Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Artikkel

Artikkel 952 stk.

Svartedauden

Drøfting om svartedauden, var det bare negative følger av svartedauden.
Nynorsk

Krisen forsetter i Den Sentralafrikanske Republikk

leger uten grenser har satt opp noen glemte kriser, her har jeg skrevet en avisartikkel om krisen i den sentralafrikanske republikk
Bokmål

Vennskap i saga om Gunnlaug Ormstunge og Vennskap fra Håvamål

Teksten skal det gjøre redes for hvordan vennskap blir framstilt i "Saga om Gunnlaug Ormstunge" og diktet "Vennskap fra Håvamål".
Bokmål

Gunnlaug Ormstunge

Sagaen om Gunnlaug Ormstunge.
Bokmål

Sult blant mennesker

Tekst om ulike ting angående sult.
Bokmål

Psykisk Helse

Fag artikkel i psykologi. Problemstilling: Hva kan fremme/hemme god psykisk helse? Karakter: 5/6.
Bokmål

Norges vei mot et sterkere demokrati

Handler om hvordan Norge styrket sitt demokrati gjennom første og andre verdenskrig.
Bokmål

Nelson Mandela

Artikkel om Nelson Mandela. Skulle ha med litt om bakgrunnen hans og hva som inspirerte han. Maks 2 sider. Skrevet i 10.klasse. Karakter: 6
Engelsk

Kvifor er god hygiene viktig?

Denne teksten handler om hygiene.
Nynorsk

Det Norske Oljeeventyret

Det norske oljeeventyret fra 1945 til 2000 tallet. NB dette ble skrevet på Nynorsk og det er ingen garanti det er grammatisk korrekt, men innhold messing er all fakta opplysninger riktige.
Nynorsk

Mikroplast

En oppgave om mikroplast og hva det gjør med planeten.
Bokmål

Globalisering

En fagartikkel om globalisering i dagens samfunn.
Bokmål

Personer med nedsatt funksjonsevnes velferd

I denne oppgaven har jeg valgt å svare på følgende problemstilling; Hvordan kan velferdsordninger sikre likeverdig velferd til personer med nedsatt funksjonsevne, som av ulike årsaker faller utenfor arbeidslivet?
Bokmål

Eldre og psykisk helse

Artikkel om eldre og psykisk helse i faget sosialkunnskap.
Bokmål

Charlie Hebdo

Teksten handler om Chalie Hebdo angrepet som skjedde 7. januar etter at mohammed ble avbildet i et franskt magasin.
Bokmål

Cubakrisen - Årsaker, konsekvenser og hendelser

Denne Artikkelen dekker konsekvenser, årsaker og hendelser av Cubakrisen
Bokmål

Likheter og ulikheter mellom norrønt og moderne norsk

Fagartikkel skrevet i vg2. Om sentrale likheter og ulikheter. Karakter: 5+.
Nynorsk

Hvordan har coronaviruset påvirket den norske økonomi?

Forteller om covid-19s påvirkning på den norske økonomien i løpet av en måneds tid. Karakter 5+
Bokmål

The technological revolution

Tekst skrevet til tentamen i 10ende klasse våren 2020. Cyber-security, Facebook, Hackers, 6er-oppgave.
Engelsk

Øreplugger

Teksten er om øreplugger, også kaldt ørepropper eller hodetelefoner.
Bokmål

Religionskritikk

Om religionskritikk, en reflekterende tekst over religionskritikk og den skjulte konflikten. Karakter 5+
Bokmål

Tenk Tromsø og fremtiden vår! (bompenger i Tromsø)

Argumenterende tekst om prosjektet Tenk Tromsø, innlevering i norsk bokmål VG1.
Bokmål

Burde innvandrere få komme til Norge?

Teksten handler om innvandrings politikken, og integreringa til innvandringa i Norge.
Nynorsk

YFF oppgave

handler om bedrifter og KIWI.
Bokmål

Livsstilsykdommer

Livsstilssykdommer blir ofte omtalt som vår tids store helseutfordring.
Bokmål

2. verdenskrig i Europa

Denne stilen inneholder fakta om Tysklands krigføring og hva som skjedde med land de angrep.
Nynorsk

2. verdskrig - Årsaker og konsekvenser

Samfunnsfagsartikkel om 2. verdskrig.
Nynorsk

22 mann, en lærkule og et areal på over 6000 m2 - Hva så?

Artikkel om fotball og dens popularitet. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

A Great American - Kurt D. Cobain (1967-1994)

Oppgave på engelsk om Kurt Cobain, vokalisten i Nirvana, som døde under mystiske omstendigheter. Karakter: 6 (10. klasse)
Engelsk

Abort

En stil om abort. Begge siders mening. Karakter: 6-
Engelsk

Abort - begge siders mening

Norsk artikkel om begge siders mening om abort.
Bokmål

Abort - Et spørsmål om liv og død

En tekst som ser på argumenter for og mot abort.
Bokmål

Abort i dag - riktig eller galt?

Jeg har skrevet en artikkel om der jeg skriver om hva abort er, hvordan inngrepet/handlinger foregår og om abort er etisk rett eller galt.
Bokmål

Abort – spørsmålet mellom liv og død

En bra drøftende artikkel om abort - et spørsmål om liv og død
Bokmål

Abortion

Different meanings about abortion.
Engelsk

Adolf Hitler

En kort tysk tekst om Hitlers liv og virke.
Tysk

Adolf Hitler - Wie kam er an die Macht?

Inneholder informasjon om Hitlers liv på tysk.
Tysk

Adolf Hitlers vei til makten

Et stil om Hitlers liv. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Advent

Hvorfor feirer vi advent? Karakter: 5-
Bokmål

African natives

Dette er en artikkel på engelsk om afrikanske innfødte, eller rettere sagt Himba-stammen.
Engelsk

Afrikas utfordringer

Handler om Afrikas problemer og hvorfor det er slik det er. Karakter: 5+
Bokmål

AIDS - Kondomer som løsning?

Forteller og forklarer om hvordan kondomer kan være med på å stoppe spredning av AIDS.
Annet

Akk, kom nå til syne du særegne natur!

Hvilken litteratur er mest verdt? Foretrekker du å lese tegneserier, fagstoff eller kjærlighetsromaner?
Bokmål

Aktiv dødshjelp

Oppgave om positive og negative sider ved aktiv dødshjelp.
Bokmål

Aktiv dødshjelp?

Aktiv dødshjelp er et ømtålig samfunnstema.
Bokmål

Alf Prøysen - Fra husmannssønn til bifil visesanger

Artikkel om Alf Prøysens liv og diktning.
Bokmål

Alkoholgrensen

En artikkel der jeg drøfter om grensa på alkoholsalg burde senkes til 16 år.
Bokmål

Alle bortskjemte nordmenn, slutt å sutre!

Ein kritisk tekst om nordmenn. Om at vi ikkje veit kor godt vi egentlig har det.
Nynorsk

Alle vet jo hva vold er...

Hva er egentlig vold? Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Alle, eller ingen ?

Tentamensoppgave om klima og miljøet. Argumenterende artikkel.
Bokmål

American minorities

Tekst som beskriver amerikanske minoriteter og deres levestandard. Jeg har fokusert mest på indianerne, men det er likevel en stil om minoriteter generelt.
Engelsk

Amerikanerne hermer

En stil om hvordan Amerikansk filmindustri hermer etter norske filmer.
Bokmål

Amish vs.oss

Sammenlikning og forklaringer på de største forskjellene mellom amishene og oss.
Bokmål

Amnesty International og Nansenskolen

En kort men oversiktlig oppgave om Amnesty International og Nansenskolen som kan framføres muntlig eller leveres skriftlig. Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

Anabole steroider - et livsfarlig dop

Enkelte gutter og menn bruker anabole steroider i jakten på en muskuløs kropp. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Anarki som politisk og filosofisk styreform

Omhandler anarki og dets prinsipper.
Bokmål

Andre verdenskrig i Norge.

Artikkel om andre verdenskrig i Norge, med en del fakta som sannsynligvis ikke er allment kjent.
Bokmål

Andy Warhol og popkunsten

Oppgave om Andy Warhols liv og kunstverk.
Bokmål

Angstens makt

Tar for seg livet til en person med angstlidelse, samt vesentlige opplysninger fra en lege og Internett.
Bokmål

Anorexia - the Enemy of Health

Kort sammendrag av ei fremføring om spiseforstyrrelser.
Engelsk

Antikken

Exphil-oppgave høsten 2004 - antikken.
Bokmål

Antimaterie

En kort faktaoppgave om antimaterie. Karakter: 5-
Bokmål

Apartheid i Sør-Afrika

En tekst om raseskillet mellom hvite og fargede som tidligere ble praktisert i Sør-Afrika.
Bokmål

Arbeidskravsanalyse tekniske krav fotball

Strukturert gjennomgang av fotballferdigheter med konkrete treningsøvelser.
Nynorsk

Argentina: Økonomi og fakta

Oppgave om Argentinas økonomi og fakta om landet.
Bokmål

Arne Treholt

Artikkel skrevet i samfunnsfag om spionasjesaken mot Arne Treholt.
Bokmål

Arnulf Øverland

Arnulf Øverlands liv og diktning.
Nynorsk

Artikkel om skjønnhet: Samfunnet Her og Nå

En artikkel om hvor opptatt vi er av hvordan vi er.
Bokmål

Arven etter Karl Marx - praktisk eller rett og slett unyttig?

En oppgave om Karl Marx og marxismen. Hvor langt skal samfunnet gå for å oppnå likestilling? Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Asperger syndrom

Artikkel om hva asperger syndrom er.
Bokmål

Atomvåpen

Etisk vurdering av atomvåpen og dets makt.
Bokmål

Auschwitz

Litt om Auschwitz, skrevet etter klassetur til Auschwitz.
Bokmål

Auschwitz

Mine egne tanker om konsentrasjonsleiren og hvordan vi kan bruke det til å forbedre fremtiden.
Bokmål

Avisens utvikling

Om hvordan avisene har utviklet seg gjennom tidene.
Bokmål

Balder og Jesus

Sammenligning av Balder og Jesus. Hvilke likheter er det mellom norrøn mytologi og kristendommen? Karakter: 5/4 (allmenn, vgs)
Bokmål

Balkankonflikten

Konfliktene på Balkan fram til 1. verdenskrig.
Bokmål

Bangladesh - en befolkning i vekst

En stil om truslene befolkningen i Bangladesh står ovenfor som et av de mest folkerike landene i verden.
Bokmål

Barack Obama - a Milestone in US History

Oppgaven tar opp hvilke forandringer USA og verden vil undergå etter at Obama inntar Det Hvite Hus. Tentamensoppgave i engelsk (9. klasse).
Engelsk

Barn + mobil = sant?

Dette er en artikkel skrevet om presset på barn om å få mobiltelefon. Karakter: 5/6
Bokmål

Barne- og ungdomslitteratur

Utvikling, mangfold og typiske trekk ved barne- og ungdommslitteraturen. Karakter: 5 (skrivedag, bokmål)
Bokmål

Barne- og ungdomslitteratur

Historisk tilbakeblikk på sjangeren barne- og ungdomslitteratur.
Bokmål

Barne- og ungdomslitteratur i Norden

En artikkel om utviklingen og innholdet i barne - og ungdomslitteraturen i Norden.
Bokmål

Barnevern til barnets beste?

Denne oppgaven ble gitt som en drøftingsoppgave i samfunnslære.
Bokmål

"Beatles" av Lars Saabye Christensen

Bokmelding av boka "Beatles" skrevet i 10. klasse (bokmål).
Bokmål

Benjamin Hermansen - Ikkje gløymt

Omfattar hendinga og kva følgjar den har fått. Karakter: 5+
Nynorsk

Bergen bybane

Trenger Bergen en bybane?
Bokmål

Berlinmuren

Mye fakta om Berlinmuren klemt inn i en artikkel. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Besvarelse på engelsktentamen (9. klasse)

Tre oppgaver, bl.a. en artikkel om naboskap, fra engelsktentamen i 9. klasse.
Engelsk

Bioenergi - vårt grønne gull

En relativt grundig oppgave om bioenergi, hva det er, hvordan det framstilles, hvilke konsekvenser det kan ha for miljøet / samfunnet og hvordan bioenergi utnyttes i Norge i dag. Karakter: 6
Bokmål

Bit for bit

Vi fikk på skolen en oppgave som gikk ut på å enten analysere en bok, eller å skrive en artikkel for hvorfor jeg ikke ønsket å analysere. Jeg valgte artikkeloppgaven.
Bokmål

Blodets hvisken, benpipenes bønn...

Knut Hamsuns programartikkel sett i lys av hans bøker.
Bokmål

Bodø Ungdomsheim - Eit torturkammer?

Hvordan det er å bo på ungdomshjem.
Nynorsk

Brasil

Artikkel om landet Brasil. Skrevet av meg og ei vennine. Dette ble brukt til framføring og sammen med en film.
Bokmål

Brudd på menneskerettighetene har blitt en del av hverdagen i mange land!

Oppgaven var å "skrive en artikkel om hvordan menneskerettighetene blir brutt". Jeg er ikke 100% sikker på om alt innholdet er fakta siden ingen hjelpemidler var tillatt. Karakter: 4/5 (10. klasse)
Bokmål

Bruk av skoleuniformer på norske skoler

Handler om skoleuniformer, om man burde ha det eller ikke. Karakter: 5
Bokmål

Brystkreft

Opplysende artikkel om brystkreft.
Bokmål

Buffalo soldiers

Om indianere og svarte i den amerikanske hæren.
Bokmål

Bør aktiv dødshjelp legaliseres?

Drøftende artikkel med argumenter for og imot aktiv dødshjelp, og konklusjon til slutt.
Bokmål

Bør Nils Johan Semb gå?

Et innspill i debatten rundt landslaget.
Bokmål

Bør pelsdyrnæringen avvikles?

Stil om pelsdyrnæringen i Norge. Bør vi beholde den, eller avvikle den en gang for alle? Karakter: 4+
Bokmål

Camilla Collett

Handler om Camilla Collett innen emnene: om Camilla, engasjert, Wergeland, bøkene.
Nynorsk

Can we forgive?

Stil om jødene under 2. verdenskrig. Karakter: 5- (10. klasse)
Engelsk

"Change has come to America"

En nyhetsartikkel om Barack Obama. Skrevet som lekse i 10. klasse. Karakter: 5+
Engelsk

Charles Darwin

I denne besvarelsen tar jeg for meg Charles Darwins liv, og hans reise med HMS Beagle. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Christina Aguilera

Biografi om Christina Aguilera.
Engelsk

Churchill taler

Artikkel fra en krigsavis.
Bokmål

Columbine

Om skyteepisoden på Columbine high school i USA.
Engelsk

Columbine og skyting i USA

En engelsk tekst hvor jeg skriver om skyting i USA, og binder dette opp mot Columbine. Opprinnelig en muntlig fremføring. Karakter: 4
Engelsk

Dalai Lama

Handler om hvordan Dalai Lama får landet Tibet til å bli et selvstendig land.
Bokmål

Damefotball

Argumenterende artikkel om damefotball (skrevet på ungdomsskolen).
Bokmål

Darwin og evolusjonsteorien

Kort oppgave om Darwin og hans evolusjonsteori. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Data i skolen

Lærere kan ikke undervise i data dersom de ikke kan nok om teknologien. Generelt om data i skolen og bruken av IT som ledd i undervisningen.
Bokmål

De etiske og moralske sider ved dødstraff

Dette er en drøfting av de moralske og etiske sidene av dødstraff. Karakter: 6 (Kristendom, religion og livssyn)
Bokmål

De fire innerste planetene

Dette er en artikkel om noen av planetene i solsystemet vårt.
Bokmål

Death penalty

Stil om dødsstraff.
Engelsk

Death penalty, right or wrong?

En artikkel om dødstraff som drøfter om det er rett eller galt. Enkelte skrivefeil. Karakter: 5-
Engelsk

Debatten rundt samnorsk

Skal vi ha ett eller to skriftspråk i Norge?
Bokmål

Demokratiseringsprosessen av Norge fra 1850 til 1905

Om statsrådssaken, vetostriden, parlamentarismen og unionsoppløsningen.
Bokmål

Den gale kroppsfikserte verden

Handler om kroppsfiksering. Karakter: 5
Bokmål

Den globale internettbruken

Artikkel om internett. Trender, historie o.l.
Nynorsk

Den greske antikken

Hva har vi lært av grekerne som levde i Hellas under antikken? Blant annet demokrati, filosofi, teater og idrett.
Bokmål

Den iranske revolusjonen i 1979 - en personlig skildring

Jeg fikk en oppgave på skolen hvor jeg skulle intervjue noen i familien om en historisk hendelse som de husker spesielt godt. Det er sikkert et par feil i teksten, jeg får ikke karakter på den så jeg skrev den på kjappe 45 minutter :P
Bokmål

Den kalde krigen

Oppgave om den kalde krigen.
Bokmål

Den kalde krigen - To supermakter med hver sin ideologi

Et sammendrag av mye av det som skjedde under den kalde krigen.
Bokmål

Den man elsker tukter man

Kort artikkel der jeg tar for meg begrepet "den man elsker tukter man". Fremstiller fordeler og ulemper ved å straffe barn etter en ugjerning.
Bokmål

Den moralske utviklingen og transaksjonsanalysen

Skoleoppgave som tar for seg den moralske utviklingen. Og til slutt kort om Eric Bernes transaksjonsanalyse. Karakter: 6
Bokmål

Den norrøne litteraturen, fiksjon eller fakta?

Oppgave om den norrøne litteraturen skrevet på norsk skrivedag (3. klasse).
Bokmål

Den norske skolen

Oppgave om den norske skolen. Inneholder noen små feil. Karakter: 5- (10. klasse)
Bokmål

Den poetisk-realistiske perioden

Artikkel om norsk språk- og litteraturhistorie fra 1850 til 1875. Karakter: 5 (heldagsprøve i norsk, VK2)
Bokmål

Den politiske John Locke

Gjennomgang av John Locke's politiske tanker
Engelsk

Den urettferdige verdenshandelen

Teksten handler om hvordan handelen med råvarer og produkter idag foregår, og hva som skjer FØR produktet havner i butikkhyllene og senere hjem til deg. Skrevet i begynnelsen av 10. klasse.
Bokmål

Den vitenskapelige revolusjon og nyere filosofi

Exphil-oppgave høsten 2004 - den vitenskapelige revolusjon og nyere filosofi.
Bokmål

Depresjon

En kort tekst om depresjon.
Bokmål

Depresjon

Artikkel om hva depresjon er, og hvordan man kommer ut av den.
Bokmål

Det gode liv

Hva det gode liv handler om, og hva man må gjøre for å få et godt liv. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Det gode liv: Fotball

Fotball som det gode liv. Karakter: 5
Bokmål

Det går over

Noe jeg fant i ett blad når jeg var deppa og sånt.
Bokmål

Det handler om Afghanistan

Situasjonen i Afghanistan i dag og hvordan det ble slik.
Bokmål

Det norske samfunn, familien endres

Forandring av familien gjennom de siste 50 år.
Annet

Det norske språket

En stil om det norske språk og om forskjellige talemåter i Norge. Karakter: 4
Bokmål

Det var bedre før – eller?

Om hvordan ungdom har det i dag, og om at vi alltid får slengt i trynet at sånn var det ikke før i tiden.
Bokmål

Det var ein gong ein skule

Ein artikkel om det norske skulesystemet.
Nynorsk

Det var ein gong eit menneske

Kort analyse av Jon Fosses "Morgon og kveld". Karakter: 5/6 (VK2, sidemål)
Nynorsk

Det å være ung i dag

Det er ikke rettferdig når eldre klager på ungdommen.
Bokmål

Dette tenker FN om miljø

Her har jeg skrevet litt om FN og hva de tenker om miljøpolitikk.
Bokmål

Developing

Hvordan kan man bedre relasjonen mellom u-land og i-land?
Engelsk

Die modernisierte Familie

Tysk-stil. Oppgave tilknyttet boka Anflug 2.
Tysk

Digital kommunikasjon på godt og vondt

Internett på godt og ondt.
Bokmål

Din framtid kan ligge i luften

Artikkel om flygeryrket.
Bokmål

Discrimination against homosexuals

This is an essay about discrimination against homosexuals, which is a very important subject in today's society.
Engelsk

Do people choose divorce too easily?

Halvparten av alle ekteskap ender med skilsmisse. Her drøftes ulike sider rundt skilsmisse.
Engelsk

Does piracy kill music?

Om ulovlig nedlastning av musikk.
Bokmål

Doping i idretten

Forteller litt om konsekvensene av doping i idretten.
Bokmål

Doping i idretten

Doping i idretten, hva er doping og hva gjør den med kroppen?
Bokmål

Doping i idretten

En tekst om doping og hva doping gjør.
Bokmål

Doping, en egen verden?

I dag hører vi om doping nesten hver dag. Det står om det i aviser, en kan få med seg alt om det på TV. Ja, nå dekker media alle saker som handler om doping i idrett.
Bokmål

Dopingen tar over idretten!

En debattartikkel hvor jeg har tatt synspukt til hvordan doping blir mer og mer vanlig i dagens idrett. karakter: 5+ (sidemålstentamen, 10. klasse)
Bokmål

Drugs - No way!

En artikkel om narkotika og ungdom. Karakter: 5 (10. klasse)
Engelsk

Drømmen om et samnorsk talespråk

Trenger vi både bokmål og nynorsk? Ja, mener forfatteren.
Bokmål

Dyremishandling

Artikkel om dyremishandling skrevet i 10. klasse. Visste du at Norge er det landet i Skandinavia der det blir gjennomført flest dyreforsøk? Visste du at dyr har samme evner til å føle smerte fysisk og mentalt som mennesker?
Bokmål

Dyrepoliti i Norge?

En artikkel om at vi i Norge også bør få dyrepoliti. Karakter: 5+
Bokmål

Dysleksi

Artikkel om hva dysleksi er.
Bokmål

Då Dolly kom

Artikkel om kloning.
Nynorsk

Dødens hjelpere?

Artikkel om aktiv dødshjelp.
Bokmål

Dødsdømt

Dyremishandling, dyreetikk og moral, samfunnskritikk i forhold til behandling av dyr basert på fakta. Vi har allerede menneskerettigheter. Bør dyrene få tilsvarende rettigheter?
Bokmål

Dødshjelp (eutanasi)

Generell fakta, pro og kontra argumenter og en oppsummering med ettertanke.
Bokmål

Dødsstraff

Er dødsstraff riktige måte å straffe noen på? Mennskerettigheter og de fem lovlige henrettelsesmetodene i USA.
Bokmål

Dødsstraff - en omstridt straffemetode?

Positive og negative sider ved dødsstraff. Drøftingsoppgave i norsk / samfunnsfag.
Bokmål

Dødsstraff - ja eller nei?

I enkelte land benyttes dødsstraff for å straffe forbrytere.
Bokmål

Dødsstraff uten dom

Oppgaven er en etikkoppgave som handler om utviklingen av fosterdiagnostikk. Karakter: 6 (3.klasse videregående)
Bokmål

Ein humoristisk vri på livet

Ein artikkel på nynorsk som drøftar mitt personlege forhald til humor. Karakter: 6 (juletentamen, 10. klasse)
Nynorsk

Eit dilemma i samfunnet

Etiske dilemmaer ved bruk av bioteknologi.
Nynorsk

Eit glitrande tilvere

Om vår tids ekstreme kjendisfokusering. Videre om menneskets søken etter bekreftelse.
Nynorsk

Ekteskapstrøbbel

Stilen handler om ekteskapet i dag, og problemer som kan oppstå.
Bokmål

En bolle med u-landscornflakes, takk!

"Nyhetssak" skrevet i samfunnsfag. Min mening om verdenshandel.
Bokmål

En by delt i to

Dette er en stil om Berlinmuren, og Berlinmurens fall. Det ble satt to karakterer på denne oppgaven, en på innholdet (5) og en på rettskrivning og avsnitt osv. (4+)
Bokmål

En gang må være den første

Oppgave om ungdom og alkohol. Tentamen fra 10. klasse i norsk hovedmål.
Bokmål

En god idrettsmann. Men er det verdt det?

Drøfter fordelene og ulempene med å dope seg.
Bokmål

En grønnere framtid

Dette er en artikkel om miljø, spesielt om klimaforandringene. Karakter 6.
Bokmål

En helt vanlig dag i Nettby

Artikkel om Nettby og sosiale medier skrevet på bokmålstentamen 2010.
Bokmål

En nyutsprungen rose

En annerledes artikkel om hvorfor konflikter oppstår.
Bokmål

En tur tilbake til middelalderen

Forskjellig informasjon fra middelalderen med noen tilbakeblikk på hvordan vikingene levde.
Bokmål

En vrien rollekonflikt?

Handler om hvordan samfunnet har forandret seg, og at vi har fått flere valg. Karakter: 5
Bokmål

English as a global language

En sakstekst om det engelske språket.
Engelsk

Engster du deg over metall i ditt hjem?

Handler om hvordan foreldre og barn reagerer og hva de tenker om metall-musikk.
Bokmål

Er demokrati den beste løsningen?

En ''muntlig'' artikkel som jeg fremførte for klassen og lærer. Tar for meg noen av problemene med demokrati og drøfter.
Bokmål

Er en helt fortsatt en helt?

En tekst om hvordan definisjonen på en helt gradvis har forandret seg gjennom årene. Teksten er svar på oppgave 5 på norsk eksamen 10. trinn 2013.
Bokmål

Er endringen i miljøet menneskeskapt?

En artikkel skrevet etter tre avsnittsmetoden. Karakter: 4- (VG1)
Bokmål

Er grafitti kunst?

Oppgave om grafitti.
Bokmål

Er lekser nødvendig?

Debattartikkel om lekser. Er lekser egentlig nødvendig? Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Er matpakka nødvendig?

Stilen handlar om matpakka faktisk er så viktig som dei fleste hevdar. Innlevering i VG1 norsk sidemål.
Nynorsk

Er vi mennesker kloke nok til å ta egne valg eller går vi rett i fella?

Jean Paul Sarte mente at viljen var fri. I denne stilen har jeg trukket inn Sarte sine meninger oppimot mine egne.
Bokmål

Er virkelig OD gått ut på dato?

Under Operasjon Dagsverk (OD) gjør norske elever en innsats for et veldedig formål. Er det pengene eller innsatsen som er viktig?
Bokmål

Erfaring gir høyere lønn

Artikkel om advokatyrket.
Bokmål

"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen

Biografi om Henrik Ibsen, kort om tidsepoken, samt sammendrag og en kortfattet analyse av "Et dukkehjem".
Bokmål

Et Norge i overvekt

Så hva er det vi egentlig gjør feil? Fedme kan ha mange årsaker, men generelt sett skyldes det ubalanse mellom inntak og forbruk av energi. Årsaken til denne ubalansen kan være så mangt, alt i fra miljøet man lever i, til gener og arv.
Bokmål

Et samfunn påvirket av andre kulturer

Norsktentamen julen i 10. klasse. Handler om hvordan samfunnet påvirkes av andre kulturer. Karakter: 6
Bokmål

Et spennende møte med Tæruddalen ungdomsskole

En artikkel om hvordan det er å gå på Tæruddalen ungdomsskole. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Et verdivalg?

Om valget 2005. Var det et verdivalg? Karakter: 5-
Bokmål

Ett lite stykke Norge

En artikkel om Norge og norsk språk i globaliseringsbølgen.
Bokmål

Ettbarnspolitikken i Kina

En artikkel om ettbarnspolitikken i Kina.
Bokmål

Europas geografi og historie

Kort gjennomgang av Europas geografi og historie. Ble fremført som et foredrag, men teksten inneholder mer enn det som ble fremført.
Bokmål

Eutanasi (dødskjelp)

En skoleartikkel om eutanasi. Hvilken holdning har du til aktiv dødshjelp?
Bokmål

Evolusjonsteorien vs. kreasjonismen

Sammenligning av evolusjonsteorien og kreasjonismen.
Bokmål

Facebook frister

Bør elever ha tilgang til Facebook i skoletiden? Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Facebooks popularitet har også mørke sider

Oppgaven: "Skriv en artikkel om fordeler og ulemper ved at Facebook har blitt så populært". Hjelpemidler var ikke tillatt, så div. undersøkelser, intervju osv. er funnet opp av meg selv og har ikke funnet sted. Karakter: 6- (10. klasse)
Bokmål

Facts about Edinburgh

En liten artikkel om byen Edinburgh i Skottland. Karakter: 6 (9. klasse)
Engelsk

Farget fremtid?

En fagartikkel om valget i USA. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Fascisme og nazisme i Europa i mellomkrigstida

Fascismen i Italia og nazismen i Tyskland i mellomkrigstida.
Bokmål

Fascismen i Italia

Tverrfaglig prosjekt i forbindelse med studietur til Roma. Karakter: 5 (Norsk og politisk idehistorie, VKII)
Bokmål

Fascismen og nazismen

En faktatekst om fremveksten til fascismen og nazismen i Europa før 2. verdenskrig.
Bokmål

Fastlåste frontar - Når hat går i arv

Oppgave om konflikten mellom Israel og palestinere.
Nynorsk

Fatale nettmøter

Chatting - nettsnakk med bismak. Argumenterer for og imot chatting.
Bokmål

Fatale nettmøter. Chatting - nettsnakk med bismak

Handler om farer og gleder ved chatting.
Bokmål

Fattigdom - den største utfordringen på vår klode

En fagartikkel om fattigdom, skrevet i 10.klasse på juletentamen. (Karakter : 5)
Bokmål

Fattigdom i Norge

Fagartikkel om fattigdom i Norge. Karakter: 5- (8. klasse)
Bokmål

Fattigdom i Norge

Fakta om fattigdom i verdens rikeste land, Norge.
Bokmål

Fattigdom i verden - Vår skyld? Vårt ansvar?

Om fattigdom i verden.
Bokmål

Fear

Artikkel om frykt. Karakter: 5+
Engelsk

Feltsjukehuset har redda mange liv

Her finnar du ein nyhetsartikkel om Haiti, med hovedvekt på feltsjukehuset. Teksten fortellar på ein fin måte kva som skjedde der. Karakter: 6
Nynorsk

Ferdig for dagen

Oppgaven var å skrive en featureartikkel. Jeg valgte å sette meg på bussen og observere alt jeg så. Karakter: 5+ (VG2, medier og kommunikasjon)
Bokmål

Fever on Earth

En informativ artikkel om klimaendringer.
Engelsk

"Film er best på TV"

Hovedsyn og kommentar på en artikkel. Karakter 5+ (VK2)
Bokmål

Filosofi og etikk

Oppgaveteksten lød: "Presentere noen betydningsfulle filosofer og drøfte dens meninger."
Bokmål

Finn Thorsager – fra jagerpilot til flykaptein

Historien om jagerflyveren Finn Thorsager, første nordmann i luftkamp 9. april 1940.
Bokmål

Fjellklatring i Himalaya

Vi fikk en oppgave om å skrive en liten artikkel om hvorfor man trengte rosa ballkjole, pinsett og en luftmadrass når man skal ut på fjellklatring i Himalaya.
Bokmål

Flodbølgekatastrofen

En stil om flodbølgen som rammet Sørøst-Asia. Skrevet i 6. klasse.
Bokmål

Flodbølgene i Asia

Handler om tsunamien andre juledag 2004, katastrofen ingen trodde kunne skje. Hva kunne vært gjort for å forhindre katastrofen?
Bokmål

Florida

Litt om Floridas attraksjoner. Karakter: 5 (tentamen i 9. klasse)
Bokmål

Flyttbart høreapparat med innebygd brevåpner

Tar for seg hvordan og hvorfor mobiltelefonen har blitt nåtidens fenomen.
Bokmål

Folk og språk i Romania

Romanias språk og ulike folkeslag.
Bokmål

Folkemordene i Bosnia og Armenia

Oppgaven gikk ut på at vi skulle skrive en stil om folkemordene i Bosnia og Armenia. Deretter skulle vi si vår mening om dette virkelig var folkemord eller ikke, før vi skulle sammenligne de to folkemordene.
Bokmål

Forbudt kjærlighet

Artikkel om språk eller litteratur mellom 1350 og 1600. Valgt oppgave: Presentasjon av et Shakespeare-stykke. Karakter: 5
Bokmål

Fordelingsproblematikken i den 3. verden

Foran inngangen til et nytt årtusen står dagens samfunn overfor flere trusler og problemer enn noen gang tidligere.
Bokmål

Forebyggende annonser

Her skal kampanjeannonsene til Statens Vegvesen og Helsedirektoratet drøftes.
Bokmål

Forebygging av HIV og AIDS i Norge

En vitenskapelig artikkel om hvordan man skal forebygge spredning av HIV og AIDS i Norge.
Bokmål

Forebygging av narkotika

Inneholder fakta om forebygging, skremmenda fakta og undervisning om narkotika.
Bokmål

Forfatterportrett av Arne Berggren

Forfatterportrett av Arne Berggren. Skrevet i 2002. Karakter: 4+ (10. klasse)
Bokmål

Formula Offroad - Kulmoen grustak (20.09.03)

En kort artikkel av et spennende arrangement jeg var på!
Bokmål

Forventningspress blant dagens ungdom

Dette er en artikkel om undommens stressfulle hverdag. Lærerens komentar lød slik: Meget informativ, og velskrevet artikkel. Gode deloverskrifter. Fint du har flere avsnitt under en overskrift. Gir rom for argumentasjon. God flyt, få feil. Kar
Bokmål

Fotball

Generelt om fotball. Norges mest populære ballsport med stadig økende publikumsinteresse.
Bokmål

Found after 6 months on South Sea Island

En nyhetsreportasje med et intervju av en mann som var savnet i seks måneder. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Fra røyksignaler til tekstmeldinger

Oppgave fra skrivedag i norsk.
Bokmål

Framlegg om en nyhet

Presentasjon av en aktuell nyhet på engelsk.
Engelsk

Framleis sakna

Forsvinningen av Madeline McCann. Karakter: 5+
Nynorsk

Framtiden i våre hender - kan klimaendringene stoppes?

Oppgave om potensielle ulemper som en konsekvens av klimaendringer.
Bokmål

Franz-tastic - Franz Ferdinand

En artikkel på engelsk om det tøffeste bandet ever, Franz Ferdinand!
Engelsk

Fredsprisvinneren Barack Obama

En tekst om Barack Obama med fokus på da han vant Nobels fredspris i 2009. Karakter: 4 til 4+ (RLE)
Bokmål

Freedom

Oppgaven var å plukke ut et tema fra boken i sammenheng med USA, og skrive en artikkel. Jeg valgte å skrive om Freedom.
Engelsk

Fremtiden i våre hender

En tekst om global oppvarming.
Bokmål

Fri vilje

Diskuterer om det i et hele tatt eksisterer fri vilje.
Bokmål

Fridtjof Nansen

En artikkel om polfareren Fridtjof Nansen.
Bokmål

Friluftsliv før og nå

Artikkel om hvordan nordmenns forhold til friluftsliv har forandret seg.
Bokmål

Frodo Baggins

En tekst som tar for seg hovedpersonen i "Lord of the Rings - the Fellowship of the Ring". Vil gjerne ha kommentarer. Karakter: 5-
Engelsk

FrP - et tilbakesteg?

En artikkel om hvordan Norge vil se ut med FrP ved makta.
Nynorsk

Frø - og deres mangfoldige reiser

Oppgave om plantefrø.
Bokmål

Fuglane. En modernistisk roman?

Artikkel om modernismen i romanen "Fuglane" av Tarjei Vesaas.
Bokmål

Fundamentalisme i dag

Artikkel om religiøs fundamentalisme.
Bokmål

Fungerer fengselsstraff etter hensikten?

Kort beskrivelse av ulike straffereaksjoner og tanker om hvorfor vi straffer. Oppgaven inneholder også en drøfting om fengselstraff straffer etter hensikten.
Bokmål

Gandhi

Livet til Gandhi.
Engelsk

Gandhi

Oppgave om den indiske fredsforkjemperen Gandhi.
Engelsk

Gatas Parlament

En stil som handler om den norske rapgruppa Gatas Parlament.
Bokmål

Gaupa - Nordens puma

En artikkel om gaupa.
Bokmål

Gendoping

Artikkel om gendopings inntog i idretten.
Bokmål

Genteknologi - virkelighet eller framtidens verden?

I teksten finner du fakta om genteknologi; kloning og genspleising, og hva vi bruker det til.
Bokmål

George Washington

Ein liten artikkel om mitt førebilete. Skrevet på tentamen i 10. klasse.
Nynorsk

Glasur-generasjonen

Nordmenn idag!
Bokmål

Global oppvarming

En artikkel om global oppvarming. Karakter: 5
Bokmål

Global oppvarming

Denne artikkelen min handler om global oppvarming. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Global oppvarming

Oppgave om drivhuseffekten og ozonlaget. Karakter: 5
Bokmål

Global oppvarming

En fagartikkel om global oppvarming.
Bokmål

Globalisering

På mange måter er verden blitt mindre.
Nynorsk

Globalisering i norsk kultur

Vi fikk i oppgave om å skrive om globalisering i norsk kultur. Innlevering i sosiologi og sosialantropologi, kapittel 6 - kultur. Karakter: 5
Bokmål

Globalisering og norsk kultur

Drøftingsoppgave: Hvordan globalisering bidrar til å forme vår norske kultur.
Bokmål

Gorillaz - Animert britpop-musikk

En artikkel som forteller om oppgangene til det store bandet Gorillaz.
Bokmål

Gothic rock

Artikkel hvor du kan lese om gotisk rock. Fakta og sammenligning. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Gratis skolemat

Fordeler og ulemper med gratis skolemat, som var en av kampsakene til Sosialistisk Venstreparti under valgkampen.
Bokmål

Growing up with expectations

Eksamensoppgave om det å være ung i dag og alle forventningene vi prøver å leve opp til.
Engelsk

Gun Control in USA, Canada and Europe

Artikkel om forskjellen på våpenkontroll i USA, Canada og Europa.
Engelsk

Gutten som ble mobbet

Jonas har en trøblete skolehverdag pga. mobbing.
Bokmål

Guy Fawkes' last plot

Inneholder en kort artikkel på engelsk om en hending på Tower of London.
Engelsk

Gym - et nødvendig eller unødvendig fag?

Første stil skrevet på videregående. Karakter: 5+
Bokmål

Har ikke rett til å leve

Har ikke foster rett til å leve? En debattartikkel for og mot abort. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Harald Hårfagre - Den første Rikskongen

Harald Hårfagre var første person som samlet Norge til ett rike. Karakter: 6 (Historie)
Bokmål

Healing

Artikkel om healing. Beskrivelse av hva healing er, type healinger og snåsamannen.
Bokmål

Heltens rolle

Tekst om ulike helteroller. Eksamensbesvarelse i bokmål, 10. klasse.
Bokmål

Henrik Bjørnstad and the way to his success

Dette er en artikkel om golfspilleren Henrik Bjørnstad som er mye omtalt for tiden, om hvordan han har klart å jobbet seg opp til dit han er i dag. Karakter: 6- (10. klasse)
Engelsk

Henrik Ibsen

Om oppveksten, forfatterskapet og litterære perioder.
Bokmål

Henrik Ibsen - Eit vanskelig liv

En fagartikkel om Henrik Ibsen.
Nynorsk

Henrik Ibsen - En moderne dramatiker?

Hjemmestil i norsk. Hvordan står Henrik Ibsen rent litteraturhistorisk.
Bokmål

Hijab - ytringsfrihet eller tvang?

Artikkel om debatten rundt hodeplagget hijab.
Bokmål

Hijab - ytringsfrihet eller tvang?

Om hijabens historie mm. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Hilde Hagerup

Kort om den forholdsvis unge forfatteren Hilde Hagerup.
Bokmål

Hildegard av Bingen

Om sykdommenes årsak og behandling i middelalderen. Skrevet på VG2.
Bokmål

Hinduisme og buddhisme - Guddommen og det hellige

Sammenligning av buddhisme og hinduisme.
Bokmål

Historie om mote og design

Historie om mote og design i det 20. århundret.
Bokmål

Historien om bokmål og nynorsk

Korleis nynorsk og bokmål vart til.
Nynorsk

Historien om Isdalskvinnen

Artikkel om den mystiske kvinnen som ble funnet myrdet i Bergen. Karakter: 5 (3PÅ)
Bokmål

Hitlers vei til makten

En artikkel laget i forbindelse med Polen-tur 2005. Handler om hvilke faktorer som gjorde det mulig for Hitler å komme til makten.
Bokmål

HIV - Den snikende sykdommen

Beskriver hvor lumsk HIV-sykdommen er.
Bokmål

Hizbollah og Israel - Kan det noen ende ta?

Artikkle om konflikten mellom Hizbollah og Israel.
Bokmål

Hjartets språk

Artikkel om musikk.
Nynorsk

Holdningar i samfunnet

En kort artikkel om meninger rundt nordmenns syting.
Nynorsk

Homofil kjærlighet i dagens samfunn

Mitt synspunkt på homofil kjærlighet.
Bokmål

How to accept being number two

Hvordan akseptere å ikke være den beste bestandig? Skal man gjøre ting du føler deg pliktet til i stedet for å følge dine egne følelser og lyster?
Engelsk

Hunder og båndtvang

En artikkel om hvorfor båndtvang er nødvendig for hunder.
Bokmål

Hva betyr det å være norsk?

En artikkel om integrering og hva det vil si å være norsk fra en innvandrers ståsted.
Bokmål

Hva er egentlig skjønnheit?

Fikk i oppgave å skrive debattartikkel på nynorsk. Jeg klarer virkelig ikke nynorsk, og håper på hjelp (?)
Nynorsk

Hva er kjærlighet?

Litt om hva kjærlighet er og handler om...
Bokmål

Hva er typisk for britene?

Besvarelse fra tentamen i engelsk som handler om hva som er typisk for britene.
Engelsk

Hva gjør AD/HD?

Hva er AD/HD og hvordan skiller de rammede seg fra andre? Hva skyldes AD/HD? Hvem har AD/HD? Hvordan kan AD/HD behandles? Hvordan kan AD/HD forebygges for fremtiden?
Bokmål

Hva innebærer det å ha et livssyn?

Drøfting rundt det å ha et livssyn.
Bokmål

Hva kan true et demokrati?

Forteller kort om hva et demokrati og diktatur er. Til slutt litt om hva som er forutsetningene for et demokrati, og hva som kan true det. Karakter: 5
Bokmål

Hva menes med klimaendringer og hvilke konsekvenser har det for Arktis?

Hvilken sammenheng klimaendringer har med issmeltingen i Arktis. Temaet global oppvarming er sentralt i teksten.
Bokmål

Hva sa du?!

Oppgaven var å skrive en argumenterende artikkel om dagens språkbruk. Karakter: 5
Bokmål

Hva skaper vår personlighet?

Drøfting rundt emnet om hvorfor vi er den vi er.
Nynorsk

Hva skjer med de hvite isbreene?

Artikkel/essay jeg skrev i 1.klasse stud spes. Om miljøet, og hva som kan gjøres med det.
Bokmål

Hvem er Ola Nordmann?

Stil om norsk nasjonal identitet i tråd med globalisering. Karakter: 6 (samfunnsfag)
Bokmål

Hvem var Jesus?

Diskusjon i hvilken grad Jesus er en historisk person.
Bokmål

Hverdagslig problem?

Artikkel om mobiltelefoner.
Bokmål

Hvordan finne olje og gass?

Artikkel som forteller om de aktuelle metodene for å få opp olje og gass fra Nordsjøen. Karakter: 5
Bokmål

Hvordan var Gunnlaug Ormstunge?

Norskinnlevering hvor jeg skulle drøfte om Gunnlaug Ormstunge var en drittsekk eller ikke.
Bokmål

Hvorfor er det mobbing?

Artikkel om mobbing.
Bokmål

Hvorfor er det mobbing?

En artikkel som forteller litt om hva mobbing er. Leverte den ikke inn fordi jeg skrev et leserinnlegg i steden etterpå.
Bokmål

Hvorfor er prisnivået i Norge høyere enn ellers i verden?

Prisnivået i Norge er høyere enn i de fleste andre land. Hvorfor er det slik?
Bokmål

Hvorfor er unge i dag uengasjert i politikk?

Påstand: Unge i dag er ikke interessert i politikk fordi de ikke vet nok om samfunnet rundt seg. De er kun opptatt av Britney Spears og Eminem og 50 Cent. Karakter: 5 (grunnkurs)
Bokmål

Hvorfor ikke velge data?

For deg som har en interesse for data, hvorfor ikke velge det som yrke?
Bokmål

Hvorfor kan vi kalle satanisme og gotere kulturer?

Inneholder en sammenligning av satanister og gotere. Hvilke forskjeller er det mellom dem? Karakter: 5/4
Bokmål

Hvorfor leser vi aviser?

En artikkel om aviser. Karakter: 5-6
Bokmål

Hvorfor vi ikke bør la det norske språk få dø ut

Artikkel fra Vg1 (studiespesialisering) om Meisens leserinnlegg "La det norske språket få dø ut" fra Aftenposten i 2009. Karakter: 6
Bokmål

Håvamål

Hva er Håvamål og hva handler tekstene om?
Bokmål

Håvamål

Norsk stil om håvamål sammenliknet med andre kulturer.
Bokmål

Hærverk

Om hærverk og problemene det fører med seg.
Bokmål

"I gode og vonde dagar" ...med mobiltelefonen?

Mobilbruken når stadig nye høyder. Mobiltelefonen, som engang stort sett kun ble brukt av foretningsfolk, er nå noe "alle" har.
Nynorsk

Ideene bak den russiske revolusjon

Tanker bak ideene om den russiske revolusjon.
Bokmål

Idrettens utvikling

Har motivet for idretten forandret seg fra å ha det gøy til å bli berømt å tjene penger?
Bokmål

Ikke-fornybare og fornybare energikilder

Drøfteoppgave i naturfag om energikilder.
Bokmål

Illegal stat

Stilen handler om Midtøsten-konflikten mellom jøder og muslimer.
Bokmål

IMF og Verdensbanken

Manus til foredrag om IMF og Verdensbanken.
Bokmål

Increasing violence in our society

Artikkel om den økende volden i samfunnet.
Engelsk

India - Fattigdom

En artikkel om fattigdommen i India.
Bokmål

Indisk - norske barn

Indisk og norsk kultur - å leve med to forskjellige kulturer. Innlevering i samfunnslære.
Bokmål

Ingen forpliktelse til å leve

En debattartikkel om aktiv dødshjelp. Karakter: 5 (VG1)
Bokmål

Inger Hagrup og krigs-/etterkrigstida

Miniprosjekt om Inger Hagerup og utgivelse av norsk litteratur i krigstida og etterkrigstida. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Innsats i timen

En artikkel jeg skrev i 10. klasse om innsats i timen. Fikk karakteren 6 og læreren skulle sende den inn til BT.
Bokmål

Insulin i daglig mat

Oppgave om genteknologi og genmodifisert mat. Hva om et eple kan inneholde medisinen du trenger?
Nynorsk

Integrering av framandkulturelle

Integrering av framandkulturelle - til glede eller eit nødvendig onde? Karakter: 6 (1. klasse VGS)
Nynorsk

Internett i daglig bruk av liten og stor

Oppgave om positive og negative sider ved chatting på Internett.
Bokmål

Internettets utvikling

Hei! Jeg vil bare få litt tips her. Jeg vet teksten sikkert er helt forferdelig, med masse feil, men vi lærer av våre feil :)
Nynorsk

Interview with Sitting Bull

Et intervju med en indianer skrevet på engelsktentamen. Karakter: 5+
Engelsk

Invasion in Normandie

Fakta om D-Dagen på tysk (fra 2TY-B).
Tysk

Iphone er ikke lenger kongen av smarttelefoner

Kort artikkel om de beste av dagens mobiltelefoner. Karakter: 5+/6 (Hadde egentlig en avslutning også, men fant den ikke)
Bokmål

Irak-krigen

Artikkelen handler om hvorfor, og hva som skjedde under Irak-krigen. Det er også, en ganske oversiktlig stil. Karakter: 4/5
Bokmål

Islam - ikke bare elendighet

Introduksjon til islam og hvordan religionen fremstilles i media, samt kort om karikaturtegningene av Muhammed.
Bokmål

Islam - religionen for alle

Et lite hefte om islam. Redaksjonen gjør oppmerksom om at bidraget er innsendt av en muslimsk organisasjon.
Bokmål

Islam på tre minutter

En kort introduksjon til islam.
Bokmål

Israel and Palestine conflict

That's about Israel and Palestine conflict. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Ivar Aasen og nynorsk

Omfattende oppgave med interessante detaljer om nynorsk og språkets far, Ivar Aasen.
Bokmål

J. K. Rowling

Artikkel om forfatteren J. K. Rowling.
Bokmål

Ja eller nei til russ?

En tekst om russetiden.
Bokmål

Ja takk, begge deler?

Samnorsk problematikk, trenger vi både nynorsk og bokmål?
Bokmål

Ja, vi lyver

Oppgaven var å skrive en sakpreget tekst om hvorfor mennesker kan ha behov for en livsløgn. Skrevet på tentamen i 10. klasse.
Bokmål

Jack the Ripper

Om den kjente seriemorderen som skapte uhygge i London på slutten av 1800-tallet.
Engelsk

Jagerflyger i Forsvaret

En artikkel som forteller om utdanningen i forsvaret. Karakter: 5 (bokmålstentamen)
Bokmål

Jakten på kjærligheten

Artikkel om hvorvidt der er mulig å finne ekte kjærlighet på tv.
Bokmål

Janets pupp til begjær - og besvær

Om skandalen da Janet Jackson blottet puppen under Super Bowl-2004.
Bokmål

Japan angriper Pearl Harbor

Vi skulle skrive artikkel om 2. verdenskrig i samfunnsfag. Jeg skrev om Japans angrep på Pearl Harbor. Karakter: 5+
Bokmål

Japan og Nord-Korea: Monarki og diktatur – forskjellige som dag og natt?

Sammenligning av økonomien i Japan og Nord-Korea. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Jeg - ikke vi!

En artikkel om egoismens solide grep om den moderne verden - med en lite vri.
Bokmål

Jeg er russ, men hvor kan jeg finne russebuss?

Dette innlegget er for dere som er RUSS neste år og har tenkt å rulle rundt i en russebuss! Hvor og hvordan kan dere skaffe dere en buss. Hva skal dere se etter for å ikke bli lurt. Hva er en passe pris å gi for en buss?
Bokmål

"Jeg ser" av Sigbjørn Obstfelder

Fagdag 3. klasse almennfag. Karakter: 5+
Bokmål

"Jeg trodde aldri jeg skulle få komme hjem"

En artikkel om en jødisk dame som ble bortført til en konsentrasjonsleir - og overlevde. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Jenter i India

Hvordan jenter blir behandlet i India.
Bokmål

Jenter og skiflyging

Debatten om jenter skal få lov til å delta i skiflyging.
Bokmål

Jeppe på Berget - En undertrykt bondeknøl?

Jeppe på Berget: Det undertrykte mennesket eller den plumpe bondeknølen?
Bokmål

Jeppe på Berget - Intrigen

Intrigen i "Jeppe på Berget".
Bokmål

Jeppe på Berget - Komposisjon og struktur

Komposisjon og struktur i Ludvig Holbergs "Jeppe på Berget".
Bokmål

Jeppe på Berget - Personer og miljø

Personer og miljø i Ludvig Holbergs "Jeppe på Berget".
Bokmål

Jeppe på Berget - Tema og moral

Stykkets tema og Holbergs moralske budskap.
Bokmål

Jesus korfestet

KRL-stil om Jesus. Artikkel om at han var en forbryter.
Bokmål

Jesus. Eksisterte han virkelig?

Artikkel som diskuterer hvorvidt Jesus eksisterte eller ikke.
Bokmål

Johan Borgen og "Av en født forbryters dagbok"

Litt om Johan Borgens liv og om novellen "Av en født forbryters dagbok".
Bokmål

Johan Christian Dahl - En stor maler

Artikkel om den norske maleren Johan Christian Dahl.
Bokmål

John Arne Riise

Kort om fotballspilleren John Arne Riise.
Engelsk

Josef Mengele

En artikkel om Josef Mengele sitt liv. Den handler om hans oppvekst, hans jobb som nazist og livet hans etter krigen. Dette er en skoletekst. Oppgaven var å skrive om noe som hadde med konsentrasjonsleirene å gjøre.
Nynorsk

Josef Stalin (1878-1953)

Artikkel generelt om Josef Stalin.
Bokmål

Julenissen

Foredrag om Julenissen.
Bokmål

Juletradisjoner

En innleveringsoppgave i KRL om jul og juletradisjoner.
Bokmål

Jødehatet gjennom tidene

En artikkel om jødehatet, ikke bare under nazistyret, men helt tilbake til oldtidens Israel.
Bokmål

Jødenes forfølgelse

Oppgave om jødenes forfølgelse før og under 2. verdenskrig.
Bokmål

Jøder

Om jøder under 2. verdenskrig.
Bokmål

Kald krig til enhet

Oppgave i samfunnsfag om den kalde krigen.
Bokmål

Kan arkitekter og entreprenører gjøre som de vil?

Klage til den forferdelige arkitekturen nå til dags.
Bokmål

Kan urettferdighet bli urettferdig dømt?

Oppgave om urettferdighet, Ghandi og Martin Luther King.
Bokmål

Karakterar

Betraktninger om karaktersystemet. Karakter: 6
Nynorsk

Karakterene

Argumenterende tekst om karakterer virkelig er sååå viktige.
Bokmål

Karategutta - hvor går grensen?

Dagens komikeres måte å få oppmerksomhet. Krenkende oppførsel? Om stuntene til karategutta på Quartfestivalen med Kristoffer Schau i spissen. Tentamen i norsk.
Bokmål

Kashmir-konflikten

Framføring i samfunnsfag om konflikter som preger verden i dag. Den utvalgte konflikten er Kashmir-konflikten mellom Pakistan og India. Karakter: 5
Bokmål

Kinas økonomiske makt

Prøve i samfunnsøkonomi 1 om valuta. Tar for seg problemstillingen: "Er valutaen i Kina kunstlig lav?". Karakter: 6 (2. VGS)
Bokmål

King Arthur

Et sammendrag på engelsk om Kong Arthur.
Engelsk

King Henry Vlll of England

Oppgave om den beryktede engelske kongen, Henrik den 8.
Engelsk

Kirke og statsmakt

Historisk gjennomgang av kirkens politiske rolle, og om den fjerde statsmakt - pressen.
Bokmål

Kirker i nærmiljøet - Skien kirke

Stilen handler om Skien kirke, både historie, utsmykking og utseende.
Bokmål

Kjendiser

Kort, personlig tekst om skribentens syn på kjendiser.
Bokmål

Kjendisstatus, fornøyelse eller plage?

Artikkel om hvordan kjendisene har det, både positive og negative sider. Tentamen fra 10. klasse (sidemål).
Nynorsk

Kjernekraft og thorium

Artikkel om thorium som brensel i atomkraftverk. Thoriumkraftverk, fysikkinnlevering (kap. 7).
Bokmål

Kjærleik

Artikkel om tre romantiske tekster fra romantikken. Oppgave 3 fra eksamen våren 2012.
Nynorsk

Kjærligheten i ungdomstiden

Innholder hvordan tankegangen til ungdom er innenfor kjærlighet og andre typiske ungdomstemaer.
Bokmål

Kjærligheten i ungdomstiden

En stil om hvordan kjærligheten kan være i ungdomstiden.
Bokmål

Kjønnsroller

En kronikk over kjønnsrollene i dagens samfunn. Hvem er mest verdt, kvinner eller menn?
Bokmål

Kjønnsroller i kristendommen og islam

Oppgave i Religion og etikk, som handler om kjønnsroller i kristendommen og islam.
Bokmål

Kjøpetrenden til ettertanke

En kortfattet artikkel om reklamens manipulering av vår hverdag.
Bokmål

Klimaendringer

En tekst om klimaendringer de siste tiårene og prognoser for fremtiden.
Bokmål

Klimaet i Bergen

Oppgave om  klimaet i Bergen. Hvorfor regner det? Hva har det å si for turismen?
Bokmål

Kloden vår - et evig dilemma

Artikkel om klimaforurensingen. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Kloden vår i endring

En muntlig fremføring om klimaendringene. Karakter: 5+/6
Bokmål

Klodens kamp har begynt

Lenge har menneske trodd de var de eneste individer her på jorden med nevneverdig intelligens. Der tok de feil!
Bokmål

Klær og moter

Motepresset kan føre til mobbing blant ungdom.
Bokmål

Komikernes humor

Tentamen i norsk om norske komikere.
Bokmål

Kommer verden til å gå tom for ferskvann?

En artikkel om ferskvann og økologi.
Bokmål

Kommunikasjon i vårt samfunn

Positive og negative sider ved kommunikasjon.
Bokmål

Kommunisme - en kort innføring

Generelt om kommunisme.
Bokmål

Kommunisme - en veldig kort innføring

En kort oversikt over kommunismen i dens tre deler, og et svar på typiske innvendinger.
Bokmål

Konflikten i Midtøsten

Artikkel om konflikten i Midtøsten mellom Israel og Palestina sett fra begge parters sider.
Bokmål

Konflikten på Elfenbenskysten

Dyptgående artikkel med beskrivelse og grunnene til dagens konfliktsituasjon. Oppgave om konflikt i samfunnslære.
Bokmål

Konflikter i verden

Tekst om konflikter i verden. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Kongehuset vårt

Den handler i bunn og grunn om kongefamilien vår. Bør vi i det hele tatt ha et kongehus?
Bokmål

Konkurranseidrett - Utvikler tapere eller vinnere?

Artikkel om konkurranseidrett og bruk av doping.
Bokmål

Konkurransepreget idrett

Har motivet for å drive idrett forandret seg fra å ha det gøy til å bli berømt og tjene penger? En artikkel med mange ulike sider av idretten.
Bokmål

Konkurransepreget idrett, utvikling av tapere eller vinnere?

Negative og positive sider ved idrett.
Bokmål

Korsettets historie

Handler om korsettets historie gjennom tidene.
Bokmål

Kort om kristendommen

Historisk gjennomgang av kristendommen i alle dens former.
Bokmål

Krakket på Wall Street i 1929

Historieoppgave om det berømte "krakket" på Wall Street i 1929, som førte til at hele verdensøkonomien ble forstyrret.
Bokmål

"Kransen" av Sigrid Undset

Kommentarer på "Kransen" av Sigrid Undset som handler om Kristin Lavrandsdatter sin barndom. Karakter: 4/5
Bokmål

Krav til livsstil for en toppidrettsutøver

En tekst om hvordan en toppidrettsutøver bør leve.
Bokmål

Kreft

Informativ artikkel om kreft.
Bokmål

Krig på Gazastripen

Krigen som startet etter 1. verdenskrig. Skrevet i tidlig i januar.
Bokmål

Krigen i det tidligere Jugoslavia

Tar for seg det tidligere Jugoslavia inkludert krigen.
Bokmål

Krigens gang

Faktaartikkel om 2. verdenskrig. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Krigs- og konfliktsituasjoner i verda i dag

Beskriv sentrale krigs- og konfliktsituasjoner i verda i dag og hva som kjennetegner krig generelt.
Bokmål

Kriminalitet i dag

Kriminelle handlinger øker og øker, og de kriminelle blir yngre og yngre.
Bokmål

Kriminalitet i Norge

Skoleoppgave om kriminalitet i Norge på Vg1 Studiespesialisering. Ønsker dere leseres tilbakemeldinger om innholdet.
Bokmål

Krisemat under 2. verdenskrig

Litt om hva de spiste under krigen.
Bokmål

Kristendommens historie og betydning i Sør-Afrika

Sør-Afrikas "hvite" historie med vekt på den religiøse delen.
Bokmål

Kristendommens mørke side, demonene

I denne oppgaven blir det sett på demonenes rolle i kristendommen, og delvis på studiet "demonologi". Studiet rettet mot demoner.
Bokmål

Kroppsfiksering

I dagens samfunnet er det veldig mykje kroppsfiksering. I media vises bilete av modellar som reklamerar for noko. Det er aldri normale kroppar som vises. Det er supermodellar med slanke og godt trente kroppar.
Nynorsk

Kroppsfiksering

Dette er en artikkel om kroppsfiksering på nynorsk (sidemål). Læreren sa at jeg bommet på sjanger, dette påstår jeg er feil. Hva synes dere?
Nynorsk

Kroppsfiksering

Handlar om eteforstyrringar og fatale tankegangar.
Nynorsk

Kroppsfiksering og plastisk kirurgi har blitt betydelig mer vanlig enn før – medias skyld?

En artikkel om hva som er grunnen til at mange er så kroppsfikserte. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Kroppshysteri den nye nasjonalsjukdomen?

Nynorsk artikkel om kroppshysteri. Karakter: 5-
Nynorsk

Krystallnatten

Litt om krystallnatten.
Bokmål

Kunsten å oppdra en ungdom

Å være ungdom er ikke alltid lett, og det samme kan sies om å oppdra ungdom.
Bokmål

Kurt Cobains død

Mystiske ting rundt dødsfallet til den kjente frontfiguren, gitaristen og vokalisten til Nirvana: Kurt Cobain.
Bokmål

Kva er eigentleg mobbing?

Litt om hva mobbing egentlig er.
Nynorsk

Kva er kviser?

Ein artikkel som fortel kva kviser er, korleis du får dei osv.
Nynorsk

Kva er lykke for deg?

En enkel debattartikkel om lykkebegrepet. Tentamensoppgave i sidemål i 10. klasse (høsten 2011)
Nynorsk

Kva skapar vår personlegdom? (Hefteoppg. "Jeg")

Resonnerende artikkel om personlighetsutvikling.
Nynorsk

Kvardagsløgner

Gjennom ein dag bruker du heilt sikkert ein god neve med det som så fint heter «kvardagsløgner». Det er ufarlege løgner som kan gjere kvardagen litt betre for mange av oss. Skrevet i 10. klasse.
Nynorsk

Kvekerne – Vennenes samfunn

Oppgave om kvekersamfunnet.
Bokmål

Kvifor er nokre land fattige?

Ei oppgåve om kvifor nokre land er fattige.
Nynorsk

Kvinneopprøret og kvinnelitteraturen

Kort om kvinneopprøret på 70-tallet og kort om noen kvinnelige forfattere. Skrevet i 10. klasse.
Nynorsk

Kvinner i Afrika under kolonitiden

Kort tekst om forholdene til kvinnene i Afrika under kolonitiden. Skrev denne oppgaven da jeg gikk i 8. klasse.
Bokmål

Kvinner i antikkens Hellas

Kvinner i antikken.
Bokmål

Kvinner i det globale samfunnet

Inneholder kvinners rolle i det globale samfunnet og litt om kvinner i verden opp gjennom årene.
Bokmål

Kyotoavtalen

Kyoto-avtalen er sentral i forhold til karbonutslipp og klimaendringer.
Bokmål

Kyrkjesamfunna på Stord

Tar for seg dei ulike kyrkjesamfunna på Stord, samt informasjon om Frelsesarmeen og Den Evangelske Lutherske Frikyrkje.
Annet

La Navidad

Spansk tekst om julen.
Spansk

La Politique en France

En fransk tekst om fransk politikk.
Fransk

L'aber

L'aber's philosophy.
Engelsk

Laika

Verdens mest berømte bikkje? Her får du historien om Laika. Karakter: 5+
Bokmål

Laika - Døden i rommet

«Laika», det første levende pattedyret i rommet. Livet fra løs-hund til rom-hund, som endte tragisk. Karakter: 5+
Bokmål

Laksen er nesten borte!

Villaksen må vike plass for tamlaks.
Bokmål

Landssvikoppgjøret

Handler om landssvikoppgjøret etter 2. verdenskrig. Karakter: 5
Bokmål

Large Hadron Collider

Om prosjektet LHC ved CERN i Sveits. Karakter: 5+ (tredje år på videregående)
Bokmål

Lars Saabye Christensen

Kort oppsummering av Lars Saabye Christensens forfatterskap og karriere.
Bokmål

Late, slappe og uengasjerte ungdommer?

I denne artikkelen tar jeg for meg påstanden om hvordan de eldre generasjonene påpeker hvordan det går nedover med dagens ungdom. Karakter: 5+ (norsktentamen, 9. klasse)
Bokmål

Lekser

Artikkel om lekser.
Bokmål

Lekser

En artikkel om lekser, et nokså upopulært ord...
Bokmål

Les - om du klarar...

Artikkel om skolepolitikk ut i fra PISA-undersøkelsen, som viser at norske elever presterer dårlig.
Nynorsk

Leve så naturvennlig som mulig i et år

En artikkel der jeg skulle skrive om det å leve så naturvennlig som mulig i et år.
Bokmål

Life and the Universe

Engelsk tekst om alt fra starten, og frem til livet.
Engelsk

Likestilling

Likestillingen opp gjennom årene, helt fra de første sporene til kvinnelig opprør på 1700-tallet.
Bokmål

Likestilling

Litt om den historiske utviklingen av likestillingen mellom kvinner og menn.
Bokmål

Likestilling

Diskuterer ulike sider ved likestilling. Karakter: 5 (10. klasse, eksamensoppgave)
Bokmål

Likestilling

Oppgave om likestilling i hjemmet. Karakter: 5- (8. klasse)
Bokmål

Likestillingsproblemer?

Om likestillingen i Norge.
Bokmål

LimeWire synger på siste verset

Nedlasting av musikk fra Internett har de siste årene vært en utfordring for plateselskapene og musikkartister.
Bokmål

Lindås kommune

Artikkel om kultur, historie og opplevingar frå Lindås kommune.
Nynorsk

Linkin Park

Stilen inneholder litt om Linkin Park. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

Litteratur fra vikingtida

Litteraturen fra 700- til 1350-tallet.
Bokmål

Litteraturen på 1600- og 1700-tallet

Fagstil om barokkens og renessansens litteratur. Karakter: 5+ (VK1)
Bokmål

Liv på Mars?

Er det liv på Mars? Karakter: 5+
Bokmål

Liv Tyler

En oppgave om skuespilleren Liv Tyler. Inneholder også noen bilder.
Bokmål

Livet er den største gave

Sann historie med noen få endringer. Skrevet i 10. klasse.
Nynorsk

Livet er ikke alltid en dans på roser...

Stilen omhandler kampanjeannonser og dens virkning. En artikkel skrevet til fagdag i norsk sidemål.
Bokmål

Livet etter døden

RLE-oppgave om livet etter døden.
Bokmål

Livet på øya

Et brev om Spingalonga. Karakter: 5+ (10. klasse)
Bokmål

Livslangt ekteskap?

Gjelder livslangt ekteskap i vår tid?
Bokmål

Livslangt ekteskap?

Tanker om dagens ekteskap i forhold til før. Er ekteskapet i våre dager livslangt?
Bokmål

Livssynshumanismen

Her er en lite stiloppgave om livssynshumanisme hvor jeg drøfter deres tro. Drøft hva det vil si å være livssynshumanister i forhold til å være religiøst.
Bokmål

London Bridge

Litt blandet om London Bridge. Tips, dette er tentamensoppgave til de som ikke har hatt tentamen i 10. klasse, 2007.
Bokmål

London Bridge

En engelsk stil med fakta om London Bridge.
Engelsk

Love Money

Oppgaven var "Focus on Money", og endte opp med toppkarakter. Dermed velger jeg å dele den nå - håper den faller i smak.Karakter: 6 (engelsktentamen i 10. klasse, sommer 2013)
Engelsk

Lucid dreaming

En artikkel om bevisst drømming. Har du lyst til å huske drømmene dine?
Engelsk

Ludvig Holberg - Ikke bare en komediedikter

En innholdsrik bakrunnsartikkel om mindre kjente sider ved Holbergs forfatterskap.
Bokmål

Lykke til salgs?

En tekst om å være lykkelig. Var veldig fornøyd med denne, men det holdt dessverre ikke til en sekser. Karakter: 5+ (bokmålstentamen, 10. klasse)
Bokmål

Lykken er...

Lykke kan være så mangt.
Bokmål

Læreridentitet

Hva kjennetegner en god lærer? Av Øyvind og Helene 3 AU, Høgskolen i Finnmark, 26/09/04
Bokmål

Løytnant Glahn i "Pan"

Kort om Løytnant Glahn i Knut Hamsuns roman "Pan". Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Makt og terrorisme, to sider av samme sak

Dette er en tekst som tar for seg sammenhengen mellom makt og terrorisme.
Bokmål

Malangen Brygger

Liten oppgave vi skulle skrive i engelsk fordypning. Vi skulle lage en artikkel om et sted vi har "reist til".
Engelsk

Man shot dead

Avisartikkel om en mann som har blitt skutt. Karakter: 5+
Engelsk

Marsboere? Nei, det har vi ikke sett.

En artikkel om Mars. Nasjonal prøve i norsk i 10. klasse. Karakter: 6
Bokmål

Massemedias innverknad på privatlivet

Nynorsk tekst om positive og negative sider ved medias innvirkning på folks privatliv.
Nynorsk

Matavfall – noe vi har tenkt på?

Er matavfall en av de katastrofale problemene i Norge, er det noe vi har tenkt over?
Bokmål

McDonalds-generasjonen

Artikkel om problemet med at mange er i så utrolig dårlig fysisk form og hva som kan gjøres med dette.
Nynorsk

Med eller uten Hijab?

Dette kontroversielle klesplagget blir satt på prøve i denn artikkelen.
Bokmål

Media, kjelda til våre tankar?

Av alle kjelder er det media vi stolar mest på, kvifor? Handlar om makta media idag har i samfunnet. Tentamen, hovudmål (10. klasse).
Nynorsk

Medias historie, og hvordan jeg tror media vil utvikle seg

En artikkel om massemedienes historie og spådommer om fremtiden. Hvordan tror du mediene vil utvikle seg fremover? Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Medias historie, og hvordan jeg tror media vil utvikle seg

En artikkel om medias historie. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Medical profession

Oppgave på engelsk om historien til legeyrket.
Engelsk

Medisinsk cannabis

Artikkel om medisinsk cannabis.
Bokmål

Meningen med livet

Stilen handler om hva jeg synes er det gode liv. Mine meninger, både sterke og myke! Karakter: 5+ (på tentamen)
Bokmål

Mennesker til salgs

Artikkel som drøfter menneskehandel. Karakter: 6
Bokmål

Menneskesyn i norrøn litteratur

Sidemålsstil om menneskesynet i norrøn litteratur.
Nynorsk

Mer penger enn jeg trenger

Dagens ungdom er bortskjemte og har flust med penger, eller? Hjemmestil med fritt valg av tema. Jeg valgte problemstillingen om dagens ungdom er bortskjemt. Lærerens kommentar: "Godt skrevet. Du er flink på argumenterende artikkel." Karakter: 6
Bokmål

Mer penger på skole?

Bør kommunen bruker mer penger på skole? Forfatteren gir sine svar på dette spørsmålet.
Bokmål

Metadon og dens bivirkninger

Bivirkningene av metadon blir ikke belyst særlig bra i mediene.
Bokmål

Michael Collins - a characterization

Tekst om Michael Collin og hans arbeid for en fri irsk stat.
Engelsk

Midtøstenkonflikten

Bakgrunnsartikkel om Midtøstenkonflikten og Oslo-avtalen. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Miljøvennlighet

En liten fagstil om hvordan å leve miljøvennlig.
Nynorsk

Miljøvern

Artikkelen tar for seg problemer med dagens miljø samt forurensing, og kritikk av hva som kan bli bedre med dagens miljøvern.
Bokmål

Miljøvern i Norge

Et kort resyme av dagens miljøvern i Norge. Den drøfter argumenter for og mot om hvorfor miljøvern er så viktig.
Bokmål

Min helt - Mahatma Gandhi

Stilen gir en enkel og grei beskrivelse av Mahatma Gandhi. Karakter: 5+ (8. klasse)
Bokmål

Min holdning til underholdning

Underholdning kan være så mangt, men trenger vi egentlig underholdning?
Bokmål

Mitt forhold til massemedier

En artikkel om hvordan massemediene påvirker mitt liv i dagens samfunn.
Bokmål

Mitt munnlege og skriftlege språk

Artikkel der du gjer greie for særtrekk ved det munnlege og skriftlege språket ditt i ulike situasjonar. Hvilken karakter ville dere gitt denne stilen?
Nynorsk

Mobbing

Artikkel til ungdom om mobbing i skolen.
Bokmål

Mobbing via nett og mobil

Artikkel om mobbing på nett og mobil.
Bokmål

Mobbing, et samfunnsproblem

Konsekvenser av mobbing, og hvorfor noen mobber. Skrevet på tentamen i norsk i 8. klasse.
Bokmål

Mobilbrukere på "landet" får svi

Avisartikkel om økning av mobilpriser for de som bor utenfor de større byene.
Bokmål

Mobilen på godt og vondt

En artikkel hvor jeg drøfter gode og dårlige sider ved mobilen. Karakter: 5
Bokmål

Mobilens rolle i dag

Negative og positive sider ved mobilbruk.
Nynorsk

Mobiltelefoner

Artikkel skrevet på videregående om mobiltelefonens posisjon i Norge i dag, samt historiske tilbakeblikk.
Bokmål

Modern economy

Modern ecomomy, Internet and information flow.
Engelsk

Moderne vitenskapsteori

Exphil-oppgave høsten 2004 - moderne vitenskapsteori.
Bokmål

Modernisering av jordbruket og industrialiseringen i Norge

Jeg har valgt å drøfte påstanden som hevder at moderniseringen av jordbruket var den viktigste forutsetningen for industrialiseringen i Norge.
Bokmål

Money, a product of our humanity

Vårtentamen i tiende klasse bestående av både lang- og kortsvarsoppgavene. Dette er "råversjonen" som ikke er rettet etter tilbakemelding.
Engelsk

Most people study for exams - not to learn

Study for exams, not to learn.
Engelsk

Mot innstramming av russetid og russens frihet

Argumenter mot innstramming av russetid og russens frihet. Flere gode argumenter for å beholde russetiden slik den er.
Bokmål

Motsetninger mellom generasjoner og kulturer i Norge

Både mellom generasjoner og ulike kulturer i Norge finnes det "knuter".
Bokmål

Motstandslitteratur

Oppgaven skrev jeg da jeg gikk på Allmenn Påbygg og dreier seg om litteratur i Norge under 2. verdenskrig. Karakter: 5
Bokmål

Muhammed-karikaturene

Muhammed-karikaturene fikk stor internasjonal oppmerksomhet. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Muhammed-karikaturene

Spørsmål rundt Muhammed-striden. Begrenset til oppgave vi fikk.
Bokmål

Mussolini

Kort om den italienske diktatoren Mussolini.
Bokmål

Mystisk drukning

Nyhetsartikkelen handler om noen ungdommer som blir drept av en hai i Spania.
Bokmål

Månen - myter og fakta

Handler om månen og dens myter og fakta. Dette skulle framføres muntlig.
Bokmål

Napoléon di Bonaparte

Oppgave om den mektige franske keiseren Napoléon Bonaparte, som endte opp med et sviende militært nederlag. Karakter: 5-
Bokmål

Narkotikaens inntog i ungdomsmiljøene

En kortfattet artikkel om problematikken rundt narkotikaens inntog i de norske ungdomsmiljøene.
Bokmål

Nasjonale prøvar

Utdanningsminister Kristin Clemet har møtt motstand blant elever etter innføringen av nasjonale prøver.
Nynorsk

Nasjonalromantikken i dag

Hvordan har nasjonalromantikken i Norge vært opp gjennom tidene?
Bokmål

Nasjonalsosialisme

En artikkel om nasjonalsosialismen. Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

Native Americans and their cruel country

En artikkel på engelsk som drøfter negative spørsmål rundt Indianere i USA m.m. Man kan se at jeg refererer til en utestående tekst, spesielt tydelig et sted, men dette skal ikke påvirke på hvordan dere tolker eller leser stilen. Karakter 6
Engelsk

Nazisme

Nazistisk tankegang og litt fakta om hvordan det oppsto. Vil gjerne ha tilbake melding.
Bokmål

Nettbruk blant unge

Argumentere for og imot nettbruk blant ungdom. Gir også mitt syn på saken.
Bokmål

NOAH - dyrenes rettigheter

Kort om hva NOAH er.
Bokmål

Nord-Irland-konflikten

Kort om bakgrunnen for konflikten i Nord-Irland. Karakter: 5-
Bokmål

Nordea Bank

Artikkel om Nordea skrevet på høyskole.
Engelsk

Nordmenn

Har rikdom gjort nordmenn egoistiske?
Bokmål

Norge og EU

Dette er en drøftningsoppgave om EU og om Norge burde bli medlem.
Bokmål

Norge og velferd

Artikkel om Norges fremtidige problemer som velferdstat. Sam.f innlevering vgs.1 Karakter 6.
Bokmål

Norge, Tyskland og nazismen

Hvorfor vokste nazismen frem i Tyskland og Norge?
Bokmål

Norrøn litteratur

Informativ tekst om norrøn litteratur. Karakter: 5/6 (3. klasse, videregående)
Bokmål

Norrøn mytologi

Kort gjennomgang av den norrøne mytologien.
Nynorsk

Norrøn mytologi

Gjennomgang av den norrøne mytologien.
Nynorsk

Norsk fotball

En artikkel om organiseringen av og økonomien i norsk fotball.
Bokmål

Norsk kultur

Fikk i oppgave å fortelle en innvandrer om Norge og vår kultur. Resultatetet ble et leserinnlegg til en pakistansk avis om Norge.
Bokmål

Norsk reality-tv

Artikkel med et ironisk preg om de ulike reality-tv-programmene.
Nynorsk

Norsk språkhistorie 1900-1940

Stilen inneholder et sammendrag av hva som skjedde i tiden 1900-1940 når det gjelder norsk språkhistorie.
Bokmål

Norsk språkråd - En forsikring for det norske språk

Gjennomgang av funksjoner og historien rundt Norsk språkråd. Karakter: 5 (3. år, vgs)
Bokmål

Norsk, et språk i endring

En artikkel om hvordan det norske språket endres av ungdom og engelsk påvirkning. Artikkelen er vedlagt i en PDF-fil.
Bokmål

"Norske kvinner har det best i verden"

Stilen er en artikkel som tar for seg FNs undersøkelse som viste at norske kvinner har det best i verden. Stemmer dette? Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Norske kvinner har det best i verden.

Om feminismen og kvinnenes rolle i verden.
Bokmål

Norske mann i hus og hytter

En stil om om nasjonalromantikken, der det blir brukt eksempler fra norsk litteratur og kunst.
Nynorsk

NOx-gass

Forbrenning av fossile brensler er en stor forurensingskilde i industrialiserte land som Norge.
Bokmål

Nuclear power - my opinion

Litt om atomkraft og min mening! Karakter: 5 (10. klasse)
Engelsk

Nyheter for kjedelig for mange ungdommer

Debattartikkel om ungdoms forhold til nyheter.
Bokmål

Nynorsk på norske skoler - nødvendig eller ikke?

Drøfting om det er nødvendig med nynorskundervisning på skolen.
Bokmål

Nynorsk på skolen

Er det nødvendig å lære nynorsk som sidemål på skolen?
Bokmål

Nynorskundervisning i skulen

For- og motargumenter når det gjelder læring av nynorsk på skolen.
Nynorsk

Nyrealismen

Fagstil om nyrealismen. Hva den var, bakgrunn, kjennetegn, forfattere og kjente verk.
Bokmål

Nyromantikkens idealer

De typiske idealene i nyromantikken, hvordan de kommer frem i Sult og hvordan andre kunstnere benyttet idealene. Med andre ord: Alt du trenger å lese om nyromantikken.
Bokmål

"Når elevane manglar motivasjon"

Oppgaven var å gjengi hovedsyn fra artikkel "Når elevane manglar motivasjon" av Svein Magne Sirnes og kommentere de. Karakter: 4/5
Nynorsk

Når veit vi nok?

Nynorsk artikkel om hvordan media i dag oppfører seg og hvilke konsekvenser det har.
Nynorsk

Næringsstoffer og trening

Tips for å gå ned i vekt.
Bokmål

Nøkkel-pistolen

En ny type pistol er blitt vanlig i USA. Karakter: 5/4 (9. klasse)
Bokmål

Oasis

Om det engelske bandet Oasis.
Engelsk

OD - berre ein orsakning for å få fri?

Bruker bare elevene OD for å få seg en fest, eller betyr arbeidet noe for dem?
Nynorsk

Offentliggjøring på nettet, positivt eller negativt?

En artikkel om offentliggjøring av forskjellige ting på nettet.
Bokmål

OL i Beijing 2008

Argumenter for og mot sommer-OL i Beijing 2008. Skal vi boikotte hele OL? Boikotte åpningsseremonien? Eller ikke gjøre noen verdens ting?
Bokmål

"OL med vond bismak"

Kommentar til "OL med vond bismak" av Per Kristian Haugen.
Nynorsk

Oljeboring i Lofoten og Vesterålen

Debattartikkel om oljeboring. Karakter: 6 (10. trinn)
Bokmål

Olympiske leker Torino 06

Drøfting av Norges innsats i Torino-OL 2006.
Bokmål

Om Eminem

Biografi om Eminem.
Bokmål

Om romantikken og nasjonalromantikken

Generell fakta om romantikken og nasjonalromantikken med presentasjon av Henrik Wergeland og Johan Sebastian Welhaven.
Bokmål

Om u-landenes fremtid

Drøftingsoppgave om utviklingsland. (2SK)
Bokmål

Omveltningenes tid

Om Russlands overgang fra tsarvelde til kommunisme.
Bokmål

Opplysningstid, klassisisme og Norge

Kort om norske forfattere på andre halvdel av 1700-tallet med en parallell frem til noen av dagens samfunnstopper. Karakter: 5 (allmenn påbygging, VG3)
Bokmål

Opplysningstiden

Kort fortalt om opplysningstiden, Ludvig Holberg og Johan Nordahl Brun.
Bokmål

Oppløsningen av Tsjekkoslovakia

Mye fakta og synspunkter om oppløsningen av Tsjekkoslovakia.
Bokmål

Ord deling av saman sette ord

Det er ikkje mange språkfeil som har skapt så mykje engasjement mellom folk, som den språkfeilen eg skal presentere i denne oppgåva. Eg snakkar om feilaktig deling av ord, eller særskriving som fagfolk kallar det.
Nynorsk

Organisasjonene en trussel for det representative demokratiet?

Organisajonenes makt i samfunnet. Er den korporative kanalen åpen for alle?
Bokmål

Orkanen "Katrina"

En artikkel om orkanen "Katrina". Karakter: 6
Bokmål

Palestina-konflikten

Et innblikk i den pågående konflikten mellom Israel og Palestina i Midtøsten.
Bokmål

Parlamentarismen

Historien forut for innføringen av parlamentarisme i Norge. Oppgave i historie, VG3.
Bokmål

Paulus

Fagartikkel om misjonæren Paulus.
Bokmål

Pc-bruk på skulen

For skoler og lærere er det en utfordring å ta i bruk datautstyr i skolehverdagen.
Nynorsk

Peer Gynt - Karakterer og symbolikk

Oppgaven lød: Hvem eller hva er Dovregubben, Bøygen, Knappestøperen, Den Fremmede Passasjeren og Den Magre? Hva symboliserer de?
Bokmål

Peer Gynt - Litteraturhistorisk sammenheng

Oppgave: Plasser Peer Gynt i en litteraturhistorisk sammenheng.
Bokmål

Peer Gynt - Miljø og Gynts bakgrunn

Oppgaven lød: Beskriv miljøene (geografisk/sosialt) i de ulike scenene. Hva får vi vite om familien Gynts bakgrunn? Hva forteller sceneanvisningene om tid og sted?
Bokmål

Peer Gynt - Overtro og gudsoppfattelse

Oppgaven lød: Finn uttrykk for overtro. Forklar Peer Gynts gudsoppfattelse.
Bokmål

Peer Gynt - "Å være seg selv"

Oppgaven lød: Hva er forskjellen på ”å være seg selv i grunnen” og ”å være seg selv nok”?
Bokmål

Pelsdyr i Norge

Oppgave om oppdrett av pelsdyr i Norge.
Bokmål

Pelsoppdrett

En artikkel om pelsoppdrett. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Pengebruk og ungdommer

Artikkel om ungdommers forbruk.
Bokmål

Penger...

Stikkord: penger, forbruk, egobølgen.
Bokmål

Pistoler - Ta to, betal for én

Om massakren i Virginia. Kan skolemassakrer unngås med en streng våpenlov?
Bokmål

Pizzaens historie

Pizzaen er et favorittmåltid for mange. Her kan du lese litt om pizzaens historie, og hvordan pizzaen er i dag. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Planetane i solsystemet

Tekst om planetane i solsystemet.
Nynorsk

Plastic fantastic

Om vår noe forskrudde oppfatning av skjønnhet.
Bokmål

Playstation

Fakta om playstation.
Bokmål

Politiske, sosiale og økonomiske forhold i USA og Sovjetunionen

En oppgave om USA og Sovjetunionen i etterkrigstiden frem til den kalde krigen slutter.
Bokmål

Pollution - what can we do?

En engelsk stil om forurensing. Sier hva du kan gjøre for å bidra til å minske forurensingen. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Pollution - What can we do?

En stil om forurensning og hva man kan gjøre for å kutte ned på forurensningen. Karakter: 5/4
Engelsk

Polution

Engelsk stil om forurensning.
Engelsk

Pondus - ei kvalitetsteikneserie?

Tekst som forklarar kvifor Pondus er kvalitetsteikneserie.
Nynorsk

Positive og negative sider ved reklame

En slags filosofi om reklamens positive og negative sider.
Bokmål

Press mot jenter i dagens samfunn

Artikkel om det å være jente i dag, og om alt presset fra ulike sider av samfunnet.
Bokmål

Psykisk ustabile tv-programmer

En artikkel om hvordan programmer som The Swan gir ungdommer dårlig selvtillit.
Bokmål

Psykologi - Konflikt

En oppgave om hva konflikt er og hvordan man kan løse konflikt på forskjellige måter. Karakter: 5
Bokmål

Psykologifaget og dets perspektiver

Tekst som handler om faget psykologi A, og som tar opp temaer derfra. Karakter: 5 (VK1)
Bokmål

Psykopater - ny forskning

Utdyper ny forskning innenfor hjernen til psykopater.
Bokmål

Public School or State School?

Drøftingsartikkel der jeg tar for meg hvilket skolesystem jeg foretrekker av privatskoler og offentlig skoler (i Storbritannia, vel og merke).
Engelsk

På den andre sia av jorda

Oppgave om hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine. Sjangeren er nyhetsartikkel. Karakter: 6 (tentamen)
Nynorsk

På tide å kalle de norske soldatene hjem

En kort artikkel. Oppgaven lød: "Bør forsvaret sende norske soldater til utlandet?".
Bokmål

Racism

Inneholder fakta om rasisme og mine meninger om det. Karakter: 6
Engelsk

Racism

Artikkelen tar for seg hva rasisme er, samt hva rasisme kan føre til.
Engelsk

Racism and Holocaust

En tekst om rasisme, og med hovedvekt på jødeforfølgelsen i forbindelse med 2. verdenskrig. Skrevet i 9. klasse.
Engelsk

Racism and slavery

Denne stilen tar for seg hva rasisme og slaveri er.
Engelsk

Rasisme

Om rasisme, hvorfor det oppstår.
Bokmål

Rasisme

Et informasjonshefte om rasisme.
Bokmål

Rasisme

Artikkel om rasisme og Ku Klux Klan.
Bokmål

Rasisme

Dette er en stil om raismen. Den tar for seg apartheid, rasismen i USA og Hitlers rasisme. Skrevet i 9. klasse (tentamensoppgave).
Bokmål

Rasisme - en evig kamp

Kort fortalt om rasisme.
Bokmål

Raude Khmer

Kambodsja under Raude Khmer.
Nynorsk

Ravensbrüch

Kort om fangeleiren Ravensbrüch. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Realismen

Tentamensoppgave om realismen. Å sette problemer under debatt.
Bokmål

Realismen - to epoker, eller én?

En stiloppgave som tar for seg hovedpunktene innen realisme og naturalisme, og hva som skiller de to epokene.
Bokmål

Realismen og Ibsen

En artikkel om realismen og de viktigste punktene i Ibsens liv.
Bokmål

Reality - hva det er og hvordan det vises

Oppgave om reality-tv. Karakter: 6 (3. klasse medier og kommunikasjon)
Bokmål

Reality-TV

Det virker som vi tv-seere ikke kan få nok av reality-tv. I denne artikkelen blir ulike reality-serier diskutert.
Bokmål

Rebell og romantiker, nasjonsbygger og naturdigger

Fakta om Henrik Wergelands liv. Oppgaven var å skrive en artikkel om Henrik Wergelands liv. Karakter: 6 (9. klasse)
Bokmål

Redegjørelse for personvern

Utfyllende redegjørelse om personvern, relatert til dagens debatter rundt emnet.
Bokmål

Redegjørelse rundt datalagringsdirektivet

Datalagringsdirektivet (DLD) inngår i EU-direktiv 2006/24/EF og handler i hovedsak om lagring av trafikkdata
Bokmål

Refleksjonsnotat i samfunnsfag (kapittel 8, VG1)

Refleksjonsnotat i samfunnsfag (kapittel 8, VG1).
Bokmål

Regi og dramaturgi

Forklarer hva regi og dramaturgi er og forskjellige typer dramaturgi.
Bokmål

Reisebrev Paris

Om byen turistbyen Paris i Frankrike. Beliggenhet, Eiffeltårnet, Disneyland, Louvre museum med mer.
Bokmål

Reiseliv

En artikkel om utviklingen av nordmenns reisevaner. Karakter: 6 (tentamen, 10. klasse)
Bokmål

Reklame

Artikkel om reklame skrevet på nynorsk. Fokus på forskjellige medier.
Nynorsk

Reklame

Fagartikkel om reklame. Karakter: 5- (9. klasse)
Bokmål

Reklamens påverkning

Artikkel om reklame skrevet på tentamen i nynorsk.
Nynorsk

Religion – ein håplaus kritisk debatt

Ein stil som omhandlar kritikk av religion, historia til religionskritikarane og ei liste over argument frå begge sider, som går spesielt inn på det kristne livssyn. Skrevet i 10. klasse.
Nynorsk

Religion, nåtidens største samfunnsproblem!

Stil hvor jeg rett og slett sier at religion er noe dritt! Noe det er!
Bokmål

Religionskonflikter: Et problem?

Mange konflikter, både nåværende og tidligere, har opphav i religion.
Bokmål

Religiøse utfordringer på skolen

Artikkel om hvordan noen religiøse barn har det på skolen.
Bokmål

Renessansen

Oppgave om renessansen. Karakter: 6- (9. klasse)
Bokmål

Respekt, for deg selv og andre

Denne saksteksten handler om at det er viktig å respektere andre, selv om de er annerledes, og ikke som alle andre. For alle skal jo ikke være like? ALLE er unike og like verdt. Teksten forteller litt om mobbing og hvorfor og hvor det skjer.
Bokmål

Ressurser

Artikkel om bærekraftig bruk av naturgrunnlaget og ressursene i Norge og verden. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Retorikk

Artikkel om retorikk, bl.a. historisk bakgrunn, kort innføring og relevans. Karakter: 5+
Bokmål

Retorikk - Historien bak talekunsten

En fagtekst om retorikkens grunnleggende historie fra starten i antikkens Hellas til den dag i dag. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Rett til å ta liv?

En stil om dødsstraff og aktiv dødshjelp.
Bokmål

Rettferdighet

En artikkel som tar for seg en definisjon av rettferdighet. Tentamen i 10. klasse.
Bokmål

Rettferdighet i et likestillingsperspektiv

Likestilling mellom kvinner og menn i et internasjonalt perspektiv. Tentamensoppgave i 10. klasse.
Bokmål

Revolusjonen i Romania

Presentasjon av revolusjonen i Romania og kort om situasjonen i landet etterpå.
Bokmål

Rik og fattig i samme verden

En artikkel om den store forskjellen mellom fattig og rik i verden.
Bokmål

Robert Jordan og "The Wheel of Time"

Artikkel om Robert Jordan og hans verdens berømte tidshjulserie.
Bokmål

Roma - Fra bystat til verdensimperium

Oppgaven beskriver hvordan Roma gikk fra å være en bystat til å bli et verdensimperium. Karakter: 6
Bokmål

Romantikken

Ein nynorsk stil som innehalder litt om kva romantikken er og kva den innehaldt.
Nynorsk

Romantikkens idealisme

Artikkel som sier litt om romantikken.
Bokmål

Romerriket - imperiets vekst og fall

Beskriver Romerrikets fem første keisere, og hvordan de ledet keiserriket.
Bokmål

Romfartens betydning for utviklingen av teknologi

Artikkel om romfart. Karakter: 6- (1. VGS, naturfag)
Bokmål

Rousseau

Artikkel på sidemål om Rousseau. Karakter: 5 (VKII, allmenn)
Nynorsk

"Rulle rundt" av Rolf Jacobsen

Min mening om diktet "Rulle rundt".
Bokmål

Russefeiring gjennom 101 år

Mediaoppgave om russefeiring.
Bokmål

Rystende meldinger fra Polen

Artikkel fra en krigsavis.
Bokmål

Røyk

Handler om røyk, det sosiale, lover og vaner rundt det.
Bokmål

Røykeførebyggande tiltak blant barn og unge

Drøftingsoppgave med røyking som tema. Med statistikk.
Nynorsk

Røyking - en bra eller dum vane?

Om ungdom og røyking.
Bokmål

Røyking og lungekreft

Røykere har høyere risiko for å utvikle lungekreft.
Bokmål

Røykingens skadevirkninger

Tekst om problemer og ulemper relatert til røyking.
Bokmål

Saddam Hussein?

Var det virkelig Saddam Hussein som ble funnet i en jordkjeller i byen Tikrit i desember 2003?
Bokmål

Samene som urbefolkning

Handler om samer som urbefolkning.
Bokmål

Samenes historie og kultur

I denne artikkelen tar jeg for meg samisk kultur og historie. Karakter: 5 (både i norsk og samfunnsfag)
Bokmål

Samfunnets forandringer

Artikkel om samfunnets forandringer. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Sammenlign barokken og klassisismen

En artikkel som sammenligner tidsepokene barokken og klassisismen. Karakter: 5 (VG2, allmenn)
Bokmål

Sammenligning mellom USA og Kina

En sammenligning mellom to mektige nasjoner, USA og Kina.
Bokmål

Samuraiens kode

Samuraiens prinsipper og praksis, samt deres historiske betydning.
Bokmål

Sannhet og forsoningskommisjonen

Løsningen på problemene etter apartheid?
Bokmål

Sannheten om Jesus

Konstantins innvirkning på den historiske skildringen av Jesus.
Bokmål

Sant eller usant?

Sannheten bak soldatene fra vesten i Afghanistan, i følge to forskjellige medier.
Bokmål

Save our planet

Artikkel som tar opp temaet forurensning, og de ulike typene vann-, jord- og luftforurensning. Karakter: 6 (10. klasse)
Engelsk

Save the world

Engelsk stil (avisartikkel) om hva som skjer med verden og hva vi kan gjøre for å redde jorda vår. Karakter: 6-
Engelsk

Saving our environment

En stil om hvordan ta vare på miljøet på engelsk. Karakter: 6 (10. klasse)
Engelsk

Say no to drugs

Mange ungdommer eksperimenterer med alkohol og narkotika.
Engelsk

Scientologi

En fagartikkel ment for RLE-innlevering. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Sekulære og religiøse ideologiske komponenter innenfor sionismen og politisk islam

Sammenlikn sekulære og religiøse ideologiske komponenter (del av et hele) innenfor hhv. sionismen og politisk islam.
Bokmål

Selvmord

Hvorfor begår mennesker selvmord?
Bokmål

Selvmord

Kort artikkel om selvmord. Hva det er og årsaken til at det skjer.
Bokmål

Selvskading og selvmord blant unge

Selvskading og selvmord blant barn og unge er mye vanligere enn folk tror.. Utdypende artikkel om temaet. Karakter: 6 (8. klasse)
Bokmål

Selvstendig abort

Argumenterende tekst om abort. Karakter: 6 (10. klasse)
Bokmål

Senking av stemmerettsalderen til 16 år

Bør man få stemme som 16-åring, eller vente til man blir 18 år?
Bokmål

Service og samferdsel, fagets plass i samfunnet

En artikkel med nyttig informasjon for de som ønsker å vite noe om linjen service og samferdsel. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Servitøryrket

Informasjon om hva servitøryrket går ut på.
Bokmål

Shakespeare's background

En forklaring av bakgrunnen for Shakespeare.
Engelsk

Sidemål, bra eller dårlig?

Trenger vi to skriftspråk i lille Norge? Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Sigbjørn Obstfelders dikting

Oppgave: Presenter noen trekk ved Sigbjørn Obstfelders diktning. Bruk eksempler fra de vedlagte tekstene «I en eventuel digtsamling», «Orkan», «Jeg ser», «Byen», «Jeg'et», «Salme», . Hvilke tanker gir disse tekstene deg i dag?
Nynorsk

Sikhismen og sikher i Norge

Sikher i diaspora.
Bokmål

Siste Dans med Zidane

"Han er verdens beste fotballspiller. Den diskusjonen er død." Artikkel om fotballspilleren Zinedine Zidane.
Bokmål

Sivilbefolkningen i Narvik

Notis fra en krigsavis.
Bokmål

Skal jeg rekke opp hånden?

Norsk skrivestil om debatten innenfor karaktersettingen. Karakter: 5
Bokmål

Skal ungdom betale for seg hjemme?

En artikkel som handler om spørsmålet rundt ungdom som snylter på foreldrene.
Bokmål

Skal vi la terroristene bestemme?

Terrorisme er kun en trussel mot demokratiet, hvis vi velger å gjøre den til en trussel.
Bokmål

Skal vi tillate hijab i skolen?

Artikkel om hodeplagget hijab som har vært mye diskutert. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Skapelsesberetninger i hinduismen og i vitenskapens navn

Oppgaven tar for seg forskjeller og likheter mellom to forskjellige syn, henholdsvis hinduismen og vitenskapen. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Skaperen

Hvorfor kaller vi Skaperen for "Skaperen"?
Bokmål

Skillelinjer i norsk politikk

Kategorisk prosjekt om samfunnslære som tar for seg spesifikke skillelinjer i norsk politikk. Fikk karakteren 5+.
Bokmål

Skilsmisse - barn i fokus

Kort fordypning om barnas plass i en skilsmisse.
Bokmål

Skinheads og nynazisme

Om Skinhead-gjengene i USA og litt om nynazisme.
Bokmål

Sko

Sidemålstekst om sko.
Nynorsk

Skole eller klær som sentralplass?

I flere europeiske land er det vanlig med skoleuniform. Denne artikkelen diskuterer fordeler og ulemper med bruk av skoleuniform. Kom gjerne med tilbakemeldinger på hva som kunne vært endret i teksten!
Bokmål

Skolemat i Norge?

Vi fikk i oppgave på skolen å skrive en debattartikkel, som omhandlet om vi skal elever skal ha mat servert på skolen. I denne versjonen er det ikke med en konklusjon.
Bokmål

Skolesystemet i Norge

En kort og grei artikkel om skolesystemet i Norge, som i praksis ikke fungerer. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Skoleuniform eller ikke?

I enkelte land har skoleelever egen skoleuniform. Bør vi ha dette i Norge også?
Bokmål

Skremmande utvikling i norsk fotball

Kommentar på nynorsk om norsk fotball og sparking av trenere.
Nynorsk

Slaget om Stalingrad

En artikkel om slaget om Stalingrad.
Bokmål

Slankeprodukter – virker de?

Slankeindustrien er "big business" i den vestlige verden. Virker produktene som finnes på markedet? Eller er kosthold og trening den beste løsningen?
Bokmål

Slanking og kosthald

Ein artikkel om slanking o.l. Karakter: 5-
Nynorsk

Slavehandel

Artikkel om den seksuelle slavehandelen rundt om i verden i dag.
Bokmål

Slaver

Slaver i Norge i middelalderen og i antikken.
Bokmål

Slik bør en skole være!

Hvordan bør en skole være? Et spørsmål med mange synspunkter, her får du noen. Karakter: 5+
Bokmål

Snowboard - A growing sport

Kort tekst om historien til snowboard.
Engelsk

Snowfall in Greece

En kort reportasje på engelsk om snøfall i Hellas. Skrevet på VK1.
Engelsk

Sokrates

En tekst om den greske filosofen Sokrates.
Bokmål

Sokrates og Sofistene

Forholdet mellom Sofistene og Sokrates og hva de sto for.
Bokmål

Solenergi

Denne stilen handler om solenergi.
Bokmål

Solveig Hisdal

Tekst om klesdesigneren og billedkunstneren Solveig Hisdal.
Bokmål

SOS Rasisme

En sakprosatekst om SOS Rasisme.
Bokmål

Sosial atferd knyttet til ulike former for kommunikasjon

Prøve i Samfunnslære om sosial atferd.
Bokmål

Sosiale medier

Debattartikkel om sosiale medier. Karakter: 5+ (9. klasse)
Bokmål

Sosiale medier - bare en tidstyv eller en verdiskaper?

Argumenterende artikkel med sosiale medier som tema. Karakter: 5+ (norsk, VG1)
Bokmål

Spare eller bruke oljepengene?

Liten artikkel skrevet i samfunnsfag om hva vi skal gjøre med oljepengene. Karakter: 5
Bokmål

Spelegalskap

Ein artikkel om spelegalskap.
Nynorsk

Spelegalskap

Artikkel om spelegalskap.
Nynorsk

Spill - hva gjør de med oss?

Det er en oppgave om spill, og hva de gjør med oss. Karakter: 5 (9. klasse)
Bokmål

Spill og lotteri

Tekst om spill og spillegalskap. Innleveringsoppgave i norsk på VK1.
Bokmål

Spillavhengighet

En artikkel om spillavhengighet.
Bokmål

Spillavhengighet

Artikkelen jeg leverte til juletentamen. Karakter: 5/4 (10. klasse)
Bokmål

Spilleautomater

En artikkel om spilleautomater. Karakter: 5
Bokmål

Spiseforstyrrelser

En liten artikkel om spiseforstyrrelser, med anoreksi som hovedpunkt. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Spor av kristen tro i norsk kultur

Kristen tro og kultur står sterkt i norsk kultur. Karakter: 6
Bokmål

Sportsidioti? Nei, langt ifrå!

Skrevet en stil på nynorsk der jeg forsvarer sport og idrettsfolk. Karakter: 5/6 (GK allmenn)
Nynorsk

Språkdebatten i Noreg på 1800-tallet

Språksituasjonen i Norge etter unionsbruddet med Danmark i 1814.
Nynorsk

Språkdebatten på 1830-tallet

Om språkdebatten på 1830-åra, med paralleller til det seinere arbeidet til Asbjørnsen og Moe og Kundsen og Aasen.
Nynorsk

Språkets utvikling

Norsk språks utvikling, og språkets påvirkning fra fremmedspråk.
Bokmål

Språkhistorie på 1800-tallet

Hovedtrekk i den språkhistoriske utviklingen i Norge på 1800-tallet.
Bokmål

Språkstriden

Om språkstriden i Norge (bokmål vs.nynorsk) rundt 1850. Karakter: 5+ (VK2)
Bokmål

Språkstriden i Norge på 1800-talet

Språkstriden i Norge, etter at vi ble selvstendige. Pluss litt info om ulike forfattere.
Nynorsk

Spynorsk...?

Ein artikkel som drøfter om vi bør ha nynorsk i skulen.
Nynorsk

Staff: En engel eller djevel?

Drøfting av høyesterettsadvokat Tor Erling Staff. En engel eller djevel? Karakter: 6
Bokmål

Statskirke

Litt fakta om statskirker i Norge, og hva jeg mener om de. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Stor by - store konsekvenser

Oppgaveteksten lød: Byvekst - urbanisering - er et globalt fenomen. Skriv en artikkel der du peker på årsaker til at byene vokser og vurder hvilke konsekvenser dette kan ha.
Bokmål

Stor ståhei for ”Nok en Blow Up”

Lambertseter vgs revy 2005 anmeldes av Aftenposten. Vi vurderer anmeldelsen, mao. en slags anmeldelse av anmeldelsen. Diskuterer også problemstillinger relatert til å være med på revyer.
Bokmål

Stort problem eller stor glede?

Om tenåringsgraviditet. Gi gjerne tilbakemeldinger!
Bokmål

Støtt kreftforeningen - Spar penger!

Reportasjeartikkel.
Bokmål

Suksess eller katastrofe?

Stemmerettighet for 16-åringer er et tilbakevendende diskusjontema i Norge. Bør stemmerettsalderen senkes fra 18 til 16 år?
Bokmål

Sult

Afrika er det kontinentet hvor sult og fattigdom er mest utbredt.
Bokmål

Super-Langbein

Oppgave om en av Andebys største helter.
Bokmål

Supermann

Menn tjener mer enn kvinner. Er det rettferdig? Skrevet på nynorsktentamen.
Nynorsk

Sveio kommune

Artikkel om Sveio kommune i Hordaland.
Bokmål

Sykkel

En kort artikkel om sykkel. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Sykkel eller bil - verden eller deg?

Oppgave: du deltar i en aksjon for å få folk til å bruke sykkelen mer og bilen mindre.
Bokmål

Søkelys på reklame i media

Hver dag påvirkes vi av reklame i media. Karakter: 5/6 (10. klasse)
Bokmål

Søylene og Mohammed

Oppgave om islam.
Bokmål

Tanker om gruppepress

Artikkel om gruppepress og følelsen at man må passe inn.
Bokmål

Tanker om mobbing

En synspunktartikkel med tanker om mobbing skrevet på norsktentamen.
Bokmål

Tatere og Svanviken arbeidsleir

Tatere ble i lang tid dårlig behandlet i Norge. (Hvis noen er så uheldige som meg og må skrive om dette håper jeg det hjelper. Det står nemlig ikke noe om det noen steder.)
Bokmål

Tatovering og piercing, provoserande?

En stil som forteller om menneskers holdninger og tolkninger overfor tatoveringer og piercinger på nynorsk.
Nynorsk

Tatt i fotoboks?

Handler om hvordan å ikke bli tatt av fotobokser når en kjører bil.
Bokmål

Teknologi i kvardagen, før og no

Ein faktatekst om korleis ny teknologi forandra verda.
Nynorsk

Teknologien påvirker arbeidslivet

En stil som forteller teknologiens påvirkning av samfunnet, fra selvbergingsjordbruk til dagens teknologi, på en kortfattet måte. Karakter: 6
Bokmål

Tenke det, ville det, men gjøre det...

En sakspreget tekst som handler om problemene/konsekvensene av at vi resier stadig mer. Den forteller også om hvordan vi kan løse disse problemene.
Bokmål

Tenke klart

En sakpreget tekst om ulike sider ved det å si ifra når noe er galt.
Bokmål

Tenåringer og røyking

En oppgave om hvorfor unge begynner og røyke og Den Norske Stats arbeid for å hindre røyking blant unge. Avgangsprøve i grunnskolen. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Terrorangrepet på USA

Kritiserer president Bush og USAs angrep på 'terroren'. Karakter: 5
Bokmål

Tetris-effekten

En kort artikkel om den psykiske betegnelsen "Tetris-effekten".
Bokmål

The American dream

Noen tanker om Norges forhold til USA.
Engelsk

The American Dream

En flott tekst om The American Dream.
Engelsk

The American President - Restrict the use of guns

Mine tanker om hvor realistisk filmen "The American President" er, samt min tale til presidenten om bruken av skytevåpen.
Engelsk

The Boston massacre

Min tolkning av den amerikanske borgerkrigen. Karakter: 5+ (1. klasse, vgs)
Engelsk

The British and American government

Sammenligning av det britiske og amerikanske styresett.
Engelsk

The Civil War

Hva skjedde med USA etter borgerkrigen?
Engelsk

The Cold War: Communism vs. Capitalism

Kommunisme opp i mot kapitalisme.
Engelsk

The Cold War: Important People

Viktige personar i den kalde krigen.
Engelsk

The colonization of Algeria

Algerie og den franske kolonialiseringen.
Engelsk

The destiny of Hiroshima

Teksten handler om atombombene "Little Boy" og "Fat Man" som ble sluppet over henholdsvis Hiroshima og Nagasaki i slutten av andre verdenskrig, året 1945.
Engelsk

The Difference

En stil som skildrer forskjellene mellom å bo på landet og i byen.
Engelsk

The English language influence the rest of the world

Kort om det engelske språket.
Engelsk

The Global Classroom

Engelsktentamen om internasjonal studentutveksling. Karakter: 4/5 (10. klasse)
Engelsk

The Gulf war

Artikkel om Gulfkrigen i 1990-91.
Engelsk

The History of Christopher Columbus

Fikk i oppgave å skrive en faktatekst om en person eller ting vi forbandt med Amerika. Karakter: 5+ (9. klasse)
Engelsk

The importance of knowing English

Norsk er et lite språk, og nordmenn har derfor stor nytte av å kunne et fremmedspråk som engelsk.
Engelsk

The Philippines and the World Market

Artikkel om Filippinenes økonomiske forbindelser til verdensmarkedet.
Engelsk

The profession of my dreams

En artikkel om valg av utdanning, inkludert et intervju med en kokk.
Engelsk

The rough life of fishermen

Beskrivelse av fiskeryrket med hovedvekt på fiskere som jobber under tøffe forhold.
Engelsk

The Saturday Night Murderer strikes again

Prøvde meg som journalist. Vet ikke helt hvordan det gikk, gi gjerne tilbakemelding. Skoleoppgave på 10. trinn.
Engelsk

The Stolen Generations

Engelsk artikkel om hvordan litteratur og film gjør oss mer oppmerksom på sosiale ulikskaper. Eksemplene på sosial ulikskap er den dårlige behandlingen av aboriginere i Australia på 1800- og 1900-tallet.
Engelsk

The System of Government in the United Kingdom

Hvordan det britiske politiske systemet er bygget opp.
Engelsk

The U.S. Army

Omhandler den amerikanske hæren og dens historie. Juletentamen i engelsk.
Engelsk

The Vietnam War

En tekst om krigen i Vietnam.
Engelsk

The Vietnam War

En liten engelskstil om Vietnam-krigen.
Engelsk

The Women National Basketball Association

En artikkel om det amerikanske cupspillet i basketball.
Engelsk

The women"s revolt

Engelsk artikkel om kvinnenes rettigheter.
Engelsk

Tid og rom

Avansert fysikk om det firedimensjonale univers.
Bokmål

Tila Tequila – The Madonna of MySpace

Tila Tequila – The Madonna of MySpace er en av mange som har blitt kjendis bare ved hjelp av internett.
Engelsk

Tiltrekning og vennskap i dagens samfunn

Hva som virker tiltrekkende på menn og kvinner, forskjell i måte for menn og kvinner å velge venner på, og om det er mulig for menn og kvinner å være venner med hverandre til tross for mulig tiltrekning. Karakter: 6 (psykologi A, vgs)
Bokmål

Titanic - The life of Dorothy Gibson

En forholdsvid kort tekst om Dorothy Gibson - skuespiller og overlevende fra Titanic-ulykken. Karakter: 5/6 på GK
Engelsk

Tjen ekstra penger til din tid som russ!

Her får dere vite litt mer om hvordan dere kan skaffe dere penger ved hjelp av dugnad og sponsorer! Vil du har mer informasjon om russetiden og forberedelser? Ta en tur innom Norges offisielle russeblogg!
Bokmål

To tredeler av verden er smittebærere

Artikkelen sier noe om sykdommer og smitteforløpet. Karakter: 6
Bokmål

Tobakk

Stilen inneholder en god del fakta om tobakk og hva som får folk til å starte. Fikk kommentar at det burde vært en rødere tråd gjennom stilen og større fokus på hvorfor folk starter. Karakter: 5
Bokmål

Tomme kalorier

Kort tekst om tomme kalorier, emulgatorer og stabilisatorer.
Nynorsk

Too much TV!!

The community in which we live children and adults don't have much to do, we watch TV all day around.
Engelsk

Trance

Personlig tekst om musikksjangeren trance.
Engelsk

Trance

Oppgave om musikksjangeren trance.
Bokmål

Treng vi heltar i vår tid

Denne artikkelen tek opp spørsmålet om vi treng heltar også i vår tid. Kven er heltane og kven er det som treng dei? Og er dei annleis enn folk flest? Kva slags heltar finst der? Det er berre rimeleg å kunne stille seg desse spørsmå
Nynorsk

Trenger vi virkelig lekser?

Argumenterende tekst om behovet for lekser. Håper du tar deg tid til å lese og gi en tilbakemelding.
Bokmål

Tricked to death by internet

This newspaper article is about a boy named Rachum who's getting killed by two men and tricked by a women.
Engelsk

Trusler og tiltak

En stil om vannforurensingen vi har her i Norge og mulige tiltak. Karakter: 5 (10. klasse)
Bokmål

Tsar Nikolai 2

Jeg fant ut at det var en del hull i den forrige Tsar Nikolai-teksten (se lenke nederst).
Bokmål

Tuberkulose

Oppgave om sykdommen tuberkulose. Inneholder historisk bakgrunn, utbredelse, smittemåte, symptomer og behandling.
Bokmål

Tv-spill

Handler om ungdommens bruk av tv-spill.
Bokmål

Tynn, tynnere, ødelagt!

Kort artikkel om spiseforstyrrelser og idealer.
Bokmål

Typically Norwegian

Engelsk tekst som handler om hva som er typisk norsk. Innholder bl.a Janteloven på engelsk.
Engelsk

Tyskland 1919-1939

Beskrivar om fylgjane 1. verdskrig hadde for Tyskland, og kva som til slutt gjorde at dei på nytt reiste seg.
Nynorsk

Tyskland i mellomkrigstiden

En kort og grei tekst om Tysklands posisjon i mellomkrigstiden.
Bokmål

Tyskland vs. Burma

En sammenlikning mellom Tyskland og Burma, samt en innledning om ulike styreformer.
Bokmål

Tør du å si i fra?

Fikk en oppgave på skolen om å skrive et debattinnlegg, som resulterte i denne teksten om voldtekt.
Bokmål

Tørr vi å risikere dette?

Debattartikkel om oljeboring i Lofoten. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

UFOs, do they really exist?

Mange hevder å ha sett UFO-er. Har jorda hatt besøk av ikke-jordiske vesener? Karakter: 5
Engelsk

Ukens tilbakeblikk: Den kalde krigen (1984-1989)

En avisartikkel om den kalde krigen.
Bokmål

Ulovlig nedlasting av musikk?

Argumenterende tekst om nedlasting av musikk.
Bokmål

Ulv eller sau?

Artikkel om ulv og sau, tar opp begge sider av saken.
Bokmål

Ulv i Norge - for eller imot?

Artikkel om konflikten mellom bøndene og ulven.
Bokmål

Ung i dagens samfunn

Hvordan de unge har det i dag; skilsmisser, selvskading, spiseforstyrrelser, sex, narkotika, osv.
Bokmål

Ung og gravid

Mange har abort som sin siste løsning, her kan du få vite mer om det.
Nynorsk

Ungdom og alkohol

En artikkel om ungdoms forhold til alkohol. Skrevet på norsktentamen i 9. klasse.
Bokmål

Ungdom og alkohol

En artikkel på nynorsk hvor jeg drøfter hva som kan være årsaken til ungdoms økende alkoholforbruk. Karakter: 5+
Nynorsk

Ungdom og deres økende narkotikamisbruk

Tekst om det utbredte narkotikamisbruket blant norske ungdommer.
Bokmål

Ungdom og foreldre

Artikkel om forhold mellom ungdom og voksne (foreldre).
Bokmål

Ungdom og fysisk helse

En diskusjon om hvordan den fysiske helsen til ungdom i Norge er i dag. Karakter: 5+
Bokmål

Ungdom og idrett

En artikkel om ungdom, idrett, konkurranseinstinkt og doping. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Ungdom og Internett

Kanskje flere foreldre vil bry seg..
Bokmål

Ungdom og kropp

Ein sakpreget tekst om jenter som er opptekne av korleis dei ser ut.
Nynorsk

Ungdom og mobilbruk

Denne artikkelen er om ungdom, barn og mobilbruk.
Bokmål

Ungdom og motepress

Artikkelen tar for seg dyre merkeklær og "perfekte" modeller. Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Ungdom og narkotika

Mange ungdommer prøver narkotika. Denne artikkelen tar for seg ulike sider rundt dette samfunnsproblemet.
Bokmål

Ungdom og penger

Artikkel om ungdoms forhold til penger. Diskuterer fordeler og ulemper med ungdoms pengeforbruk. Skrevet i 8. klasse.
Bokmål

Ungdom og politikk

En argumenterende tekst om ungdom og politikk. Karakter: 4
Bokmål

Ungdom og reality: Hvorfor synes de at reality er så interessant?

En artikkel om reality-serier, som særlig er populært hos ungdommen.
Bokmål

Ungdom og rusmiddel

Rusmiddel blant ungdom. Karakter: 5+
Nynorsk

Ungdom og røyk

Denne artikkelen handler om ungdom og røyk.
Bokmål

Ungdom og røyk!

De fleste som røyker i voksen alder begynte å røyke som ungdommer.
Bokmål

Ungdom og skole

Artikkel om ungdom og skole.
Bokmål

Ungdom, fester og skole..

Om hvordan ungdommens liv foregår idag.
Bokmål

Ungdommen før og nå

En argumenterende tekst om alt vi ungdommer får slengt i mot oss. Skrevet i 10. klasse.
Bokmål

Ungdommen og kroppsbildet

En artikkel om dagens kroppsidealer brukt i reklame. Fokuset på både kropp og mote er større blant dagens ungdommer sammenliknet med tidligere generasjoner.
Bokmål

Ungdommer i dag

Tentamen 2007 i forbindelse med Operasjon Dagsverk (OD).
Bokmål

Ungdommer i dag forfaller

Oppgaven var som følger; Gjør rede for ungdommer før og nå og vurder om det har vært forfall eller ikke.
Bokmål

Ungdomsengasjement og medvirkning - og mangel på sådan

En subjektiv artikkel om ungdomsengasjement og medvirkning. Karakter: 6 (1. klasse VGS, sidemål)
Bokmål

Unge lovbrytere og straff

Artikkel om unge lovbrytere. Hvorfor blir ungdommer slik de blir? Skrevet i 9. klasse.
Bokmål

Unge røykere

Hvorfor røyker unge opplyste mennesker? Kar: 5.
Bokmål

Urettferd

Om skjevfordeling i verden.
Nynorsk

Urettferdighet

Argumenterende artikkel om verdens urettferdigher.
Bokmål

Uro i verden: Forfulgte folkegrupper

Refleksjoner om jødene og andre forfulgte folkegrupper i Norge, både historisk og fra dagens samfunn.
Bokmål

USA sin rolle i verden i dag

Kort artikkel som tar opp konfliktene i Irak og Nord-Korea.
Bokmål

Utan håp?

Utviklingen av 1. verdenskrig og om dei siviles lidningar.
Nynorsk

Utvikling av velferdssamfunnet

Kort om hvordan velferdssamfunnet endrer seg i Norge etter den 2. verdenskrigen. Også beregnet som fremføring. Laget i 10. klasse.
Bokmål

Vakre ting, en gåte

Fikk en oppgave: "Skriv en tekst om et av de store spørsmålene, hvorfor er vi her, hvem er jeg, hva er vakkert og hva er stygt?". Jeg skrev om hva som er vakkert, og hva som er stygt. Karakter: 6
Bokmål

Valdtekt

En artikkel om det dårlige tilbudet Noreg har å gi valdtektsoffer.
Nynorsk

Valgdeltakelse

Stilen tar for seg den lave valgdeltakelsen den senere tid. Spesielt blant ungdom som mangler informasjon angående de ulike partiene.
Bokmål

Verden har blitt så liten

Oppgaven var å skrive en respons til en tekst om rasisme.
Bokmål

Verdensknuter

Å forsøke å løse problemer med makt er sjelden en god løsning.
Bokmål

Verdenssamfunnet - et puslespill

Drøftinger og tolkninger av verdenssamfunnet slik det har vært og er idag, med egne konklusjoner og tanker avslutningsvis. Skrevet på norsktentamen i 9. klasse.
Bokmål

Verdier i det norske samfunnet

Dette er en artikkel som tar for seg verdiene i Norge.
Bokmål

Verdier og idealer i det norrøne samfunnet

En fagartikkel om det norrøne samfunnet fram til svartedauen. Karakter: 5/4 og 4/5 (VG2 studieforberedende, norsk/historie)
Bokmål

Vi blir påvirket av media til å forhåndsdømme

Utdyper innvandrerenes situasjon i Norge.
Bokmål

Vi er ikke satanister

Handler litt om media og de uvitendes syn på metal/punk osv.
Bokmål

VIdeobruk innen fotball

Hvorfor man skal/ikke skal bruke film som dømming i fotball.
Bokmål

Vietnamkrigen

Inneholder sammendrag av krigen, konsekvenser og resonnering.
Bokmål

Vikingtida i Noreg

Historieartikkel om vikingtida. Karakter: 5 (Påbygg, VG3)
Nynorsk

Virkelig reality?

Hva er egentlig reality? Er det det vi ser på tv-en? Karakter: 5+
Bokmål

Visdomslitteraturen

En tekst skrevet i KRL om visdomslitteraturen. Karakter: 6 (tror jeg ;)
Bokmål

Voksenliv

Artikkel om voksenlivet. Når blir man voksen?
Bokmål

Vold i smafunnet

Om vold i dagens samfunn.
Bokmål

Vold som underholdning

Beskriver hvordan vold brukes i underholdningsbransjen for å tjene penger. Drøfter både for å imot. Karakter: 5/6
Bokmål

Voldsøkning i samfunnet

Artikkel der voldsøkningen i samfunnet drøftes og årsaker analyseres. Karakter: 5 (tentamensoppgave i 9. klasse)
Bokmål

Volvo XC90 T6

0-100 på 8,8 sekunder! Er ein reportasje (test av Volvo XC90) som vi hadde i 9. klasse. Karakter: 5
Nynorsk

Vulkanske utslipp

En artikkel fra 8. trinn, fikk 5'er! Inneholder en del skrivefeil..
Bokmål

Vår skyld

Kritikk av vårt markeds økonomiske system. Handler om hvordan kapitalismen, verdensbanken og vestens forbrukere holder den tredje verden nede.
Bokmål

War

Krig medfører store sivile lidelser. Skrevet i 10. klasse.
Engelsk

Warum benutzen Jugend internet?

Stilen handler om ungdommens internettbruk. Karakter: 5 (grunnkurs)
Tysk

What does it mean to be American?

En tekst om hva det vil si å være amerikaner. Karakter: 6 (8. klasse)
Engelsk

What is a challenge in your life?

Engelsk tekst som handler om utfordringer, og hva som er en utfordring.
Engelsk

What is behind our universe, nothing or everything?

Ulike fakta og tanker rundt universet.
Engelsk

What is typically American?

Mine synspunkter på spørsmålet om hva som er typisk amerikansk.
Engelsk

Why, or why not to study the play of “Romeo and Juliet”

Debattartikkel på engelsk om Romeo & Juliet.
Engelsk

William Shakespeare

Kort sammendrag av livshistorien til William Shakespeare.
Bokmål

William Shakespeare

William Shakespeare. Write 1- 2 pages about his life and his writing. You may do this exercise alone or together with a fellow student. Kommentar fra lærer: Rather well written.
Engelsk

Wolves in Norway – a welcome beast, or just a burden?

En engelsk debattartikkel om ulver i Norge.
Engelsk

World Trade Center

About the construction process and history of the World Trade Center in New York. Skrevet i 9. klasse.
Engelsk

Would you have wanted to know?

I filmen "V - for Vendetta" blir ett viktig spørsmål stilt, og det er dette spørsmålet jeg har skrevet MITT svar på i denne oppgaven.
Engelsk

WWF kjemper for pandaene

Oppgaven var å skrive en artikkel om et dyr. Det ble panda. Jeg er ikke helt fornøyd med denne, men så får det være.
Bokmål

Yrkesfag fanger flest elever, men har størst frafall

Artikkel om at flest velger yrkesfaglige studieretninger, samtidig som flesteparten slutter på disse også.
Bokmål

Yrkesvalg - Et vanskelig valg

Valg av studieretning etter ungdomsskolen avgjør mye av fremtidige jobbmuligheter.
Bokmål

Ytringsfridom med avgrensingar

Artikkel om ytringsfrihet med koblinger mot aktuelle hendelser. Fjorårets tentamen i nynorsk, hadde vært fint med tilbakemeldinger :)
Nynorsk

Ytringsfrihet i islam

Artikkelen prøver å finne islams synspunkter angående ytringsfrihet.
Bokmål

Ytringsfrihet: mer eller mindre?

Argumenterende artikkel om ytringsfrihet. Karakter: 5 (VK1)
Bokmål

Å le av er noe helt annet enn å le med!

En saktekst om mobbesituasjonen i dagens samfunn, både på skolen og i arbeidslivet. Karakter: 6
Bokmål

Å le av er noko heilt anna enn å le med

Relle problemstillinger knyttet opp mot en fiktiv historie om ei jente som tok sitt eget liv.
Nynorsk

Å vere topptrenar i Noreg

Kommentar til Ivar Nordmarks utbrudd i Dagbladet.
Nynorsk

Å være kurder i Tyrkia

Her er det fakta om kurderne i Tyrkia, om hvordan de har det.
Bokmål

Årsaker til 2. verdenskrig

Gjennomgang av ulike årsaker til 2. verdenskrig.
Bokmål

Årsaker til andre verdenskrig

Kort liste over lang- og kortsiktige årsaker til andre verdenskrig.
Bokmål

Årsaker til Balkankrigen

Oppgave om grunnleggende og utløsende årsaker om oppløsningen av Jugoslavia. Kommentar fra lærer: I oppgava er du bedt om å greie ut om årsaker ( i flertall). Spesielt når det gjelder grunnleggende årsaker blir det litt snevert bare å fokusere på Tito.
Bokmål

Årsaker til den globale fattigdommen og tiltak som kan redusere forskjellene mellom fattige og rike land

Drøftingsoppgave i samfunnslære om årsakene og tiltak som kan redusere den globale fattigdommen og forskjellene mellom fattige og rike land. Karakter: 6 (samfunnslære, vgs)
Bokmål

Årsaker til terrorisme

Litt om terrorisme og hvorfor det finnes.
Bokmål

Øl i butikken

Bør øl og rusbrus selges i butikken eller på polet?
Bokmål

Øst og Vest, den store splittelsen. Med så liten forskjell.

Sammenligning mellom den katolske og den ortodokse kirke.
Bokmål

Øyne i Gaza

Israel-Palestina konflikten på 2000-tallet.
Bokmål

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil