" (G. Orwell)

Bokanalyse av George Orwells "Animal Farm" med drøfting av kommunisme.
Engelsk

Animal Farm - A book review

En kort summering av boka med noe om forfatter og karakterene. Kunne skrevet så mye mer, men jeg hadde begrensa plass. Karakter: 6
Engelsk

Animal Farm - A fable about Russian revolution

En oppgave i engelsk skrevet i 10. klasse om boka "Animal Farm" av George Orwell.
Engelsk

Annas Barn

Om en jente som blir gravid (kar. 5 10.kl)
Bokmål

"Anne of Green Gables" by Lucy Maud Montgomery

What are the major themes, motifs and symbols in "Anne of Green Gables"? Analyse av romanen "Anne of Green Gables" skrevet av Lucy Maud Montgomery. Karakter: 5 (3. klasse, allmennfag)
Engelsk

"Apehånden" av William Wymark Jacobs

En novelleanalyse av "Apehånden" skrevet i 1 VGS. Karakter: 6/5
Bokmål

"Apollon og Jahve" av Agnar Mykle

Analyse av novellen "Apollon og Jahve", skrevet av Agnar Mykle.
Bokmål

Appelsinpiken - Gaarders egen sol

Analyse av Jostein Gaarders "Appelsinpiken".
Bokmål

"Appelsinpiken" av Jostein Gaarder

Analyse av boken "Appelsinpiken" og en biografi av forfatteren på nynorsk.
Bokmål

"Appelsinpiken" av Jostein Gaarder

Bokanalyse av Jostein Gaarders "Appelsinpiken".
Bokmål

"Arabias Døtre" av Jean P. Sasson

Analyse av boken "Arabias Døtre".
Bokmål

Arbeidskravsanalyse (fotball)

Arbeidskravsanalyse for en midtstopper (fotball).
Bokmål

"Are you a doctor?" (R. Carver)

Tematisk og formessig analyse av Raymond Carvers "Are you a doctor?".
Bokmål

"Arsenikktårnet" av Anne B. Ragde

Kort analyse og gjennomgang av boka "Arsenikktårnet".
Bokmål

Askeladden og de gode hjelperne - en litterær analyse

Analyse av det tradisjonelle eventyret om Askeladden.
Bokmål

Askeladden som kappåt med trollet

Nynorskstil hvor jeg tolker eventyret "Askeladden som kappåt med trollet".
Nynorsk

Aster

Analyse av boken 'Aster'.
Bokmål

Aust Vågøy - en analyse

Analyse av Inger Hagerups dikt 'Aust Vågøy'.
Bokmål

Aust-Vågøy

Diktanalyse av diktet Aust-Vågøy.
Bokmål

"Aust-Vågøy" (I. Hagerup)

Analyse av Inger Hagerups dikt "Aust Vågøy". Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

"Aust-Vågøy" av Inger Hagerup

Tolkning av diktet "Aust-Vågøy", et krigsdikt fra 2. verdenskrig.
Bokmål

"Aust-Vågøy" av Inger Hagerup

Diktanalyse av Inger Hagerups "Aust-Vågøy".
Bokmål

Av en født forbryters dagbok

Analyse av "Av en født forbryters dagbok" av Johan Borgen
Bokmål

Av en født forbryters dagbok

Analyse av boken av Johan Borgen
Bokmål

"Av en født forbryters dagbok" (J. Borgen)

Analyse og tolkning av Johan Borgens ”Av en født forbryters dagbok”.
Bokmål

"Av en født forbryters dagbok" (J. Borgen)

Tolkning av novellen "Av en født forbryters dagbok" skrevet av Johan Borgen.
Bokmål

"Av en født forbryters dagbok" (J. Borgen)

En novelleanalyse av Johan Borgens "Av en født forbryters dagbok".
Bokmål

Bak kulissene

Analyse av novellen "Bak Kulissene"
Bokmål

Bak Kulissene

Karakter 4/5.
Bokmål

"Bare en kilo til" av Marie Strömberg Andersson

Bok om spiseforstyrelse.
Bokmål

"Barnet", "Mor og barn" og "Sonen" av Jon Fosse

En lang analyse av Jon Fosses tre dramaer "Barnet", "Mor og barn" og "Sonen"
Bokmål

"Beatles" (L. Saabye Christensen)

Litterær analyse av "Beatles" skrevet av Lars Saabye Christensen. Sammendrag, personskildring, miljøskildring og tema/budskap i romanen.
Nynorsk

"Beatles" (L. Saabye Christensen)

Bokrapport av Lars Saabye Christensens "Beatles".
Nynorsk

"Beatles" (L. Saabye Christensen)

Analyse av "Beatles" skrevet i 10. klasse. Inneholder også referat av boka og fakta om Lars Saabye Christensen som har skrevet boka.
Bokmål

"Beatles" (L.S. Christensen)

Bokannmeldelse av "Beatles", skrevet av Lars Saabye Christensen.
Bokmål

"Beatles" av Lars Saabye Christensen

Analyse av boka "Beatles" av Lars Saabye Christensen
Bokmål

Bend it like Beckham and the Indian culture

Denne teksten er et kort sammendrag av boken "Bend it like Beckham" på engelsk. Samtidig er det korte fakta om indisk kultur sammenlignet med boken.
Engelsk

"Bend It Like Beckham" by Narinder Dhami

Analyse av boka "Bend it like Beckham", som også er blitt filmatisert.
Engelsk

"Bergmannen" (H. Ibsen)

Diktanalyse av Henrik Ibsens "Bergmannen".
Bokmål

"Berlinerpoplene" av Anne B. Ragde

Referat og analyse av "Berlinerpoplene" av Anne B. Ragde. Karakter: 5-
Bokmål

Bernhard Schlink: "Der Vorleser"

Analyse av boka "Der Vorleser" skrevet av Bernhard Schlink.
Tysk

Biletanalyse – Kampen for tilværelsen

Bildeanalyse av Kristian Kroghs "Kampen for tilværelsen". Levert i norskfaget på studiespesialiserende linje, 3vgs. Karakter: 6
Nynorsk

Bjørnstjerne Bjørnson

Om forfatteren.
Bokmål

Bokanalyse av Hobbiten

Dette er en bokanalyse av Hobbiten med bilder. Du kan kopiere tekst om du vil :)
Bokmål

"Bokhandlaren i Kabul" av Åsne Seierstad

Bokhandleren i Kabul av Åsne Seierstad. Denne analysen blei skreve på grunnkurs, mildt sagt ufullstendig, og språket kunne ha vore betre. So injoy!
Nynorsk

Bonde Blues

Analyse av McDonalds-reklamefilmen Bonde Blues som legger vekt på samarbeidet mellom norsk bønder og McDonalds.
Bokmål

Bowling for Columbine

Filmanalyse av Bowling for Columbine, en film av Michael Moore.
Bokmål

"Boy" (R. Dahl)

"Boy" handler om oppveksten til Roald Dahl, uten at det er en ordinær selvbiografi.
Engelsk

"Brand" av Henrik Ibsen

En lang analyse av Henrik Ibsens episke drama "Brand".
Bokmål

Brennoffer

Tolkning av et utdrag av Johan Falkbergets Brennoffer.
Nynorsk

British Literature - "Jane Eyre" by Charlotte Brontë

Fakta og tolkningstekst i engelsk. Tentamensoppgave fra 2010 om Jane Eyre. Karakter: 5+ (8. klasse)
Engelsk

Brokeback Mountain

Analyse og anmeldelse av filmen Brokeback Mountain. Karakter: 5
Bokmål

Bruk bilbelte - tekstanalysering

Analyse av en reklame fra Statens vegvesen om bruk av bilbelte. Ethos, Pathos, Logos, Elocutio, ect. Tolkning av tekst på universitetsnivå.
Bokmål

"Brødre i blodet" av Ingvar Ambjørnsen

Dette er en kort bokanalyse av Ingvar Ambjørnsens bok "Brødre i blodet".
Bokmål

"Brødre i blodet" av Ingvar Ambjørnsen

Analyse av Ingvar Ambjørnsens "Brødre i blodet". Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

"Bundet til et tre i skogen" av Karin Sveen

Sammendrag og analyse av ei novelle fra samlingen "Døtre" av Karin Sveen.
Bokmål

"Byens metafysikk" av Rolf Jacobsen

Analyse av diktet "Byens metafysikk".
Bokmål

"Byens metafysikk" av Rolf Jacobsen

Analyse av diktet "Byens metafysikk".
Bokmål

Catch me if you can

Filmanalyse av "Catch me if you can". Lærerens vurdering var at den var litt kort.
Bokmål

Character analysis of "Macbeth" (Shakespeare)

Analyse av Shakespeare's "Macbeth".
Engelsk

Christie, Agatha – And then there were none

Engelsk analyse av Agatha Christie sin roman 'And then there were none'
Engelsk

Communism - Compared texts

Dette er en sammenligning av to tekster som begge handler om kommunisme. Den ene teksten er tatt ut fra et leksikon, den andre fra boka "Animal Farm" av G. Orwell.
Engelsk

"Consolation" by Billy Collins

Analyse av diktet Consolation av dikteren Billy Collins
Engelsk

Crash

Jeg fikk en oppgave på skolen om å analysere filmen Crash. Så jeg la den ut her til inspirasjon for andre. Håper den er til hjelp ;)
Engelsk

Da Vinci koden

Bokrapport om den meget populære boken ”Da Vinci Koden”.
Bokmål

"Da Vinci-koden" av Dan Brown

Analyse av "Da Vinci-koden".
Bokmål

"Dagbok 26.april 1993" (T. Obrestad)

Nynorsk analyse av novellen "Dagbok 26.april 1993" av Tor Obrestad. Karakter: 5/4
Nynorsk

De fire bukkene Bruse?

En humoristisk tolkning av en tolkning på eventyret "De tre bukkene Bruse".
Bokmål

De tre frøknene frue

Analyse og tolking av teksten 'De tre frøknene frue'.
Bokmål

De voksnes fest

En god diktanalyse av André Bjerkes «De voksnes fest». Det er skrevet i en 2-timers norskprøve på GK Allmenn.
Bokmål

Dead Men’s Path

Analysis of the short story 'Dead Men’s Path'.
Engelsk

"Death of a Salesman" by Arthur Miller

Analyse av Death of a Salesman.
Engelsk

"Den frosne kvinnnen" (J. Michelet)

Litteraturoppgave om "Den frosne kvinnen" av Jon Michelet.
Bokmål

"Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø

Analyse av novellen "Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø.
Nynorsk

"Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø

Analyse/tolkning av den "Den grøne kommoden".
Bokmål

"Den grøne kommoden" av Selma Lønning Aarø

Tolkning av novellen ”Den grøne kommoden”, som er skrevet av Selma Lønning Aarø.
Bokmål

"Den grønne kommoden" av Selma Lønning Aarø

Analyse av novellen "Den grønne kommoden" av Selma Lønning Aarø.
Nynorsk

Den grønne mil

Besvarelse av oppgaver om filmen "Den grønne mil".
Bokmål

Den iscenesatte identitet

Analyse av forskjellene mellom rolle og identitet med utgangspunkt i Erasmus Montanus og hovedkarakteren i "Dyp rød 315" av Helene Uri. (2. klasse-pensum, videregående)
Bokmål

"Den Misunnelige Frisøren" (L. Saabye Christensen)

En novelleanalyse: "Den Misunnelige Frisøren" av Lars Saabye Christensen. Skrevet på allmenn GK.
Bokmål

Den nye døden

Diktanalyse av "Den nye døden" av Hans Børli.
Bokmål

Den realistiske perioden

Beskriving av diverse tekster og aalyse av "Karens jul".
Bokmål

Den siste viking

Tolkingsoppgave fra boken "Den siste viking"
Bokmål

"Den siste viking" av Johan Bojer

Romananlyse av Johan Bojers "Den siste viking".
Bokmål

Der Untergang

En nøyegående analyse av filmen "der Untergang". (Karakter: 6-)
Bokmål

"Det er den draumen" av Olav H. Hauge

Tolking av diktet "Det er den draumen". Vårtentamen på Vg1 for ST. Karakter: 6- (Har ikkje retta skrivefeila)
Nynorsk

"Det gylne kompasset" av Philip Pullmann

Analyse av boka "Det gylne kompasset" av Philip Pullman.
Bokmål

Det kommunistiske manifest

Analyse av det kommunistiske manifest. 3. klasse pensum - del av sakprosa. Rom for forbedring språkmessig, men momentene er gode :)
Bokmål

Det rare

Filmanalyse av filmen "Det rare". En kortfilm basert på en novelle skrevet av Tarjei Vesaas.
Bokmål

Det var en gang...

Lettlest stil om eventyr med utgangspunkt i "Kvernen som står og maler på havsens bunn”.
Bokmål

"Detalj av usynlig novemberlandskap" av Inger Hagerup

En kort og konsis analyse av et av Inger Hagerups dikt.
Bokmål

Dikt og revolusjon

Oppgaven var å sammenligne diktene "Jeg velger meg april" av Bjørnstjerne Bjørnson og "Revolusjonens røst" av Rudolf Nilsen. Selv med den ekstremt originale overskriften ble resultatet en sekser.
Bokmål

Diktanalyse av diktet "Vise".

Analyse av 'Lagnad' og 'Vise' av Elling Solheim og Tarjei Vesaas
Bokmål

Diktanalyse: "Lagnad sa vi"

Nynorskstil hvos jeg analyserer diktet "Lagnad sa vi" av Arnljot Eggen.
Nynorsk

Diplom-Is reklame

Analyse av en reklame for Diplom-Is.
Bokmål

DISKEN

Tolking av Arne Skouens Disken
Nynorsk

Disposisjon for novelletolkning

Stikkordsmessig disposisjon for tolkning av novelle.
Bokmål

Djevelen holder lyset

Analyse av romanen "Djevelen holder lyset" av Karin Fossum.
Bokmål

Dokumentaranalyse: Brennpunkt – Vekterne tar over for politiet

En analyse av Brennpunkt-dokumentaren om vekterbransjen. Karakter: 5
Bokmål

"Doppler" av Erlend Loe

Analyse av Erlend Loes bok "Doppler".
Bokmål

"Doppler" av Erlend Loe

En romananalyse av boka "Doppler" som er skrevet av Erlend Loe
Bokmål

"Drageløperen" av Khaled Hosseini

Kort litteraturskjema av romanen "Drageløperen".
Bokmål

"Drift" av Rolf Stenersen

Tolkning av novellen "Drift" av Rolf Stenersen. Karakter: 6/5 (VG3 studiespesialisering)
Bokmål

Drøfting av Kongens nyttårstale 2002

De viktigste synspunktene i utdraget fra H.M. Kongens nyttårstale 2002.  
Bokmål

"Drømmefangeren" av Unni Lindell

"Drømmefangeren" er en kriminalroman, også betegnet som en psykologsik thriller, skrevet av Unni Lindell.
Bokmål

Drømmen om Narnia

Om "Drømmen  om  Narnia" av C.S.Lewis.
Bokmål

Du må ikke sove

Analyse av Øverlands dikt.
Bokmål

Du må ikke sove (A. Øverland)

Analyse av diktet "Du må ikke sove" skrevet av Arnulf Øverland.
Bokmål

"Du må ikke sove" av Arnulf Øverland

Diktanalyse av Arnulf Øverlands "Du må ikke sove".
Bokmål

"Dune" (F. Herbert)

Referat/analyse av "Dune" av Frank Herbert. Karakter: 5 (VK1, engelsk 5 timers)
Engelsk

Dystopiske romaner: Nineteen Eighty four, Fahrenheit 451, Brave New World, My

Forklaring av de store dystopiske romanene og sammenhengen mellom dem sett i et historisk, filosofisk, kultivert og litterærteoretisk perspektiv hvorav Nineteen Eighty-four (Orwell) er hovedemnet. I tillegg beskrives andre sentrale verk.
Bokmål

Dødelig Våpen 4

Filmanalyse av filmen 'Dødelig Våpen 4'.
Bokmål

"Døden på Oslo S" av Ingvar Ambjørnsen

En analyse av "Døden på Oslo S".
Bokmål

Edvard Munchs "Det syke barn"

Bildetolkning av "Det syke barn” av Edvard Munch.
Bokmål

Eg står her og skal slå opp med ei jente

Analyse av Rune Belsviks novelle 'Eg står her og skal slå opp med ei jente'.
Bokmål

Eg står her og skal slå opp med ei jente

Analyse av "Eg står her og skal slå opp med ei jente".
Bokmål

Eg står her og skal slå opp med ei jente

Analyse av novellen "Eg står her og skal slå opp med ei jente".
Bokmål

Eg står her og skal slå opp med ei jente

Analyse av Rune Belsvik si novelle
Nynorsk

Eg står her og skal slå opp med ei jente

Analyse av novellen "Eg står her og skal slå opp med ei jente" skrevet av Rune Belsvik.
Bokmål

"Eg står her og skal slå opp med ei jente" (R. Belsvik)

Tolkning av Rune Belsviks novelle "Eg står her og skal slå opp med ei jente".
Bokmål

"Eg står her og skal slå opp med ei jente" (R. Belsvik)

Detta er en analyse av Rune Belsviks novelle "Eg står her og skal slå opp med ei jente".
Bokmål

"Eg står her og skal slå opp med ei jente" (R. Belsvik)

”Eg står her og skal slå opp med ei jente” er skrevet av Rune Belsvik og er fra novellesamlingen ”kram snø” som kom ut i 1981. Slutten bør endres om til konklusjon! Karakter: 5- (VK2)
Bokmål

"Eg står her og skal slå opp med ei jente" av Rune Belsvik

Sammendrag og analyse av ei novelle skrevet av Rune Belsvik.
Bokmål

Eg står her og skal slå opp med en jente

Analyse av novellen 'Eg står her og skal slå opp med en jente' av Rune Belsvik
Bokmål

Egils saga og Sagaen om Olav Tryggvason

Om Egils saga og ættesagaene. Om Sagaen om Olav Tryggvason og kongesagaene.
Bokmål

Ei historie om ender på Vestlandet

Tolkning av novellen "Ei historie om ender på Vestlandet"
Nynorsk

Ein kveld i Verona

Diktanalyse av Tarjei Vesaas 'Ein kveld i Verona'.
Nynorsk

"Ein sykkel på havsens botn" (R. Hovland)

Analyse av novella "Ein sykkel på havsens botn" av Ragnar Hovland.
Bokmål

"Einsamflygar" (H. Vesaas)

Analyse av diktet "Einsamflyger" skrevet av Haldis Moren Vesaas.
Bokmål

"Einsamflygar" av Halldis Moren Vesaas

Diktanalyse av einsamflygar. Einsamflygar vart skrive av Halldis Moren Vesaas, og vart utgitt første gongen i ”Utvalde Dikt” i 1957.
Nynorsk

"Einsamflygar" av Halldis Moren Vesaas

Diktanalyse av "Einsamflygar" fra diktsamlingen "Utvalde dikt".
Bokmål

"Einsamflygar" av Halldis Moren Vesaas

Oppgaven var å tolke diktet "Einsamflygar" av Halldis Moren Vesaas, samt skrive et eget dikt.
Bokmål

"Einsamflygningar" av Halldis Moren Vesaas

Analyse av diktet "Einsamflygningar".
Bokmål

Eksamen i norsk hovedmål 2013

Del A og B (oppgave 2).
Bokmål

"Elgkalven" av Sara Johnsen

Oppgave i norsk, analyse av en av fortellingene til Sara Johnsen. Skrevet på 3vgs.
Bokmål

"Elgkalven" av Sara Johnsen

Norsk novelleanalyse av "Elgkalven", en novelle skrevet av Sara Johnsen. Oppgaven er skrevet på 3vgs.
Bokmål

Elling

Sammendrag, analyse og personkarakteristikk av filmen Elling (2001).
Bokmål

"Elling"

Kort analyse av filmen "Elling".
Bokmål

"Elly Byde" (P. Juul)

Analyse på dansk af novellen "Elly Byde" skrevet af Pia Juul.
Annet

En amerikansk tenåring har sett...

Reklameanalyse av "En amerikansk tenåring har sett..."
Bokmål

En analyse av et betydningsfult dikt

Analyse av diktet "Aust-Vågøy" skrevet av Inger Hagerup.
Bokmål

"En drøm" av André Bjerke

Diktanalyse i norsk (3vgs) av "En drøm" av André Bjerke.
Bokmål

"En falkepleiers bekjennelse" (I. Ambjørnsen)

Dette er en tolkning av novella "En falkepleiers bekjennelse" av Ingvar Ambjørnsen. Skrevet i første året på videregående.
Bokmål

"En falkepleiers bekjennelse" av Ingvar Ambjørnsen

En analyse og tolkning av "En falkepleiers bekjennelse".
Bokmål

"En falkepleiers bekjennelser" av Ingvar Ambjørnsen

Tolkning og analyse av Ingvar Ambjørnsens novelle. Karakter: 5+
Bokmål

"En Folkefiende" (H. Ibsen)

Svar på noen oppgaver om Henrik Ibsens "En Folkefiende". Noen av spørsmålene er litt tynt besvart.
Bokmål

"En folkefiende" av Henrik Ibsen

Tolkning av "En folkefiende" av Henrik Ibsen. Karakter: 5/6 (10. klasse)
Bokmål

En født forbryters dagbok

Analyse av novella 'En født forbrytars dagbok' av Johan Borgen
Nynorsk

En god og en ond side

En stil som inneholder forklaringer og synsvinkler til et av de mest brukte virkemidlene innenfor eventyrsjangeren.
Bokmål

"En hustavle" av Arnulf Øverland

Dette er en analyse av et dikt som heter "En Hustavle". Diktet er skrevet av Arnulf Øverland. Karakter: 5 (1. klasse, videregående)
Bokmål

"En hustavle" av Arnulf Øverland

Analyse av diktet "En hustavle", som ble skrevet av Arnulf Øverland i 1929. Karakter: 5 (1. klasse, videregående)
Bokmål

En odelsbonde

Analyse av novellen "En odelsbonde".
Nynorsk

En tid i uvissthet

En diktanalyse av diktet "Nokon heiter jobben". Skrevet på tentamen på vg1.
Bokmål

"En vinternatt" av Hans Aanrud

Novelleanalyse av Hans Aanruds "En vinternatt".
Bokmål

"En vårnat" (Welhaven) vs. "Til foråret" (Wergeland)

Her har jeg tatt for meg begge diktene hver for seg, deretter har jeg prøvd å plassere disse litteraturhistorisk, for så å sammenligne dem.
Bokmål

"En vårnat" og "Klokken to".

Diktanalyse av to dikt. Et av Welhaven og et av Krag, og sammenligning av disse. Karakter 5/6
Bokmål

"Endestasjon" av Tormod Skagestad

Dikttolkning av "Endestasjon".
Nynorsk

"Engel uten vinger" (K. Scheen)

En enkel og grei analyse av Kjersti Scheens "Engel uten vinger" fra 2001. Karakter: 4
Bokmål

Enochs two Letters

Analyses av Enochs two Letters
Engelsk

"Episode" (I. Hagerup)

Analyse av diktet "Episode" som er skrevet av Inger Hagerup.
Bokmål

"Episode" av Inger Hagerup

Analyse av novellen "Episode" skrevet av Inger Hagerup.
Bokmål

"Erasmus Montanus" av Ludvig Holberg

Lang tolkning av Erasmus Montanus. Karakter: 6
Bokmål

"Eremittkrepsene" av Anne B. Ragde

Om "Eremittkrepsene" av Anne B. Ragde.
Bokmål

"Et bra band" av Anders Bortne

Litteraturoppgave i norsk om boka og forfatteren.
Bokmål

"Et dukkehjem" (H. Ibsen)

Analyse av Henrik Ibsens "Et dukkehjem".
Bokmål

"Et dukkehjem" (H. Ibsen)

Sammendrag og tolkning av Henrik Ibsens "Et dukkehjem". Karakter: 4+ (oppgaven er forbedret etter at læreren rettet den)
Bokmål

"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen

Teksten ble brukt til et muntlig framlegg.
Bokmål

"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen

Sammendrag av filmatiseringen av Henrik Ibsens "Et dukkehjem" med personbeskrivelser og symboler. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen

Referat, persongalleri og etterarbeid av skuespillet ”Et dukkehjem” av Henrik Ibsen.
Bokmål

Et dukkehjem – Thorvald Helmer

Personbeskrivelse av Thorvald Helmer i Ibsens "Et dukkehjem".
Bokmål

"Et lite jubileum"

Skrevet som norskstil; en tolkning av novellen "Et lite jubileum".
Bokmål

"Et rom står avlåst" av Kolbein Falkeid

En god og utfyllende diktanalyse av Kolbein Falkeids dikt "Et rom står avlåst".
Bokmål

"Et rom står avlåst" av Kolbein Falkeid

En tolking av diktet "Et rom står avlåst".
Nynorsk

EU – saken som deler det norske folk

Om EU og norsk politikk på området. Lettfattelig oversikt over hvor de forskjellige partiene står. Skrevet med personlig vri.
Annet

"Fade to black" av Metallica

Analyse av Metallicas låt "Fade to black" fra albumet "Ride the lightning", samt litt om bandet. Karrakter: 6
Bokmål

Faderen av Bjørnstjerne Bjørnson

Novelleanalyse av Faderen av Bjørnstjerne Bjørnson.
Bokmål

"Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson

Analyse av novellen "Faderen" skrevet av Bjørnstjerne Bjørnson. Karakter: 5
Nynorsk

"Faderen" av Bjørnstjerne Bjørnson

Tolking av Bjørnstjerne Bjørnsons bondefortelling "Faderen".
Bokmål

"Fakta om Finland" (E. Loe)

Ei bokanalyse av "Fakta om Finland" av Erlend Loe.
Nynorsk

Far min og revolvermannen

Novelleanalyse av "Far min og revolvermannen". Kar: 5. Mai 1997.
Nynorsk

"Fatso" (L. Ramslie)

Inneholder en analyse av boka "Fatso" av Lars Ramslie.
Bokmål

Festen

Novelle om en hjemme-alene fest.
Nynorsk

Film: "Elling" (2001)

Filmanalyse av "Elling", en norsk film basert på en bok av Ingvar Ambjørnsen.
Bokmål

"Fireproof" av Eric Wilson

Manus til muntlig presentasjon av analyse av boka ''Fireproof''.
Engelsk

"Fiskerjenten" og "Det Største I Verden"

Samanlikning av romanen "Fiskerjenten" av Bjørnstjerne Bjørnson og filmen "Det Største I Verden".
Nynorsk

"Fiskerjenten" versus "Det største i verden"

En sammenligning mellom Bjørnsons "Fiskerjenten" og Robshams "Det største i verden", samt en vurdering av begge.
Annet

"Flir-Klara" (A. Prøysen)

Tolkning av novellen "Flir-Klara" skrevet av Alf Prøysen.
Bokmål

"Fluenes herre" av William Golding

Beskrivelse av handlingen og analyse av boka "Fluenes herre".
Bokmål

Fluens Herre

Analyse av "Fluens Herre", med tanke på dramturgisk modell, kameraposijon, lyd, klipping med mer.
Bokmål

Flyktning i klassen

Analyse av Ingebjørg Dahl Sems novelle "Flykning i klassen".
Bokmål

"Flyktning i Klassen" (I. Dahl Sem)

En jente som flytter fra Chile til Norge. Analyse av novellen som er skrevet av Ingebjørg Dahl Sem.
Bokmål

Fordom + kulturmøte = kulturkonflikt

Interessant tekst om fordommer, kultur og inkludering.
Nynorsk

Forholdet mellom Josie og Tyron

Om forholdet mellom Josie og Tyron i skuespillet "Måne for livets stebarn".
Bokmål

"Forrådt" av Amalie Skram

Tolkning av Amalie Skrams "Forrådt".
Bokmål

Francisco de Zurbaran og "Sankt Francis av Assisi i meditasjon"

Introduksjon om spansk barokk og kunstneren, biledanalyse og tolkning.
Nynorsk

"Free for All" by Syed Moin Ashraf

Analyse av novellen Free for All skrevet av den indiske forfatteren Moin Ashraf.
Engelsk

Fremtiden i våre hender

Analyse av Fremtiden i våre henders reklame "Carl Ivar er mitt fadderbarn".
Bokmål

Fucking Åmål

Analyse av Fucking Amål (dramaturgien).
Bokmål

Fuglane

Tolkning av Tarjei Vesaas'
Nynorsk

Fuglane

Analyse av "Fuglane" skrevet av Tarjei Vesaas. Karakter: 5
Bokmål

"Fuglane" av Tarjei Vesaas

Analyse av "Fuglane" av Tarjei Vesaas.
Nynorsk

"Fugledansen" (I. Ambjørnsen)

Analyse av boka "Fugledansen" av Ingvar Ambjørnsen.
Bokmål

"Fugledansen" av Ingvar Ambjørnsen

Oppgaver om romanen "Fugledansen" av Ingvar Ambjørnsen. Innlevering i norsk, VG1.
Bokmål

Fugleelskerne

Kort sammendrag og tolkning
Bokmål

"Fugleelskerne" av Jens Bjørneboe

Analyse av "Fugleelskerne" og en kort presentasjon av forfatteren av boka, Jens Bjørneboe.
Bokmål

"Fyr" (L. Stien)

Dette er en tolkning av novellen "Fyr" fra novellesamlingen "Fuglan Veit". Novellen er skrevet av Laila Stien.
Bokmål

Gamle Norig

Diktanalyse av diktet "Gamle Norig" av Ivar Aasen
Bokmål

"Garman og Worse" av Alexander Kielland

Romananalyse av "Garman og Worse" av Alexander Kielland.
Bokmål

Garnier Pure

Reklameanalyse av Garnier Pure. Karakter: 6
Bokmål

"Garps bok" og "The world according to Garp"

Romanprosjekt i norsk, hvor vi leste en bok og så filmatiseringen av boka. Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

Genmanipulering

Innlevering i etikk om genmanipulering.
Bokmål

Gift

Tolkingsoppgave av Aleksander Kjellands "Gift".
Bokmål

"Gift" (A. Kielland)

Analyse av "Gift" av Alexander Kielland, samt informasjon om forfatteren.
Bokmål

"Gift" av Alexander Kielland

Analyse av Alexander Kiellands roman "Gift".
Bokmål

"Gilead" by Marilynne Robinson

A literary analysis of Marilynne Robinson: Gilead.
Engelsk

Gisle Sursson

Om Gisle Sursson.
Nynorsk

Gjengangere

Analyse av Ibsens Gjengangere
Bokmål

Gladiatoren

Fyldig anmeldelse av filmen
Bokmål

"God skole krever vilje til endring"

"God skole krever vilje til endring" i Aftenposten. Karakter: 5 (VK1)
Nynorsk

Grandiosa - Lørdagspizza

Analyse av reklamen for Grandiosa-pizza.
Bokmål

"Grass" by Carl Sandburg

En kort analyse av diktets struktur, samt tema.
Engelsk

Greven av Monte Cristo

En grundig mediavitenskapelig analyse av filmen "Greven av Monte Cristo" fra 2002, en film av Kevin Reynolds.
Bokmål

Gudene må være gale

Analyse av filmen "Gudene må være gale"
Bokmål

"Gugg" av Lars Saabye Christensen

Referat og tolkning av boka "Gugg" som Lars Saabye Christensen har skrevet.
Bokmål

Gummi-Tarzan

Analyse av boken "Gummi-Tarzan".
Bokmål

Gunnlaug Ormstunge

Analyse av boka Gunnlaug Ormstunge
Nynorsk

Gunnlaug Ormstunge

En tolkning av sagaen Gunnlaug Ormstunge. Karakter: 4/5 (teksten er forbedret etter tilbakemelding fra lærer)
Bokmål

Gunnlaug Ormstunge

Stiloppgave om sagaen Gunnlaug Ormstunge.
Nynorsk

Gunnlaug Ormstunge

Komposisjon av sogo om Gunnlaug Ormstunge.
Nynorsk

Gunnlaug Ormstunge

Diverse oppgaver om Gunnlaug Ormstunge.
Bokmål

Gunnlaug Ormstunges saga

Tolkning av Gunnlaug Ormstunges saga.
Bokmål

Guten som kappåt med trollet

Analyse av eventyret "Guten som kappåt med trollet".
Nynorsk

"Haiene" (J. Bjørneboe)

Tekst om Jens Bjørneboe og boka hans "Haiene".
Bokmål

"Haiene" av Jens Bjørneboe

Her en en stil jeg skrev på norsk 2-timersskriving i tredjeklasse om romanen "Haiene" av Jens Bjørneboe.
Bokmål

"Haiene" av Jens Bjørneboe

Oppgaver til romanen "Haiene" av Jens Bjørneboe.
Bokmål

"Haiene" av Jens Bjørneboe

Analyse/sammendrag av Jens Bjørneboes "Haiene".
Bokmål

"Han som lengtet til stjernene" av Thore Hansen

Analyse av novellen "Han som lengtet til stjernene".
Bokmål

Har vi ham nå? - analyse av Wilfreds personlighet

Analyse av Wilfred Sagens (hovedpersonen i Johan Borgens trilogi "Lillelord") personlighet. Hvorfor er hans personlighet splittet, hvordan utrykkes dette i bøkene, og hvilke følger får det for livet hans?
Bokmål

Herman

Bokanalyse av Lars Saabye Christiansens "Herman".
Bokmål

"Herman" (L.S. Christensen)

Grundig analyse, som del av særemne, av Lars Saabye Christensens bok "Herman".
Bokmål

Herman av Lars Saabye christensen

Analyse av boken Herman.
Bokmål

"Hjemkomsten" av Kjell Askildsen

Analyse/tolkning av novellen ”Hjemkomsten” av Kjell Askildsen fra heretter følger jeg deg helt hjem, 1953.
Bokmål

"Hjemkomsten" av Kjell Askildsen

Noveller er ikkje alltid slik som du les ho. Etter at eg satte meg inn i teksten, kom det fort fram ei djupare meining. Her har eg gjort rede for det eg trur Askildsen har tenkt då han skrev denne novella. Sidemåltentamen, VKII.
Nynorsk

"Hobbiten" av J. R. R. Tolkien

Dette er kun handlingsreferatet og kort personkarakteristikk av hovedpersonen Bilbo. Karakter: 5- (VG3 studiespesialiserende)
Bokmål

"Holdeplass" av Kjersti Ericsson

Tolkning av Kjersti Ericssons dikt ”Holdeplass” fra "Drømmen og kompasset" (1981). Tentamen 08.
Bokmål

"Holdeplassen" (K. Ericsson)

Analyse av diktet "Holdeplassen" skrevet av Kjersti Ericsson.
Engelsk

Hollywood-modellen: Pearl Harbor

Spenningsoppbygging i filmen "Pearl Harbor" ved bruk av Hollywood-modellen. Inneholder enkelte skrivefeil.
Bokmål

Homer

Om Homer, gresk mytologi. Diktene Iliaden og Odysseen.
Bokmål

"Huckleberry Finn" by Mark Twain

Analyse av boka "Huckleberry Finn".
Engelsk

"Husk hjelm!" av Ingvar Ambjørnsen

Analyse av en tekst skrevet av forfatteren Ingvar Ambjørnsen.
Bokmål

"Husk hjelm!" av Ingvar Ambjørnsen

Analyse av novellen "Husk hjelm!".
Bokmål

Hva er virkelighet?

Om videovold.
Bokmål

"Hverdagen" av Rudolf Nilsen

Analyse av diktet "Hverdagen" av Rudolf Nilsen. Oppgaven var på nynorsk (sidemål). Innholdsmessig er det mye bra.
Nynorsk

"Hvite niggere" (I. Ambjørnsen)

Handlingsreferat og analyse av Ingvar Ambjørnsens "Hvite niggere".
Bokmål

Håvamål

Håvamål sett i lys av dagens samfunn.
Nynorsk

"Hører du hundene gjø?" av Juan Rulfo

Dette er en analyse av "Hører du hundene gjø?".
Bokmål

"Høst" (J.E. Vold)

Diktanalyse av diktet "Høst" av Jan Erik Vold. Karakter: 6
Bokmål

"Høyere enn himmelen" (K. Hagerup)

En liten tolkning av "Høyere enn himmelen" skrevet av Klaus Hagerup, som i tillegg inneholder et omfattende (og avslørende) handlingsreferat.
Bokmål

"I Am Legend"

En filmanalyse av filmen "I Am Legend", regissert av Francis Lawrence. Karakter: 6 (allmenn, 1. videregående)
Bokmål

"I denne verden er alt mulig" av Klaus Hagerup

Analyse av Klaus Hagerups "I denne verden er alt mulig". Tilbakemelding fra norsklæreren: "Du har skrevet en god analyse, der du får fram mye av det som er viktig i stykket".
Nynorsk

Iago in "Othello"

Analysis of the character Iago in "Othello" by William Shakespeare.
Engelsk

"Idas dans" av Gunnhild Corwin

En nokså kort og grei sammenfatning om noen av virkemidlene i Gunnhild Corwins bok "Idas dans", en biografi hun skrev etter datteren døde av leukemi.
Bokmål

"Ikkje Amerika, men Amerika" av Kjartan Fløgstad

Analyse av teksten "Ikkje Amerika, men Amerika".
Bokmål

"Ikkje Amerika, men Amerika" av Kjartan Fløgstad

En nynorsk analyse av Kjartan Fløgstad sin "Ikkje Amerika, men Amerika".
Nynorsk

Ikonisk forlystelse

Reklameanalyse av reklame fra visitnorway.com.
Bokmål

Inger Hagerup og diktet "Aust-Vågøy"

Inger Hagerups liv og kort om det kjente diktet hennes "Aust-Vågøy".
Bokmål

Ingvar Ambjørnsen og "Hvite Niggere"

Portrett av forfatteren Ingvar Ambjørnsen, og en kort anmeldelse av "Hvite niggere", en av Ambjørnsens beste bøker.
Bokmål

Ingvar Ambjørnsen: "Hvite niggere", "De blå ulvene" og "Fugledansen"

Referat og sammenlikning av bøkene "Hvite niggere", "De blå ulvene" og "Fugledansen". Alle skrevet av Ingvar Ambjørnsen.
Bokmål

Internett og demokrati

Styrker eller svekker Internett demokratiets stilling?
Bokmål

Interpretation of the song "Viva la Vida"

Tolkning av Coldplays låt "Viva la Vida".
Engelsk

Is slottet av Tarjei Vesaas

En tolking skrevet for høyskolen.
Bokmål

"Is-slottet" (T. Vesaas)

Hva er det med Unn? En tolkning av Tarjei Vesaas' "Is-slottet".
Bokmål

"Is-slottet" av Tarjej Vesaas

En analyse av "Is-slottet". Skrevet 3. året på vgs.
Bokmål

"Ispiken" av Bent Haller

Analyse av novellen "Ispiken", som er skrevet av Bent Haller. Dette er egenoppfatning og vurdering av novellen :)
Bokmål

"Isslottet" av Tarjei Vesaas

Kort sammendrag og noe analyse av Tarjei Vesaas' "Isslottet".
Bokmål

"Ja, vi elsker" og "Norge i fløtesaus"

Analyse av nasjonalsangen vår og Gro Dahles tekst "Norge i fløtesaus".
Bokmål

"Jeg holder ditt hode" av Stein Mehren

Tolking av diktet ”Jeg holder ditt hode”.
Nynorsk

Jeg ser

Diktanalyse av 'Jeg ser' av Sigbjørn Obstfelder.
Bokmål

"Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder

Oppgaven omhandler diketet "Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder.
Bokmål

Jeg velger meg april!

Diktanalyse.
Bokmål

Jeppe på Bjerget

Tolkning av filmen om Jeppe på Bjerget. Karakter: 6  (9. klasse)
Nynorsk

"Jet" (A. Eggen)

En minimal tolkning av Arnljot Eggens dikt "Jet", samt litt om Eggens diktsamlinger.
Bokmål

Johan Herman Wessel

Om Johan Herman Wessel, med hovedvekt på hans dikt Herremanden, og Smeden og bageren.
Bokmål

"Jonas" av Jens Bjørneboe

Sammendrag og analyse av boka "Jonas" av Jens Bjørneboe.
Bokmål

"Jonas" av Jens Bjørneboe

Analyse av boken "Jonas" av Jens Bjørneboe.
Bokmål

"Jorina" (R. Vaage)

En tolkning av Ragnvald Vaages novelle "Jorina".
Bokmål

Jul i gamle dagar

Analyse av "Jul i gamle dagar".
Nynorsk

Jul i gamle dagar

Kåserianalyse av Jul I Gamle Dagar av Ingvar Moe.
Nynorsk

"Julie" (A. K. Elstad)

Romananalyse av Anne Karin Elstads "Julie".
Nynorsk

Juryen vil nå trekke seg tilbake

Novelleanalyse: ”Juryen vil nå trekke seg tilbake” av Agnar Mykle
Bokmål

K-PAX

Analyse av filmen K-PAX, regissert av Ian Softley og utgitt i 2001.
Engelsk

"Kabalmysteriet" (J. Gaarder)

Alt fra fakta om Jostein Gaarder til referat og analyse av "Kabalmysteriet", samt personlig vurdering av boka.
Bokmål

"Kabalmysteriet" (J. Gaarder)

Analyse av Jostein Gaarders "Kabalmysteriet".
Bokmål

"Kabalmysteriet" av Jostein Gaarder

En bokanalyse av Jostein Gaarders "Kabalmysteriet".
Bokmål

Kaizers Orchestra - det største fra Jæren etter Garborg?

Analyse av Kaizer Orchestras tekster fra albumet "Ompa til du dør".
Bokmål

"Kall meg Line-mor" av Torborg Nedreaas

Oppgaven lød: "Analyser og tolk novellen ”Kall meg Line-mor” av Torborg Nedreaas."
Nynorsk

Kan vi oppnå sikker viten? Drøft dette spørsmålet ut ifra Hume, Kant, Popper og Kuhn.

Oppgave i ex.phil høst 2009, NTNU. Stilen har et preg av argumentativ form ovenfor spørsmålet til sikker viten. Innledningen tar i stor del forbehold for dette.
Bokmål

Kap. 5 Vilanden av Henrik Ibsen

En analyse av Vildanden, Henrik Ibsen.
Bokmål

"Karen" (A. Kielland)

Kort og grei analyse av Alexander Kiellands novelle "Karen".
Bokmål

"Karen" (A. Kielland)

Analyse av Alexander Kiellands "Karen".
Nynorsk

"Karen" (A. Kielland)

Analyse av "Karen" av Alexander Kielland.
Bokmål

"Karen" (A. Kielland)

Dette er en nøye tolkning av Alexander Kiellands "Karen".
Bokmål

"Karen" (A. Kielland)

Analyse av Alexander L. Kiellands novelle "Karen".
Bokmål

"Karen" av Alexander Kielland

En ryddig analyse av novellen Karen. Skrevet i 10. klasse, måloppnåelse HØY.
Bokmål

"Karen" av Alexander Kielland

Analyse av Alexander L. Kiellands novelle "Karen".
Bokmål

"Karen" av Alexander Kielland

Analyse av novellen "Karen".
Bokmål

"Karen" av Alexander Kielland

Dette er ei analyse av novella "Karen" skreve av Alexander Kielland. Karakter: 6/5 (10. klasse)
Nynorsk

"Karen" av Alexander Kielland

Omfattende beskrivelse av novellen "Karen", forfatteren Alexander og epoken realismen.
Bokmål

"Karen" av Alexander Kielland

En tolkning/analyse av novellen "Karen" av Alexander Kielland.
Bokmål

"Karens Jul" (A. Skram)

Analysering og tolkning av "Karens Jul" av Amalie Skram, kort forfatterbiografi, og jeg har satt teksten inn i en litteraturhistorisk sammenheng.
Bokmål

"Karens Jul" (A. Skram)

Novella ”Karens jul” er skrevet av forfatteren Amalie Skram. Den ble skrevet i midten av Naturalismen.
Bokmål

"Karens jul" av Amalie Skram

Analyse av Amalie Skrams "Karens jul".
Nynorsk

"Karens jul" av Amalie Skram

En kort analyse av "Karens jul" av Amalie Skram.
Bokmål

"Karens jul" av Amalie Skram

Analyse av novellen "Karens jul" av Amalie Skram. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Kate Chopin: "The story of an hour" - An Analysis

Analyse av Kate Chopins novelle "The Story of an Hour"
Engelsk

Kildekritikk

Kildekritikk om 2. verdenskrig.
Bokmål

"Kimen" (T. Vesaas)

Analyse av boka "Kimen" og litt om forfatteren Tarjei Vesaas. Hvordan er "Kimen" typisk modernistisk?
Bokmål

Kisten

Novelleanalyse av 'Kisten'
Bokmål

Kjempene faller

Analyse av Ingvar Ambjørnsens "Kjempene faller"
Bokmål

"Kjærlighet" av Hanne Ørstadvik

Inneholder handlingsreferat, personkarakteristikk, synsvinkel, miljøskildring o.l. Karakter: 6 (VK2)
Bokmål

"Kjærlighet er et ord jeg aldri bruker" (B. K. Larsen)

Analyse av novella "Kjærlighet er et ord jeg aldri bruker" av Britt Karin Larsen.
Bokmål

Klær og retorikk

Todelt oppgave med drøfting av et selvvalgt forbruksfelt i det norske samfunnet, og en retorikkanalyse.
Bokmål

"Kommunikasjonskollaps" av Gene Dalby

Tolkning av diktet.
Nynorsk

Komposisjon og miljøkarakteristikk av boka Magret

Fra serien Folket på Innhaug av Anne Karin Elstad. Andre bok "Magret". Skrevet 3. året på vgs.
Bokmål

"Kor e hammaren, Edvard" av Jahn-Arill Skogholt

Diktet beskriver Edvards siste forberedelser før han skal jobbe i industrien i byen.
Bokmål

Krisepsykologi som industri

En omfattende analyse av en kronikk fra Dagbladet.
Bokmål

"Kristendom - den tiende landeplage" av Arnulf Øverland

Tolkning av saksteksten "Kristendommen - den tiende landeplage". Skrevet i VK2.
Bokmål

Kristin Lavransdatter - Forholdet mellom Kristin og Erlend

Kort om forholdet mellom Kristin og Erlend i Sigrid Undsets Kristin Lavrandsdatter.
Bokmål

"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas

Analyse av Torborg Nedreaas' "Kruttrøyk". Karakter: 5 (VK2)
Bokmål

"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas

Novelleanalyse av "Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas.
Bokmål

"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas

Sammendrag og analyse av novellen "Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas.
Bokmål

"Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas

Analyse av novella "Kruttrøyk" av Torborg Nedreaas. Karakter: 6-
Bokmål

"Kunsten å være neger" av Are Kalvø

Sakprosa-analyse av Are Kalvøs "Kunsten å være neger".
Bokmål

Kurtz i "Mørkets Hjerte"

En analyse av karakteren Kurtz i "Mørkets Hjerte" av Joseph Conrad.
Bokmål

Kva kan eg seie deg, barn?

Dikttolkning av 'Kva kan eg seie deg, barn?' av Marie Takvam f. 1926.
Nynorsk

Kvalen og vi

Innlegg om hvorvidt Norge burde drive med hvalfangst eller ikke.
Bokmål

"Kvardag" (O. Hauge)

Diktanalyse av Olav H. Hauges dikt "Kvardag".
Nynorsk

"Kven sin kropp er dette" av Rønnaug Kleiva

En analyse av novellen "Kven sin kropp er dette" av forfatteren Rønnaug Kleiva.
Bokmål

"Kven sin kropp er dette" av Rønnaug Kleiva

Analyse av novella "Kven sin kropp er dette" av Rønnaug Kleiva. Karakter: 6
Bokmål

"Kven sin kropp er dette?" av Rønnaug Kleiva

Analyse av "Kven sin kropp er dette?". Karakter: 4
Nynorsk

Kvinnens rolle før i tiden

Norsk stil om kvinnesyn og kvinnens oppgaver for lenge siden.
Bokmål

Kvitebjørn Kong Valamon

Analyse av "Kvitebjørn Kong Valamon". Karakter: 5+ (VK2)
Nynorsk

"Kystlandskap" (B. Vik)

Analyse av novella "Kystlandskap" av Bjørg Vik fra novellesamlingen ”En gjenglemt Petunia” (1985).
Bokmål

"Kystlandskap" av Bjørg Vik

Tolkning av novellen "Kystlandskap", som blant handler om ei jente og en måke.
Bokmål

"Lady Lazarus" av Sylvia Plath og "Bird" av Emily Dickinson

Diktanalyse og sammenlikning av to dikt av henholdsvis Sylvia Plath og Emily Dickinson.
Engelsk

"Landskap med gravemaskiner" av Rolf Jacobsen

En diktanalyse av Rolf Jacobsens "Landskap med gravemaskiner". Skrevet i 9. kalsse.
Bokmål

"Landskap med gravemaskiner" av Rolf Jacobsen

Diktanalyse. Karakter: 5 (Grunnkurs)
Bokmål

Lav valgdeltakelse

Er lav valgdeltakelse en trussel mot demogratiet? Om dette.
Bokmål

Likheter og ulikheter i humanismen og kristendommen

Tverrfaglig prøve i norsk og KRL. Karakter: 5+ (norsk) og 6 (KRL)
Bokmål

"Lillebror" av Aksel Sandemose

Fyldig novelletolkning av Sandemoses "Lillebror". Karakter: 6 (VK2)
Nynorsk

Litterær analyse av "Black & Decker"

Oppgaven tar for seg handlingsreferat, komposisjon og tolkning samt tematikk.
Nynorsk

Logo-analyser

Analyse av tre forskjellige logoer: Windows, Apple og Lmnop.
Bokmål

"Lord of the flies" by William Golding

Tolkning av "Lord of the flies" av William Golding. Håper den er til hjelp. Karakter: 5 (VK2)
Engelsk

Lost in Translation

Filmanalyse av "Lost in Translation" med Bill Murray og Scarlett Johnson. Oppgaven er levert i faget Internasjonal Engelsk vg 2. Karakter: 5
Engelsk

"Louis Armstrong" (H. Børli)

Analyse/tolkning av diktet "Louis Armstrong" av Hans Børli.
Bokmål

Lucie

En analyse av Amalie Skrams bok "Lucie".
Bokmål

"Lucie" av Amalie Skram

En kortfattet romananalyse av "Lucie".
Bokmål

Lux shower

Reklameanalyse av dusjsåpen Lux shower. Karakter: 5
Bokmål

"Lykke" av Inger Hagerup

Kommentar fra lærer: "Veldig godt innhold, men mange skrivefeil"
Nynorsk

Løvenes konge

Filmanalyse av "Løvenes konge".
Bokmål

Løvens gap

Analyse av "Løvens gap" og info om forfatterne.
Bokmål

"Madeira-hanen" av Ola Jonsmoen

Analyse av novellen "Madeira-hanen" av Ola Jonsmoen.
Nynorsk

Makt-Motmakt

En sammenlikning av Henrik Ibsens "En folkefiende" og "Det aller fineste" av Anna Bache-Wiig. Karakter: 6
Bokmål

"Man from the South" by Roald Dahl

Kort analyse av novellen Man from the South skrevet av forfatteren Roald Dahl.
Engelsk

Mannen som elsket Yngve

Roamananalyse. Analyserer boken Mannen som elsket Yngve skrevet av Tore Renberg. Karakter 5.
Bokmål

"Mannen som elsket Yngve" av Tore Renberg

Romananalyse av Tore Renbergs "Mannen som elsket Yngve". Karakter: 5+ (VG1)
Bokmål

Markens Grøde

Analyse av Markens Grøde.
Bokmål

"Markens grøde" og "Bonde" av Knut Hamsun

Analyse og sammenligning av utdrag fra romanen "Markens grøde" og utdrag fra avisinnlegget "Bonde", begge skrevet av Knut Hamsun.
Bokmål

Matt 18.20

Analyse av novellen Matt 18.20
Bokmål

Matt 18.20

Analyse av novellen Matt. 18.20. God karakter.
Bokmål

Matt 18.20 (1967 )

Analyse av novellen Matt 18.20 skrevet av Tor Åge Bringsværds
Bokmål

Matt. 18.20

Tolkning av 'Matt. 18.20'.
Bokmål

Matt. 18.20

Tolkning av 'Matt. 18.20'.
Bokmål

Matt. 18.20

Tolkning av novellen "Matt. 18.20". Vgs-1
Bokmål

Matt. 18.20

Analyse av novellen 'Matt. 18.20' av Tor Åge Bringsværd
Bokmål

Matt. 18.20

Analyse av novellen "Matt. 18.20" skrevet av Tor Åge Bringsværd.
Bokmål

"Matt. 18.20" av Tor Åge Bringsværd

Oppgave skrevet på tentamen i norsk.
Bokmål

Matt. 18:20

Kort referat av den klassiske novellen matt.18:20.
Bokmål

"Mauren" av Inger Hagerup

Diktanalyse av Inger Hagerups "Mauren".
Bokmål

"Mecedes Benz" by Janis Joplin

En kort analyse av sangen "Mercedes-Benz", og litt om låtskriveren. Skrevet en VG1 student v/studiospesalisering. Karakter: 4-
Engelsk

Mekanisk organisk analyse for snowboard

Her har jeg analysert en fs 360. Ikke den beste analysen, men laster den opp slik at andre kan få litt hjelp siden det finnes ingenting fra før av om snowboard. Good luck!
Bokmål

Men vi lever

Kort diktanalyse av diktet "Men vi lever" av Rolf Jacobsen.
Bokmål

Mennesker som tiltrekkes av det overnaturlige

Overtro og overnaturlige egenskaper er utbredt i litteraturen. Hvorfor er det slik?
Bokmål

Min hud den har tre kanter"... eller skal vi seie sider?

Tolking av Tor Åge Bringsværds essay 'Hud'.
Bokmål

Misery Harbour

Sammendrag av filmen "Misery Harbour". Litt ettertanker.
Bokmål

Miss Nynorsk

Analyse av teksten "Miss Nynorsk" fra studentavisa Studvest.
Bokmål

Mississippi Burning

Analyse av filmen "Mississippi burning".
Engelsk

Modernism - Things aren’t always what they seem

  Litt om modernismen samt "short-story" analyse av Eveline og Arabia fra James Joyces novellesamling "Dubliners".
Engelsk

"Monsignor Quixote" av Graham Greene

Analyse av boken Monsignor Quixote, skrevet av Graham Greene.
Engelsk

"Moren min er en saks" av Gro Dahle

Diktanalyse av "Moren min er en saks" utgitt av Gro Dahle. Karakter: 5+ (Heldagsprøve i norsk 1. VGS)
Bokmål

"Musikk fra en blå brønn" av Torborg Nedreaas

En litn analyse av Torborg Nedreaas' novelle "Musikk fra en blå brønn".
Bokmål

Musikkanalyse - Ricky Martin - ”She bangs”

Analyse av hit'en "She bangs".
Annet

"My Pretty Rose Tree" by William Blake

Tolkning av diktet "My Pretty Rose Tree" av William Blake. Karakter: 6
Engelsk

"My Son the Fanatic" by Hanif Kureishi

Analyse av novellen "My Son the Fanatic".
Engelsk

Myter og Himmelverdenen

Litt om myter og tolkning av den indonesiske myten Himmelverdenen.
Bokmål

"Naiv. Super." av Erlend Loe

Bokanalyse av Erlend Loes roman "Naiv. Super". Fakta om Erlend Loe. Karakter: 6 (videregående)
Bokmål

"Naiv.Super." av Erlend Loe

Inneholder en del spesifikke oppgaver, men også et solid sammendrag av "Naiv.Super." og en stiloppgave.
Bokmål

Narrative analysis of "Forrest Gump"

Analyse\tolkning av filmen "Forrest Gump" fra 1994. Karakter: 6
Engelsk

Nasjonalisme som kitt og dynamitt

Drøfting av nasjonalismen som kitt og dynamitt.
Bokmål

Nature and Culture in Shakespeare's King Lear

A philosophical analysis of Shakespeare's King Lear.
Engelsk

"Ned til Oske" (F. Grytten)

Novelleanalyse av Frode Gryttens "Ned til Oske". Ganske dårlig språk (sidemål), men godt innhold. Karakter: 4+ (VK2)
Nynorsk

"Nestekjærlighet som forbrytelse" av Anders Heger

Retorisk analyse av innlegget "Nestekjærlighet som forbrytelse" av Anders Heger publisert i Dagsavisen 10.12.11.
Bokmål

"Nineteen Eighty-four" av G. Orwell

Forklaring av bakgrunnen for og analyse av George Orwells Nineteen Eighty-four.
Bokmål

Njålssaga

Analyse av et utdrag fra Njålssaga.
Bokmål

Nora i Henrik Ibsens "Et dukkehjem"

En analyse av Nora Helmer i "Et dukkehjem". Fikk som tilbakemelding at jeg kunne koblet mer opp til dagens kvinner.
Bokmål

Novelletolkning av Frode Gryttens "Togsong"

Novelletolkning av "Togsong". En novelle skrevet av Frode Grytten.
Bokmål

"Nygift" av Frode Grytten

Analyse av novellen "Nygift".
Bokmål

"Når villdyret våkner" av Jack London

Bokanalyse og omtale av "Når villdyret våkner" av Jack London. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

"O.K Corral" (S. Holmås)

Bokanalyse av "O.K Corral" av Stig Holmås.
Bokmål

"Oktober" (F. Grytten)

Analyse av novellen "Oktober" av Frode Grytten. Analysedelen står etter oppgaveteksten og selve novellen. Karakter: 6/5
Bokmål

"Oktober" (F. Grytten)

Tolkning av novellen "Oktober" av Frode Grytten.
Bokmål

"Oktober" av Frode Grytten

En kort tolkning av novellen "Oktober" skrevet av Frode Grytten. Kommentarer og synspunkt er også meddelt.
Bokmål

"Oktober" av Frode Grytten

Ei slags tolking av novella "Oktober" av Frode Grytten. Karakter: 5 ("Reflektert og godt skrive.")
Nynorsk

Oljeindustri i Norge

Kort om norsk oljehistorie, oljeutvinning og oljeindustri
Annet

Om bare fremtiden kunne bli slik, eller ikke?

En liten tekst om fremtiden. Får vi en fremtid hvor narkotikamisbrukere ødelegger alt teknologisk utstyr, og det meste av dyrelivet er utdødd?
Bokmål

Ondskan

Filmanalyse av den svenske filmen "Ondskan".
Bokmål

"Onkel Oskar saueost og andre godbitar" av Torvald Sund

Analyse av boka "Onkel Oskar saueost og andre godbitar" skrevet av Torvald Sund.
Bokmål

Oppgaver til "Haiene" (J. Bjørneboe)

Svar på arbeidsopgaver til "Haiene" av Jens Bjørneboe.
Bokmål

Oppgaver til "Isslottet" (T. Vesaas)

Arbeidsoppgaver med svar til boka "Isslottet" skrevet av Tarjei Vesaas.
Bokmål

Oppgaver til "Markens Grøde" (K. Hamsun)

Arbeidsoppgaver med svar til "Markens Grøde" av Knut Hamsun.
Bokmål

Oppgaver til "Medea"

Svar på arbeidsoppgaver til den greske tragedien "Medea".
Bokmål

Oppgaver til "Parfymen" (P. Süskind)

Arbeidsoppgaver med svar til boka "Parfymen" skrevet av Patrick Süskind.
Bokmål

"Pan" (K. Hamsun)

Oppgaver til "Pan" skrevet av Knut Hamsun i 1894. I tillegg til oppgavene inneholder teksten analyse av boka og biografi av Hamsun.
Bokmål

PAN - Knut Hamsun

Tolkning av forholdet mellom Løytnant Glahn og Edvarda.
Bokmål

Pan, Victoria, Mysterier og Sult av Knut Hamsun

Tolkning av 1890-talls romanene til Knut Hamsun. Jeg har trukket likhetene mellom Pan, Victoria og Mysterier opp mot Sult.
Bokmål

Pan; Forholdet mellom Løytnant Glahn og Edvarda

En stil om forholdet mellom de to hovedpersonene i Hamsuns nyromantiske roman Pan.
Bokmål

Parfymen (P. Süskind)

En analyse av boka Parfymen, skrevet av Patrick Süskind. Inneholder egne meninger og relasjoner.
Bokmål

"Pass deg for ulven" av Gro Dahle

Novelleanalyse av "Pass deg for ulven" av Gro Dahle.
Bokmål

Peer Gynt - en analyse

Analyse av Henrik Ibsens Peer Gynt
Bokmål

Peer Gynt - en tolkning

Kort tolkning av Peer Gynt
Bokmål

Peer Gynt - Om å finne seg selv

Refleksjoner over stykket "Peer Gynt", et av Henrik Ibsens mest kjente verk.
Bokmål

Peer Gynt, Kvinner og Kjærlighet

En avhandling om hvordan Peer forandrer seg igjennom stykket Peer Gynt av Henrik Ibsen, og hvordan dette kommer frem ved hans valg av kvinner.
Bokmål

Per, Pål og Espen Askeladd

Analyse av eventyret om Per Pål og Espen Askeladd sett ut fra Olriks Episke Lover.
Nynorsk

Personkarakteristikk av hovedpersonen i boken "Naiv Super"

Personkarakteristikk av hovedpersonen i boken ”Naiv Super” av Erlend Loe. Karakter: Rundt 4-5 (grunnkurs)
Bokmål

Personkarakteristikker fra Henrik Ibsens Vildanden

Korte personkarakteristikker fra Henrik Ibsens Vildanden skrevet på ungdomsskolen.
Bokmål

Personportrett av "Gregers Werle" fra Vildanden

Denne stilen er et portrett av den velkjente figuren "Gregers Werle" fra det kjente dramaet Vildanden.
Bokmål

Personportrett av Hjalmar Ekdal fra Vildanden

Kort personportrett av den kjente skikkelsen i Ibsens "Vildanden", Hjalmar Ekdal.
Bokmål

Poetry in motion vol. 2

Oppgaven var å analysere et dikt, og svare på spørsmål. Diktet er her Beatles-låten "Norwegian Wood".
Engelsk

"Populærmusikk frå Vittula" av Mikael Niemi

Arbeidsoppgaver fra boka "Populærmusikk frå Vittula" av Mikael Niemi.
Nynorsk

"Pornopung" (M. Larsen)

Analyse av boka "Pornopung" skrevet av Mads Larsen.
Bokmål

"Prime time" av Liza Marklund

Dette er en analyse av Liza Marklunds "Prime time". Sjanger: Thriller. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Prisdiskriminering av hårklipp og utfordringer i norsk velferdspolitikk

Oppgaven tar for seg prisdiskriminering av hårklipp og utfordringer i norsk velferdspolitikk. Med tilbakemelding fra faglærer. Karakter: 6/5 (heldagsprøve i samfunnsøkonomi 2)
Bokmål

'Privat huskeregel' av Kolbein Falkeid

Om diktet 'Privat huskeregel'.
Bokmål

"Prozac Nation" by Elizabeth Wurtzel

Analyse av Elizabeth Wurtzels "Prozac Nation". NB! Analysen er basert på boka, og ikke filmen, som er helt annerledes!
Engelsk

"Prøvehopperen" (L. S. Christensen)

Analyse av diktet "Prøvehopperen" skrevet av Lars Saabye Christensen. Karakter: 4+
Bokmål

Pulp Fiction

"Plain" analyse av filmen Pulp Fiction
Bokmål

"På stengrunn" av Rudolf Nilsen

Analyse av diktet "På stengrunn" av Rudolf Nilsen. Karakter: 4 (sidemål)
Nynorsk

Regn i Hiroshima - analyse

Analyse av "Regn i Hiroshima".
Bokmål

Reiser av Karin Sveen - Dikttolkning

Reiser av Karin Sveen - Dikttolkning" "Reiser" av Karin Sveen - Dikttolkning
Bokmål

Reklame for aksjefond

Analyse av en reklame for DnB NORs aksjefond "Miljøinvest".
Bokmål

Reklame for BBS

Dette er en reklameanalyse av en BBS-reklame. Skrevet på grunnkurs.
Bokmål

Reklame for "Garnier Pure"

Inneholder en reklameanalyse av "Garnier Pure"
Bokmål

Reklame- og novelleanalyse

Inneholder oppsett for analyse av reklame og novelle.
Bokmål

Reklameanalyse - O'boy

Dette er et eksempel på hvordan man kan skrive reklameanalyse. Karakter: 4/5
Bokmål

Reklameanalyse - Statens vegvesen og Sosial- og helsedirektoratet

Statens vegvesen og Sosial- og helsedirektoratet har begge flotte reklamer og får gjennom disse frem viktige poeng om hva de står for.
Bokmål

Reklameanalyse av Blenda-reklamer (1963 og 1993)

Analyse av reklamer fra Blenda. Heldagsprøve i Norsk.
Bokmål

Reklameanalyse av leppestift.

Reklameanalyse av leppestift.
Bokmål

Reklameanalyse av 'Simply Palm'.

Analyse av en reklame for Palm, en håndholdt datamaskin.
Bokmål

Reklameanalyse av Synnøve Finden

Analyse av annonse for Synnøve Findens meieriprodukter.
Bokmål

Reklamefilm: Toothfairy (McDonalds)

Analyse av McDonalds-reklamefilmen "Toothfairy".
Bokmål

Religion, vitenskap og religionskritikk

Hva som skiller og ikke skiller religion og vitenskap.
Bokmål

"Renslighet er en dyd" (K. Småge)

Analyse av novellen "Renslighet er en dyd". Novellen er fra boken "Kvinnens lange arm" (1992) og er skrevet av Kim Småge.
Bokmål

"Renslighet er en dyd" (K. Småge)

En analyse av novellen "Renslighet er en dyd", fra boken "Kvinnens lange arm" (1992), skrevet av Kim Småge.
Annet

"Renslighet er en dyd" av Kim Småge

Novelleanalyse av "Renslighet er en dyd" av Kim Småge.
Bokmål

"Renslighet er en dyd" av Kim Småge

Analyse av "Renslighet er en dyd" av Kim Småge. Vi fikk ikke karakter på analysen.
Bokmål

"Renslighet er en dyd" av Kim Småge

Novelleanalyse av "Renslighet er en dyd" av Kim Småge.
Bokmål

"Renslighet er en dyd" av Kim Småge

Analyse av novellen "Renslighet er en dyd". Norskgreier på skolen.
Bokmål

"Renslighet er en dyd" av Kim Småge

Gruppearbeid om noveller.
Bokmål

Retorisk analyse av Fjordland-reklame

Retorisk analyse av en Fjordlandreklame.
Bokmål

Retorisk analyse av Kristendommen, den tiende landeplage

Analyse av utdrag fra Arnulf Øverlands tekst "Kristendom - den tiende landeplage". Skoleoppgave fra 3. vg 2011.
Bokmål

Retorisk analyse av "Norge" av Anders Heger

En kort retorisk analyse jeg skrev. Hadde vært bra å få noen kommentarer.
Bokmål

"Ringen" av Gro Dahle

Tolkning av "Ringen" fra novellesamlingen "Pelsjegerliv" skrevet av Gro Dahle. Heldagsprøve i norsk, 3. klasse, videregående.
Bokmål

"Ringen" av Knut Hamsun

Tolkning av "Ringen", som er en novelle skrevet av forfatteren Knut Hamsun.
Bokmål

Ringenes Herre: Atter en konge (filmanalyse)

Ein filmanalyse (ikkje filmanmeldelse) av Ringenes Herre: Atter ein konge fulgt etter malen på NDLA.no. Ein av få filmar som alle bør ha i filmsamlinga si. Karakter: 5+
Nynorsk

Rolf Jacobsen og diktet "Landskap med gravemaskiner"

En fagtekst om den modernistiske forfatteren, lyrikeren, politikeren, redaktør og journalisten, Rolf Jacobsen. Han blir regnet som en av Nordens beste modernistiske lyriker fra det 20. århundret. Inneholder også tolkning av "Landskap med gravemaskiner"
Bokmål

Romanticism in Britain

Om den litterære delen av romantikken i GB.
Engelsk

Rovdyr eller husdyr?

Rovdyr eller husdyr? Tekstanalyse.
Bokmål

Rulle rundt

Analyse av diktet "Rulle Rundt" av Rolf Jacobsen.
Bokmål

"Rødme" av Espen Haavardsholm

En analyse av "Rødme", som er skrevet av Espen Haavarsholm.
Bokmål

"Rødme" av Espen Haavardsholm

Novelleanalyse av Espen Haavardsholms "Rødme".
Bokmål

"S for lengsel" (A. Ch. Østby)

Dette er en analyse av boken "S for lengsel" av Anne Ch. Østby.
Bokmål

"Saga sangeren" av Odd Nerdrum

Bildeanalyse av "Saga sangeren" av Odd Nerdrum.
Bokmål

Sagaen om Gunnar Ormstunge

Analyse av Gunnlaug Ormstunge. Karakter: 5-
Bokmål

Sagaen om Gunnlaug Ormstunge: Forteller, fortellermåte og synsvinkel

En grundig analyse av "Sagaen om Gunnlaug Ormstunge". Karakter: 5/6 (VG2)
Bokmål

Sagaen om Ravnkjøll Frøysgode

Islandske sagaer er ikke det letteste man kan ha i norsk på skolen. I hvert fall når du skal analysere en episk diktning! Derfor laster jeg opp min analyse av Ravnkjøll Frøysgode for å bidra dere gjennom helveteslivet i oldtidens litteratur.
Bokmål

Sagastilen - Soga om Gunnlaug Ormstunge

Inneholder analyse av "Soga om Gunnlaug Ormstunge", og informasjon om sagastilen generelt.
Bokmål

Sakprosaanalyse av teksten "Boksing - en sport?"

Dette er en stil vi skrev på en time på skolen. Ikke noe hjemmearbeid.
Bokmål

Salamandernatt

Om kunstverket Salamandernatt; et kunstverk bestående av 60 til 70 skulpturer laget av glassfiber og pappmarsje.
Bokmål

Samfunnets støtter

Sakprosaanalyse av Shabana Rehmans innlegg i Henne.
Bokmål

Sammenligning av personer i Death of a Salesman

Sammenligning av Willy, Charley, Howard og Ben i "Death of a Salesman".
Engelsk

Sammenligning av to barokkdikt

En sammenligning av to dikt fra barokken, skrevet av Peter Dass og Dorothe Engelbretsdotter.
Bokmål

Schindlers liste

Analyse av Steven Spielbergs film "Schindlers liste".
Nynorsk

Selvtillit

Analyse av 'det å ha selvtillit'.
Annet

"Semmelweiss" (J. Bjørneboe)

En analyse/sammendrag av "Semmelweiss" av Jens Bjørneboe.
Bokmål

Senecas "Brev til Lucilius"

Analyse av Lucius Annaeus Senecas "Brev til Lucilius".
Bokmål

Sigbjørn Obstfelder og "Jeg ser"

Litt om forfatteren og en liten tolkning av diktet "Jeg ser". Brukt i 10. klasse til muntlig norskeksamen.
Nynorsk

"Sjur Gabriel" av Amalie Skram

Ei tolking av boka "Sjur Gabriel" av Amalie Skram.
Nynorsk

Skildring av Kristin Lavransdatter

Dyptgående skildring av Kristin Lavransdatter.
Bokmål

"Skilnaden" av Rune Belsvik

Analyse/tolking av novella "Skilnaden" skrive av Rume Belsvik. Karakter: 5 (GK Idrett)
Nynorsk

"Skilnaden" av Rune Belsvik

Dette er ein analyse av novlla "Skilnaden" av Rune Belsvik. Karakter: 5 (GK idrett)
Nynorsk

Skipper Worse

Analyse av Kiellands roman Skipper Worse.
Bokmål

"Skolegutt" (L. Stien)

Tolkning av Laila Stiens "skolegutt" på nynorsk. Karakter: 5 (grunnkurs)
Nynorsk

"Skolegutt" av Laila Stien

Tolking av novella "Skolegutt" av Laila Stien.
Nynorsk

Skoletime

Kort analyse av diktet "Skoletime".
Bokmål

"Skrik" og "Livets dans" (E. Munch)

Analyse og tolkning av maleriene "Skrik" og "Livets dans" malt av Edvard Munch.
Bokmål

Skulen før og no - Ingvar Mo (1936-)

Analyse av teksten "Skulen før og no" av Ingvar Mo.
Bokmål

"Skyskraperengler" (T. Nilsen)

Bokanalyse av "Skyskraperengler" av Tove Nilsen. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

"Slakteren fra Sofia" (T. Nilsen)

Presentasjon/analyse av novellen "Slakteren fra Sofia" skrevet av Tove Nilsen.
Bokmål

"Smi mens liket er varmt" av Øystein Sunde

Analyse av Øystein Sundes sarkastiske sang "Smi mens liket er varmt".
Bokmål

Små-Brekker'n

Analyse av "Små-Brekker'n" av Tore Tveit
Bokmål

"Små-Brekker'n" av Tore Tveit

Kort tolkning av novella "Små-Brekker'n".
Bokmål

"Snill" (G. Dahle)

Bildebokanalyse av "Snill" av Gro Dahle.
Bokmål

"Snåsamannen" av Ingar Sletten Kolloen

Bokanalyse av den populære boken om Snåsamannen skrevet av Ingar Sletten Kolloen! Karakter: 4 (men har rettet den siden;-)
Bokmål

"Snømannen" av Jo Nesbø

Bokanalyse av Jo Nesbøs "Snømannen". Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Sofies Verden - Roman om filosofiens historie

Analyse av 'Sofies Verden - Roman om filosofiens historie'.
Bokmål

Soga om Gisle Sursson

Analyse av "Soga om Gisle Sursson". Karakter: 5-6 (VK2)
Nynorsk

"Soga om Gisle Sursson"

Analyse av islendingesagaen "Soga om Gisle Sursson". Karakter: 5+ (Norskoppgave VK1)
Bokmål

Soga om Gisle Sursson

Tolkning av sogaen om Gisle Sursson, samt kort referat og historie frå den tida.
Nynorsk

Soga om Gisle Sursson - en analyse

Analyse av Gisle Sursson.
Bokmål

Soga om Gunnlaug Ormstunge

Tolking av Soga om Gunnlaug Ormstunge
Nynorsk

Soga om Gunnlaug Ormstunge

En del stavefeil, men analysen er bra. Karakter: 5 (Fikk svak 5 pga litt dårlig nynorsk)
Nynorsk

Sol og asfalt

Novelleanalyse av Morten H. Olsens "Sol og asfalt".
Bokmål

Sosiale avvik

En SK-oppgave om sosiale avvik, 2SK
Bokmål

Soundanalyse av "Crazy" - Gnarls Barkley

Analyse av sangen "Crazy" fra den amerikanske duoen Gnarls Barkley. Karakter: 4+ (9. klasse)
Bokmål

Sovedukken i glasskapet

Analyse om Sovedukke i glasskapet.
Bokmål

Spikeren i kirsebærtreet

Analyse av "Spikeren i kirsebærtreet" av Kjell Askildsen
Bokmål

Sprinterne

Diktanalyse av Sprinterne av Nordahl Grieg.
Bokmål

Språket liksom ikkje sant?

Retorisk analyse av Terje Rønnes sitt innlegg i Dagbladet, 16.05.01. Karakter: 4/5
Nynorsk

Språklige virkemidler i "Victoria" av Knut Hamsun

En nøye gjennomgang av språklige virkemidler i Hamsuns roman "Victoria".
Bokmål

Squealer and his position in "Animal Farm"

Squealer and his position in "Animal Farm" by George Orwell.
Engelsk

Statens vegvesen sin "husk bilbelte"-reklame

Analyse av sammensatt tekst, i dette tilfellet Statens vegvesen sin ”husk bilbelte”-reklame.
Bokmål

Stillheten efterpå av Rolf Jacobsen

Tolkning og analyse skrevet for høyskolen - god kar.
Bokmål

Strategi

Strategioppgave om en bedrift.
Bokmål

Sumitra's Story

En analyse av boken Sumitra's Story.
Engelsk

Superman Returns

Filmanalyse av filmen Superman Returns.
Nynorsk

Supermann

Analyse av serien Supermann.
Bokmål

SUV - Sport Utility Vehicle

Presentasjon med utgangspunkt i en tekst med tittel: "Advarer mot SUVer". Argumenter for og mot bruk av SUVer.
Bokmål

"Syden" av Are Kalvø

Sakprosa-analyse av Are Kalvøs "Syden".
Bokmål

"Synnøve Solbakken" av Bjørnstjerne Bjørnson

Analyse av Bjørnstjerne Bjørnsons "Synnøve Solbakken". Karakter: 5
Bokmål

Særemne om Vigdis Hjort (muntlig fremført)

Kort om Vigdis Hjort, referat og analyse av de tre nyeste bøkene hennes.
Bokmål

"Takk for sist" (L. Stien)

Analyse av "Takk for sist" av Laila Stien. Skrevet på grunnkurs på videregående.
Bokmål

Tamara de Lempicka - Autoritratto (kvinne i grønn Bugatti)

Oppgaven var å analysere bildet med samme navn som overskriften. Karakter: 5/6
Bokmål

Tarjei Vesaas og analyse av "Isslottet"

Analyse av "Isslottet" samt oversikt over Tarjei Vesaas' forfatterskap. 10. klassetrinn.
Bokmål

Tatt av kvinnen

Analyse av filmen "Tatt av kvinnen".
Bokmål

Tatt av kvinnen

Bokanmeldelse av "Tatt av kvinnen" av Erlend Loe.
Bokmål

Tatt av kvinnen - en kjærlighetssatire?

Analyse av boka "Tatt av kvinnen" av Erlend Loe. Karakter: 5- (1. klasse, videregående)
Bokmål

"Tegn til kjærlighet" av Jan Kjærstad

En analyse av en romanbok av Jan Kjærstad - "Tegn til kjærlighet". Karakter: 5+
Bokmål

Temaer i Ibsens diktning

Temaer i Ibsens stykker sett helhetlig.
Bokmål

Temaet i "En folkefiende" av Henrik Ibsen

Drøfting av temaet i "En folkefiende".
Bokmål

Terkil i knipe

Filmanalyse av Terkil i knipe, egentlig litt småhøytidelig, men ganske bra. Karakter: 5
Bokmål

The American Dream

A text that describes what the two songs "In the ghetto" and "Lose yourself" says about the life for someone that hasn't reached the American dream yet.
Engelsk

The Catcher in the Rye

Analyse av J.D. Salinger,s "The Catcher in the Rye"
Engelsk

The cather in the rye

Analyse av den engelske boken The cather in the rye
Engelsk

The Future (The Matrix and Star Wars)

Engelsk stil om fremtidsfilmene Matrix og Star Wars.
Engelsk

"The Garden of Love" by William Blake

Dikttolkning av "The garden of love" på engelsk. Skrevet på VK1.
Engelsk

"The Glass Menagerie" by Tennessee Williams

Analytisk refereat av "The Glass Menagerie"
Engelsk

The God of the Bible

Our task was to analyse a fictional character in literature, and its impact on society. I chose to make an analysis of the God as we know him from the Bible. Del av tentamen. Karakter: 5 (engelsk, 1. klasse, VGS)
Engelsk

The Great Gatsby

The book 'The Great Gatsby' by F. Scot Fitzgerald.
Bokmål

The Green Mile

Referat av filmen
Engelsk

"The Hunger Games" av Suzanne Collins

En oppgave om boka "The Hunger Games". Har med sammendrag, virkemidler, om forfatteren, personskildring, tema osv. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

"The Killers" by Ernest Hemingway

Analyse av Hemingways "The Killers". Trolig mange skrivefeil siden det ikke har blitt kjørt gjennom rettskrivingsprogram, men det burde være lett å gjøre selv.
Engelsk

The Kite Runner

En analyse av forholdet mellom noen av hovedpersonene i filmen.
Engelsk

"The Lord of the Rings" by J. R. R. Tolkien

Analyse av "Lord of the Rings" ved hjelp av Olrik's episke lover og aktantmodellen.
Engelsk

"The Moose and the Sparrow" by Hugh Garner

Analyse av novellen "The Moose and the Sparrow".
Engelsk

"The most beautyful woman in town" by Charles Bukowski

Analysis of "The most beautiful woman in town" by Charles Bukowski.
Engelsk

The Outsiders

Literary analysis: "The Outsiders" by S. E. Hinton
Engelsk

"The Outsiders" (S. E. Hinton)

Analyse av boken "The Outsiders" av Susan Eloise Hinton.
Engelsk

"The Passion of The Christ" - Spekulativ voldsfilm eller troverdig dokumentar?

En analyse og drøfting av Mel Gibsons film "The Passion of The Christ". Inneholder flere drøftingsmomenter der filmen settes opp mot både Bibelhistorie og andre kilder. En fagoppgave i KRL skrevet på allmennlærerutdanningen.
Bokmål

The Pearl

Analyse av The Pearl av John Steinbeck
Engelsk

"The Secret Diary Of Adrian Mole, Aged 13 3/4" by Sue Townsend

Kort sammendrag av boka, personanalyse og temaanalyse.
Engelsk

"The Slave Ship" by J.M.W. Turner

Kort introduksjon om romantikken og britisk romantikk særskilt. Analyse og tolkning av J.M.W. Turners bilde "Slaveskipet". Tverrfaglig engelsk- og kunst- og kulturhistorieoppgave.
Engelsk

The Sound of Music

En omfattende analysering av filmen "The Sound of Music".
Bokmål

"The Story of an Hour" by Kate Chopin

An analysis of Kate Chopin's "The Story of an Hour".
Engelsk

"The Temple of Gold" by William Goldman

Kort analyse av "The Temple of Gold" av William Goldman.
Engelsk

The yearning individuals in the relationship - a comparison of two short stories

A comparison between two short stories: "Lamb to the Slaughter" by Roald Dahl, and "Cat in the Rain" by Ernest Hemingway. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Thomas Vermes: Innskrenke mobiliteten

Hovedsynspunkt i teksten "Innskrenke mobiliteten" av Thomas Vermes
Nynorsk

Thorbjørn Egners Kardemomme by

En oppgave hvor jeg analyserer noen utdrag fra Folk og røvere i Kardemomme by.
Bokmål

"Ti bud til en ung mann som vil frem i verden" av Jens Bjørneboe

Diktanalyse av Bjørneboes dikt "Ti bud til en ung mann som vil frem i verden". Karakter: 6-
Nynorsk

"Ti kniver i hjertet" og "Gutten som ville være en av gutta"

Analyse av filmen "Ti kniver i hjertet" og boka "Gutten som ville være en av gutta" av Lars Saabye Christensen. Filmen er basert på boka.
Bokmål

"Til hjertene" (G. Reiss-Andersen)

Diktanalyse av Gunnar Reiss-Andersens "Til hjertene" skrevet på VK2.
Bokmål

"Til kvinner er vi født" vs. "Barbie Girl"

Sammenligning av de to tekstene "Til kvinner er vi født" av Inger Hagerup og Aquas "Barbie Girl".
Nynorsk

"Til Ungdommen" (N. Grieg)

Analyse av "Til Ungdommen", et dikt av Nordahl Grieg.
Bokmål

"Til ungdommen" av Nordahl Grieg

Langsvarsoppgave hvor oppgaven var å tolke diktet "Til ungdommen" av Nordahl Grieg.
Bokmål

Tine melk

Analyse av reklame for Tine melk.
Bokmål

"Ting ned i steinene" av Bjarte Breiteig

Analyse av novellen "Ting ned i steinene".
Bokmål

"Ting ned i steinene" av Bjarte Breiteig

Analyse av Bjarte Breiteigs novelle "Ting ned i steinene." Vurdert til karakter 6 av norsklæreren min.
Nynorsk

Tir n'a Noir

Tolkning av sangen "Tir n'a noir" tonesatt av Øyvind Staveland og fremført av Vamp, men som opprinnelig er et dikt av Kolbein Falkeid. Karakter: 6 (VG1)
Bokmål

"Tir n'a noir" av Kolbein Falkeid

Analyse av diktet "Tir n'a boir", og litt om forfatteren Kolbein Falkeid.
Bokmål

"To levende og en død" (S. Christiansen)

Analyse av boka Sigurd Christiansens "To levende og en død".
Bokmål

Tolking av "Det barn du var skal du aldri bli"

Tolkning av diktet "Det barn du var skal du aldri bli" av L. S. Christensen.
Nynorsk

Tolking av Ettermæle

Analyse av diktet
Nynorsk

Tolking av novellen "Fru M"

En tentamensoppgave. Tolking av Fru M, en novelle på kun en side. Kommentarer er bare bra:)
Bokmål

Tolking og samanlikning av «Tusen etasjer høi», «Byens metafysikk» og «I storbyen»

Tolking og samanlikning av sangen/diktene «Tusen etasjer høi» av Kjartan Kristiansen, «Byens metafysikk» av Rolf Jacobsen og «I storbyen» av Kristofer Uppdal.
Nynorsk

Tolkning av Idas Dans – En mors beretning til problemstilling

Kort tolkning av Gunnhild Corwins "Idas dans". Problemstilling er pga at boken er sammenlignet med to andre bøker, men dette var den første boka, dvs. at den omhandler ikke de to andre bøkene.
Bokmål

Tolkning av 'Kjærleiken er eit filmtriks', og 'Rak'

Tolkning av "Kjærleiken er eit filmtriks" og "Rak".
Bokmål

Tolkning av "Oktober".

Novelletolkning av Frode Gryttens Oktober.
Bokmål

Tolkning av Villanden

Kort tolkning av Ibsens skuespill, Villdanden.
Bokmål

Tolkning av Åndenes Hus

Tolkning av Åndenes hus, Isabel Allende. Teksten er ikke komplett.
Bokmål

"Tomaten og Løken" av Inger Hagerup

En diktanalyse av Inger Hagerups dikt "Tomaten og Løken". Karakter: 6
Bokmål

"Tomaten og løken" av Inger Hagerup

Diktanalyse av "Tomaten og løken" av Inger Hagerup, samt en kort presentasjon av Hagerup.
Bokmål

Training Day

En filmanmeldelse/-analyse av Training Day.
Bokmål

"Tre jenter som går opp på eit fjell ein sommardag og byrjar gå ned igjen" av Rønnaug Kleiva

Denne stilen tolker novellen "Tre jenter som går opp på eit fjell ein sommardag og byrjar gå ned igjen" av Rønnaug Kleiva.
Bokmål

Treningslære - muskelvev og annet vev

Om muskelvev og annet vev.
Bokmål

"Tung tids tale" av Halldis Moren Vesaas

Diktanalyse av "Tung tids tale".
Bokmål

"Tørst" (W. Krossøy)

Ei analyse av novella "Tørst" av Wenche Krossøy.
Nynorsk

"Ung gutt i snø" av Bjarte Breiteig.

En novelleanalyse av "Ung gutt i snø" av Bjarte Breiteig.
Bokmål

Ungdomens eige tekstutval; ein reiskap i lyrikkundervisninga?

Sammenligning og analyse av "Bjølsen Hospital" og "Du dør så langsomt at du tror du lever".
Nynorsk

Unge spørsmål, voksne svar

Analyse av den sammensatte teksten "Hvem er jeg?" for Ungdomstelefonen.no. Karakter: 5 (Oppgave 4 på skriftlig eksamen i norsk hovedmål for vg3 våren 2011)
Bokmål

Unni Lindells "Sukkerdøden" og "Slangebæreren"

En romananalyse av den norske forfatteren om Unni Lindells krimbøker, "Slangebæreren" og "Sukkerdøden".
Bokmål

UNO

En filmanalyse/tolkning av filmen UNO. Karakter: 5+ (1. klasse, vgs)
Bokmål

Vakkert som bly

Forfatteroppgave med analyse av Lars Saabye Christensens roman: Bly. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Valgets kvaler

Om en som sliter med samvittigheten etter et lovbrudd.
Bokmål

"Varsleren" av Karin Fossum

Inneholder handlingsreferat, bruk av virkemidler, min mening om boka, og et par utdrag fra boka.
Bokmål

"Varsleren" av Karin Fossum

Analyse av romanen "Varsleren" av Karin Fossum.
Bokmål

Ved Rundarne

Tolkning av diktet: «Ved Rundarne»
Nynorsk

Vegas

En analyse av filmen "Vegas" fra 2009. Inneholder personbeskrivelser, handlingsreferat og tanker om tema og budskap.
Bokmål

Veien til verdens ende

Analyse av Sigurd Hoels "Veien til verdens ende"
Bokmål

"Veien til verdens ende" av Sigurd Hoel

Bokrapport fra Sigurd Hoels "Veien til verdens ende" og biografi om forfatteren.
Bokmål

"Ventetiden" av Ernest Hemingway

En analyse av novella ''Ventetiden'' skrevet av Ernest Hemingway.
Nynorsk

"Vertinnen" av Roald Dahl

Analyse av Roald Dahls novelle "Vertinnen" (The Landlady).
Bokmål

Vi fekk rom her

Diktanalyse av "Vi fekk rom her". Vgs-1, Kar: 5+
Bokmål

"Vi overlever alt" av Arnulf Øverland

En tolking av diktet "Vi ovelever alt" av Arnulf Øverland. Karakter: 5/6
Bokmål

"Victoria" av Knut Hamsun

Bokanalyse av Knut Hamsuns "Victoria".
Bokmål

Vietnamesisk Dukke av Vigdis Stokkelien

Analyse av En Vietnamesisk dukke. Det er lagt vekt på tema, motiv, litterære virkemidler, metaforer mm. Karakter: 5+
Bokmål

Vilanden - en tolkning

Tolkning av Henrik Ibsens kjente stykke, 'Vilanden'.
Bokmål

"Vildanden" (H. Ibsen)

Tolkning av Henrik Ibsens skuespill Vildanden.
Bokmål

"Vildanden" (H. Ibsen)

Bokvurdering av Henrik Ibsens "Vildanden". Karakter: 5 (ungdomsskolen)
Bokmål

"Vildanden" (H. Ibsen)

Bokvurdering av Henrik Ibsen sitt skuespill "Vildanden".
Bokmål

Vildanden av Henrik Ibsen

God tolkning av Henrik Ibsens
Bokmål

"Vildanden" av Henrik Ibsen

Analyse av Henrik Ibsens "Vildanden" med hovedvekt på 1. akt.
Bokmål

"Vildanden" av Henrik Ibsen

Sammendrag av "Vildanden" med beskrivelser av personer, miljøer og rom. I tillegg inneholder teksten mye informasjon om Henrik Ibsen.
Bokmål

"Vildanden" av Henrik Ibsen

Analyse av Henrik Ibsens stykke "Vildanden". Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

"Villnis" (D. Almond)

Sammendrag og analyse av boka "Villnis" av David Almond.
Bokmål

"Vise" (T. Vesaas)

Diktanalyse av Tarjei Vesaas' "Vise".
Bokmål

Vise om byen Hiroshima

Dikttolkning av 'Vise om byen Hiroshima'
Bokmål

"Vise om Hiroshima" av Jens Bjørneboe

Diktanalyse av Jens Bjørneboes "Vise om byen Hiroshima". Skrevet i 10. klasse. Obs!!! jeg har dysleksi så det er en del skrivefeil.
Bokmål

"Vrengt" (H. Rosenløv Eeg)

Dette er en bokanalyse av romanen "Vrengt", skrevet av Harald Rosenløv Eeg.
Bokmål

"Vrengt" av Harald Rosenlow Eeg

Denne litteraturoppgaven handler om Harald Rosenløw Eeg sin bok "Vrengt". Vrengt er en samfunnskritisk bok som tar opp mange av dagens problemer. Boken er veldig interessant, og anbefales for ungdommer og voksne.
Bokmål

"Vuggesang i mørketid" (N. Grieg)

En analyse av Nordahl Griegs dikt "Vuggesang i mørketid".
Bokmål

"Vår afrikanske eksplosjon" (J. Michelet)

Analyse av boka "Vår afrikanske eksplosjon" av Jon Michelet
Bokmål

Vær utålmodig menneske

Analyse av "Vær utålmodig menneske!" av Inger Hagerup
Bokmål

"Vær utålmodig menneske" (I. Hagerup)

En analyse av Inger Hagerups dikt "Vær utålmodig menneske".
Bokmål

www.Ungdomstelefonen.no

Analyse av reklame for www.ungdomstelefonen.no. Eksamensoppgave, VG3.
Bokmål

"York Springs" av Bjørn Esben Almaas

Analyse av novellen "York Springs" av Bjørn Esben Almaas. Karakter: 5+ (VG3)
Bokmål

Å drepe et barn

Analyse av Stig Dagermans novelle.
Nynorsk

"Å drepe et barn" av Stig Dagerman

Analyse av Stig Dagermans novelle.
Bokmål

"Å drepe et barn" av Stig Dagermann

Analyse/tolkning av "Å drepe et barn" av Stig Dagermann.
Bokmål

"Å vatn!" (H. Torvund)

Tolkning av diktet "Å vatn!" av Helge Torvund. Norsktentamen. Karakter: 6
Bokmål

Å være vakker er ikke alt - "Den store dagen"

Novelleanalyse av "Den store dagen". Karakter: 5- (3-timersprøve)
Bokmål

Årsplan for en fotballspiller

Relevant informasjon for idrettselever.
Bokmål

"Ærens mark" av Arnulf Øverland

Kort litteraturskjema av teksten "Ærens mark", en novelle skrevet av Arnulf Øverland.
Bokmål

“Everyday Use" by Alice Walker

Analyse av novellen "Everyday Use" av Alice Walker.
Engelsk

”En drøm” av André Bjerke

Diktanalyse av André Bjerkes "En drøm" fra samlingen "En skrift er rundt oss". Skrevet på studiespesialiserende linje (3VGS).
Bokmål

”Nå” av Kolbein Falkeid

”Nå” av Kolbein Falkeid
Bokmål

Øyenbrynene hans vokser såvidt sammen

Analyse av novelle, skrevet av Trude Marstein. Denne oppgaven fikk karakter 5-, på VK2 allmennfag.
Bokmål

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil