Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ungdom og mobilbruk

Ungdom og mobilbruk

Denne artikkelen er om ungdom, barn og mobilbruk.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.06.2007

“Heija Lisa. :)

Ka du driv på me du da?

Vesst du kjede dæ, kan du godt kom t mæ 1 tur ;-)

Film og potetgull, koss`n høres d ut? :p Klæm<3”

 

De aller fleste av ungdommene som har mobil skriver på mobilspråk. Mobilspråket kjennetegnes av forkoterleser, dialekt og kombinasjoner av bokstaver, tall og smilefjes. Nå viser en undersøkelse at blant ca. 220 norske lærere at mobilspråket også dukker opp i det skriftlige arbeidet til elevene på skolen. Lærerne mener at skriftspråket til elevene har endret seg mye etter at mobilen kom, og de peker særlig på bruken av forkortelser.

 

Før var det vanlig at bare de voksne hadde mobil og et fåtall ungdommer hadde det. I løpet av 10 år fantets det nesten ikke en elev på ungdomsskolen som ikke hadde mobil. Mobilen ble en d

<bilde>
el av hverdagen deres. Den brukes som tv, kamera, mp3-spiller, til internett, til å ringe med og ikke minst sms.

 

Hva skjer med verden!? Det er også blitt vanlig å gi mobil til barn på rundt 6 år gamle. Selv synes jeg det er alt for tidlig. Hva skal et barn på 6 år med en mobiltelefon? På en annen side skjønner jeg foreldrene. De vil bare barnet godt, barnet blir jo stengt utenfor. Alle de andre barna sitter å sender sms og snakker om hvor bra mobiltelefon de har. Er det virkelig rett at det skal være slik, at barnet skal bli mobbet for å ikke ha mobil?

 

Hvordan vil fremtiden bli? Det er jo fotokamera, videokamera, tv, mp3-spiller, internett og alt annet en trenger på mobilen. Vil andre kommunikasjonsmidler komme bort? Vil noen se mer på tv, eller bruke data? Ikke vet jeg, men det vil jo vise seg om noen år.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil