Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Pistoler - Ta to, betal for én

Pistoler - Ta to, betal for én

Om massakren i Virginia. Kan skolemassakrer unngås med en streng våpenlov?

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.09.2007

"Skytevåpen dreper ikke mennesker, mennesker dreper mennesker".

Dette er påstanden til National Rifle Association (NRA). Men kan det være så enkelt? Narkotika er heller ikke farlig i seg selv. Kan vi av den grunn legalisere narkotika?

 

Etter massakren på universitetet i Virginia hvor 23-år gamle Cho Seung-Hui drepte 33 personer, har det oppstått stor debatt rundt våpenloven i USA. Er det virkelig tryggere å gi folk våpentillatelse?

 

For ca. 5 uker siden gikk Cho Seung-Hui inn i en våpenforretning og kjøpte en Glock 9mm pistol og en boks ammunisjon til 571 dollar. Dette tilsvarer rundt 3425 norske kroner. Eieren av butikken sier at det ikke var noe mistenkelig ved kjøperen. Men kan det være mulig for en butikkeier å se ann en potensiell morder? Hva ville skjedd hvis studenten ikke hadde vært i besittelse av våpen? Han rekker å gjøre mye mer skade med våpen enn dersom han hadde hatt en kniv eller et annet redskap.

 

Mange amerikanere mener at man trenger våpen for å forsvare seg. De mener også at dersom elevene og lærerne på universitetet hadde vært bevæpnet, ville de ha kunnet avverge massakren.

 

Våpentilhengerne i USA mener at alle burde få våpentillatelse. La oss si at dette skjer. Hvilke forhold får vi da? I affekt kan personer gjøre ting de ikke har kontroll over, og mulig ta i bruk våpen og gjøre uopprettelig skade. Mennesker i ubalanse kan bli enda farligere for sine omgivelser med tilgang til våpen. Det kan også bli flere ulykker i hjemmet. Jeg ser for meg et hardere samfunn med mye frykt og unødvendig stress dersom alle er bevæpnet.

 

Når det er så lett å få tak i våpen er det ikke overraskende at slike massakre skjer. Dette har skjedd før, og kan skje igjen hvis det ikke gjøres noe.

 

I Norge har vi en streng våpenlov, og man tenker på skytevåpen i forbindelse med jakt og i forsvaret. Men med rette kontakter kan man også ganske lett få tak i våpen her i Norge. Er vi på vei mot amerikanske tilstander? Jeg mener at i kulturer der det er vanskelig å få tak i våpen vil slike massakre unngås.

 

Vi kommer ikke utenom det faktum at mennesker blir farligere for seg selv og sine medmennesker med skytevåpen. Det er alt for lett å få tak i våpen. Folk går inn i butikker i USA der det selges pistoler sammen med undertøy og babyklær. For å forhindre tragedier som den i Virgina må vi begrense tilgangen til våpen.

NRA har på en måte rett. Mennesker dreper mennesker. Men mennesker med skytevåpen dreper flere mennesker lettere.

 

Våpenloven i USA må skjerpes.

 

 

Kilder:

 

Internett:                                                       

www.vg.no                                                   

www.nettavisen.no                                       

 

TV:

Tabloid

Nyhetene

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil