Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Nynazismen. Hvem og hva?

Nynazismen. Hvem og hva?

Samfunnsfagprosjekt om nynazisme og nazisme.

Karakter: 4 (10. klasse)

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.04.2007


Innholdsfortegnelse

Forord

Nazismen – hvordan oppsto den ?

Nazismens ideologi

Nynazismen

Nynazismens ideologi

Utbredelse

Utbredelse i Norge

Vigrid

Vigrid

Uniformer og symboler

Forskjell mellom kommunismen og nazismen

Nynazismen og vold i dag / Hvordan tiltrekkes ungdommen?

Hvordan tiltrekkes ungdommen?

Oppsummering

Kilder

 

Forord

Jeg har valgt å skrive om nynazisme, fordi jeg har vært nysgjerrig på det området, og jeg ville finne mer ut om det. Min tekst inneholder mange punkter som har vært interessante å skrive om. Min problemstilling var ”Nynazistene, hvem og hva er de?” og jeg føler at jeg har besvart denne problemstillingen, og er fornøyd med mitt arbeid.

 

Nazismen, hvordan oppsto den?

Nynazismen er egentlig en ny versjon av den eldre levemåten, Nazismen, som ble grunnlagt av Adolf Hitler, en mann fra Østerrike. Adolf Hitler ble født den 20. april 1889 i den østerrikske byen Braunau, som ligger nærme den tyske byen Bayern. Faren hans het Alois Hitler, og moren han het Klara Hitler. Adolfs familie var stadig på flyttefot, men han greide å følge med på skolen. En av skolene Adolf gikk på, var en klosterskole, som han likte veldig godt. En dag da han gikk og beundret skolen, fikk han øye på den gamle graven til abbeden Theodrich Hagn. På graven fikk han se sitt fremtidige symbol, hakekorset. Hakekorset er et gammelt symbol som ble brukt i India i gamle dager for og representere solguden.


 

I 1913 dro Adolf til München i Tyskland for å finne seg et finere liv i Tyskland. Han begynte som kunstner. Til slutt bestemte han seg for å tjenestegjøre i den bayerske hæren. Han ble sendt til fronten, og beviste at han var en bra soldat. I 1916 ble han skutt i beinet, og ble sendt vekk fra fronten. Han ble tildelt mange medaljer for sin innsats i krigen. Da Tyskland tapte krigen, ble Adolf forbannet og beskyldte tapet av krigen for og være svik fra jødenes side. Da han kom hjem igjen, fant han ut av at han hadde en spesiell evne til å overtale folk til og gjøre alt han ba om, du kan kalle det hjernevasking. Han samlet mange tilhengere å marsjerte opp mot regjeringskvarteret i München. Der ble de arrestert, og Adolf ble sendt i fengsel.

 

I fengselet skrev han boka ''Mein Kampf'' som handlet om hans liv, tanker og handlinger. Da han slapp ut fengselet, startet han partiet ''Det nasjonale sosialistiske tyske arbeiderpartiet''. Og på riksdagen i 1930, fikk han hele 18 % av stemmene, det vil si ca. 6 millioner stemmer. Grunnene til hans suksess var at Tyskland vaklet som en skadeskutt due etter første verdenskrig, så da han sa at han lovet folket nye arbeidsplasser, nye rikdommer og at Tyskland skulle reise seg fra asken, ble det jubel og glede. Nazistene fikk 109 representanter i dette valget. Ved å love at Tyskland igjen skulle bli en sterk nasjon, trakk han til seg mange nye velgere. Han lovte nye arbeidsplasser og mye ære. De fikk over 6 millioner stemmer. De ble det nest største partiet i Riksdagen. Nazistene fikk 109 representanter i Riksdagen. Etter dette vokste nazismen til og bli en stor organisasjon. Hitlers parti ''Det nasjonale sosialistiske tyske arbeiderpartiet'' utviklet navnet sitt til nazismen, eller nazistene.

 

<bilde>

Riksdagen 1930.

 

<bilde>
                                                                 

Adolf Hitler.

 

<bilde>

Dette er den boken Hitler skrev da han satt i fengselet, Mein Kampf.

 

Nazismens ideologi

Nazismens ideologi går ut på at de ariske menneskene er mer verdt enn andre mennesker og at nazistenes ideer ikke blir samlet i et logisk tankemønster for og bedre samfunnet og de rundt nazistene. Det vil si at de brydde seg mest om seg selv og ikke om de menneskene som nazistene måtte utslette for og komme til målet sitt. De ikke-ariske menneskene er jøder, funksjons hemmede, sigøynere, de som er imot nazismen, både politisk og i handlinger, homoseksuelle og kriminelle. De ariske menneskene skulle være høye og blonde, med blå øyne, men det som var rart var at Adolf Hitler stridet mot det ariske utseende. Han var ikke direkte høy og han hadde mørkt hår, og brune øyne.

 

<bilde>

En arisk person skal være høy og blond, som dere ser på bildet til over.

 

Nynazismen

Etter andre verdenskrigen var det fortsatt mange nazister igjen i verden, mange hadde flyktet da de skjønte at krigen gikk mot slutten. Disse personene holdt kontakten, og spredte budskapet deres blant mange unge menn og kvinner, og holdt nazismen i livet. Nynazismen ble særlig tydelig på 1960-tallet. Nynazistene bygger sin versjon av nazismen på rasisme og den italienske og spanske fascismen. Det vil si at de forholder seg til grunnprinsippene i nazismen, men de har utviklet sin egen versjon. Det er mange organisasjoner som baserer seg på nynazistiske tanker, men de prøver og holde det litt skjult, samtidig som de tilpasser seg miljøet de bor i, og de politiske systemer de har der de bor.

 

Nazismens mest brukte symbol er dette hakekorset.

<bilde>

 

Nynazismens ideologi

Nynazistenes ideologi bygger litt på nazistenes ideologi, men det er også lagt mye vekt på nasjonalistiske tanker, rasisme og rasehat. Siden de fleste nynazistene er ungdomer, er det mange unge jøder og homofile som blir angrepet av nynazister rundt omkring i verden. Demonstrasjon er en viktig del av nynazistenes måte og vise seg fram. De fleste som blir rekruterer folk til nyzasistiske organisasjoner, leter etter unge mennesker som lengter etter et fellesskap der man blir motatt med åpne armer. Nynazismene er veldig opptatt av alle mennesker som er ariske, skal ha en mulighet til og bli bedre en de andre menneskene.

 

Nå har du lest om både nynazismen og nazismen, så jeg spør deg, hvordan kan mennesker tenke og handle slik? Kanskje de ikke ser på de andre menneskene som andre mennesker, men som et udyr eller et innsekt som ikke fortjener og leve. Hitler hadde jo den evnen til og overtale folk til og tro at hans ord var verdens ord, og at det var han som var gud. Han greide jo og “lure” Tyskland til og starte en verdens omfattende krig som skapte mye (unskyld språket) jævelskap. Men han greide heller ikke og fullføre sitt arbeid, noe som kanskje nynazistene i dag vill prøve på en gang.

 

Men hva kan vi gjøre for å stoppe disse menneskene? De har jo lov til og mene hva de vil, selv om det høres ufyseligt ut.

 

Utbredelse

Nynazismen er i dag sterk i mange deler i det tidligere øst Tyskland, og i visse russiske og nasjonalistiske miljøer. Nynazistiske og facistiske organisasjoner er forbudt i Tyskland, Østerriket, Nederland og Italia, men det finnes mange organisjasjoner som støtter den nazistiske tankegangen.

 

Utbredelse i Norge

I Norge har de nynazistiske miljøene vært små. Mange norske nynazister ble innspirert av det nynazistiske miljøet i Sverige. Men de norske nynazistene har alikevell gjort seg merket igjennom flere aksjoner og demonstrasjoner. Nynazismen i Norge oppstod i mange små grupper som pleide og demonstrere i Oslo på 1960 tallet. Når de demonstrerte, brukte de det sør-vietnamiske flagget som et symbol. I 1975 dannet den antisemittiske mannen Erik Blücher organisasjonen Norsk Front på grunnlag av det lille organisasjonen Nasjonal Ungdomsfylking. På det meste hadde Norsk Front over 1400 medlemmer.


 

I 1979 kastet en nynazist en bombe mot et 1. mai tog, så da ble Norsk Front tvunget til og skifte navn til Nasjonalt Folkeparti. I 1991 ble Nasjonalt Folkeparti oppløst, fordi det var så mye voldshandlinger og kriminalitet rundt dem. Mange av medlemmene gikk til Fedrelandspartiet, og noen til Nasjonalsosialistiske bevegelse. Et annet nazistisk parti i Norge er Norsk Folkeparti, det blir også kalt Nasjonalalliansen. Dette partiet har hatt flere navn, de er Hvit Valgallianse og Stopp Innvandringen. I Norge er det Organisasjonen Vigrid som er den mest populære og omtalte nynazistiske organisasjonen.

 

Vigrid

<bilde>

Den blide Tore Tvedt

 

Vigrid ble stiftet i 1994 av Tore Tvedt. Tore Tvedt har blitt dømt for mange brudd på rasismeparagrafen, og vold mot en 14-årig jente. I 1996 ’’pensjonerte’’ han seg fra omverdenen for å vie sitt liv til hans kamp mot de ikke ariske menneskene. Da han i 1994 stiftet Vigrid, uttalte han seg som Odins profet, han sa at Odin hadde sendt han til jorden for og fullføre Hitlers oppgave og spre den norrøne troen. I Vigrid er man opptatt av den norrøne gudstroen, men det vil ikke si at alle som lever etter norrøn tro er nynazister. I dag bor Tore Tvedt i Larvik, og han er skilt og har fire barn.

 

Vigrid mener at verden skal befries fra jøder og andre mennesker som ikke er verdige nok. De mener også at jødene diktet opp hele holocaust, og de kaller dette Holoca$h. De mener at jødene er noen skapninger som er griske og gjør alt for penger.

 

<bilde>

 

Vigrid er stadig på utkikk etter nye medlemmer, og de går oftest etter unge personer. Tenk deg at du er en gutt på 17 år, du har ikke noen venner fordi du oppfører deg annerledes. Så plutselig kommer en gjeng ungdommer bort til deg, de er alle snauklipte og går med samme uniform. De tilbyr deg varme og vennlighet, og muligheten til og bli med inn i deres organisasjon. Det er vanskelig og si nei til det.

 

Uniformer og symboler

Det er mange nynazister som bruker like klær, som de kalles uniformer. Disse plaggene er som vanlig lærjakker, skinnjakker og pilot plagg og hettegensere. Nynazister pleier og ha håret helt snauklipt, derfor kalles de enten for skinheads eller snauskaller. De bruker, som deres ”forfedre”, nazistene, mange symboler. De mest brukte er hakekors, solkors og runer. Hitler-hilsen er forbudt i mange land, blant annet i Tyskland. I Norge har man strenge regler på hva som er tillat av nazistiske uniformer. De fleste føler seg trygge når de er kledd likt.

 

<bilde>

 

<bilde>

 

Forskjeller mellom kommunismen og nazismen

Den største forskjellen mellom kommunismen og nazismen er vel at nazismen er litt friere på noen områder, selv om det er ganske likt. Man må jobbe for ’’Der Führer’’ og tjene han på alle måter. Det samme med kommunismen. Man skal jobbe for staten, og man har ikke lov til og drive med noen selvstendige jobber uten av staten tillater det, eller kan det få fatale konsekvenser. Det finnes jo mange små forskjeller også. I kommunismen er man alltid klar til og lage en revolusjon for og få fram sine ideer, eller vil ha noe forandret, mens i nazismen ville man aldri oppsette seg mot ’’Der Führer’’. Man hadde så stor ærefrykt for denne personen, at man ikke torde si han imot. I kommunismen skal alle være like, alle skal jobbe for staten og ha like rettigheter, men i nazismen er det rangering av mennesker. De ariske på toppen, og jødene på bunnen.

 

Nynazismen og vold i dag

Nynazistene har jo ikke det beste ryktet man kan få. De har igjennom tidene vært innblandet i masse demonstrasjoner, som har utviklet seg over til noe negativt. Dere husker kanskje saken om Benjamin som ble drept av en gjeng med nynazister fordi han var mørkere i huden. Dette skjedde for ikke så lenge siden, i 2001. Benjamin hadde en Ghanesisk far og en norsk mor. Nazistene driver også med masse rasisme. De henger ut alle mørke og understående mennesker. De kan finne på og kaste steiner etter dem, kjøre de ned, banke de opp og til og med drepe de.

 

<bilde>

 

Hvordan tiltrekkes ungdommen?

Hvordan tiltrekkes ungdommen til slike miljøer? Jeg lurer på om det er et behov for og få oppmerksomhet som gjør at folk blir nynazister eller lignende. Jeg tror at mange av grunnene kan være at de ikke har hatt en bra oppvekst, eller at de ikke passer inn i andre miljøer. Det er jo mange som har små problemer oppe i hodet, så kanskje dette er en av grunnene. Det er noen folk som har lett for og bli påvirket av andre, og kanskje en person som er nynazist ser at en annen personen som har lett for og bli påvirket, men som er forvirret, kan jo nynazisten lett få han til og bli med i hans ”religion”. Men det alltid noen personer som er onde. Som driter i andres meninger. For en ungdom uten noen venner, eller noen som helst form for mening i livet, er det lett og skeie ut og bli nynazist eller satanist. Jeg sier ikke at dette er ”feil” av ungdommen og gjøre, men det er kanskje andre ting i livet som man kan gjøre i stedet. Man har jo fri vilje, og man skal ikke la seg påvirke av andre, man skal følge sin egen vei, men det kan være vanskelig når du blir tilbudt fellesskap og varme. Det er vanskelig og skjønne der og da at det du begir deg inn i er noe du kanskje ikke hadde ventet deg. Men, det finnes unntak. Det er noen mennesker som syns at Hitler var en flott man, og han hadde et flott livssyn. De følger Hitlers levemåte, og er voldelige mot ikke ariske, og lever som nazistene gjorde. Ungdommen kan føle seg velkommen i et miljø hvor alle er like, og hvor det er disiplin. Man kan banke opp andre, uten og føle skyldfølelse, siden de du banker opp ikke er et menneske som deg.

 

Oppsummering

I denne teksten har jeg skrevet om hva og hvem nynazistene er, og hvordan nynazismen er satt sammen og hvordan de opptrer i hverdagen. Jeg har funnet ut mye jeg ikke viste, og er fornøyd med at jeg valgte dette temaet og skrive om. Jeg føler at jeg har lært masse som jeg ikke viste fra før. Før i tiden fantes det jo ikke nynazister, men nazister, så jeg vet ikke hvordan forholdet var. Men i dag er det jo mange nynazister i verden, flest i Danmark og Sverige. Det betyr jo ikke at Sverige og Danmark er nynazistiske land. Denne oppgaven har vært morsom og skrive, men jeg satt fast til tider. Det var fint at jeg fikk en veiledning så tidlig som jeg gjorde, for jeg føler at det løsnet opp i en del knuter. Jeg syns at teksten min ble bra, og håper du også syns den var bra.

 


Kilder

http://www.overhalla.kommune.no/skoler/obus/dok/obus7/Hitler/


http://no.wikipedia.org/wiki/Nynazismen

http://no.wikipedia.org/wiki/Nazismen

http://no.wikipedia.org/wiki/Vigrid

http://no.wikipedia.org/wiki/Vigrid_%28organisasjon%29

http://www.sos-rasisme.no/page.php?page=n

http://vigrid.net/

http://no.wikipedia.org/wiki/Kommunismen

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil