Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Abort - begge siders mening

Abort - begge siders mening

Norsk artikkel om begge siders mening om abort.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.11.2007

Abort er en avslutning på en graviditet ved å operere bort fosteret, som er i ute av stand til å leve på utsiden av en menneskekropp.

 

Argumenter for og mot abort er mange. Ved å se på begge sider og akseptere alle de forskjellige valgene, vil du få et helt nytt syn på abort. Pr. dags dato er dette et het tema og det er tusenvis av diskusjoner om hva som er rett eller galt. Derfor fant jeg litt informasjon fra begge sider på internett om dette temaet. Det som er viktig er ingen mennesker er like og derfor vil det være mange forskjellige meninger om dette, men om vi ser på begge sider vil vi kanskje få et litt mer realistisk syn på abort.

 

De som er mot:

De fleste religioner tillater ikke abort og derfor er de mot det. Menneske gruppen som er imot abort blir kalt ”pro-life”. De sier at det er et menneskeliv, uansett pris , og det er ikke vår rett til å ta det bort. Deres grunnlov for deres meninger et at Gud lagde dette livet og vi mennesker har ikke krav til å ta et liv bort, bare fordi vi ikke vil ha det eller vi ikke kan forsørge barnets behov.

 

En katolsk kirke kom med denne begjæringen for å vise at de er imot abort: ”Naturen og verdien av et barn er ikke blitt magisk bare fordi det har blitt flyttet fra innsiden fra deres mor og ut i den virkelige verden. Hvert liv har en gave fra Gud.” Der er også mennesker som ikke er religiøs som er imot abort. De tror også på at et ufødt barn er et menneske og en abort er det samme som et mord. De som er imot abort er også selvfølgelig mot voldtekt og incest som er forferdelige forbrytninger og burde bli straffet, men de mener at et barn som blir unnfanget i denne misshandlingen burde få leve akkurat som alle andre. Det finnes også mange organisasjoner som arbeider mot abort.

 

De som er for:

Det er mange mennesker er ikke med på deres grunner over. Denne gruppen blir kalt ”pro-choice.” De mener at et foster ikke er et menneske, bare en masse av vev. Hvert barn burde være et ønsket barn. Abortering av uventede barn reduserer nummeret av misfostret barn som f. eks har downs syndrom.

 

Gruppen som også er for abort har også i hodet at vi burde passe på jorden og dens overpopulasjon. Som et medlem av denne ”gruppen” støtter du abort. Det finnes organisasjoner som støtter at abort blir lovlig/holder seg lovlig, spesielt for alle de voldtekts – og incest ofrene som har blitt gravid under misshandlingen.

 

Noen leger mener at abort er mye sikrere enn en vanlig fødsel. Statistikken viser nemmelig at 1 av 100 000 dør av abort, mens 7 av 100 000 dør av en helt vanlig fødsel.

 

“Pro-choice” gruppens hovedargument er at kvinnens rett til å kontrollere graviditeten og kroppen , veier mer enn rettigheten til et ufødt barn. Abort er ikke en overtredelse på noen slags måte , fordi de mener at det ikke finnes noe frihet i å leve på innsiden av annen kropp i motvilje til et menneske. De mener at rettighetene til et foster begynner når barnet er født.

 

Eneste tingen som “pro-choice” og “pro-life” troere har til felles er at de vil ha flere timer i skoletiden der de lærer mer om prevensjon og smittefaren ved å ha sex. De mener ved å gni dette lengre inn i hodet, vil gjøre at vi vil få en nedgang i tenårings graviditet og mindre aborter.

 

Dette er det både positive og negative sider, men hvem har mest rett?

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil