Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Superstjerner i musikken - Jimi Hendrix

Superstjerner i musikken - Jimi Hendrix

En personbiografi og forklaring om hvorfor jeg mener artisten og gitaristen Jimi Hendrix var en superstjerne.

Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.06.2007
Tema
Rock


Datoen er 27. november, året er 1942. På vestkysten av Amerika i staten Washington, blir det født en liten gutt ved navn James. Han vokser opp i lag med faren sin, Al Hendrix, i fattige kår i Seattle hvor begge har blues og jazz som sine store interesser. Det skal senere vise seg at gutten har et helt spesielt talent innenfor musikken, med gitar som sitt instrument. Vi kjenner han best som Jimi Hendrix.

 

<bilde>

I en alder av 11 år får Jimmy sin første gitar. Uten noen gitartimer eller bakgrunnskunnskaper, begynner han smått å prøve seg frem, tydelig inspirert av bluessjangeren. I et par tunge år med blant annet foreldrenes skillsmisse og morens død, begynner Jimmy å utvikle en helt unik måte å spille gitar på. Jimmy er venstrehendt og har en gitar som er beregnet for høyrehendte, og tenker da som så:


 

- Ja, hvorfor snur jeg bare den ikke opp ned?

 

Altså, istedenfor å holde gitaren som en vanlig gitarist gjør(se Eric Clapton), holdt han den opp ned for å tilpasse at han var venstrehendt. På bildene under spiller både Hendrix og Clapton på samme type gitar fra merket Fender med modellen Stratocaster.

 

<bilde>

Eric Clapton

 

<bilde>

Jimi Hendrix

Etter en fullført militærtjeneste fra 1959 til 1961 går Jimmy under artistnavnet, Jimmy James, og blir en stor, respektert kompgitarist innenfor blues miljøene.

 

Etter opptredener i lag med kjente navn som B.B King, Sam Cooke og mange flere, blir han senere frustrert over å ikke spille slik han selv vil. Han flytter til New York i 1964 og to år etter danner han sitt eget band som går under navnet ”Jimmy James and the Blue Flames” med tilholdssted i forstaden Greenwich Village, New York.

 

En vakker dag samme året holder Jimmy og bandet konsert i en lokal kafé i forstaden, uvitende om at bassisten i the Animals, Chas Chandler, sitter i salen. Chas imponeres så stort av det fantastiske gitarspillet at han tilbyr Jimmy å bli med til London for å starte et nytt band med Chas som manager. En overlykkelig Jimmy svarer klart ja og en stor drøm går i oppfyllelse.

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace.

Jimi Hendrix

 

Blues is easy to play, but hard to feel.

Jimi Hendrix

Hans vei mot å bli en såkalt, superstjerne, hadde startområde her. Jimmy endret navnet sitt til Jimi etter ønske fra Chas Chandler, som mente folk i England ville huske navnet hans bedre da. Bandet ”The Jimi Hendrix Experience” ble dannet med Mitch Michell ved slagverket, Noel Redding som bassist og Jimmy selv som vokalist og gitarist. De debuterte med studio albumet ”Are You Experienced?”, som inneholdt klassikerne” Foxy Lady”, og ”Purple Haze”. Etter dette var det bare en vei det kunne gå for Hendrix. Han hadde satt en ny standard for rockeartister å gå etter og i dag rangeres albumet ”Are You Experienced” som det beste debutalbumet i rockens historie. I årene fram til 1969 gav de ut to album til, ”Axis: Bold as Love” og ”Electric Ladyland”. Det året drev Jimi med en del små prosjekter. I lag med to andre dannet han et nytt band som fikk navnet ”The Band of Gypsies”, og ”The Jimi Hendrix Experience” ble oppløst. Med sitt nye band fikk Jimi gitt ut et album og holde en konsert i Woodstock i 69. Året etter ble ”The Band of Gypsies” oppløst og ”The Cry of The Love Band” opprettet. Hans tidligere trommeslager Mitch Michell var tilbake i varmen med Jimis nye band, som Eddie Kramer var produsent til.

 

Året 1970 skulle vise seg å bli et tungt år. Fredag 18. september skulle Jimi tas seg et par sovetabletter.

 

Etter lang og slitsom dag tar Jimi seg en liten lur, for å spare krefter til konserten han skal holde dagen etter. Hans kjæreste, tyske Monika Danemann, følger han inn på rommet sitt, etter en tur på byen, og gir han noen sovetabletter. Etter vært som han ikke får sove, tenker han med seg selv:

 

- Det gjør vel ikke noe om jeg tar et par til?

 

Neste morgen våkner Monika først og finner Jimi liggende helt livløs i senga si. Hun prøver å vekke han, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hun ringer ambulansen. Da de kommer fram tar legen en sjekk og de konstaterer at Jimi har blitt kvalt sitt eget oppkast.

 

Her endte livet til Jimi Hendrix.

 

<bilde>

Music is my religion. I love my guitar.

Jimi Hendrix

Hans faste gitarer

 

<bilde>

Fender Stratocaster

<bilde>

Gibson Flying V

<bilde>

12-String-Zemaitis Acoustic

Hovedgrunn til at jeg mener Jimi Hendrix var en superstjerne er den unike måten hans å spille gitar på. Å sammenligne han med noen av dagens gitarister som for eksempel Kirk Hammett i Metallica, vil være helt feil. Min mening er at Kirk og mange andre gitarister i nyere tid tenker ofte bare på en ting i sine soloer og riff, nemlig hvor fort det er mulig å spille. Måten Jimi spilte på var kun basert på improvisasjon. Selvfølgelig kunne Hendrix også spille fort, men for han var det aldri et stort mål. Kirk kan også selvfølgelig spille sakte, men det er ikke poenget.

 

Jimi vokste opp som fattig gategutt i Seattle og måtte lære seg å spille helt selv og hadde ikke de samme mulighetene til å lære seg å spille fort som Hammett, da han hadde rike foreldre som kunne skaffe han gitartimer hvor enn det måtte være. Nå i den siste tiden har jeg selv lært å spille gitar og for meg er Jimi Hendrix et stort forbilde. Å spille som han er i seg selv ikke noe mål, det er uoverkommelig, men

bare det å høre og se Jimi spille gitar gir meg inspirasjon til å spille enda bedre. Hans mål som musiker var ikke å bli kalt verdens beste gitarist, eller blir kjent over hele verden. Han sa:

 

- There is no best guitarist. There are so many styles in music. It's a matter of taste. My goal is to be one with the music. I just dedicate my whole life to this art.

 

Jimi Hendrix beviste at teknikk ikke betyr alt, men det er gleden over å spille gitar og skape god musikk som virkelig betyr noe. Jimi Hendrix var en av verdens beste gitarspillere i sin sjanger og de som mener noe annet, bør ta en titt på lista jeg satte opp på forrige side, å høre i gjennom de sangene. Jeg avslutter med et sitat og et bilde av graven til Jimi.

"When you heard Jimi Hendrix, you knew it was Jimi Hendrix. He introduced himself with his instrument. His attack to a guitar man, was, oh, something else! You think of one of the great American ball players, or one of the great fighters of the world, you know, that's the way he would attack any note on his guitar."


B.B King

<bilde>

Jimi Hendrixs grav i Renton, Washington.


Kildehenvisning:

 

Søkemotorer:

www.google.no

www.wikipedia.no med søkeord:

Jimi Hendrix, Fender Stratocaster, Gibson flying V, Eric Clapton, Kirk Hammett,

 

Web-sider:

http://nrk.no/musikk/artistar/1116857.html

http://www.skoleforum.com/stiler/biografi/det.aspx?id=3719

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_Stone%27s_100_Greatest_Guitarists_of_All_Time

http://en.wikipedia.org/wiki/Jimi_Hendrix

http://www.brainyquote.com/quotes/authors/j/jimi_hendrix.html

http://thinkexist.com/quotes/jimi_hendrix

 

Bilder:

De fleste fra google bildesøk:

http://images.google.no/imghp?ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=no&tab=wi&q=

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil