Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Beyonce Knowles

Beyonce Knowles

Fakta om og historien til Beyonce Knowles.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.02.2008


Innhold

Fakta

Destiny's Child

Solokarriere

Filmkarriere

Slutt

 

Fakta

- Fullt navn: Beyonce Giselle Knowles.

- Født: 4. september 1981.

- Nasjonalitet: Amerikansk.

- Sjanger: RNB og pop.

- Plateselskap: Columbia, Sony Urban Music.

- Høyde: 173cm.

- Forhold: sammen med Jay-Z.

- Beyonce har vunnet 9 Grammy-priser. 6 som soloartist og 3 som vokalist i Destiny’s Child.

- Beyonce er også komponist, plateprodusent, skuespiller, danser og motedesigner.

- Da Beyonce var 7 år, gikk hun på danseskole og var solosanger i kirkekoret.

- Beyonce Knowles er den eldste av søsknene sine.

 

Destiny’s Child

Destiny's Child er den mestselgende kvinnegruppen i historien.

 

Beyonce Knowels startet sin karriere som 7-åring for en rolle i en sanggruppe for barn. Gruppen bestod av henne, Latavia Roberson, som var Beyonces kusine, Kelly Rowland og LeToya Luckett. Sanggruppen startet i det små, og de holdt små lokale konserter, men de fikk etterhvert et gjennombrudd da de opptrådde på amerikanske Star Search. Da forlot faren en millionbetalt jobb som selger i Xerox for å bli datterens manager. Deres unge energi og lydbilde var midt i blinken for Hip Hop/R&B-musikken på 90-tallet.


 

Etterhvert ble gruppen kjent for Destiny’s Child, og de fikk stadig større spillejobber og oppvarmingsjobber.

De slapp ut debutalbumet Destiny's Child i 1998. Og de gikk øverst på Billboard hot 100 med singelen «No, No, No Part 2». Beyonce skrev de fleste av tekstene og stod for det meste av lydbildet og melodiene til Destiny’s Child, og ble selve frontfiguren.

 

<bilde>

 

The Writing's on the Wall

Gruppas andre album The Writing's on the Wall ble utgitt I 1999. Den hadde to hitsingler «Bills, Bills, Bills» og «Say My Name».  «Bug a Boo» og «Jumpin' Jumpin'» var også populære singler fra dette albumet. Albumet solgte 8 millioner i USA og 12 i resten av verden.

 

Survivor

Neste album het Survivor. Det var en stor suksess og gikk til toppen av hitlistene. Sangene «Independent Women Part I» og «Bootylicious», gjorde det tilsvarende bra, mens albumets tittelsang, «Survivor», ble nummer to.

 

I mars 2000 forlot LeToya og Latavia gruppen fordi Beyonce og Matthew Knowles ikke ga de nok plass for dem, og de følte at de ikke fikk frihet til å utvikle seg selv som artister. Michelle Williams og Farrah Franklin ble leid inn for å erstatte LeToya og Latavia, slik at bandet kunne fortsette suksessen.

 

<bilde>

 

Verdensturene

I 2005 dro Destiny's Child ut på en verdensturne kalt «Destiny Fulfilled ... And Lovin' It», sponset av hamburgerkjeden McDonald. De dro til 17 forskjellige byer fra april til september.

 

#1's

Den 13. juni ble det annonsert at gruppen ville gå i oppløsning etter at verdensturnen var ferdig. I oktober 2005 ga gruppa ut sin siste plate som het #1's, den innholdt alle sangene som hadde blitt nummerert på hitlistene og noen andre sanger, blant annet 3 nye sanger. Albumet solgte 3 millioner.

 

Solokarriere

I 2002 sang Beyonce sammen med Jay-Z sangen «'03 Bonnie & Clyde». Og våren 2003 gjorde hun en duett sammen med Luther Vandross, «The Closer I Get to You».

 

Dangerously in Love

I 2003 ga hun ut sitt debutalbum som soloartist Dangerously in Love og albumet kom på første plass på billboard 200 og solgte 317 000 kopier den første uka. Den første singelen fra plata var Crazy in Love som kom rett in på første plass på Billboard lista i USA. Crazy in Love lå på førsteplass i 8 uker. Sangen Baby Boy gjorde enda større suksess, og lå på første plass i ni uker i USA. Baby boy ble hennes største hit fra albumet Crazy in Love og albumet har solgt over 7,5 millioner i verden.

 

B'Day

Hennes andre album B’day ble gitt ut i hele verden 4. september. Den første uka solgte albumet mer en 541 000 kopier i USA og toppet hitlistene med en gang. Det var det høyeste førsteukesalget fra en kvinnelig sanger i 2006 og hun passerte Christina Aguilera som tidligere hadde rekorden. Albumet solgte 7 millioner kopier i hele verden. Albumets hovedsang Deja Vu, gikk til toppen på hitlisten i USA og Storbritannia.

 

Filmkarriere

Beyonce har også spilt i film.

-     2006 Dream girls

-     2006 Den rosa panteren

-     2004 Jat-Z – fade to black

-     2003 The Fighting Temptations

-     2002 Austin Powers in goldmember

 

Slutt

 

Jeg har tatt stoff fra:

-     Wikpedia.no

-     Topp.no

-     cel.webby.no


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil