Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Tellus - den blå planeten

Tellus - den blå planeten

Litt fakta om drivhuseffekten, atmosfæren og jordskorpa

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.05.2007

Jorda eller Tellus som den også blir kalt er 6,4 milliarder år gammel og er den eneste beboelige planeten i solsystemet vårt. Jorda er den tredje planeten fra sola og derfor har jorda perfekt overflatetemperatur for oss. Max temperatur er 55 grader celsius og minimum temperatur er -70 grader celsius. Jorda bruker 365 dager rundt sola, altså er 1 år 365 dager. Sola har 328,900 ganger så stor masse som jorda.

 

Jorda har tre skall:  

-       Jordskorpa, er det ytterste laget som vi går på.

-       Mantelen, som er delvis flytende og ligger mellom kjernen og jordskorpa.

-       Kjernen, som er helt flytende og ligger midt inne i jorda holder en temperatur på 4,000-5,000 grader

   Celsius.

 

Jordas overflate

For ca 230 millioner siden var alle kontinentene på jorda samlet i et kjempekontinent, men de har gått sakte men sikkert fra hverandre og det har blitt slik det er i dag. Forskerne mener at hele jordoverflaten er delt inn i 15 lag. Disse ligger delvis inntil hverandre og utgjør jordskorpa. Disse platene går sakte men sikkert mot eller vekk fra hverandre, slik kan hele kontinenter forskyve seg.

 

Atmosfæren og drivhuseffekten

Jordas atmosfære inneholder mange gasser som kalles drivhusgasser. Dette er gasser som er med på å forsterke den naturlige drivhuseffekten.

 

Slike gasser er F.eks. - Karbondioksid (CO2)

- Lystgass

- Metan

 

Atmosfæren slipper inn kortbølget stråling fra sola som varmer opp jorda. Jorda sender noe av denne strålingen tilbake, men drivhusgassene fanger opp strålingen og sender den tilbake enda en gang, slik virker drivhuseffekten.

 

Uten den naturlige drivhuseffekten ville temperaturen på den nedre delen av atmosfæren vært på -19 grader celsius istedenfor 15 grader celsius slik den er nå, men menneskelige utslipp av drivhusgasser har forsterket drivhuseffekten betraktelig, derfor har gjennomsnittstemperaturen på jorda steget med 0,75 grader celsius de siste årene, og temperaturen er antatt å stige 1,6-6,8 grader celsius til i de neste 100 årene.

 

Konklusjon må være at jorda er et fint sted å leve.

Vi har variasjon i naturen med fjell og strand, ørken og hav.

Vi har et mangfoldig dyreliv og et klima som er godt tilpasset oss mennesker og de fleste andre dyrearter med en middeltemperatur på 22 grader celsius.

 

Dessverre har drivhusgasser forsterket drivhuseffekten, derfor har det blitt litt varmere og isene på polene og ved Grønland har begynt å smelte, men jorda er fortsatt et fantastisk sted å bo. Vi må bare passe på å begrense utslippene våre av drivhusgasser.

 

             

 

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil