Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Norge på topp i antall trafikkofre

Norge på topp i antall trafikkofre

En artikkel om ungdom og store hastigheter.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål


Norge ligger på topp når det gjelder antall drepte og skadde i trafikken. Dette er helt sinnsykt, men det verste er at det er flest ungdommer som dør i alle ulykkene. I 1995 var 4795 unge mennesker under 24 år innblandet i trafikkulykker. Mye av grunnen til det tror jeg er ungdommens behov for å tøffe seg overfor andre, ved å vise at du tør å holde høye hastigheter på trafikkerte veier. Mange er såpass ”dumme” at de kjører om kapp på veiene, hva surrer rundt oppe i hodet på slike folk? Det er jo livsfarlig å ha hastigheter på godt over 100 kilometer i timen bare for å tøffe seg. Ikke bare setter du deg selv i fare, men de tenker ikke på den stakkaren som sitter i den bilen du møter rundt neste sving, eller på de andre i trafikken. Dagens unge har lett for å tenke litt for mye på seg selv og ikke på at det de gjør kan skade andre uskyldige mennesker. Nesten alle ulykkene som unge mennesker i innblandet i, har skjedd fordi de har vært alt for hissig på gasspedalen.

 

Men mye av problemet med for stor fart er at ungdommen skaffer seg sterkere og dyrere biler. De sitter ofte med gjeld til lang oppover øra bare fordi bilen skal ha et visst antall hestekrefter og et heftig stereoanlegg som dunker skikkelig. Men her har også foreldrene litt skyld også, for det er som oftest at forsikringene på disse bilene er registrert på dem. Ungdomsforsikringer er nemlig skyhøye her i landet. Så det er også litt foreldrenes skyld at hastighetene blir såpass store da de hjelper barna sine med å få slike biler. Det burde ikke vært lov spør du meg, har du først brukt så masse penger på bil, får du jammen betale det koster i forsikringer på bilen. Men foreldra for også ta seg litt sammen. Ikke hjelp barna deres til å skaffe seg slike ”drapsmaskiner!” Jeg mener at det settes i gang tiltak mot at sånne dumheter blir utført. Blant annet synes jeg det burde vært aldersgrenser på hvor sterk bil du kan ha. Slik at de mellom 18 og 20 år ikke kan ha sterkere bil enn en med 100 hestekrefter. Sånn kan vi få ned hastighetene litt, og ungdommene vil få bedre erfaring med bilkjøring. En annen grunn mens vi er inne på dette med ungdommens biler, er at den bilen de fleste attenåringer kjøper først er en gammel Opel eller Ford. Som har rust over alt omtrent og nedslitte bremseklosser. Disse bilene har ikke dagens sikkerhetsutstyr og er derfor livsfarlige. Og hvis det ikke er en rusten og gammel bil, så er det en bil som er trimmet til det maksimale. Disse grunnene med at bilen er gammel eller ”tuned” minker dine sjanser til å overleve ved et krasj.

 

Unge mennesker forårsaker også mange ulykker ved at de ikke tar hensyn til kjøreforholdene på veiene rundt omkring. Dette er et stort problem som jeg mener trafikkskolene bør ta tak i. De bør ta med sine elever ut på mange og vanskelige kjøreforhold. Slik at de får føle skikkelig hvor farlig det kan være på svingete, isete og våte veier. Kravet på antall kjøretimer bør også bli høyere slik at de får bedre erfaring med bilkjøring.

 

En annen ting er at politiet må bli strengere med sine straffer for uforsiktig kjøring. Jeg har hørt flere tilfeller hvor politiet har vært ”kule” og latt unge råkjørere slippe unna med en bot i stedet for å ha mistet sertifikatet. Når vi ser hvordan mange ungdommer råkjører så bør de miste lappen så fort som mulig og ikke bare få en bot som kanskje svir litt for noen. Det er også litt av problemet med alle disse store hastighetene. Men vi kan ikke legge skylden over på politiet, for med de knappe midlene de har så skal det mye til før vi får bukt med dette problemet. Så her er et aldri så lite varsko til våre sovende politikere: ”Gi politiet mer midler!!”

 

Et annet stort problem er at ungdommer nå til dags fyllekjører eller kjører mens de er påvirket av narkotiske stoffer. I følge Aftenposten er antall tilfeller med kjøring under narkorus blitt høyere enn antall tilfeller med fyllekjøring. Jeg mener at hvis du blir tatt mens du kjører bil i en slik tilstand burde blitt arrestert på flekken, mistet lappen og ikke fått sjanse til å kjøre opp på nytt før minst ti år var gått. Ja, jeg mener at da du er så dum og gjør no sånt så skal det jammen meg svi skikkelig for deg, man burde også blitt sendt på avrusing i ett års tid. Men hvorfor gjør unge mennesker denne dumme feilen? Det er jo så teit å bli tatt for no sånt. Bruk nå heller hodet, å ta bussen eller ei drosje hjem fra enn fest enn å hoppe i bilen og kanskje kjøre deg i hjel. Mange av ulykkene skjer jo nettopp i påvirket tilstand. Her bør skolene bli involvert også, de burde ha en uke med arbeid om trafikk i det siste året på grunnskolen. Hvor folk som har blitt tatt i en sånn tilstand, skulle lagt alle fakta på bordet og skremt ungdommen vekk fra det. Men jeg vil allikevel dele inn fyllekjøring i to grupper ut fra en artikkel jeg har lest: ”Dilemmakjører`n” og ”Lystfyllekjører`n.”

 

”Lystfyllekjører`n” er den uomtenksomme typen, som kjører i fylla fordi han bare har lyst og syns det er moro. Den typen der er den verste siden de ikke tenker seg om og er uforsiktige. Denne typen er den som gjerne holder sinnsyke hastigheter.

 

”Dilemmakjører`n” er en som har lovt å kjøre noen et sted, og som altså har et dilemma. Det kan for eksempel være en pappa som har lovt å kjøre sønnen på fotballtrening, men som har glemt at han tok en øl til middagen. I følge statistikker er det flest menn som tar denne risken enn kvinner. Denne typen er av de fyllekjørerne som ikke holder stor fart, men som tar det med ro og kjører forsiktig, men som allikevel gjør en ulovlig handling.

 

Så kjære ungdommer bruk hodet og ikke la deg presse av kompiser som forteller deg: ”Ikke vær så feig da, det går så bra, og vi skal jo ikke så langt heller.” Eller de sier: ”Nei, se å få opp farta da, det er ikke farlig.” Du må for all del ikke bøye av for de dumme setningene der, de kan ødelegge livet ditt fullstendig. Og de kan ødelegge andre uskyldige menneskers liv også. For hva med de stakkars menneskene som satt i den bilen du traff? De har du ikke tenkt på nei!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil