Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Michael Jackson

Michael Jackson

Popmusikk og skandaler er to stikkord knyttet til Michael Jackson.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.09.2007


Innhold

- Barndom og oppvekst

- The Jackson Five

- Solokarrieren begynner

- Suksess

- Anklagen

- Jackson vender tilbake

- Til rettssak

- Meritter.

- Album, singler, filmer & kortfilmer

- Kilder

 

<bilde>

 

I denne oppgaven har jeg valgt å skrive om Michael Jackson. Jeg skal i begynnelsen av oppgaven ta for meg barndommen og oppveksten til Michael og etter det er det bare naturlig å skrive om Jackson 5. Litt lenger uti oppgaven skal jeg skrive om hans karriere som soloartist, både oppturer og nedturer. Deretter skal jeg runne litt av med hvordan det går med han i dag og tilslutt skal jeg skrive litt om hans meritter, altså plater, singler filmer og kortfilmer.

 

Barndom og oppvekst

Michael Joseph Jackson, sønn av Joseph Walter Jackson og Katherine Jackson, ble født den 29. august 1958 i Gary, Indiana, U.S.A. Michael hadde ni søsken: Rebbie (1950), Jackie (1951), Tito (1952), Jermaine (1954), La Toya (1956), Marlon (1957), Randy (1961) og Janet (1966). Faren hadde tidligere vært manager og nå ønsket han at barna skulle være kjente og populære musikere, men i etter tid har han fått sterk kritikk for sin strenge disiplin og sin bruk av fysisk og psykisk press mot sine barn. Det har også blitt påstått at han pisket dem med belter og andre ting under øvelsene. Michael har senere skrevet i boken ”Moonwalk” at det var vanskelig å ha så mange fans i en så ung alder og at han måtte jobbe hardere enn de fleste unger kunne forestille seg.


 

<bilde>

The Jackson Five

 

The Jackson Five

I 1962 ble bandet The Jacksons startet og året etter, 1963, ble Michael med som forgrunnsfigur. Allerede før Michael var 10 år (1968) sikret gruppen seg en kontrakt med plateselskapet Motown og skiftet navn til The Jackson Five. Året etter kom debutsingelen ut. De følgene singlene gikk bare til topps en etter en, noe som gjorde at de ble den første popgruppen som fikk alle sine fire første singler på første plass.

 

Etter å ha spilt inn 11 plater og solgt over 10 millioner eksemplarer, gikk kontrakten med Motown ut i 1976. Senere samme året fikk de en ny kontrakt med Epic (Enhanced Programmable ircII Client) og de skiftet navn tilbake til The Jacksons. Men på grunn av Jermaine og Michael sine solokarrierer, ble gruppen mindre og mindre aktiv utover i 1980-årene og fra og med 1985, var Michael ute av bildet. Fra da av gikk det bare nedover for gruppen og i 1989/1990 ble den oppløst.

 

Solokarrieren begynner

Til tross for at Michaels solokarriere startet tidlig på 70-tallet og plateselskapenes ønske om at han skulle spille inn egne sanger, fortsatte han allikevel i The Jacksons. I 1972 kom Got to Be There, hans første solosingel, ut og i 1978 spilte han sammen med sangeren Diana Ross i filmen The Wiz. Under innspillingen kom Michael i kontakt med den berømte produsenten Quincy Jones, noe som skulle få stor betydning for hans karriere i fremtiden. Samme året som filmen kom ut, lagde han og Jones albumet Off the Wall. Albumet har i dag solgt over 20 millioner eksemplarer og hadde hele fire topp 10 hits. Dette var begynnelsen på en enestående karriere for Michael Jackson.

 

<bilde>

Michael Jackson & Quincy Jones

 

Suksess

I 1980 fikk Michael en Grammy for sangen Don't Stop 'Til You Get Enough, men selv om singelen solgte over en million kopier og oppnådde platina, var ikke Michael helt fornøyd. To år senere, 1982, bestemte han og Jones for å gjøre oppfølgeren enda bedre. Det klarte de med god margin når Thriller solgte over 105 millioner eksemplarer, hadde 7 topp 10 hits og lå på listene i 37 uker i strekk. Michael mottok utrolige åtte Grammyer for Thriller som også er den eneste platen som har ligget på førsteplassen både ved inngangen og utgangen av samme år.

 

<bilde>

Thriller

 

Michael Jackson er ikke bare kjent for sitt utrolige sangtalent, men også for sine dansetrinn og klesstil. Som for eksempel i mai 1983 da Jackson gjorde en ”Moonwalk” under sangen ”Billie Jean” på en konsert direktesendt på NBC foran ca 50 millioner seere. Dette spesielle dansetrinnet ville senere bli hans signaturtrinn. I tilegg opptrådte i en sort bukse son rakte ham til anklene, sølvglitrende sokker, fedorahatt, og én sløvhanske. Med dette skapte han en ny dansetrend og mote. I 1985 skrev Jackson sammen med Lionel Richie sangen “We Are The World”. De fikk mange av de mest kjente artistene i U.S.A. på den tiden til å være med på sangen og alle inntektene gikk til Afrika. Platen ble belønnet med fire Grammyer og var den mest solgte singelen i historien da den kom ut. De følgene albumene til Michael bad (1987) og Dangerous (1991) toppet Billboardlisten som så mange før.

 

<bilde>

We are the world

 

Anklagen

I 1993 anklaget Den 13 ar gamle gutten Jordy Chandler Michael Jackson for å ha misbrukt ham seksuelt, noe som førte til at en av sponsorene hans, Pepsi, brøt kontrakten deres. Michael hevdet gjennom det hele at han var uskyldig og heldigvis for ham selv og hans mangfoldige fans, ble han ikke dømt skyldig. Forfatteren Gerladine Hughes har i ettertid skrevet en bok hvor hun avslører helt nye fakta som aldri har vært offentligkjent. Boken heter Redemption: The Truth Behind Michael Jackson Child Molestation Allegations og på slutten av boken konkluderer hun med at han må ha vært uskyldig.

 

Jackson vender tilbake

I 1995 ga Michael ut albumet HISstory: Past, Present and Future – Book 1, som er et dobbeltalbum med 15 nye sanger og en hit cd. Michael fikk også sin 13. nummer 1 hit samme året med sangen ”You Are Not Alone” som er skrevet og produsert av R&B-stjernen R. Kelly. Til sammen solgte albumet rundt 20 millioner, noe som ikke er så rart i og med at den startet på toppen av hitlistene.

 

<bilde>

HISstory: Past, Present and Future – Book 1

 

Albumet Blood On The Dancefloor kom i 1997 og var en blanding av gamle og nye sanger. Den solgte over ni millioner eksemplarer og er med det verdens mestselgende remix-album.

 

Etter en liten pause kom det den 1. oktober 2001 et nytt album fra Jackson. Albumet het Invincible. ”You Rock My World” og ”Butterflies” er to av de totalt 16 sangene som er med på å forme albumet. Rodny Jerkins, Teddy Riley, Dr Freeze, R. Kelly og Carlos Santana er kjente navn Jackson har samarbeidet med og som har bidratt til dette albumet.

 

Det er ikke alle sangene han har skrevet eller produsert som han har fått utgitt på grunn av at Sony nektet. Blant dem er sangen ”Speechless” på nettopp dette albumet. Invincible har siden det solgt over 12 millioner eksemplarer på verdensbasis.

 

Til rettssak

I november 2003 lanserte Michael Jackson og Sony en ny samleplate. Platen Number Ones var en samling av hans nummer 1 hits på både cd og dvd. Samme dag som platen ble gitt ut, ble Michael innkalt til rettssak anlagt i Santa Barbara. Han ble anklaget for å igjen ha utført seksuelle overgrep mot barn og for å ha servert alkohol til mindreårige. Men som forrige gang erklærte han sin uskyld og den 13. juni 2005 ble han frikjent på alle ti punktene som var reist i mot ham.

 

Meritter

Michael Jackson er trolig verdens mest selgende artist med sine over 750 millioner solgte plater, noe som er mer enn hva selveste Elvis Presley har klart. Han har også produsert banebrytende musikkvideoer (eks: Thriller), blitt tildelt rekord mange priser og holdt utallige konserter. I tilegg er han den eneste som har fått to stjerner på Hollywoods berømte Walk of Fame. Dessverre handler det ikke lenger bare om historiene om den geniale musikken, dansingen eller de utrolige rekordene, men forhåpentligvis er det det han vil bli husket for.

 


<bilde>

Walk of Fame

 

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil