"Et dukkehjem" av Henrik Ibsen

Referat, persongalleri og etterarbeid av skuespillet ”Et dukkehjem” av Henrik Ibsen.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.02.06

Kort handlingsresyme.

Nora kommer hjem i juletidene og pakker ut gaver da en gammel venn kommer på besøk, Fru Linde. Fru Linde spør om ektemannen til Nora, Thorvald kunne skaffe henne en jobb i banken siden han var banksjef. Hun forteller også om hva de har gjort i årene som har gått. Da forteller Nora, fru Linde at hun har tatt opp lån sånn at hun kunne redde mannen sitt liv ved å dra på ferie. Det var sånn at hvis at en kvinne skulle ha lån måtte hun ha under skrift av en mann i familien. Hun sier ikke mer til fru Linde.

 

Sakfører Krogstad kommer innom den ette middagen og utpresser Nora til å fortelle om hun hadde gitt damen som gikk ut jobb i banken. Da Nora hadde svart ”ja” spurte Krogstad henne flere spørsmål. Til slutt spurte han om når faren hennes hadde dødd. Hun svarte, og da spurte Krogstad hvorfor underskriften på gjelds brevet var skrevet 3 dager etter hans død. Han utpresser henne til å forsvare hans stilling ellers så viser han brevet og den falske underskriften. Nora sier at han har allerede sagt ”ja” til at Fru Linde skulle få jobben. Hun prøver alt hun kan, men Thorvald sier at han har allerede skrevet oppsigelsen til Krogstad. Han roper på Stine, tjenestepiken. Han gav henne brevet og sa at hun skulle poste oppsigelsen til Krogstad.

 

Nora holder på å bli gal. Hun prøver og holde Thorvald fra å åpne postkassen. Hun spør Dr. Rank om hjelp. Det er da hun får vite at han er hemmelig forelsket i henne. Hun tør ikke å spørre om hjelp når hun vet at han er forelsket. Hun spør Fru Linde om hva hun skulle gjøre. Fru Linde sier at hun kjenner Krogstad og skal se hva hun kan gjøre. Hun og Krogstad var gamle elskere, og Krogstad trengte pengene fru Lind tjente, og fru Lind ville ha familie å forsørge. Men Fru Lind ville at Thorvald skulle få vite om forfalskningen, men Krogstad skulle ikke gå med det i retten. Nå håpet Nora på det vidunderlige. At Thorvald skulle stå fram og si at det var hans skyld, men det vidunderlige kom ikke. Thorvald ble rasende og sa at han måtte holde stilt sånn at ikke han ble satt i retten også da tjenestepiken kom med et brev fra Krogstad. Thorvald pustet ut og ble lettet over at han ikke kom til å legge det for retten. Det var da Nora hadde fått nokk. Hun ville skilles. hun var knust, hun trodde han skulle stå fram og si: Nora har ingenting med dette og gjøre, Men det kom ikke. Hun sa at hun burde flytte hjem til hjembyen. Hun sa at hun overnattet hos Fru Lind. Deretter gikk hun til døra å gikk.

 

Persongalleri.

(Hva jeg syns)

Nora: Nora er en kvinne på ca. 35 år. Nora er alltid slik som Thorvald sier at hun skal være. I begynnelsen er hun sprudlende glad. Thorvald ser på henne som en eiendel i fasaden. Hun må alltid se fin ut. Derfor får ikke ”det lille ekornet” spise makroner. Nora liker å gjøre det motsatte av lovene. Hun spiser makroner for å lage et opprør med Thorvald. I løpet av skuespillet går hun gjennom en forvandling. Til slutt går hun fra hus og hjem.

 

Thorvald: Thorvald er en mann i dress med jobb som banksjef som han er veldig stolt av. Han flørter alltid litt med Nora og han skal alltid vite hva hun har gjort når hun har hvert ute. Thorvald liker å ha styring og orden på ting som skjer. Han er alltid glad og liker å snakke alvorlig med venner eller folk fra banken. Nora blir sint på ham i slutten for at han bryr seg mer om seg selv enn om Nora.

 

Dr. Rank: Dr. Rank ser alltid litt sur ut under filmen. Dr. Rank er hemmelig forelsket i Nora. Han er også på dødsleiet av en farlig sykdom. Han er en dagelig gjest i huset og en god venn av Thorvald.

 

Christine Linde: Fru Linde er en gammel venn av Nora som har nettopp mistet mannen sin og har flyttet inn til byen for å skaffe seg jobb. Hun er en gammel flamme av Sakfører Krogstad. Hun besøkte Nora for at hun håpet mannen hennes kunne skaffe henne jobb i banken som sekretær.

 

Sakfører Krogstad: Sakfører Krogstad er en mann med mange barn som trenger jobben i banken. Han har ingen kone og vil gå så langt som å utpresse Nora og mannen for og ikke miste jobben.

 

Barnepiken: barne piken måtte i tidlig alder gi bort babyen for å være barnepike for Nora. Nå er hun barnepike for barna til Nora og Thorvald.

 

Hva er skuespill.

Et skuespill er et spill der en haug av folk lager skuespill med innlevelse med dramatikk.

 

Når ble ”et dukkehjem” satt på scenen for første gang?

Det ble satt på scenen for førstegang i Danmarks hovedstad København.

 

Replikker(sitater)

Thorvald: når kom ekornet hjem??

Nora: Hundretusen kvinner har gjort det!

 

Komposisjon.

I begynnelsen er det kjedelig. Det forklares litt, men det er fortsatt kjedelig. Det blir bedre når du kommer litt ut i historien. Da blir det litt dramatisk og ganske mye humor. Men det mest spenndene punktet er litt før slutt fasen. Da skjer det mye, men i sluttfasen er det leit som om ingenting kan bli bra noensinne.

 

Tema.

Temaet er på en måte ekteskap på den tiden og lover som diskriminerer kvinners rettigheter. Det er også en del om at gammel tro for eksempel det med at barn blir alltid som foreldre og hvis foreldrene var tyver for eksempel ble de det og.

 

Budskap.

At man ikke skal legge skjul på noe for det kommer opp likevel.

 

Aktualitet.

Denne filmen ville vært god fortsatt men jeg tror de kunne ha lagd en ny versjon av filmen, men den er jo en norsk klassiker.

 

Min alternative slutt:

- nei, ikke gå.” tryglet Thorvald så tårene rant. –jeg vil heller leve et liv med ingen enn med deg.” sa Nora med skjelvende stemme. – VENT, jeg kan forandre meg.” ulte Thorvald og slang seg om føttene til Nora. – mitt svar er nei, godta det eller lev ulykkelig for alltid.” sa Nora og snudde og tok av seg ringen. – jeg har ringen min, hvor er din?” sa hun og rakte fram hånden. Thorvald tok av seg ringen å la den skjelvende i hånden til Nora. Nora kastet den ut det åpne vinduet som brakte inn kald og våt snø. – farvel Thorvald du får aldri snakke med meg igjen.” Hun gikk mot døra. – VENT!” sa Thorvald. Døra lukket seg. Thorvald satt på gulvet og stirret på ringen med røde øyne. Han hadde mistet alt. Alt i hele fasaden.

 

SLUTT.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst