Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Lord of War"

"Lord of War"

Filmanmeldelse med et detaljert handlingsreferat av "Lord of War" fra 2005.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.06.2007
Tema
Filmer


Regissør: Andrew Niccol

Utgitt av: Lions Gate Films

Premieredag: 16. september, 2005

Spilletid: 122 minutter.

Språk: Engelsk.

Budsjett: 42 000 000 dollar.

 

Skuespillere:

Nicolas Cage - Yuri Orlov.

<bilde>

 

Bridget Moynahan - Ava Fontaine Orlov.

<bilde>

 

Jared Leto - Vitaly Orlov


<bilde>

 

Ethan Hawke - Jack Valentine

<bilde>

 

Ian Holm - Simeon Weisz

<bilde>

 

Handlingsreferat:

Den første scenen ser du Yuri Orlov stå i en tom afrikansk by, det er røyk og ødelagte hus rundt han. Hele bakken er dekt av kuler, så sier han ironisk: Det er over 550 millioner våpen i verden. Det er et våpen for hvert 20. menneske i på hele planeten. Det eneste spørsmålet er: Hvordan skal vi få armert de siste 11?

 

I ingressen av Lord of war ser du prosessen hvordan kuler blir produsert i et vestlig land. Så blir kassen med ammunisjon sendt til Sovjetunionen og senere til et afrikansk land i krig. Kassen med ammunisjon blir delt ut til en gruppe barnesoldater, og satt inn i en AK-47 (Avtomat Kalashnikova 1947) En barnesoldat skyter ut kuler og du ser en gå rett inn i en annen barnesoldat. Alt dette med den beroligende musikken fra Buffalo Springfield som spiller ”For What It's Worth”.

 

Filmen handler hovedsakelig om Yuri Orlov som kom til USA da han var barn. Familien hans kom fra Ukraina, men de bor nå i Brooklyn. De fikk visum til USA fordi de lot som om de var jøder, og fikk dermed visum for å slippe unna Sovjetunionen.

 

Yuri Orlovhar en bror som heter Vitaly. Han er kokk på restauranten familien eier driver. Det var mange gangstere som også hadde emigrert fra Sovjetunionen, derfor var det mange drap der de bodde. Det var alltid en eller annen gangster som ble drept i nabolaget.

 

En dag da han gikk inn på en restaurant var det et mordforsøk på en gangsterleder. Yuri skjønte at han kunne tjene store penger på å selge våpen. Han selger sitt første våpen noen dager senere. Han får med seg broren sin inn i den kriminelle virksomheten. De drar på våpen messe i Berlin for å komme seg nærmere Simeon Weisz. Han er en stor mann innen våpen handel. Men han vil ikke ha noe med Yuri og Vitaly å gjøre, så brødrene må fortsette salget av ulovlige våpen alene.

 

De drar til Beirut i Libanon og selger våpen som amerikanerne har lagt igjen etter krigen. Dette klarer de fordi de bestikker en general. Snart er Yuri på god vei til å bli en mektig mann innen illegal våpenhandel. Han selger over hele verden, til alle hærer utenom frelsesarmeen.

 

Yuri har mange identiteter. Han har fransk, britisk, israelittisk og ukrainsk pass. Yuri har også 6 forskjellige kofferter avhengig av hvem han er.

 

En gang da de skulle smugle våpen i en båt så får han en telefon om at politiet er etter dem. De skifter navn og flagg på båten for å lure politiet. Jack Valentine ser at det er feil båt, men bestemmer seg for å sjekke båten allikevel. De finner ingenting, og drar videre får å lete etter de riktige våpnene.

 

Brødrene selger noen våpen til en colombisk narkotika selger, de får betalt i kokain. Dette likte ikke Yuri og ville heller ha betalt i penger. Kjøperen skyter Yuri. Han sier raskt at de har en avtale. I filmen sier han:

”Den første og viktigste delen av våpen smugling er å ikke bli skutt med dine egne varer”.

 

På veien hjem feirer brødrene med litt kokain. Vitaly ble veldig avhengig av stoffet og Yuri sendte han til et rehabiliteringssenter. Nå var han alene.

 

Yuri er veldig forelsket i en modell som heter Ava Fontaine. Så han booker henne for en falsk modelljobb. Yuri leier hele hotellet. Planen hans er å få henne til å bli forelsket i han. Han leier et privatfly og hun får sitte på til New York. Han får det endelig som han vil og de gifter seg. De får en sønn, Nicky, og Vitaly er endelig ute av rehabiliteringssenteret.

 

I julen får Yuri en god og uventet overraskelse, Sovjetunionen oppløses (25 desember 1991). Men gleden blir kortvarig. Vitaly kommer inn påvirket av kokain og blir sendt til rehabiliteringssenteret igjen.

 

Yuri drar og besøker Ukraina og kjøper våpen fra gamle Sovjetunionen. Simeon Weisz blir sjalu på Yuri og dreper onkelen hans. Yuri fortsetter å selge våpen til alle verdens land, særlig til Liberia. På slutten så begynner han å miste grepet om virkeligheten. Han begynner å bruke narkotika og har sex med kvinner med aids. Ava Fontaine (hans kone) begynner å mistenke også at Yuri ikke er helt ærlig med henne, hun går fra han og tar med Nicky, sønnen.

 

Yuri og Vitaly drar til for å selge våpen til en terroristgruppe i Sierra Leone. Vitaly ser at de dreper kviner og barn og han kaster en granat inn i en bil, terroristgruppen dreper Vitaly. Yuri bestikker en lege og ber han skrive en falsk dødsrapport, Men det er en kule igjen i Vitaly’s kropp. På vei hjem stoppes Yuri i tollen og blir tatt med til Jack Valentine, men Yuri har venner som er høyt på rangstigen i rettsystemet. Så han blir fri.

 

Det siste han sier i filmen er:

”Vet du hvem som kommer til å arve jorden? Våpenhandlere. Fordi alle andre er for opptatt med å drepe hverandre. Det er hemmeligheten for å overleve. Ikke gå til krig, spesielt med deg selv”.

 

Vurdering

Filmen ”Lord of war” er en film som viser deg den lyse og mørke siden av livet. Hovedpoenget er at våpen er onde, men mennesker er ikke mye bedre. Filmen er veldig bra lagd med mange morsomme scener som er både humoristiske og onde på samme tid. Filmen viser det onde som er over hele verden, og Yuri er der for å gi dem muligheten til å drepe hverandre fortere og mer effektivt. Yuri reiser rundt hele veien og viser oss at det er onde ting over hele verden, og viser at det ikke finnes noen ærlighet blant de som har makt.

 

Filmen passer ikke for de som ikke skjønner symbolikken i filmen og det er en del blod. Hvis jeg skulle ha satt aldersgrensen hadde jeg satt den til 15. Noen ganger føler du at filmen ikke kan helt bestemme seg hva den skal handle om. Skal den handle om svik? Våpen? Politi? Osv.

 

Det jeg finner mest interessant med filmen er hovedpersonen Yuri, som er veldig bra spilt av Nicolas Cage. Yuri er kaldblodig som ikke har noen problemer med å selge våpen som dreper. Han selger gjerne til begge sider og hjelper begge sider til å drepe hverandre bedre og fortere. Alt dette mens Jack Valentine passer på han hele veien, men aldri klarer å ta han fordi Yuri har gode venner med viktige jobber høyt oppe i systemet i mange land.


 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil