Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Klimaendringer

Klimaendringer

Klimaet er utsatt for menneskelig påvirkning.

Karakter: 6

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.04.2007

Klimaendringer er en av de mange miljøproblemene som har oppstått i løpet av nyere tid, og utvilsomt en av de største. Selv om vi begynner å bli mektig lei av alt maset rundt det, er det noe som opptar oss hver dag. Vi ser hele tiden på nyhetene at det oppstår naturkatastrofer som rammer flere millioner mennesker, og opphavet til dem. Og det er jo trist. Spesielt flodbølgen på Sri Lanka, eller orkanen Katrina i New Orleans. Er disse katastrofene naturlig, eller er de menneskeskapt?

 

Du har sikkert hørt om alle verdens ”farlige stoffer”, som ødelegger økosystemet og skaper slike naturkatastrofer. Men uansett hva naturvernsfolkene prøver å fortelle oss, er det i hvertfall ikke pga småting som at vi hver morgen står og sprayer giftige stoffer, i form av hårspray, i håret. Nei, du kan ta det helt rolig, hårspray dreper ikke millioner av mennesker. Men andre menneskeskapte utslipp kan gjøre det. Som for eksempel biler som slipper ut ufattelige mengder Co2 hver eneste dag. I 1996 slapp Norge alene ut 40,7 millioner tonn med karbondioksid. Det meste av disse utslippene stammer fra transport, petroleumsvirksomhet og industriprosesser. Det er altså blitt for mye forurensing i atmosfæren vår, noe som har resultert i en global oppvarming.

 

Global oppvarming. Høres skummelt ut. Som om vi alle, i løpet av noen tusen år, blir en sprøstekt rase med soleksem og svetteflekker over hele kroppen. Æsj! Om tusen år lever ikke jeg i hvertfall, og det er jeg glad for!

 

Drivhuseffekten er hos mange et misoppfattet begrep. Det er ikke noe helt forferdelig, som vi må bekjempe for å overleve. Det er faktisk noe som er helt nødvendig for livet på jorden. Hvis vi ikke hadde hatt drivhuseffekt, ville gjennomsnittstemperaturen vært på -18 grader celsius. Og da hjelper det nok ikke å bestille charterferie på Gran Canaria, Ola Nordmann!

 

Men det som er dumt er jo at drivhuseffekten nå øker, og denne globale oppvarmingen, som er et resultat av økt drivhuseffekt, smelter all isen vår. Vi kunne jo bedt den om å skåne vår dyrebare is, og la være å drukne oss, men jeg tviler på at den ville hørt etter.

 

Derfor kan vi jo spørre oss selv; er det virkelig bare den globale oppvarmingen som herjer rundt på den måten? Eller har vi mennesker skyld i det selv? FNs klimapanel mener i hvertfall at menneskeskapte utslipp av klimagasser har bidratt vesentlig de siste 30 – 50 årene til klimaendringene. Nå får du vel litt dårlig samvittighet? Eller ikke? De fleste tenker ikke over det en gang. De tenker; - Jaja, det var synd. Og dett var dett. Dette er forresten de samme folkene som gjør alt de kan for at barna og barnebarna skal ha det bra i fremtiden. Hmm…

 

Nå kan jo ikke hver enkelt av oss stanse den globale oppvarmingen, men hva vi gjør sammen kan ha større betydning. Ta miljøet på alvor. Pant flasker, kildesorter avfallet og vær kritisk når du skal kjøpe ting som kan være skadelig mot atmosfæren.

 

Men for all del, ikke slutt å bruk hårspray av den grunn!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil