Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > NOx-gass

NOx-gass

Forbrenning av fossile brensler er en stor forurensingskilde i industrialiserte land som Norge.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.12.2007

Forurensning er en ting som er og blir en større og større trussel for natur og miljø. Det meste er ting vi hver for oss kan bidra til å hjelpe med. Biltrafikk er en av disse tingene, det finnes flere bedre alternativer for ”vanlig” som elbil og biobil. Tog, buss og annen kollektiv trafikk er også bedre erstatninger.

 

NOx- gass, eller nitrogengass, dannes ved forbrenning av fossile brensler. Eksos inneholder derfor denne NOx- gassen. Veitransport står for mesteparten av NOx utslippene. I Norge består veitrafikken av hele 20 % av klimagassutslippene.

 

NOx- gass skader beitemark, forurenser vann og kan føre til sur nedbør, i tillegg kan det dannes ozon. At det kan dannes ozon høres sikkert positivt ut, men så lenge ozonen legger seg i høyere luftlag, fungerer dette som en drivhusgass. NOx-gass er også helseskadelige for mennesker, og kan føre til hoste, bronkitt og nedsatt immunforsvar. 

 

Norge er det landet i Europa som er har høyest utslipp NOx-gass per innbygger. I gjennomsnitt forbruker hver nordmann 42 kg NOx- gass årlig. Siden Norge i 1999 undertegnet gøteborgprotokollen der vi lovet å kutte våre utslipp med 30 % innen 2010, i forhold til den gangens nivå, betyr det at vi nå må begynne å handle raskere. På 2 år må vi nå klare å kutte gassutslippene med 38,5 tonn!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil