Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skolen er et hagesenter

Skolen er et hagesenter

Metafor om skolen, hvor skolen blir sammenlignet med et hagesenter.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.12.2007

Hvert år sendes det nye sekker med frø til hagen og klar til å bli plantet og tatt vare på. Frøene fordeles mellom gartnerne til hver sin hage. Fra den første dagen prøver gartnerne å finne ut og lære om de forskjellige frøene som har kommet til dem. Så settes de nye frøene ned i jorda i rekker og grupper; de har nå overtatt jorda fra de forrige frøene: blomstene.

 

Hver dag ser gartnerne til frøene, vanner og beskytter dem. Gartnerne må stadig tilsette vann og næring helt til de begynner å spire og greier å suge til seg litt næring selv.

 

Etter et par uker dukker de første grønne opp av jorda. Etter hvert som de spirer og gror følger de andre etter. Gartnerne kommer stadig og gir dem nye typer næring og mer vann. De som tåler trykket vokser seg høyere, stilken og røttene sterkere. Mens de svake som henger etter blir enten skyllet vekk, spist opp eller knekt. Det eneste som gartnerne kan gjøre da, er å kaste dem eller sende dem til et annet sted hvor det forsøkes å redde dem.

 

De gjenværende vokser stadig og til slutt dukker knoppene frem. Og ikke lenger etter vil knoppene blomstre og gartneren gjort suksess.

 

De som har blomstret opp, de blir puttet i blomsterpotter og deretter sendt videre til avdelinger hvor de godkjennes, benyttes og får førsteklasses behandling. Mens de gjenværende må bli igjen helt til de blomstrer, ellers så sendes de vekk. Blir til ugress kanskje?

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil