Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ingvar Ambjørnsen

Ingvar Ambjørnsen

Forfatterportrett av Ingvar Ambjørnsen.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.04.2007

Ingvar Ambjørnsen ble født i Larvik i 1956. Faren var postbud og moren var hjemmeværende.

 

Som 7-åring lærte han å lese, siden da har han vært fasinert av bøker. På skolen var han ikke spesielt god, men han var ikke dårlig heller.

 

Han bestemte seg tidlig for at det var forfatter han skulle bli. Derfor sluttet han skolen etter de ni obligatoriske årene. For å tjene til livets opphold måtte han få seg diverse strøjobber.

 

Han er en av de mest sentrale spenningsforfatterne for ungdom. Ambjørnsen tar opp viktige problemer som overgrep, miljøødeleggelser, menneskeforakt vold og til og med drap. Dette passer absolutt til miljøet rundt om i verden nå.

 

Jeg syns Ingvar Ambjørnsen skriver på en veldig morsom måte. Han skriver på en måte med slang. Det passer i grunnen helt perfekt til det han skriver om. For å si det på en annen måte, han skriver rett fra ”levra”. Det er det som gjør bøkene så morsomme. Ambjørnsen har gitt ut romaner, noveller, krim, ungdomsbøker og dokumentar bøker.

 

Ingvar Ambjørnsen likte veldig godt å reise rundt i verden. Han reiste ikke rundt som alle andre med en stor bag. Han hadde nemlig med seg skrivemaskinen. Noe som ikke jeg kan skjønne.

 

Mye av det Ambjørnsen skriver om i bøkene sine for voksne er selvopplevd. Han har prøvd nesten alt som er av narkotiske stoffer. Dette er en periode av livet han ikke er spesielt stolt over. Men det har gjort at han kan skildrer opplevelsene og følelsene til personene i bøkene sine på en veldig god måte. Ambjørnsen har skrevet mye på kort tid. På de siste 25 årene har han gitt ut over 35 bøker, men ikke alle disse er mesterverker. Det som er felles for alle bøkene hans er at de handler om samfunnets tapere, de som faller litt utenfor.

 

På starten av 1980-årene reiste ambjørnsen mye rundt, ofte var det eneste han hadde med seg var den utslitte skrivemaskinen sin. Uansett hvor mye han reiste og hvor store problemer han hadde, gav han aldri slipp på barndomsdrømmen om å bli forfatter på fulltid!

 

Pelle og Proffen - utgivelser

Kjempene faller (1987)  

Døden på Oslo S (1988)
Giftige løgner (1989)
Sannhet til salgs (1990)
De blå ulvene (1991)
Flammer i snø (1992)
Etter orkanen (1993)
Hevneren fra himmelen (1994)
Storbyens stemme (1994)
Mordet på Aker brygge (1995)

 

Pelle og Poffen er 14 år og ungdomsskoleelever da serien starter. De bor begge i en gammel bygård på Oslos østkant. Pelle er den mest normale mellom de to guttene og opptrer som fortelleren. Proffen er en lesehest og er nok den smarteste av de to. Sammen hjelper de hverandre til å oppklare alle de mystiske og dels farlige sakene de kommer bort i. Til forskjell fra andre detektivserier, for eksempel Hardy-guttene, finner sted en utvikling i bøkene om Pelle og Proffen; hovedpersonene blir eldre fra bok til bok. Som sagt, flere av bøkene er filmatisert.

 

I dag regnes han som en av de aller mest solgte norske forfatterne. Til sammen bare i Norge er det solgt omtrent en million eksemplarer av bøkene hans. Det har også blitt vist interesse for han i utlandet. Utenom de nordiske landene har han også gitt ut bøker i blant annet Tyrkia, Bulgaria. I Tyskland ble det også vist stor interesse for bøkene hans.

 

I midten av 1980-årene flyttet han sammen med Gabrielle Haefs som han giftet seg med i 1985. De bosatte seg i Hamburg i Tyskland.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil