Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sigrid Undset - Tematikk

Sigrid Undset - Tematikk

Informasjon om Sigrid Undset.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
21.06.2007
  • Sigrid Undset var en av våre mest samfunnsengasjerte forfattere fra Nyrealismen.
  • Hun var sterkt opptatt av kvinnesynet og i Et kvindesynspunkt (1919) tar hun avstand fra mange av kvinnebevegelsen sine krav.
  • Hun mente at ”Den moderne kvinne” var noe samfunnet ikke trengte. Hun mente kvinner skulle finne sin plass som husmor og være tilfreds med den.
  • Hun engasjerte seg også i familiesaken, seksualmoral debatterte hun ofte, og hun var i mot moderne prevensjonskampanjer.
  • Etter at hun konverterte til katolisismen, i 1924, ble konverteringstematikken og katolisismen en gjenganger i bøker og artikler, bla. i Gymnadenia (1929) og Den brændende busk (1930)
  • Hun donerte penger til bygging av et katolsk kapell som skulle stå på Stiklestad i Verdal.
  • Hun kjempet for barnesaken, og etter at hun fikk Nobels fredspris opprette hun et legat for å hjelpe foreldre med handikappete barn som de selv tok seg av, i stedet for å sende de på institusjon.
  • I Kristin Lavransdatter (1920-1922) går hun inn på konflikten mellom etikk og erotikk.
  • Hun fant ofte inspirasjon i fra sitt eget liv når hun skulle skrive bøker, og man kan se tydelig påvirking i hennes verk, ettersom hvor i livet hun befant seg og hvordan hun hadde det.

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil