Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Frankrike

Frankrike

Manuset til et foredrag om Frankrike. Laget av Magnus og Mons.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
29.08.2007


Innhold:

1. Innledning

2. Fakta

3. Kultur

4. Historie

5. Kjente steder

6. Sport

7. Vi vil anbefale dette landet fordi…

 

Bonjuor, je m'appelle Mons, je m'appelle Magnus. Det betyr på fransk, jeg heter Mons og jeg heter Magnus. Vi skal nå holde et foredrag om Frankrike.

 

Vi valgte dette emne fordi begge har vært i Frankrike og vi synes landet er interessant, derfor har vi lyst til å finne ut mer om det. Vi har også vært omtrent på de samme stedene.

 

I løpet av foredraget skal vi se nærmere på disse punktene: (Vis innhold)

 

Vi vil først presentere litt fakta om landet.

 

Fakta om Frankrike

Arealet av landet er: ca. 450.000 kvadratkilometer.

Frankrike er en republikk, det betyr at de har president.


Presidenten heter Jacques Chirac

Hovedstaden er: Paris

Folketallet i 2004 var 61 millioner

Frankrikes nasjonaldag er 14. juli (det kommer vi tilbake til senere)

Høyeste fjell er Mont Blanc som er 4807 meter

Frankrike grenser til den Engelske kanal, Atlanterhavet og Middelhavet.

 

<bilde>

 

Vi vil nå fortelle litt om kulturen i landet.

 

Kultur:

Frankrike er et av de landene som har betydd mest i Europas kulturhistorie, både innen kunst og litteratur. Frankrike har betydd mye for klesmoter helt ifra Ludvig 14s tid. Noen kjente franske klesmerker er Dior og Chanel. Frankrike er verdenskjent for sin kokekunst, og har et rikt restaurant- og kaféliv. Landet har lange tradisjoner og regnes kanskje som det beste kjøkken i verden. Ulike delikatesser som snegler, trøfler, oster er velkjente ingredienser i kokekunsten. De er også veldig kjent for deres vinproduksjon og pariser-loffen.

 

<bilde>

<bilde>

Frankrike er kjent for sin historie, og her presenterer vi noen av de viktigste hendelsene:

 

Historie:

La oss først se nærmere på; Den Franske Revolusjon.  Vi håper dette kan være en repetisjon fra 8. klasse.

 

Før den franske revolusjon, var samfunnet i Frankrike veldig urettferdig. De rike eide alt, og de fattige ingenting. Samfunnet var bygd opp i stender, nesten som en kake. På bunnen var de standløse. De var fattige folk uten noe fast arbeid eller bolig. Den neste standen het tredjestanden. Det var foretningsfolk, kontorfolk, håndverkere og arbeidere. Mellom de standløse og tredjestanden var militære. De hadde i oppgave å holde de standløse på bunn av samfunnet. Øverst var førstestanden og andrestanden. De var rike adelsmenn og prester. Helt på toppen av kaka, var kongen. Ludvig 16 og dronningen Marie Antoinette. Frankrike var et enevelde, og kongen hadde all makt. Han gav lovene, satte dem ut til live og hadde rett til å dømme.

 

Ingen kunne forlate den stand de var fødd i. Den standen du var født inn i bestemte hvilke rettigheter og plikter en hadde i samfunnet. Folk likte ikke dette og da de fikk høre av soldater som hadde vært med i den amerikanske revolusjon fortelle at folket i Amerika styrte, og at alle var like mye verdt, ville de også ha det sånn. De ville ikke ha en eneveldig konge. De ville ha endringer i samfunnet og i det franske styret.

 

I Versailles ble det lagd en grunnlovgivende forsamling som skulle endre samfunnet i Frankrike. Folket i Paris begynte å blokkere gatene med møbler og stor ting de fant og lagde skyttergraver i gatene. De hadde fått kanoner og våpen fra noen i militæret som også var i mot kongen og hvordan samfunnet var bygd opp. De begynte å skyte med kanonene på Bastillen, og til slutt gav soldatene til kongen opp, og slapp opprørerne inn i borgen. De stormet inn, drepte soldatene som var der og slapp løs fangene. Denne løslatelsen av de uskyldige fangene ble senere brukt som et tegn på frihet. Da kongen så hva som hendte, tok han med seg hæren sin og drog tilbake til Versailles.

 

Folk ville at kongen skulle avskaffe privilegiene og presset han fra Versailles til Paris, fordi der kunne de lettere påvirke han.

 

I 1791 prøvde kongen å flykte til Nederland. Der styrte dronningens bror, keiseren av Østerrike. De kledde seg ut for å ikke bli gjenkjent, men en postmann kjente dem igjen og kongefamilien måtte vende tilbake til Paris.

 

Ett år senere erklærte Frankrike nabostatene krig, men franskmennene tapte. Den østerrikske keiseren sa at folkemassen ikke skulle angripe kongen, fordi da ville Østerrike erklære frankrike krig.

 

Da tolket det franske folket dette med at den franske kongefamilien var landsforrædere. Folket i Paris angrep det kongelige slott og satt det i brann. Kongefamilien flyktet til nasjonalforsamlingen, men nasjonalforsamlingen besluttet å fengsle kongefamilien. Nå ville folket i Frankrike fjerne kongen og lage en ny grunnlov. Ett år senere fant nasjonalforsamlingen brev fra dronningen som spurte om hjelp fra Østerrike. Dette førte til at hele kongefamilien ble drept under giljotinen. I revolusjonsårene ble ca. 50 000 mennesker drept i giljotinen.

 

<bilde>
<bilde>
                                             

 

Vårt neste nummer i fransk historie er;

 

Napoleon og napoleonskrigene:

Napoleon ble født på øya Corsica 1769. Og ble sendt til det franske fastlandet for å gå på militærskole. Napoleon støttet revolusjonen, og steg raskt i gradene. Etter at Robespierre ble henrettet, fikk han mye makt blant folket. Han bestemte seg derfor å gjøre seg selv og hans kone til keiser og keiserinne. Han mente at ingen var mektigere enn han, og derfor satte han kronen på sitt eget hode. I årene 1800-1807 førte Napoleon en rekke kriger mot nabolandene. Dette var følge av krangeler om hvem som skulle ha mest makt i Europa. Napoleon vant de fleste slagene, og etter hvert hersket han over store deler av Europa. Det ble sagt at han var den fryktede leder av den sterkeste stat på kontinentet.

 

I 1812 drog han til Russland med en hær på rundt 600 000 mann. Han ville prøve å ta over Russland, men planen lykkes ikke. Han var ikke forbredt på den russiske vinteren og tapte kraftig. Han mistet over halvparten av hæren sin.

 

Da han kom hjem til Frankrike, ble han avsatt som keiser og utvist av landet. Han ble flyttet til den franske øya Elba, og ble der i 100 dager før han dro tilbake til fastlandet. Han samlet en hær på rundt 100 000 mann og dro til Belgia for å kjempe det som skulle bli hans siste slag. Han tapte i Waterloo og ble tatt til fange av britene. Han ble satt i fengsel på øya St. Helena og levde sine siste dager der.

 

<bilde>

Napoleon.

 

Vi skifter nå fra historie til geografi. Nå skal vi fortelle om de stedene vi mener er de mest kjente stedene i Frankrike.


 

Kjente steder

Paris er hovedstaden i Frankrike. Her finner du kjente symboler som Notre Dame-katedralen, Eiffeltårnet, Louvre-museet og Champs Elysées. Eiffeltårnet er internasjonalt kjent som et symbol for Frankrike. Det er en av Frankrikes mest kjente landemerker, med over 5,5 millioner besøkende hvert år.

 

Jeg var i Paris i 2002, med familien min. Her er mitt inntrykk av Paris: Paris er en stor by med et yrende folkeliv. Da jeg var i Paris var jeg blant annet i Eiffeltårnet, og på Champs Elysées.

 

Eiffeltårnet:

Eiffeltårnet stod ferdig til Verdensutstillingen i 1889. Det ble bygd av ingeniøren Gustaf Eiffel som en hyllest til hundreårsdagen til den Franske revolusjon. Tårnet er 330 meter høyt, og man kan gå eller ta heis nesten helt opp. Fra toppen kan du se hele Paris. Der ligger også Eiffels eget kontor. (vise på bilde).

 

<bilde>

 

Champs-Élysées:

Champs-Elysees er Paris mest kjente gate. Her finner vi Triumfbuen, dyre restauranter og butikker, og flere kinoer. Champs-Elysees er den mest kjente gaten i Paris. Siste etappe av Tour de France sykles blant annet her, men det skal vi se nærmere på senere.

 

<bilde>

 

Provence

Provence er en provins i Frankrike. Det ligger sør- øst i Frankrike, og grenser til middelhavet. På grunn av dette er det varmt klima der. I Provence dyrkes det vindruer, lavendel, frukt og oliven. Området langs kysten kalles Rivieraen, og er det mest kjente stedet i Provence. Her er det mange fine strender og byer. Vi skal fortelle litt om byene Cannes og Nice

 

Cannes

Cannes ligger ved Middelhavet 30 km sørvest for Nice. Byen er etter Nice det største turiststedet ved den Franske Riviera. Cannes har kort vei til Alpene. Byen er kjent for sine fine sandstrender. Det er ikke naturlige sandstrender i Cannes. De er lagd av sand fra Sahara. Langs hele by - stranda ligger strandpromenaden La Croisette. Hit går folk for å se og bli sett. Det er mest utenlandske turister som besøker Cannes. Cannes er også kjent for den verdenskjente filmfestivalen. Med flere attraksjoner og behagelig klima, er dette en by du vil trives i.

 

Her ser vi Cannes.

<bilde>

 

Nice

Nice ligger også ved middelhavet, og har et varmt klima. Nice er den største turistbyen i den franske Riviera. Byen er kjent for sine luksushoteller og kasinoer. Nice har også en spennende historie. Forskere tror at Nice var en av de første stedene i verden mennesker begynte å bruke ild.

 

<bilde>

Her ser vi Nice

 

Chamonix

Chamonix er en by som ligger ved Mont Blanc, like ved grensen til Italia og Sveits. Dette er et av Frankrikes største og mest populære vintersportssteder og arrangerte blant annet de frøste olympiske vinterleker i 1924. (10 000 mennesker bor der.)

 

Chamonix ligger i midt i Alpene og er derfor omringet av fin natur og med over 200 km med alpinløyper er det mange mulighetene uansett hvor god du er. Det er ikke bare fint å stå på ski eller snowboard. Man kan også bare kose seg på hotellet. Det er også mange muligheter til å dra på fottur i flotte naturmessige omgivelser. Har du lyst kan du ta en gondol opp til toppen av Mont Blanc, der er det en fantastisk utsikt.

 

<bilde>

 

<bilde>

Chamonix

 

Nå skal vi fortelle dere om Tour de France.

 

Tour de France

Tour de France ble startet i 1903 av Henri Desgrange. Han kom med ideen om sykkelrittet rundt Frankrike for å skape omtale rundt avisen han jobbet i. Det første rittet ble en stor suksess.

 

I det første rittet syklet 60 ryttere 2500 kilometer over seks etapper. De syklet uten å stoppe, døgnet rundt. De syklet på grusveier, og måtte ofte reparere sykkelen. I 1919, året etter første verdenskrig, ble det bestemt at lederen skulle ha på seg en gul ledertrøye. Trøya var gul fordi papiret avisen som skrev om rittet var gult. Den gule ledertrøya er svert ettertraktet. Den som har hatt ledertrøya lengst er Amerikaneren Lance Armstrong. Han har vunnet rittet hele 7 år på rad.

 

Flere nordmenn har også deltatt i Tour de France, blant annet Tor Hushovd, Kurt Asle Arvesen og Dag Otto Lauritzen. Tor Hushovd er den nordmannen som har vunnet flest etapper, han har hatt den gule ledertrøya en dag, og i fjor ble han beste spurter i hele rittet.

 

<bilde>

<bilde>

 

Sammendrag:

1. Fakta

2. Kultur

3. Historie

4. Kjente steder

5. Sport

 

Vi anbefaler dette landet fordi: vi har begge vært der og synes Frankrike har et utrolig fint landskap. Om sommeren er det ofte fint vær og varmt i havet hvis man skal bade. Alpene har en fin utsikt og det er vært å reise dit.

 

 

Kilder:

1. www.wikipedia.no

2. www.caplex.no

3. www.google.no

4. www.frankrike.net

5. www.yahoo.com

6. Historieboka fra åttende trinn

7. turistbok om frankrike

8. Bøker fra biblioteket: Paris, Den Franske revolusjon og Frankrike

9. Geographica

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil