Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Film

Film

Litterært prosjekt i norsk om film som sjanger med eksempler fra Harry Potter og føniksordenen.

Karakter: 6 (10. klasse)

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
28.02.2008

Forord

Dette prosjektet fikk vi rett etter vi hadde skrevet om en forfatter. Da skrev jeg om J. K. Rowling, forfatteren av Harry Potter boka. Under utdelingen av oppgavearket fikk vi et tips om å skrive om noe som var knyttet til forfatteren vår. Vi kunne enten skrive om en epoke, eller en sjanger. Jeg valgte da film sjangeren med den begrunnelsen av at jeg først og fremst synes det høres gøy ut. Også fordi den er knyttet til J. K. Rowlig, fordi alle filmene hennes er filmatisert.

 

Jeg gleder meg til å fordype meg i filmens historie, oppbygging, sjanger og industri. Film er jo noe man støter på nesten hver dag, i en eller annen form. Det er jo morsomt å ha litt kunnskap om den. Nå om dagen ser man jo mye på film. Det er et slags massemedium som er ulikt hver gang. Det finnes sikkert over 1 milliard forskjellige filmer i verden. Hvor mange filmer støter et gjennomsnittsmenneske på, tror du? Det er nok mange.

 

Jeg har valgt og ikke ta for meg noen spesielle film epoker, eller sjangeren dokumentar film. Selv om den har vært den sjangeren som har preget mest av filmens historie.

 

Jeg håper du som leser synes min oppgave om film er interessant. Jeg skal prøve å gjøre så godt jeg kan.

 

Innholdsfortegnelse

Generell info om film

Hvordan blir en film laget? Kort fortalt

Film som sjanger

Filmhistorien

Amerikansk film

Europeisk film

Norsk film

Lydfilm

Film fra 90-tallet og til i dag

Etterord

Kildehenvisning

 

Generell info om film

En film er gjengivelse av bevegelige, fotografiske bilder. Det er egentlig satt opp 1000-vis av forskjellige bilder i rekkefølge. Det er det at filmen beveger på seg og skifter til neste bildet som gjør at det vi ser på skjermen beveger på seg.

 

Ordet film kommer fra den tynne filmen/hinna på stripen/rullen bildene ligger på.

 

Hvordan blir en film laget? Kort fortalt

De fleste filmer som blir filmatisert har en opprinnelse i et manus. De kan også komme fra bøker som f. eks Harry Potter eller Ringenes Herre. Men også bøkene må bli skrevet om til et manus. Forskjellen fra et manus og en bok er at et manus er bygget mer på dialoger og handlinger. Mannen som skriver ett manus, kalles en manus forfatter. Han må presentere sitt manus til et selskap eller en filmprodusent. Hvis manuset blir godkjent blir manuset og planen om en film videreutviklet.

 

<bilde>

 

Det trengs mange personer for å få til en film. Mannen som er ”leder” på filmsettet og har kontrollen over selve filmen (f. Eks når man skal starte opptak/slutte opptak) heter Regissøren. Han har også ansvar for å sette sammen resten av produksjonspersonellet: fotograf, lyd- og lystekniker, scenograf og kostyme/sminkeansvarlig. Skuespillere får man tak i ved å arrangere auditions eller velge ut skuespillere man kjenner fra før. Budsjettet er også noe som må settes på plass. Det siste som skjer er at man bygger opp dekorasjoner og andre rekvisitter (rekvisit – kostyme/dekorasjons detaljer som hatter og blomster).

 

Etter innspillingen velger de ut de scenene som er best og klipper bort de scenene som ble mislykket, eller som er unødvendige. De legger på forskjellige effekter som lyd og musikk og skaper den endelige versjonen av filmen. Det som står igjen da er markedsføringen av filmen. Den vises som regel først på kino før den slippes ut på film. De fleste filmer er på rundt 1 ½ time, mens mange av de bra er på over 2 timer.

 

Film som sjanger

Alle filmer har opprinnelse fra enten en bok, eller et film manus. Oppdelingen i en film er i all hovedsak: en begynnelse, et midtparti og en avslutning. Handlingen bygger seg som regel opp, og har ett høydepunkt. En utfordring for de fleste filmer er å holde publikum interesserte helt til høydepunktet. Dette er det som skiller dårlige filmer fra bra filmer.

 

For å gå litt dypere inn i film som sjanger vil jeg presentere mer detaljerte inndelinger:

 

Anslag

Dette er det en film som regel starter med. Det kan være en dramatisk episode, eller en person som det er meningen at publikum skal få sympati for.

 

Presentasjon

I presentasjonen blir vi introdusert med hovedrollene i filmen. Vi får innblikk i en konflikt, og hvilken historie filmen bygger på.

 

- Første vendepunkt

Her skjer det en hendelse som snur en rolig situasjon til en hektisk.

 

- Utdypning

Utdypningen trekker flere personer inn i konflikten, og er en slags oppbygning til midtpunktet/høydepunktet i filmen. Handlingen bygges opp.

 

- Midtpunkt

Her er spenningen på topp. Konflikten blir større og større. Etter midtpunktet trappes konflikten opp, men så skjer et andre vendepunkt. Konflikten skal løses av helten.

 

- Konfliktløsing

Ved dette punktet løses konflikten. Helten er han/hun som løser den. Den endelige løsningen på dramaet avsløres. Selv om alle ønsker en ”happy-ending”, er ikke alltid dette tilfellet.

 

- Avtoning

Dette er slutten av filmen. Her roer alt seg ned med en samtale mellom hovedpersonene.

 

Sjangertrekk fra ”Harry Potter og Føniksordenen”

(skrevet som en blanding av en historie og referat)

 

- Anslag:

Harry Potter befinner seg i en liten lekepark. Der kommer Dudleif (fosterbroren) og gjengen hans. De mobber og trakasserer Harry fordi han har drømmer om Frekrik Djervell (døde i ”HP og Ildbergeret”). Harry Potter blir kjempesint og tyr til Magi (dette er ulovlig). Dudleif og Harry løper inn i en undergang. Der møter Harry noen skumle vesener som på magikerspråket kalles ”desperanter”.  De prøver å suge livet ut av guttene, men Harry forsvarer seg selv og Dudleif med tryllestaven sin. Harry kommer uskadd ut av det, mens Dudleif er i sjokk.

 

Foster familien blir kjempesinte på Harry. Mens de kjefter på ham, kommer et flygende brev gjennom vinduet. Der får han beskjed om at han er utvist fra Galtvort fordi han har ”utført en vergeformular i nærheten av en gomp”(Gomp - En som ikke tror på magi).

 

Presentasjon:

Harry Sover, men våkner mens han har mareritt om Voldemort. Han våkner av at en professor fra skolen kommer og henter han. De tar han med til Hovedkvarteret for Føniksordenen, en forening som ble dannet under Voldemorts første retur. De snakker om Voldemort, og er sikre på at han ville komme tilbake på nytt. De tror at Voldemort kommer til å bygge en hær, og kjempe mot Harry fordi han ikke fikk drept han sist. Magidepartementet, som ledes av Kornelius Bleouf, er helt uenige. De er helt blinde for feilene

Vi blir der introdusert for Wiltersen familien(familien til Ronny) og Sirius Svaart (Harrys Gudfar). I overetasjen møter vi Ronny og Hermine.

 

Humlesnurr har fått ordnet en høring om Harrys utviselse. Han blir til slutt frikjent, og får gå på galtvort. Under høringen blir vi introdusert for Albus Humlesnurr.

 

På veien til Galtvort blir vi introdusert til Luna Lunekjær og Draco Malfang. Under den første middagen blir vi introdusert for en ny professor. Den samme kvinnen var jurymedlem på høringen til Harry Potter. Hun heter Professor Huffert, og forteller at magidepartementet griper inn på Galtvort fordi det antas å være uttrygt der. De har som hensikt å gjøre undervisningen tryggere ved å utelukke praksis bruk av magi. Hun kommer til å være professor i forsvar mot svartekunster.

 

Den første timen kommer det opp en diskusjon om Voldemort. Harry får straff fordi han sier imot henne, og påstår at det er sant at Voldemort kommer tilbake. Han får i oppgave og skrive ”jeg skal ikke lyve” helt til ”det synker inn”(Hufferts ord). Det viste seg at pennen var magisk, og gjorde slik at setningen ble risset inn i hånden. Akkurat som om det var en kniv.

 

Første vendepunkt:

Professor Hufferts ankomst får mye og si for Galtvort. Hun endrer ALT, og lager mange nye regler. En av reglene var at det ikke lenger var lov å gå sammen jente og gutt. Da måtte det være over 7 tommer mellom dem. Hun og departementet prøver å ta over skolen.

 

<bilde>

 

På bildet over ser du henne i rosa. Der prøver hun å gi spådomslæreren (hun med brillene) sparken. Huffert mente at hun ikke hadde nok kompetanse til å undervise elevene. Dette ble hindret ved at rektor ikke tillatte det.

 

<bilde>

 

Utdypning:

Elevene på skolen lager en slags klubb der hvor Harry er lærer. Der har de som mål å lære skikkelig hvordan man utfører magi. ”Humlesnurr-Legionen”(bildet). Dette er egentlig imot reglene, men elevene bestemmer seg for at det å lære seg å være forbredt er viktigere. Alle er nå overbeviste om at Voldemort kommer tilbake. Legionen er vellykket, og Harry klarer å lære bort til elevene veldig fort.

 

En natt drømmer Harry at Voldemort skader Arthur Wiltersen(faren til Ronny). Han går til Humlesnurr for hjelp. Hans kontakter tror at voldemorts sinn og Harrys sinn er bundet sammen. Severus Slur (Humlesnurrs kontakt) lærer Harry om psykologi, og hvordan han skal bruke den i kampen mot voldemort. Han opplever senere mange ganger at Volemort prøver å trenge seg inn i sinnet hans, og prøver å få han til å drepe noen.

 

Man merker også at været forandrer seg. ”Det forandrer seg der ute, akkurat som sist gang”, Forteller de som har vært med på at Voldemort har returnert før.

 

Mildtpunkt:

Alle dødseterne blir tilkalt. Fangene fra Azkaban(fengselet i magiens verden) rømmer. Dette er tydelige tegn på at mørkets herre (Voldemort) er på vei tilbake. Folk begynner å tro Harry Potter.

 

Humlesnurr-Legionen blir avslørt. Uffert blir ny rektor. Humlesnurr er ettersøkt. Derfor forteller Gygrid om Gnurrg, hans halvbror, som er gjemt ute i skogen. Gygrid tror at han snart får sparken.

 

<bilde>

 

Harry får en ny drøm, men denne er en dagdrøm. Han drømmer at han torturerer Sirius Svaart (gudfaren hans  - på bildet). Han er voldemort. Han vil han en profeti, og utfører martyrio-formell på han.(Profeti – en kule som forteller Hvilken stilling, og hva en er god for - Martyrio – en formel som lar deg ta kontroll over hvordan personen beveger seg).

 

Pga dette blir han tatt inn til ”avhør” på rektors kontor. Der blir Uffert kjempesint. Like før Uffert utfører martyrio på han, klarer ikke Hermine å se på lenger. Hun finner på en historie om at Humlesnurr har et hemmelig våpen, og fører med Uffert ut i skogen. Uffert blir angrepet og ført bort av spyslikkere.

 

Lulla, Gulla, Langballe, Hermine, Ronny og Harry flyr til London for å redde Sirius Svaart. Da de ankommer mysterieavdelingen, der profetiene ligger, er de helt alene. Avdelingen er full av store hyller med mange profetier på. De finner profetien om Harry. Den sier at Harry er den eneste som kan utslette Voldemort, og at enten må Voldemort dø, eller Harry.

 

Etter hvert møter de dødsetere som Bellatrix DeMons (kusina til sirius svaart) og Lucifus Malfang.  De snakker lenge til gjengen, og før de aner det, er de omringet av dødsetere. Det blir kamp inne på avdelingen. Til slutt blir det så voldsomt at alle profetiene detter ned. De må ut til døren.

 

Rett før de kommer til døren, blir de ført til et sted der de møter dødseterne igjen. Harry holder fortsatt rundt profetien sin. Alle vennene hans blir tatt til fange av hver sin dødseter. Han er nok en gang alene. Etter en samtale med Lucifus (som vil ha profetien til Harry) får han et ultimatum: Gi bort profetien, eller se på vennene sine dø. Han gir profetien, men så kommer Sirius Svaart ut av intet. Profetien blir kastet i været, og knuses. Det blir kamp mellom dødseterne, Harry Potter- og Sirius m. venner. Bellatrix DeMons utfører Avada Kadevra på Sirius. Han dør. Harry løper etter henne og utfører Martyrio. Voldemort kommer inn i hodet hans, og sier at han skal drepe henne. Etter hvert kommer han til syne. Med han følger Humlesnurr.

Der står de nok en gang. De tre mektigste i magikerverdenen, mot hverandre. Kampen starter mellom Voldemort og Humlesnurr. Etter hvert trenger Voldemort på nytt inn i Harrys hjerne, og prøver å styre han til å drepe Humlesnurr

 

Konflinkløsning

Harry klarer omsider å overvinne han. ”Du er den svake. Du vil aldri kjenne verken vennskap eller kjærlighet, og jeg synes synd på deg”, sier han. Etter kampen kommer departementet inn, og skjønner endelig at Voldemort har returnert. Harry lurer på hvorfor Albus ikke fortalte han hva som sto inne i profetien.

Avtoning:

Året på Galtvort er omme, og alle drar hjem for sommerferie.

 

 

Filmhistorien

Filmen har sin opprinnelse fra 1900-tallet. Omtrent på samme tid som tegneseriene. Jeg tror at grunnen til det er fordi prinsippet er det samme; Bilder i bevegelse.

 

Kino og film ble straks veldig populært pga de lage billettprisene. Dessuten var innholdet veldig underholdene og flere valgte kino framfør forløperen: teater. De som tilhørte borgerskapet synes derimot at film var noen primitive greier og holdt seg heller til det samme gamle.

 

<bilde>

 

Teknikken rundt film og visning av dette ble utviklet av flere oppdagelser fra slutten av 1800-tallet. Eksempler på dette er filmkameraet. Mange hadde teorier og ideer om hvordan man skulle lage levende bilder, men Brødrene Lumiére(bildet) var de sto ansvarlig for den første visningen av levende bilder (film) i 1895. ”Denne filmen het Arbeiderne” forlater fabrikken. Det var en enkel scene om akkurat det at noen arbeider forlater en fabrikk. Dette var en stor suksess og forespørselen etter nye filmer var store. Brødrene Lumiére laget også mange andre kortfilmer om dagligdagse ting.

 

Senere kom stumfilmen. De første filmene ble kalt enakter. De var korte og raskt produsert. Det var vanligst med stillestående kamera. Et filmteater, på en måte. I de første 15 årene fantes det ikke lyd på filmer. Teknologien hadde ikke kommet så langt enda. Helt frem til 1920-årene ble det bare vist stumfilm på kino. Replikkene ble gjengitt med mellomtekster, og filmmusikken var det en pianist i salen (eller som i storbyer, et helt orkester) som sørget for.

 

Filmteknikken til brødrene Luimére ble videreutviklet. Den ble kombinert med fonografteknikken, slik at lyd og bilde kunne spilles av samtidig. Den første tegnefilmen het ”El Apóstol” og ble laget i 1917 av Don Frederico Calle.

 

Etter hvert ble publikum lei de korte filmene. De ville ha mer action og ting de ikke hadde muligheten til å se i sitt hverdagslige liv. Filmen ”Reisen Til Månen” av Georges Mèliès ble svært populært. Denne filmen var mye bygget på fiction (filmtriks).

 

<bilde>

 

Amerikansk film

Frem til krigen var europeisk filmindustri det store. Men under krigen ble denne bombet og ”flyttet over” til USA. Her har hovedstaden for dette vært Hollywood. Her finnes det mange store studioer og filmselskaper som Universal og Paramount. Selv om flest gamle filmer stammer fra Europa er industrien større i USA, dette skyldes disse store selskapene.

 

Amerikaneren David W. Griffith var en av de første som laget en lang film, ”En nasjons fødsel”(Orginaltittel: ”The Birth of a Nation”, bildet). Den handlet om den amerikanske borgerkrigen. Filmen var 3 timer lang og det ble benyttet nye metoder som kryssklipping, bevegelig kameraer. Denne filmen regnes som en av de viktigste i filmhistorien fordi den hadde en nyskapende teknologi. Den åpnet mulighetene for senere filmer.

 

Amerikas storhetstid innenfor film var på 1940-tallet. På denne tiden var det store filmselskaper over hele USA. Det var først når TV’en kom på 1950-tallet at filmen gikk på en smell. Mange selskaper gikk over til å produsere TV programmer. Filmen måtte finne på nye og mer spennende ting, for å holde publikums interesse oppe.

 

På 1970-tallet vokser Hollywood frem. Mange store selskaper slår seg sammen. De satser heller på ekstra store studioer, enn mange små. På denne tiden vokser også begrepet blockbuster seg frem. Det vil si å satse en sum med penger på en produksjon, slik at de som produserer filmen har råd til å legge frem ett stort budsjett. På denne måten har de også råd til å markedsføre seg mer. Alt dette gjør så det blir større konkurranse, og forventningene til filmene er store. For å klare seg som regissør og filmskaper må man lage filmer som er sensasjonelle og er noe for seg selv. Den kjente Steven Spielberg (bla. ”Jurassic Park”, ”E. T”, ”Indiana Jones” filmene) vokser heftig som regissør på denne tiden.

 

<bilde>

 

I dag er det amerikansk filmindustri som topper globalt. Dette har vært tilfelle helt siden 1920. Takket være amerikanernes interesse for filmkunsten (særlig i Hollywood) har vi et STORT utvalg av filmer over hele verden som er importert fra USA.

 

Europeisk film

Europeerne laget helt andre typer filmer enn amerikanerne. De laget filmer som hadde sosialt engasjement og et budskap. Sergei Eisenstein er et godt eksempel på dette. Han brukte filmen til å få frem sitt politiske budskap. ”Panserkrysseren Potemkin”(1925) er en av de filmene han har regissert. Dette er en stumfilm som handler om noen russiske matroser som utfører et mytteri (flere forbrytelser) av politiske grunner.

 

I Tyskland var landet preget av en ekspresjonsistisk epoke. Rundt 20 filmer som omhandlet menneskers underbevissthet ble sluppet ut. Denne stilen hadde sitt høydepunkt i 1920-årene. Her hadde også filmene et sentralt budskap, slik som de fleste andre Europeiske filmer.

 

Harry Potter, som alle andre europeiske filmer

J. K. Rowling sier i et intervju på ekstra materialet på en av filmene at alle hennes filmer har et skjult budskap. Målet hennes var ikke å komme og fortelle ungene hva de MÅTTE gjøre og ikke, men å legge det fram på en måte slik at de skjønte selv at de måtte forandre seg.

 

Dette viser at europeisk film er fortsatt litt sånn. For Harry Potter er jo fra 1990-tallet. Så den er ganske ny.

 

Norsk film

På samme tiden som lyden kom på film, ble Coloseum bygget(ca. 1930). På denne tiden var det for det meste filmer med lyd som ble vist på kino. En kjent filmprodusent fra denne tiden er Tancred Ibsen, barnebarnet til Henrik Ibsen. Han var den første i Norge som laget en lydfilm, ”Den Store Barnedåpen” Norsk film har fram til 1990 vært preget av import av film, istedenfor eksport. Disse kom særlig fra USA, der hvor filmindustrien alltid har vært stor. Men etter 1990 har Norge laget en del filmer. Vi har til og med mottatt priser for de. Så vi beveger oss fremover!

 

Lydfilm

På 1930-tallet ble det utviklet nok teknologi at lyden kom på filmen. Stumfilmene ble fort på vei ut.

Det var to negative ting med lydfilmen. Den ene var at utstyret var så tungt, og det var vanskelig å bevege kameraet. Dette ble løst ved å separere lydutstyret fra kameraet. Den andre tingen var språket. De fleste filmene ble oversatt med tekst i underdelen av bildet. Men dette tok det lang tid før de fant ut. Noe eksakt årstall har jeg ikke.

 

Film fra 90-tallet og i dag

På 1990-tallet var datateknologien i full utviklingen. Med seg dro den animasjonsfilmen. Denne typen film er bygget på synsbedrag eller inntrykk av liv og bevegelse. Den viser stillestående bilder som blir vist fortløpende etter hverandre. Toy Story er den første animasjonsfilmen. Den ble lansert av Disney. Etter dette har animasjonsfilmen vært populær, spesielt blant de yngre.

 

I alle filmtypene har det vært mye preget av tidligere perioder. Den konkurrerer fortsatt med Tv-en, men er fortsatt en stor industri. Hollywood i USA er fortsatt størst sammen med Bollywood i India.

 

Etterord

Denne oppgaven synes jeg har vært kjempe interessant. Jeg har kanskje gjort den litt større enn det den behøvde, men det var bare gøy! Det er jo ett tema som er så dagligdags at det er interessant og vite litt om det. Jeg hadde ikke hatt noe imot å skrive mer om det jeg!

 

Det ble veldig mange undertitler på denne oppgaven, men det synes jeg var helt nødvendig pga. orden. Hvis jeg ikke hadde gjort det hadde det blitt veldig rotete. Også var det mye enklere for meg og plassere ting.

 

Jeg tok ikke med noe særlig om navn og uttrykk fordi jeg tror at det hadde vært litt bortkastet, for det er bare pirk. Men jeg tok med de jeg synes var mest vanlige.

 

Jeg har også prøvd å flette inn noen likheter med Harry Potter filmene.

 

Håper du likte dette :)

 

 

Kildehenvisning

http://no.wikipedia.org - Søkeord: Film, Filmhistorie, Filmindustri

http://google.no - Bilder - søkeord: film sett, film crew +++

Harr Potter og Føniksordenen filmen - Grunnlag til referat           

Fra Saga til CD 10b - Forlag: Fag og Kultur

http://www.daria.no/skole/?tekst=3850 - Tekst

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil