Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Fiskeindustrien

Fiskeindustrien

Hvorfor jobbe innen fiskeindustrien?

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.07.2000


Fiskeindustrien er et bredt og variert yrke. Det de fleste tenker på når de hører ordet fiskeindustri er en gammel mann som står nede på en kai og sløyer fisk. Fiske industrien er så mye mer enn å sløye fisk å bøte garn.

 

Alt som har med fisk å gjøre tjener man penger på. Pengene er ikke alltid like lette å tjene innenfor fiskeindustrien. Å fiske etter skreien midt på vinteren er ganske krevende, å stå opp kl fire i alt slags vær å starte opp den gamle sjarken nede i fjæra for å dra ut å fiske. Fisket er veldig viktig for landet Norge. Norge eksporterer mye fisk til utlandet, man kan faktisk finne fisk fra Lofoten helt nede i Kina. Noen må gjøre det grove å harde arbeidet med å fiske fisken å gjøre den klar for eksport. Dette arbeidet er som oftest det hardeste og mest krevende. Det som ikke er fullt så krevende fysisk er meglingen og organiseringen av eksporteringen.

 

Det finnes mange grunner til å jobbe innenfor fiskeindustrien. For å ivareta tradisjonen som har pågått i flere hundre år, og for å sikre landet penger gjennom eksportering. Mange av ungdommene foretrekker å gå rett ut av ungdomsskolen og ut arbeid innen fiskeindustrien. (Dette er noe jeg har angret litegrann i den senere tid på at ikke jeg gjorde). De som ønsker å gå videre på skole kan jo også utdanne seg innen fiskeindustrien. Utdanning innen fiskeindustrien lønner seg! Det som kanskje lokker mest innen fiskeindustrien er kanskje pengene.

 

Før i tiden var det veldig vanlig at hvis faren var fisker ble som regel sønnen også fisker. Denne tradisjonen har imidlertid falt mer og mer bort. I dag går man som oftest forskjellige veger fra foreldrene.

 

I disse tider er ikke rekrutteringen så stor innen fiskeindustrien som for ca. 50 år siden. Dette er kanskje på grunn av alle nye og mer fristende yrkene som er kommet de siste årene. Det som på en side er dumt med fiskeindustrien er at det på en måte blir en slags rømningsvei for de som er skole leie. På en annen side er det jo ganske positivt for rekrutteringen innen fiskeindustrien. Det er jo ingenting som tilsier at de som ikke er flinke på skolen ikke er flinke til fysisk arbeid på et fiskebruk.

 

I disse dager blir det krevd mer og mer skolegang for yrkene. I dag må man gå skole i mange år for å kunne føre en sjark eller et større fiskefartøy. Dette var ikke vanlig heller uvanlifg for noen år tilbake. Sertifikater og beviser kreves både for å føre båten og snakke i VHF radioen. En viktig grunn for å jobbe innenfor fiskeindustrien er de enorme resursene som ligger gjemt i det store blå havet. Hvis man høster med omtanke og kontrollerer forurensninger kan resursene i havet vare i mange år fremover. Det som er farlig er hvis det drives overfiske eller at forurensningen er alt for høy. Dette resulterer i at fiskestammer kan dø ut. Dette er veldig farlig med tanke på den økologiske balansen i havet og av at de forskjellige fiskeslagene er avhengige av hverandre. Det skal jo bli passet på at reglene om kvoter og fiskeforbud blir overholdt men det skjer jo ofte ting som er ulovlige.

 

Det er viktig at rekrutteringen holder seg stabil så Norge har en sikker fremtid med tanke på økonomi og arbeidsplasser.

 

Det er kanskje ikke en særlig lokkende tanke for en sossete gutt fra Oslo å stille seg å sløye fisk på et fiskebruk. De fleste som jobber innen fiskeindustrien kommer fra fiskevær eller fra kysten med unntak av Finnmark fylke. Fra Finnmark kommer det mange og jobber fra innlandet (mange Tamilere).

 

Hvis man har tenkt på å kjøpe båt for å drive fiske er det ofte mye støtte å hente fra kommunen. De er ofte villige og glade for ny arbeidskraft innen kommunen. Det som ofte kjennetegner Norge er fisket etter skreien om vinteren. Norge er jo veldig heldige som ligger rett ved gyte stedet til skreien. Dette er en veldig stor fordel da Norge har førsteretten til fisken. Etter at fisken er fisket kommer den inn til fiskebrukene inne i fjordene for behandling og klargjøring for eksport. Noe som ødelegger for dette er de store fabrikktrålerne som tar med seg fisken vekk fra Norge.

 

Det som også er verdt og nevne er at hvis fisken forsvinner forsvinner også de fleste fiskeværene og de små kyst samfunnene som er avhengige av fisken i fjorden. Jeg håper at rekrutteringen øker og at fiskebestanden holder seg stabil. Det er egentlig til det beste for hele Norge.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil