Kongefamilien over alle kongefamilier?

Et overdrevet kåseri om kongefamilien i Norge.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2008.02.04

Du har sikkert hørt om dem før. Eller kanskje sett dem. De er overalt. Gale, narkomane, alkoholiserte og ikke minst tøffe. Jepp! Det er dem. Når du ser at de kommer blir du stiv av skrekk. Nei, folkens. Jeg snakker ikke om A eller B gjengen, men om kongefamilien.

 

I massevis av år har kongefamilen vært en pest og plage for oss nordmenn. De står på slottsbalkongen og vinker ned til oss. Eller kanskje det ikke er til oss. Når jeg tenker meg om vinker de sikkert til englene. Neste dag ligger de bare der. Med senebetennelse i armen, og har helt mistet følelsen i munnen etter all glisinga. De burde skamme seg. De burde rett og slett skjemmes over oppførselen sin. Menneskene ned, englene opp. De kunne i hvert fall ha sett litt ned på oss, men neida. Sees neste 17.ami sier jeg. Resten av året er de jo ikke i bruk. Akkurat som kransekaka!

 

En ting som er bra med kongeparet er at de støtter samfunnet. De tar inn folk med problemer, og behandler dem som om det skulle ha vært deres egne. Det jeg er litt skeptisk til er at de tvinger barna deres til å gifte seg med dem. Og jeg som trodde foreldre alltid ville det beste for barna sine. Nå må jeg innrømme at jeg ble litt usikker.

 

Kronprinsesse Mette Marit. Det lyder jo ganske bra. Alle vi i kongeriket vet jo om fortiden hennes. Hun var et deprimert narkovrak. For det er hun jo liksom ikke nå lengre. Neida, for hun er jo nykter. Ja, sikkert! Det er bare en forskjell på henne nå enn da. Hun har penger! Hun får tak i alt det beste dopet. Men slapp av. Hun føler seg sikkert bare utenfor. Alle andre i familien jar jo blått blod. Da må jo hun også få ha noe i blodet. Hvis ikke blir det jo urettferdig!

 

Märtha prinsessa på erta. Ja, hun er flink til å fortelle eventyr. Men når hun begynner å se ting må man jo bare lure. Hva har skjedd med den blide hestejenta fra Skaugum? Jeg antar at det begynte rundt år 2000. Mette Marit kom jo inn på slottet med hele house-miljøet. Selvfølgelig ble unge Märtha påvirket. Jeg blir jo til og med påvirket. I går natt så jeg noe. Det var en vakker jente. Hun var iført en hvit kjole. Hun hadde langt lyst hår og perleøyne. Så vakker som så. Jeg var helt sikker på at jeg sto ansikt til ansikt med en engel. Kanskje til og med en av Märthas engler. I det jeg skulle til å gå mot engelen krasjet jeg i et speil. Ja, jeg vet hva du tror. Jeg er rar!

 

Ai Behn er den i kongefamlien som er mest spesiell. Det er greit at han er en forfatter, men en kunstner? Nei! Han kan verken male eller tegne. Bildene hans kunne like gjerne ha vært laget av en fargeblind, lam 1 åring. Dessuten snakker han så ekkelt. Han draaaar liksom ordene. Æsj! Der er OK at han er følsom og ekstremt feminin. Men herregud! Skaff deg baller a, mann. Jeg sitter ikke her og sier at jeg noe i mot homofile. Slettes ikke. Jeg simpelthen elsker homofile. Det er bare det at jeg tror han valgte feil kongelig å gifte seg med. Jeg forstår han godt. Når jenter klipper håret helt kort må de regne med å bli forvekslet med en gutt. I hvert fall hvis det er noen i familien som er lik deg.

 

For å være helt ærlig tror jeg ikke at kongeparet er et par. Jeg har aldri sett at de har kysset eller noe lignende. Men det er kanskje ikke så rart eller? Begge to er ekle og ikke helt friske. Ingen vil ha en ekkel kjæreste. Dronninga er jo helt hyper. Hun er som en Duracell-kanin. Går og går hele dagen. Jeg vedder på at hvis de hadde hatt doping prøver på hver fjelltopp, ville ikke hun ha kommet seg langt. Kongen kunne ikke ha kommet seg opp på en fjelltopp om han hadde hatt lyst engang. Han røyker som en skorstein og drikker som en sjømann.

 

Hvis jeg konsentrer meg ordentlig kommer jeg på kronprins Haakon. Han er liten, blek og usynlig. Ikke noe å samle på for å si det sånn. Han lever i skyggen av alle andre i familien. I dette tilfellet er det kanskje best.

 

De er gale, narkoman og alkoholiserte. De er kongefamilien i Norge.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst