Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ungdom og politikk

Ungdom og politikk

En argumenterende tekst om ungdom og politikk.

Karakter: 4

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
14.10.2007
Tema
Valg


Veldig mange unge mellom 18 og 22 bruker ikke stemmeretten sin ved kommunevalg og stortingsvalg. Hvorfor det?

 

Flere ganger har «De-som-ikke-stemmer-partiet» vært størst i landet ved valg. Det er synd. Det viser at mange folk ikke engasjerer seg i politikk eller rett og slett bare blåser i det. Hvis mange i landet blåser i politikk, det som skjer i samfunnet vårt, kan vi få en negativ utvikling. Hvis vi ikke bryr oss, kan samfunnet vårt bli et samfunn vi misliker. Da vil de som ikke stemmer angre.

 

Jeg tror ungdom er en stor del av pariet jeg snakket om. Partiet med «ikke- stemmere». Grunnen til det, er at når et menneske her i landet fyller atten så er det ikke «YES! Jeg har stemmerett»! Jeg tror heller det er det her: «YES! Nå kan jeg ta lappen, og drikke alkohol»! Politikk er blant ungdom flest, uinteressant. Det er tørt og kjedelig, det kjedeligste som går på TV, det mest uinteressante i avisene. Forresten, leser ungdom i avisene? Noen gjør nok det, men mesteparten blar opp på et par artige sider bakerst.


 

Jeg er ungdom selv, på femten år, og for meg så er ikke politikk det jeg interessert meg mest for iallfall, det er sikkert. Men jeg har hatt mine perioder. Opp gjennom årene mens jeg har vært på familie selskaper, kan jeg banne på at politikk alltid blir en del av skravla rundt bordet. Det er der jeg har hørt flest synspunkter på politikken her i landet, og i utlandet. Før satt jeg som oftest i sofa kroken og sa ingenting, men de 2 siste årene slenger jeg meg med i diskusjonen og stiller spørsmål. Spørsmål om hva allt er for noe, og hvorfor det er sånn.

 

Ungdom er som alle mennesker, totalt forskjellige, og noen kjenner seg nok igjen i det jeg skrev. Jeg vet ikke hva ungdom flest gjør når familien reiser til besteforeldrene for å spise kaker. Men jeg spiser, og unnslipper voksen praten ved å gå inn på pc rommet.

 

Foreldre og familie spiller en viktig rolle for å gjøre ungdom samfunnsengasjerte, sett fra mine opplevelser. Media er en viktig del for hva ungdom tar til seg, men det er ofte helt andre ting en politikk. Søker jeg politikk, så ser jeg på nyhetene på tv, eller tar min daglige kikk på Vg.no.

 

Som barn er vi sterkt knyttet til foreldrene. Men etterhvert som man blir ungdom forandrer det seg. Nye og større tanker kommer inn til hodet, man får sine egne meninger. Men meningene ungdom får, har det noe med politikk å gjøre? Vel, selve ordet «politikk» kan oversettes med «meninger», men jeg tror ikke det gjelder ungdom i tidlig alder. Da er meningene at man skal få være lengre ute enn før, få penger hver uke, velge egne klær og få egen stil. Etterhvert utvikler interessen seg for alkohol, noe som er fy, fy. Det vil jeg anta er en ungdom helt fram til en har passert 20 og kanskje mer.. vi er alle forskjellige. Noe ungdom blir veldig voksne som ungdom, mens andre forblir ungdom lenge.

 

Her kommer jeg med en påstand som noen blir irritert for: Det er de som er mer ungdomslig av seg i voksen alder, som ofte ikke bruker stemmeretten sin. Men selvfølgelig som jeg har nevnt, at vi er forskjellige, så er det mange unntak. Det er ungdom som er veldig fleksible og kan være ungdom og voksen samtidig. Uansett, kjennskap om politikk og andre ting som gjelder «De voksne's verden» faller på plass etterhvert.

 

Men når det gjelder politikken her til lands, så er det mange som er veldig usikker på hva hva de skal stemme. Og det er ikke rart heller , når man ser på debatter der politikerne rakker ned på hverandre og partiene, og diskuterer sånn at vi blir frustrert. Jeg vil tro det mange ganger er vanskelig å til valglokalet fordi man ikke vet hva man skal stemme. Det gjelder ungdom i stor grad. Det er nytt og usikkert.

 

Med denne artikkelen har jeg beveget meg på andre områder enn bare om ungdom og politikk. Den har også med voksne mennesker å gjøre. Det er viktig å se sammenhengen mellom en ungdoms oppvekts til å bli voksen, og hva det har med politikk å gjøre. Vi har hatt litt om politikk på skolen, og jeg prøvde å fulge med så godt jeg kunne, selv om det var fristende til tider å legge seg ned og sove.

 

Jeg er 15 år og har 3 år igjen til jeg kan bruke stemmeretten min. På den tiden vil jeg prøve å forstå litt mer av politikk.. kanskje følge litt mer med på nyhetene på TV2 og NRK? Har hørt, som mange, at det er viktig å følge med på hva som skjer i samfunnet vårt og verden.

 

Men for å gå tilbake til spørsmålet i begynnelsen... Hvorfor er det mange unge på 18 til 22 som ikke bruker stemmeretten sin? Kort og greit: Jeg tror det er fordi mange unge ikke interesserer seg i politikk... Det er for tørt.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil