Hinduismen

Stil om det viktigste innen hinduismen.

Karakter: 5

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2007.05.15

Hinduismen.

 

Innledning:

Hinduismen er en religion som oppstod i Sør-Asia. Den er verdens eldste religion, og man finner spor etter den så langt tilbake som år 3000 før Kristus. Hinduene ser på hinduismen som èn religion, men med mange forskjelleige retninger.

 

Sentrale begrep:

 

Samsara - gjenfødelse:

Hinduene tror at du lever, for så å dø, og deretter bli født på ny. Når du dør, dør kroppen din, men ikke atman(sjelen). Når du dør tar atman plass i nye vesener, og dermed er du født på nytt. Slik lever du på ny og på ny, dette kaller hinduene for Samsara.

 

Karma – menneskets handlinger:

Hinduene tror at alt du gjør mens du lever har konsekvenser for hvordan det vil gå i ditt neste liv. Alt du gjør, og motivet bak det du gjør er med på å bestemme. Gjør du mye godt i løpet av livet får du en god karma, og det vil gå deg godt i ditt neste liv. Gjør du my du ikke burde gjøre får du en dårlig karma, og det vil ikke gå deg så godt i ditt neste liv.

 

Dharma – hinduenes hellige lov:

Dharma er på en måte en selvfølge til forskjellige ting. For eksempel: Gress skal gro, og vann skal renne. Dette er gressets og vannets Dharma. Alt har Dharma, til og med mennesker.

 

Synet på gud:

Hinduene ser på gud som èn gud, men i mange skikkelser. Dette forklares litt nærmere i Veda, der står det: ”Gud er èn, men den kloke tiltaler ham ved forskjellige navn.”. Gud kalles for Brahman,Brahman er en kraft som eksisterer i alt levende. Alle levende vesener han derfor en del av Brahman i seg. Dette gir alt levende en guddommelig og evig kjerne (atman). Hinduene ser også på gud som både hun og han.

 

Synet på frelse:

Mange hinduers mål er frelse. Det betyr at atman blir forent med Brahman, da opphører sjelevandringen. Man kan oppnå frelse på 3 forskjellige måter, disse kalles de 3 veiene. De heter: erkjennelsens vei, handlingens vei, og hengivelsens vei. Det er ikke så mange hinduer som praktiserer èn fast vei, de fleste praktiserer en blanding av alle tre.

 

Hellige skrifter:

 Hinduenes hellige skrifter er delt opp i to hovedgrupper, "det som er hørt" og

"det som er husket". Den første hovedgruppa inneholder skrifter som gud har åpenbart. I denne gruppen er det mange tekster. De viktigste tekstene i denne gruppen er vel kanskje de som hører til Veda. Vedaene er en liten tekstgruppe innenfor "det som er hørt".

 

Vedaene er de tekstene som er hellige for alle hinduer. Vedaene forteller om hvordan verden har oppstått, og om de ulike gudene i hinduismen. Når prestene skal utføre offerritualet resiterer de fra vedaene, når de gjør det regnes lyden som hellig.

 

Til den andre store tekstgruppa, "det som er husket" tilhører de tekstene i hinduismen som har en forfatter.

 

Hinduistisk kunst: 

Hinduistisk kunst er mye påvirket av Brahman (gud). Brahman kan vise seg i mange skikkelser, derfor er det mange forskjellige bilder av ham. Disse bildene eller statuene viser ikke hvordan Brahman egentlig ser ut, de er symbolske. Det er også viktig for kunst innen hinduismen at gudene er annerledes enn menneskene, for eksempel Durga med sine 8 armer, mens menneskene bare har 2. Også tingene som guden avbildet på gudestatuene (gudebildene) holder i hendene er viktige innenfor kunsten, de symboliserer forskjellige sider ved guden. Statuer av guder blir blant annet brukt til meditering.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst