Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Leeds United - Pride of Yorkshire

Leeds United - Pride of Yorkshire

Særoppgave om den engelske fotballklubben Leeds United, som mange norske fotballspillere har spilt for.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.03.2007
Tema
Fotball


Innhold:

Forord

Leeds United

Elland Road

The Football League

Byen Leeds

Norske spillere i Leeds United

Dennis Wise

LUSCOS

Spillerstall 2006/07

Alan Smith

Gamle kjente spillere

 

Forord

Vi har fått i oppgave å skrive en særoppgave om et spesielt emne. Etter å ha tenkt nøye igjennom hva jeg ville skrive om har jeg funnet ut at jeg vil skrive om mitt favoritt-fotballag Leeds United. Grunnen til at jeg falt på dette valget er at jeg synes det virket gøy å skrive om Leeds samtidig som jeg har lyst til og lære enda mer om klubben i mitt hjerte.

 

Jeg har blitt lært en god del opp gjennom årene om Leeds av faren min som er en svoren Leeds-supporter. Det var han som fikk meg til og bli både fotballinteressert og Leeds-supporter. I begynnelsen var det virkelig gøy og følge Leeds da de kjempet i toppen av Premier League, men de siste årene har det bare gått nedover. Men uansett om laget gjør det dårlig. Så vil jeg alltid følge laget og støtte dem.

Én ting som jeg gjerne vil finne ut av, og som er en av problemstillingene mine, er hvorfor Leeds gikk fra å være med i toppen av Premier League og også være en av Europas fire beste lag så sent som i 2001, noen vil kanskje være uenig i at de var blant Europas fire beste lag i 2001, men det faktum at de nådde semifinalen i Champions League det året forsvarer det, til å være en nedrykkskandidat i Mesterskapsserien. Jeg håper også å finne ut om det er noen vei ut av gjørma for Leeds i umiddelbar fremtid, eller om klubben er i ferd med og rakne helt og etter hvert falle ut av det engelske ligasystemet. Siden jeg jo er fra Norge så hadde det også vært gøy å finne ut hvor populær klubben er i Norge og om det har vært mange norske spillere i klubben.


 

Ellers håper jeg at dere som skal lese dette finner denne særoppgaven interessant selv om dere holder med Liverpool & Manchester United. Kanskje finner dere ut at Leeds er den beste klubben også ?;)

 

<bilde>

 

Leeds United Association Football Club

 

<bilde>

 

Navn:

Leeds United

Fult navn:

Leeds United Association Football Club

Kort navn:

Leeds

Kallenavn:

The Whites, United, The Peacoks

Stiftelsesdato:

1919

Land:

England

Stadion:

Elland Road

Adresse:

Elland Road, Leeds, LS11 0ES

Kjønn:

Menn

Hjemmeside:

http://www.leedsunited.com

Tilskuerrekord:

57 892

 

Leeds United Association Football Club er en engelsk fotballklubb som nå spiller i Football League Championship. Klubben ble stiftet i 1919 som en etterfølger av den tidligere klubben i Leeds, Leeds City, som ble ufrivillig tatt ut av den Engelske Liga grunnet ulovelige utbetalinger til spillere under 1. verdenskrig.
4. oktober 1919 spilte Leeds City sin siste kamp borte mot Wolverhampton. Resultatet ble 4-2 til Leeds. City lå etter den kampen plassert på en 10. plass i 2. divisjon, og hadde et lovende lag på gang. Laget ble senere solgt spiller for spiller og spredt for alle vinder.

 

Leeds United «The Whites» eller «The Peacocks» ble i 1920 valgt inn i The Football League. Leeds spiller hjemmekampene sine på Elland Road hjemme i Leeds. Byen Leeds ligger i den engelske regionen Yorkshire og Humber, omtrent fem mil nord for Sheffield og sju mil øst for Manchester.

 

Når Leeds spiller hjemme, har de hvite drakter. Bortedraktene er blå.

 

Laget levde stort sett en heistilværelse mellom de to øverste divisjonene fram til de fikk den tidligere engelske landslagspilleren Don Revie som manager, mars 1961. På grunn av økonomiske problemer i klubben hadde Revie en tung 1961/62 sesong, og en seier i siste kamp reddet laget fra nedrykk til 3. divisjon.

 

To år senere var alt mye lysere for klubben og Leeds var igjen klar for Englands øverste divisjon. De neste 10 årene kan betegnes som Leeds storhetstid med blant annet 2 ligamesterskap. I Revies siste sesong som manager spilte laget de første 28 seriekamper uten å tape, og laget ble ofte kalt «Super Leeds» i denne perioden.

 

Den neste manageren i Leeds var Brian Clough. Han hadde hatt stor suksess med Derby Country, men ble regnet som kontroversiell og fikk sparken i Leeds United allerede etter 44 dager. Klubben holdt seg i toppserien utover på 70 tallet, men hadde ikke like gode plasseringer som de hadde hatt mens Revie var manager.

 

I sesongen 1981/82 rykket laget ned fra 1. divisjon og på 80-tallet ble de værende i denne divisjonen. Howard Wilkison som ble ansatt som manager i oktober 1988 greide å få laget tilbake til toppdivisjonen. Her gikk det bedre enn de aller fleste hadde trodd og i 1991/92 var laget igjen blitt engelske ligamestre. Sesongen etter la det engelske fotballforbundet (FA) om ligasystemet i England og kalte den øverste divisjonen for Premier League.

 

Klubben ble i den divisjonen i 14 år før de etter 2003/04 sesongen igjen rykket ned til det som nå var blitt Football League Championship. Men i løpet av disse årene har Leeds slått godt i fra seg selv om de ikke har vunnet ligamesterskapet. Den beste tiden for Leeds så langt var utvilsomt da Peter Risdale var styreformann, og David O`Leary var manager på slutten av 90- tallet og begynnelsen av 2000.
Styreformann Risdale satset nærmest alt på at Leeds skulle bli Englands beste lag og i tillegg erobre Europa gjennom spill i UEFA Champions League. For å klare dette investerte Risdale i noen veldig dyre overganger for spillere som Rio Ferdinand, Robbie Keane, Oliver Dacourt og Mark Viduka.

 

Sesongen 99/00 klarte Leeds og kvalifisere seg til Champions League etter at de endte på en sterk andreplass i Premier League. Sesongen 00/01 spilte altså Leeds i Champions League. De ble årets store overraskelse og spilte seg helt frem til semifinalen i den meget prestisjefylte turneringen. Men der møtte dem den mektige spanske storklubben Valencia FC. Leeds tapte dessverre 0-3 sammenlagt. Men Leeds hadde skaffet seg voldsomt respekt både i england og i resten av Fotball-Europa og fremtiden så lys ut. Trodde alle… Styreformannen Peter Risdale hadde, i sin iver etter å gjøre Leeds til et virkelig storlag igjennom tatt seg vann over hodet og brukt mer penger som var forsvarlig. Dette førte til en økonomisk krise i klubben som førte til at klubben måtte selge sine profilerte og beste spillere.

 

Dette førte til at Leeds prestasjoner på banen dalte voldsomt og etter at nedrykket var klart etter 03/04 sesongen måtte Leeds selge unna sine unge talentfulle spillere som var tiltenkt å briljere for Leeds både i England i mange år fremover. Som Paul Robinson, Aaron Lennon, James Milner og ikke minst Alan Smith. Når Leeds var rykket ned til The Championship var det bare evig lojale Gary Kelly som var igjen fra laget som spilte semifinale i Champions League bare 4 år tidligere.

 

Nå har den tidligere Chelsea–kapteinen Dennis Wise tatt over som manager og klubben ligger under nedrykkstreken i The Championship (pr. 15.02.07) og klubben går mot et nedrykk til League 1 som er det tredje øverste nivået i Engelsk ligafotball. Dette vil være en krise for den tidligere storklubben fra Yorkshire. Leeds United er en av de lagene i England som har masse historie bak seg. Forhåpentligvis vil Leeds komme sterkt tilbake igjen, selv om det nå ser mørkt ut for klubben.


 

Leeds United har vunnet en del titler opp igjennom årene:

- Ligamestre: 1968/69, 1973/74, 1991/92

- Vinner av FA-Cupen: 1972

- Vinner av Ligacupen: 1968

- Vinner av Charity Shield: 1969, 1992

- Vinner av FA Youth-Cup: 1993, 1997

- Nr. 2 i 1.divisjon: 1964/65, 1969/70, 1970/71 og 1971/72

- Vinner av 2.divisjon: 1923/24, 1963/64 og 1989/90

- Finalist i FA-Cupen: 1965, 1970 og 1973

- Finalist i Ligacupen: 1996

- Finalist i serievinnercupen (forløper til Mesterligaen): 1975

 

<bilde>

 

Leeds’ hjemmebane – Elland Road

<bilde>

 

Navn:

Elland Road

Kallenavn:

The Road, The Strutting Groun

Land:

England

Adresse:

Elland Road, Leeds, LSII, OES

Påbegynt:

1904

Åpnet:

15.oktober 1904

Eier

Teak Trading Corporation Ltd

Underlag:

Naturgress

Størrelse:

100 x 70 meter

Bruker:

Leeds United AFC

Kapasitet:

40 242

 

Elland Road er en fotballstadion i Leeds, England og hjemmebanen til Leeds United. Stadionet ligger ved en gate med samme navn og er det tiende største fotball fotballstadionet i England med en kapasitet på 40 242. Anlegget ble bygget allerede i 1904 og ble da brukt som rugbyarena før Leeds United kjøpte stadionet i 1919.

 

Elland Road har blitt utvidet flere ganger, men det ble øvrig solgt i 2004 på grunn av Leeds’ dårlige økonomi og blir i stedet leaset gjennom en kontrakt på 25 år som også gir klubben rett til og kjøpe tilbake Elland Road når økonomien forberedes. Stadionet ble også brukt til gruppespillet under EM i fotball i 1996.

 

<bilde>

 

 

 

<bilde>

 

The Football League (Hvor Leeds spiller)

The Football League er en organisasjon som representerer 72 fotballklubber fra England og Wales. Ligaen ble stiftet på et møte den 22. mars 1888 etter et initiativ fra Aston Villa’s direktør, William McGregor.

8. september samme år startet den første sesongen med 12 klubber, men antallet steg raskt og var i 1959 blitt 92 klubber. I 1992 brøt de 20 beste klubbene ut av ligaen og dannet sin egen liga, FA Premier League. The Football League representerer ikke disse klubbene lenger, selv om det er opprykk og nedrykk mellom FA Premier League og The Football League.

 

Klubbene i The Football League er fordelt på tre divisjoner: The Football Championship, Football League One og Football League Two. Football League Championship er den høyeste divisjonen i The Football League, og den nest høyeste divisjonen (etter FA Premier League) i det engelske ligasystemet. Blir ofte kalt The Championship. Av sponsorgrunner er den rette betegnelsen Coca-Cola Football League Championship. Divisjonen har 24 lag. Alle lagene møter hverandre 2 ganger i løpet av sesongen (en gang på eget gress, og en gang på motstanderens hjemmebane). For seier får man 3 poeng, for uavgjort 1 poeng og for tap 0 poeng. På slutten av sesongen vil de 2 beste lagene rykke opp til FA Premier League (nivå 1).

 

Lagene som havner på 3. til 6. plass spiller kvalifisering om en tredje opprykksplass. Her spiller lag nr. 6 mot lag nr. 3 og lag nr. 5 mot lag nr. 4. Lagene får en hjemmekamp hver mot hverandre. Lavest plasserte lag åpner med hjemmekamp. Vinnerne av disse såkalte semifinalene møtes i en finale på Wembley (har vært Millennium Stadium fra og med 2001 til og med 2007, mens Wembley lå nede som stadion), Vinneren av finalen rykker opp. De 3 dårligste lagene rykker ned til Football League One (nivå 3). 2. divisjon var navnet fra og med 1892/93. Ble kalt 1.divisjon, da Premier League ble opprettet fra 1992/93. Football League Championship ble divisjonens navn fra 2004/05.

 

FA Premier League er den engelske toppserien i fotball. Den består av de 20 beste fotballklubbene i det engelske ligasystemet. Serien ble opprettet i 1992 av lagene i den tidligere første divisjon i The Football League.

 

Football League One er den nest høyeste divisjonen i The Football League, og den tredje høyeste divisjonen i det engelske ligasystemet. Den blir ofte kalt League One. Av sponsorgrunner er den rette betegnelsen Coca-Cola Football League 1.

 

<bilde>

Byen Leeds

<bilde>

Leeds er en by i Storbritannia i West Yorkshire i den nordlige delen av England. Den er kjernen i den enhetlige myndigheten City of Leeds, som også inkluderer forsteder. Elven Aire renner gjennom byen.
Under middelalderen var Leeds en markedsby for jordbruksprodukter og fikk bystatus i 1207. Byen delvis industrialisert på 1300-tallet da flamske innvandrere startet ullforedling. Byens industrivekst ble ytterligere økt med kanalforbindelse til Liverpool i 1816 og jernbanen i 1848.

 

Leeds har en variert økonomi, med servicesektoren som dominerende næringsvei. Byen har gode kommunikasjonsveier, blant annet jernbane og motorveiene M1 og M62 som krysser hverandre ved Leeds.


 

Nordvest for byen ligger Leeds Bradford International Airport.

 

I likhet med resten av det nordlige England hadde Leeds en nedgangsperiode i 1970- og 1980-årene, men klarte raskt å komme opp på bena igjen. Det er særlig de gode kommunikasjonsveiene som gjorde dette mulig.

 

Leeds har to universiteter: University of Leeds og Leeds Metropolitan University. Leeds Grammar School er en privatskole (public school) som ble opprettet i 1552.

 

Byens fremste fotballag er Leeds United som spiller per i dag i den engelske mesterskapsserien.

 

City of Leeds er en enhetlig myndighet og by i West Yorkshire, England. Området strekker seg fra Otley ved grensen til North Yorkshire til distriktet Wakefield i sør, og fra Pudsey i vest til Garfoth og Wetherby i øst. Det ar navn etter den største byen, Leeds, som også er administrasjonssenter. Distriktet omfatter flere små byer og landsbyer på landsbygda, som har lite til felles med byen Leeds. Byen Leeds høres til distriktet City of Leeds og befolkningsantallet fra 2001 er 429 242.

 

<bilde>

 

<bilde>

 

Norske spillere i Leeds United

<bilde>

Eirik Bakke ble født 13. september 1997. Kom fra Sogndal i 1999. Bakke var på den tiden en av Norges mest lovende spillere og var kaptein på a-laget til Sogndal allerede som tenåring. Bakke spilte seg raskt til fast plass på laget og var en av nøkkelspillerne på Leeds i perioden 99-02. Men etter det ble skadeplagene hans verre og verre og etter hvert ble han fryst ut av laget da de rykket ned til mesterskapsserien på grunn av sin høye lønn. Først gikk han på lån til Premier League laget Aston Villa før han gikk til norske Brann permanent i 2006. Bakke fikk 164 kamper for klubben og scoret 20 mål.

 

<bilde>

Tore André Flo ble født 15. juni 1973. Kom til Leeds i Januar 2007. Han scoret i sin debut på Elland Road, men Leeds tapte 2-3. Flo ble hentet som en redningsmann av sin tidligere lagkamerat fra tiden i Chelsea Dennis Wise. Men kort tid etter hans ankomst ble han skadet og han har til gode å overbevise i Leeds-drakta. Til tross for dette er faktisk Tore Andrè Flo en av tidenes beste norske fotballspillere. Han har spilt både for Sogndal, Tromsø, Brann og Vålerenga i Norge. Siena i Italia. Rangers i Skottland. Samt Chelsea, Sunderland og nå Leeds i England. Flo har per 15.02.07 3 kamper og 1 mål for Leeds.

 

<bilde>

Alf Inge «Alfie» Håland ble født 23. november 1972. Kom til Leeds fra Nottingham Forest i 1997. Han var kjent som en kompromissløs spiller og var en populær spiller blant fansen. Alfie spilte i Leeds fram til 2000 da han ble solgt til Manchester City. I løpet av sin tid i Leeds ble han nok mest kjent for å ha fått skylden for at Manchester United’s Roy Keane fikk en alvorlig kneskade som satte han ut i et helt år. Det var riktignok kun Roy Keane som gav Alfie skylden fordi det var faktisk Keane som taklet Alfie da Keane ble skadet. Tre år senere tok Keane hevn da Haaland spilte på Manchester City med en horribel takling i knehøyde. Dette betydde slutten på Haaland’s karriere. Han er nå sportsdirektør i moderklubben Bryne.

 

<bilde>

Tommy Knarvik ble født 1. november 1979. Ble hentet til Leeds allerede som 15-åring i 1996 fra moderklubben Knarvik. Mange i norsk fotball var kritisk til at Knarvik dro ut så tidlig og han ble vraket fra videre aldersbestemt landslagspill til tross for at før han dro til Leeds var en av Norges mest lovende spillere. Men det betydde ikke at Knarvik gjorde det dårlig på junior og reservelaget til Leeds. Tvert imot.
Knarvik ble blant annet kåret til årets spiller på reservelaget i konkurranse med Jonathan Woodgate, Alan Smith og Harry Kewell. Disse tre ble etter hvert stjernespillere på Leeds mens Knarvik stagnerte. Mye på grunn av to operasjoner. Sommeren 2000 forlot Knarvik Leeds og signerte for Brann. Knarvik slo ikke til i Bergen og ikke engang to låneopphold til Bryne og Sogndal fikk karrieren hans på rett kjøl. Men sesongen 2006 signerte han for ny opprykkede Sandefjord. Der har han gjort sine saker meget bra og er per dags dato en av Norges beste midtbanespillere og også i landslagsdiskusjonen.

 

<bilde>

Frank Strandli ble født 16. mai 1972. Kom til Leeds fra Start i 1994. Oppholdet i Leeds ble kortvarig og ikke spesielt vellykket til tross for at han scoret i debuten mot Middlesbrough. Strandli har i tillegg til Start og Leeds spilt i greske Panathinaikos, danske Aalborg, samt Brann og Lillestrøm. Strandli fikk 16 kamper og scoret 2 mål for Leeds.

 

<bilde>

Gunnar Halle ble født 11. august 1965. Han kom til Leeds i 1996 fra Oldham Athletic. Halle startet sin karriere i Larvik/Turn. Han gikk så videre til Lillestrøm i 1985, og i 1991 ble han proff i England i Oldham. Fem år senere gikk han altså videre til Leeds. Halle Ble i Leeds i tre sesonger før han gikk til naboklubben Bradford City i 1999. Der var han til 2001 da han signerte for Wolverhampton. Han reiste så tilbake til Norge i 2002 for å spille for gamleklubben Lillestrøm. Der var han i to sesonger før han avsluttet sin aktive karriere i 3. divisjonsklubben Aurskog/Finnstadbru. I 2005 var han tilbake i LSK som assistenttrener, men etter 2006 sesongen fikk han sammen med hovedtrener Uwe Rosler sparken. Kort tid etter fikk imidlertid begge to jobb igjen som trener og assistent i Viking. Halle fikk 70 kamper for Leeds og scoret 4 mål for klubben.

 

Leeds’ skandinaviske supporterklubb 

Supporterklubb:

Leeds United Supporters Club of Scandinavia

Medlemmer:

1655 pr. 1 juni 2005

Stiftet:

1980

Kontaktperson:

Sverre Røbech

Adresse:

Postboks 2510 – Sentrum, N – 7313 Trondheim

Telefon:

73 90 55 22 eller 951 13 599

Medlemsblad:

”The Peacock News”

Kontingent:

200 kr.

E-post:

roebech@online.no

Hjemmeside:

www.luscos.com

Leeds United Supporters Club Of Scandianvia (LUSCOS) ble stiftet tilbake i august 1980, og har opplevd en stadig vekst i både medlemstall og i aktivitet. I august 2005 var det 25-års jubileum for LUSCOS, og vi håper at vi kan fortsette framgangen parallelt med Leeds United’s framskritt på banene rundt om i England.

Det hele startet altså tilbake i august 1980, da LUSCOS - eller LUSCON som det het den gang - ble offisielt stiftet. Ingen opplysninger i medlemsbladet, men bak klubben den gang sto Arild Bekken og Thorbjørn Lerfald, som også utgjorde redaksjonen i den første utgaven av The Peacock News noensinne.
 
Bladet ble den gang utgjort av 5 kopierte A4 sider i knall gul farve. Har fant vi informasjon omkring laget og litt informasjon omkring supporterklubben. Historiens aller første The Peacock News utkom i november 1980, og ble sendt ut til samtlige av klubbens noe over 200 medlemmer. Utviklingen siden den gang har vært enorm. Øvrige ting som vi merker oss fra den første sesongen for LUSCOS, var kontigenten, som den gang var på kr. 30,-. Som en ren supporterklubb for Norge, var det også bare norske medlemmer, bortsett fra en svenske som meldte seg inn i supporterklubben mot slutten av 1980/81 sesongen.
 
Utviklingen gikk fremover, og LUSCOS utvidet etter hvert sitt tilbud betraktelig. Salg av suvenirer, videoutleie, informasjonstjeneste og forskjellige arrangementer som fellesturer og pub-treff ble igangsatt. Videre hadde supporterklubben sine egne "infomedarbeidere" i både Norge, Sverige og Danmark. Her ble det informert om det siste som skjedde i klubben - enten pr. telefon eller brev.
 
Medlemsbladet gikk også gjennom en kontinuerlig utvikling, akkurat som det fortsatt gjør. Medlemsbladet er selve flaggskipet i supporterklubbens drift, og er egentlig det eneste tilbudet samtlige av våre medlemmer får. De andre tilbudene vi har er alle frivillige, mens The Peacock News er noe alle får. Derfor har vi også prioritert bladet relativt høyt hele veien, og satset storparten av våre ressurser på å gjøre det best mulig. Da er det selvsagt også svært trivelig for oss at det blir satt pris på. For sesongen 1996/97 stakk The Peacock News av med tittelen "Årets medlemsblad" i regi av Supporterunionen for Britisk Fotball.
 
Påfølgende sesong hadde vi også et bra produkt, men grunnet noe anstrengt økonomi var det noe ujevn kvalitet over The Peacock News. Forrige sesong ble vi bare slått av Macclesfield, men fikk meget bra omtale i Supporterunionens håndbok. "Det beste medlemsbladet i superklassen", het det blant annet i begrunnelsen til 2.plassen i kåringen.
 
Nå er vi en supporterklubb for hele Skandinavia, og vi håper også å øke oppslutningen om vår supporterklubb kraftig i løpet av de kommende sesonger. Vi har flere tilbud enn noen gang, og vi regner med at den flotte utviklingen vi har hatt i medlemstall fortsetter også de neste årene som kommer.

Marching on together!!

<bilde>

 

Dennis Wise

<bilde>

Dennis Frank Wise, født 16. desember 1966 i Kensington, er engelsk fotballmanager og forhenværende forballspiller. For tiden er han manager for Leeds United. Wise har vunnet 21 Cuper for England og scoret 1 mål i sin debutkamp mot Tyrkia. Han spilte for England i alle tre gruppespillene i Euro 2000.

 

Spillerkarriere

 

Wimbledon

Wise startet sin karriere i Southampton men manager Lawrie McMenemy var ikke fornøyd med Wise, så han flyttet til Wimbledon som 18-åring. Han var medlem av Wimbledons Crazy Gang som slo storlaget Liverpool med 1-0 i FA Cup-finalen i 1988 og ble kåret til årets Wimbledon-spiller samme sesong

 

Chelsea

Han signerte kontrakt med Chelsea i juli 1990 for en sum på 1.6 millioner £, som på den tiden var klubb rekord. Wise’s Chelsea-karriere varte i 11 år fra 1990-2001. På den tiden var midtbanespilleren med pil innover på banen gjorde 445 svært gode kamper (bare tre Chelsea-spillere har gjort flere) og scoret 76 mål, inkludert en minnerik Champions League-lignende kamp i San Siro mot AC Milan i 1999. Wise var Chelsea-lagets kaptein som vant FA Cupen i 1997 og 2000, liga Cupen i 1998 og Cupvinner Cupen i 1998. Han ble også kåret til årets klubbspiller to ganger, i 1998 og 2000. Da den nye manageren Claudio Ranieri fant på å fire alderen på gjennomsnittspillerne i Chelsea, ble Wise solgt til Leicester City i juni 2001 for 1.6 millioner £.

 

Wise er en kontroversiell person (Sir Alex Ferguson sa en gang at han kunne starte en slosskamp i et tomt hus), og hans tid i Chelsea var preget av disiplinære problemer både på og utenfor banen. I 1995 ble han domfelt for å ha angrepet en London-sjåfør og fikk tre måneder fengsel, som senere ble anket. Hendelsen førte til at Wise mistet kapteinstillingen av Glenn Hoddle. I 1998-99 sesongen måtte han se 15 kamper fra tribunen på grunn av suspensjon.

 

Leicester City

Wise’s tid i Leicester var mindre suksessfull, og ikke mindre kontrovers. Han spilte bare i 17 kamper og fikk sparken fra klubben i september 2002 etter å ha slått til lagkompisen Callum Davidson’s kjeve mens han sov. Laget var på en forsesongsturne til Finland. Denne hendelsen og hans utsagn om urettferdig oppsigelse (vunnet ved anke), gjorde Wise til en av de mest hatede fotballspillere av Leicester-fans.

 

Millwall

Wise skrev kontrakt med Millwall og ble spillende manager. Han førte laget til deres aller første FA Cup finale i 2004, hvor første divisjon- (nå kalt Championship) laget tapte 3-0 for Premiership laget Manchester United. Millwall var et av to lag, som ikke var et topplag, som har greid å komme seg til finalen siden 1982.

På tross av tap, fikk Millwall en plass i UEFA Cupen for første gang. United var allerede kvalifisert fro Champions League. Men de ble slått ut i første runde av det ungarske mesterlaget Ferencvaros. Wise sa opp i slutten as sesong 2004-05 på grunn av uoverensstemmelse med det nye styret.

 

Southampton

Wise joined Southampton gratis sommeren 2005 og spilte totalt 12 ligakamper. Ved oppsigelse av Harry Redknapp, ble Wise valgt til imidlertidig manager sammen med Dave Bassett. Men han forlot klubben i desember 2005 da klubben bestemte seg for å ansette George Burley som ny manager.


 

Coventry City

19. januar 2006 ble Wise tatt inn som en kortvarig spill-som-du-spiller avtale med Coventry City, hvor han joinet atter en gang med Micky Adams som hadde vært hans manager mens han spilte for Leicester City. Han begynte å spille for Coventry ved å score et mål i hver av de tre første kampene. Det andre målet, scoret under en 2-1 seier mot Hull City, var et brassespark tatt fra 16 meteren.

 

Managerkarriere

 

Swindon Town

18. mai 2006 ble Wise ansatt som manager for Swindon Town F.C. sammen med eks-Chelsea lagkompisen Gustavo Povet som sin assistent. Wise gjorde en glimrende start for sesongen ved å vinne 6 av 7 kamper og toppet League Two tabellen med 18 poeng etter en 2-0 borteseier mot Chester fredag 1. september. Resultatet av denne gode starten, ble Wise belønnet med League Two-prisen Månedens Manager.

 

Wise’s første tap som Swindon manager kom mot Wrexham F.C. i en andre divisjonskamp på Racecourse Ground, Wrexham. Hans andre tap og første hjemmetap kom mot Peterborough United F.C. 16.september 2006. Dette tapet sendte Swindon ned til andre plass i tabellen bak Wycombe Wanderers.

 

Leeds United

20. september 2006 ble Wise linket til Leeds United’s ledige plass da Kevin Blackwell fikk sparken. Noen bookmakere, som Ladbrokers, hadde allerede sluttet å ta imot veddemål om Wise mulige stilling som Leeds nye sjef. 23. oktober 2006 ga Swindon Wise og assistenten Gus Povet tillatelse til å snakke med Leeds United. 24. oktober ble Wise bekreftet som Leeds nye manager.

 

24. oktober stod Wise på sidelinja og så Leeds tape 3-1 i Carling Cupen mot Championship laget Southend United. Wise fikk stående applaus fra fans, og i en pressekonferanse sa han at han trodde det ikke hadde noen betydning at han var en forhenværende Chelsea-spiller. I samme pressekonferanse fortalte Wise at hans mål var å bringe Leeds tilbake til Premiership og restatte Leeds kaptein Paul Butler og hans visekaptein Gary Kelly med midtbanespilleren Kevin Nicholls og Shaun Derry som sin varamann.

 

Hans første kamp som manager så han Leeds slå Southend United 2-0 i Championship. Leeds endte nylig på bunnen av tabellen i Championship for første gang i deres historie til tross for å ha vunnet 2-1 over Hull. Southend slo Birminham 3-1 samme kveld og endte over Leeds med et mål i forskjell (tidligere var Leeds over Southend på målforskjell). Leeds har ennå en kamp uspilt.

 

Seire

 

Wimbledon

  • FA Cup vinnere – 1988

Chelsea

  • FA Cup vinner – 1997, 2000
  • League Cup vinner – 1998
  • Cup Winner’s Cup vinner – 1998
  • European Super Cup vinner – 1998
  • FA Charity Shields vinner – 2000

Spillerstall 2006/07

<bilde>

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Gary Oliver Kelly

Født:

9. juli 1974

Fødested:

Drogheda, Irland

Nasjon:

Irland

Posisjon:

Forsvar, midtbane

Overgangsum:

Fra egen stall

Underskrev:

 

Tidligere klubber:

Ingen

 

 

 

<bilde>

 

Fult navn:

Stephen Crainey

Født:

22. juni 1981

Fødested:

Glasgow, Skottland

Nasjon:

Skottland

Posisjon:

Forsvar

Overgangssum:

£ 200.000

Underskrev:

9. august 2004

Tidligere klubber:

Celtic, Southampton

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Jonathan Douglas

Født:

22. november 1981

Fødested:

Clone, Irland

Nasjon:

Irland

Posisjon:

Forsvar, midtbane

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

31. august 2006

Tidligere klubber:

Blackburn, Blackpool (lån),

 

Chesterfield (lån), Gillingham (lån)

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Radostin Kishishev

Født:

30. juli 1974

Fødested:

Burgas, Bulgaria

Nasjon:

Bulgaria

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

På lån fra Charlton

Underskrev:

2. mars 2007

Tidligere klubber:

Litex Lovech, Charlton

 

<bilde>

 

 

Fullt navn:

Alan Thompson

Født:

22. desember 1973

Fødested:

Newcastle, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

12. januar 2007

Tidligere klubber:

Newcastle, Bolton,

 

Aston Villa, Celtic

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Ian Westlake

Født:

10. juli 1983

Fødested:

Clacston Essex, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Bytte med Daniel Harding

Underskrev:

4. august 2006

Tidligere klubber:

Ipswich

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Tore André Flo

Født:

15. juni 1973

Fødested:

Stryn, Norge

Nasjon:

Norge

Posisjon:

Spiss

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

3. januar 2007

Tidligere klubber:

Stryn, Sogndal, Tromsø,

 

Brann, Chelsea, Rangers,

 

Sunderland, Siena, Vålerenga

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

David Healy

Født:

5. august 1979

Fødested:

Downpatrick, Nord-Irland

Nasjon:

Nord-Irland

Posisjon:

Spiss

Overgangssum:

£ 650.000

Underskrev:

29. oktober 2004

Tidligere klubber:

Manchester United,

 

Preston

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Eddie Lewis

Født:

17. mai 1974

Fødested:

California, USA

Nasjon:

USA

Posisjon:

Forsvar, midtbane

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

1. juli 2005

Tidligere klubber:

San Jose Earthquakes,

 

Fulham, Preston

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Robert Elliott

Født:

25. desember 1973

Fødested:

Gosforth, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Forsvar

Overgangssum:

Ukjent

Underskrev:

1. januar 2007

Tidligere klubber:

Newcastle, Bolton, Sunderland

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Jemal Johnson

Født:

3. mai 1985

Fødested:

New Jersey, USA

Nasjon:

USA

Posisjon:

Spiss

Overgangssum:

På lån fra Wolves

Underskrev:

19. februar 2007

Tidligere klubber:

Manchester United, Blackburn,

 

Preston (lån), Darlington (lån), Wolves

<bilde>

 

Fullt navn:

Frazer Richardson

Født:

29. november 1982

Fødested:

Leeds, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Forsvar, midtbane

Overgangssum:

Fra egen stall

Underskrev:

 

Tidligere klubber:

Stoke (lån)

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Gylfi Einarsson

Født:

27. oktober 1978

Fødested:

Reykjavik, Island

Nasjon:

Island

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

1. januar 2005

Tidligere klubber:

KR Reykjavik, Lillestrøm

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Sebastien Carole

Født:

8. september 1982

Fødested:

Pontoise, Frankrike

Nasjon:

Frankrike

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

7. juli 2006

Tidligere klubber:

Chateauroux, Monaco,

 

West Ham (lån), Brighton

 

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Kevin Nicholls

Født:

2. januar 1979

Fødested:

Newham, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Ukjent

Underskrev:

26. juli 2006

Tidligere klubber:

Charlton, Brighton (lån),

 

Wigan, Luton

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Matthew Heath

Født:

11. januar 1981

Fødested:

Leicester, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Forsvar

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

2. januar 2007

Tidligere klubber:

Leicester, Coventry,

 

Stockport (lån)

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Hayden Foxe

Født:

23. juni 1977

Fødested:

Canberra, Australia

Nasjon:

Australia

Posisjon:

Forsvar

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

11. august 2006

Tidligere klubber:

Canberra Cosmos, Ajax,

 

Bielefeld, Sanfrecce Hiroshima,

 

FC Malines, West Ham, Portsmouth

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Shaun Derry

Født:

6. desember 1977

Fødested:

Nottingham, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Ukjent

Underskrev:

18. februar 2005

Tidligere klubber:

Notts County,

 

Sheffield United,

 

Portsmouth,

 

Crystal Palace,

 

Nottingham Forest (lån)

 

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Ian Moore

Født:

26. august 1976

Fødested:

Birkenhead, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Midtbane, spiss

Overgangssum:

£ 50.000

Underskrev:

24. mars 2005

Tidligere klubber:

Stockport, Burnley

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Graham Stack

Født:

26. september 1981

Fødested:

Hampstead, Irland

Nasjon:

Irland

Posisjon:

Keeper

Overgangssum:

På lån fra Reading

Underskrev:

27. oktober 2006

Tidligere klubber:

Arsenal, Beveren (lån),

 

Millwall, Reading

 

 

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Rui Manuel Marques

Født:

3. september 1977

Fødested:

Luanda, Angola

Nasjon:

Angola

Posisjon:

Forsvar

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

29. juli 2005

Tidligere klubber:

Baden, Ulm, Benfica,

 

Hertha Berlin, Stuttgart,

 

Marítimo, Hull (lån)

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Richard Cresswell

Født:

20. september 1977

Fødested:

Bridlington, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Spiss

Overgangssum:

£ 1.150.000

Underskrev:

24. august 2005

Tidligere klubber:

York, Sheffield Wednesday,

 

Leicester, Preston

 

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Lubomir Michalik

Født:

13. august 1983

Fødested:

Senec, Slovakia

Nasjon:

Slovakia

Posisjon:

Forsvar

Overgangssum:

På lån fra Bolton

Underskrev:

9. mars 2007

Tidligere klubber:

FC Senec, Bolton

 

 

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Tresor Kandol

Født:

30. august 1981

Fødested:

Banga, Congo

Nasjon:

England

Posisjon:

Spiss

Overgangssum:

£ 300.000

Underskrev:

3. januar 2007

Tidligere klubber:

Bournemouth, Cambridge,

 

Dagenham, Darlington, Luton,

 

Thurrock, Barnet

 

 

 

 

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Robert Blake

Født:

4. mars 1976

Fødested:

Middlesbrough, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Midtbane, spiss

Overgangssum:

£ 800.000

Underskrev:

18. juli 2005

Tidligere klubber:

Bradford, Burnley,

 

Birmingham

 

 

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Armando Miguel Correia Sá

Født:

16. september 1975

Fødested:

Maputo, Mosambik

Nasjon:

Mosambik

Posisjon:

Forsvar, midtbane

Overgangssum:

Gratis

Underskrev:

3. januar 2007

Tidligere klubber:

Belenenses, Villafranquense,

 

Bragança, Vila Real, Rio Ave,

 

Sporting Braga, Benfica, Villarreal,

 

Espanyol

 

 

 

 

<bilde>

 

Fullt navn:

Jonathan Howson

Født:

21. mai 1988

Fødested:

Leeds, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Fra egen stall

Underskrev:

 

Tidligere klubber:

Ingen

 

 

 

 

 

 

Fullt navn:

Robert Bayley

Født:

-

Fødested:

-

Nasjon:

-

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Fra egen stall

Underskrev:

 

Tidligere klubber:

Ingen

 

 

Fullt navn:

Jonathan Lund

Født:

-

Fødested:

-

Nasjon:

-

Posisjon:

Keeper

Overgangssum:

Fra egen stall

Underskrev:

 

Tidligere klubber:

Ingen

 

 

 

 

Fullt navn:

Tom Elliott

Født:

9. september 1989

Fødested:

Leeds, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Spiss

Overgangssum:

Fra egen stall

Underskrev:

 

Tidligere klubber:

Ingen

 

<bilde>

 

 

Fullt navn:

Casper Ankergren

Født:

9. november 1979

Fødested:

København, Danmark

Nasjon:

Danmark

Posisjon:

Keeper

Overgangssum:

På lån fra Brøndby

Underskrev:

31. januar 2007

Tidligere klubber:

Solrød FC, Køge, Brøndby

 

 

 

 

 

Fullt navn:

Daniel Rose

Født:

-

Fødested:

Leeds, England

Nasjon:

England

Posisjon:

Midtbane

Overgangssum:

Fra egen stall

Underskrev:

 

Tidligere klubber:

Ingen

 

 

Alan Smith

<bilde>

 

Navn :

 

Alan Smith

Kallenavn :

 

Smithy

Født :

 

28.oktober, 1980

Fødested :

 

Rothwell, Leeds

Nasjonalitet :

 

Engelsk

Foreldre :

 

Paul og Lynne

Søsken :

 

Gavin

Høyde :

 

1.78

Spilt for :

 

Leeds United

Spiller for :

 

Manchester United

Spillenr. :

 

14 (Manchester United) / 39, 17 (Leeds United)

Posisjon :

 

Midtbane/Angrep

Signerte :

 

» 1.ocktober, 1997 (Leeds United)

 

» 27.mai, 2004 (Manchester United)

Signerte fra :

 

» Leeds United Trainee

 

» Leeds United

Overgangssum :

 

» £0.00

 

» £7000000

Skolegang :

 

Rothwell Victoria (junior school), Rodillian High

Lokal fotballklubb :

 

Rothwell Juniors

Sport utenom fotball :

 

Motor Racing

Helt som barn :

 

David Batty

Holdt med som barn :

 

Leeds United og Liverpool

Fotball helt :

 

Maradonna

Favoritt farge :

 

Blå

Favoritt mat :

 

Pasta & kylling

Favoritt drikke :

 

Te & Blackcurrent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Favoritt musikk :

 

Eminem

Favoritt film :

 

Waterworld & Gladiator

Favoritt feriested :

 

Florida (spesielt Orlando)

Favoritt playstation spill :

 

ISS Pro Evelution

Favoritt Sport utenom Fotball :

 

Motorcross

 

Alan Smith
(født 28. oktober 1980 i Leeds) er en engelsk fotballspiller. Han spiller for Manchester United. Smith ble knyttet til Leeds United i 1990, da han var ti år gammel. Han ble da tilknyttet «the Leeds United Centre of Excellence». I mars 1998 ble han tatt opp i A-stallen til Leeds, etter å ha signert proffkontrakt 1. oktober 1997.

 

I 1998/99-sesongen fikk Smith sin debut for Leeds, i en kamp på Anfield Road mot Liverpool. Smith scorte med sin første ballberøring, og ble en umiddelbar suksess for klubben. I sin første sesong fikk han mye spilletid, og dannet sammen med Jimmy Floyd Hasselbaink et fryktet spisspar.

 

I 2001 hjalp Smith laget sitt med å komme til semifinalen i Champions League. Champions League-eventyret endte imidlertid med en utvisning i semifinalen, da Leeds ble utslått til fordel for John Carews Valencia.

 

Neste sesong ble Smith omskolert til en sentral midtbanerolle. Han fikk også mer spilletid på Englands landslag dette året, etter at han fikk sin debut i mai 2001. Smith ble imidlertid ikke funnet verdig til en plass i troppen til VM i fotball i 2002.

 

I mai 2004 gikk Smith bort fra Leeds, etter at klubben rykket ned fra FA Premier League. Han ble da stemplet som en Judas, etter at han valgte å gå til erkerivalen Manchester United. Overgangssummen var £7 000 000.

 

Smith kom på scoringslisten i sin første kamp for Manchester United, da han scorte et mål i FA Community Shield-kampen mot Arsenal. I sin første sesong for United ble det anstendige ti mål på Smith, noe som har fått mange til å sammenligne ham med den tidligere United-helten Mark Hughes.

 

På tross av at Smith hevder at han vil forbli lojal mot United, spekulerer mange i at han er på vei bort fra klubben. Han har hatt problemer med å spille seg til fast plass på laget på grunn av den harde konkurransen med verdenstopper som Ruud van Nistelrooy og Wayne Rooney, og har derfor ofte blitt plassert på benken.

 

Sommeren 2005 gikk Uniteds manager Alex Ferguson ut i media og sa at Smith var tiltenkt rollen som erstatter for midtbanemotoren Roy Keane. I 2005/06-sesongen har derfor Smith ofte spilt på midtbanen.

 

Kjente spillere i Leeds

 

<bilde>

William 'Billy' John Bremner. Født 9. desember 1942 i Stirling, Skottland, død 7. desember 1997 i Doncaster, England. Var en skotsk fotballspiller og var kaptein på Leeds United i 1960- og 70-årene. Meget kjent, og gjorde Leeds til det storlaget de en gang var. I Leeds står det en statue til minne om helten.

 

Allan «John» Clarke

(født 31. juli 1946 i Short Heath, Willenhall, West Midlands) var en engelsk fotballspiller og en av engelsk fotballs beste målscorere da han spilte for respekterte og fryktede Leeds United på 1970-tallet

 

Karriere

Clarke startet sin karriere i Walsall og gjorde debut i en alder av 16 år, før han dro til Fulham. Senere kjøpte Leicester City for 150,000 pund Clarke i 1968 da han spilte fotball på topp. Han spilte bare en sesong i Leicester, der han bl.a spilte FA-cup finale i 1969 der Leicester tapte for Manchester City. Noen uker senere ble han kjøpt opp av Leeds United. Klubbeier Don Revie betalte 165,000 pund til Leicester, så begynte en av de farligste målscorerne i engelsk fotball.

 

Skuffelsene

Clarke sluttet sin karriere i Leeds og scoret 26 mål i sin første sesong da Leeds jaktet på FA-cup gull, seriegull og Europacup-gull, men de vant utrolig nok ikke. Clarke skøt i stanga i FA-cup finalen på Wembley i 1972, og Leeds presset Chelsea hele kampen. Men Leeds tapte likevel med Allan Clarke som banens beste. Seriegullet var allerede gått til Everton på den siste dagen av sesongen, og Europacupupen endte med tap mot Celtic i semifinalen.

 

<bilde>

David Batty

(født 2. desember 1968 i Leeds, England) er en tidligere engelsk fotballspiller. Batty startet sin fotballkarriere i Leeds United, hvor han var profesjonell i seks sesonger. Han var med på klubbens store opptur på begynnelsen av 90-tallet og vant ligaen i England i 91/92-sesongen. Deretter gikk turen til Blackburn Rovers. Dessverre for Batty gikk han skadet store deler av sin første hele sesong og spilte kun fem kamper da klubben tok sitt første seriemesterskap på 80 år.

 

Newcastle United var neste stoppested for den tøftspillende Leedsgutten. Laget fra Tyneside kjempet på dette tidspunktet i toppen av Premier League, men det ble ikke noe ligamesterskap i denne klubben, selv med en av ligaens beste spisspar i Alan Shearer og Les Ferdinand.

 

Ringen ble sluttet i 1998, da Leeds kjøpte tilbake sin tidligere midtbanespiller. Det var i dette siste Leedsoppholdet at Batty fikk gleden av å spille Champions League-semifinale mot Valencia. Dessverre var Leeds et nummer for små, og det endte med tap. Tiden som fulgte var ikke en positiv erfaring verken for Batty eller klubben hans. Satsingen førte klubben i økonomiske ruiner, og alle stjernene forsvant. Batty la opp sommeren 2004.

 

Han fikk med seg 42 kamper i den engelske landslagsdrakta. Han vil huskes for sin innsats på midtbanen til England sammen med Paul Ince i 0–0-kampen borte mot Italia, et resultat som sendte England til VM i Frankrike i 1998. Nettopp disse to som var banens beste i Italia, var de to syndebukkene i det påfølgende VM, da de bommet hver sin straffe i straffekonkurransen mot Argentina. I ettertid uttalte Batty at det var hans første straffe på seniornivå. I de to foregående mesterskapene England var med i, ble Stuart Pearce og Gareth Southgate store syndebukker i England. Straffebommen til Batty i 1998 kom litt i skyggen ettersom David Beckham ble utvist tidligere i kampen og fikk «all skylden».

 

Noe av det Batty vil huskes for, er harde taklinger og tøft spill. Men som han selv skriver i sin biografi: «Alle tror jeg er en tøftspillende midtbanespiller som ofte får gule og røde kort, men det skal sies at jeg ikke ble utvist før jeg var 28 år.

 

<bilde>

Tomas Brolin

(født 29. november 1969 i Hudiksvall) er en tidligere svensk fotballspiller. Han spilte en viktig rolle på det svenske landslaget som kom på tredje plass i VM 1994.

 

Brolin startet karrieren med GIF Sundsvall i 1986. I 1990 gikk han til IFK Norrköping, og deretter til italienske Parma. Dette året mottok Brolin for første gang Guldbollen, kåret til årets beste svenske fotballspiller.

 

Høsten 1994 ble Brolin utsatt for en alvorlig ankelskade under en EM-kvalifiseringskamp i Stockholm. I 1995 ble han solgt til Leeds United, men spilte bare 19 kamper i løpet av de to første sesongene. Brolin var på utlån til FC Zurich og Parma før han kom tilbake til England og et halvt års opphold hos Crystal Palace.

 

Brolin spilte 47 landskamper for Sverige og scoret 26 mål.

 

<bilde>

Eric Cantona

(født 24. mai 1966 i Marseille) er en tidligere fransk fotballspiller, nå strandfotballspiller. Han avsluttet sin profesjonelle karriere i Manchester United, der han var med på å vinne fire ligatitler og to FA-cuptitler i løpet av fem år. Cantona blir ofte regnet som en av hovedårsakene til Manchester Uniteds nye storhetstid. I 2000 ble han kåret til århundrets spiller i Manchester United.

 

Biografi

 

Profesjonell fotballkarriere

Cantona spilte i Frankrike for Olympique de Marseille. Han var kjent for sitt hissige temperament. Under en vennskapskamp mot Torpedo Moskva rev han av seg skjorta og kastet den fra seg etter å ha blitt byttet ut. Klubben reagerte med å suspendere ham i en måned. Noen uker senere fornærmet han landslagstreneren på TV.

 

Cantona gikk på utlån til Bordeaux, og deretter til Montpellier, hvor han var med på å vinne den franske cupen. Han kom tilbake til Marseille, men ble snart solgt til Nimes. Under en kamp kastet han ballen på dommeren i protest. Det franske fotballforbundet gav ham en måneds karantene. Cantona reagerte ved å fornærme dem igjen, og karantenen ble utvidet til to måneder. Da bestemte Cantona seg for å legge opp som fotballspiller.

 

Etter hvert ble Cantona overtalt til å gjøre comeback, og flyttet til England. Han spilte først for Leeds United, og hjalp dem til å vinne ligagull i sesongen 1991/92. Sesongen etter ble Cantona kjøpt av Alex Fergusons Manchester United for £1 500 000. Dette kjøpet er i ettertid ansett som en av de største feil ledelsen i Leeds har gjort.

 

Cantona huskes for en episode som oppstod i januar 1995. I en bortekamp mot Crystal Palace, utførte Cantona et "kungfu"-spark mot en fiendtlig Crystal Palace-tilhenger etter at Cantona var blitt utvist av dommeren. Under en pressekonferanse etter kampen kom Cantona med det som kanskje er hans best kjente sitat. Idet journalistene samlet seg for å høre hva han hadde å si, kom Cantona inn i rommet, satte seg ned og sa, langsomt og veloverveid: "Når måkene ... følger etter tråleren ... er det fordi de tror ... at man vil kaste sardiner ... ut i havet". Deretter reiste han seg og gikk, til journalistenes store forundring. Han ble idømt 120 timers samfunnstjeneste for sparket, og fikk over et halvt års karantene av FA. Han bommet bare på et straffespark på alle årene han spilte for United og det var er nok mange som har undret seg over hvordan han alltid sendte keeperen feil vei. Blir kalt for "Eric The King" og er en av verdens beste spillere gjennom tidene. Er berømt for å ha gjort om fotballen til kunst på høyt nivå. Cantona hadde alt hodestyrke, styrke, fantastisk teknink, duelstyrke, fantastike skudd og voleyer og sist men ikke minst frank aroganse. Han hadde også evenen til å gi seg på tobb som for eksempel: Ronaldo, Zidane og mange flere ikke har gjort.


Etter sesongen 1996/97 la Cantona opp som profesjonell fotballspiller. Etter at han dro tilbake til Frankrike, ble han kaptein på det franske landslaget i strandfotball.

 

Livet etter fotballkarrieren
Etter fotballkarrieren har Eric Cantona arbeidet med fransk film, først og fremst som skuespiller, men han har også regissert en kortfilm, Apporte-moi ton amour, i 2002. Han har deltatt i flere TV-reklamer, spesielt for Nike. Cantona har vært spesielt aktiv i JoGa BoNiTo.

 

<bilde>
 

Rio Gavin Ferdinand
(født 7. november 1978 i London) er en engelsk fotballspiller som spiller for Manchester United. Han startet fotballkarrieren sin i West Ham, der han vokste opp, men ble i 2000 solgt til Leeds. I 2002 dro han videre til Manchester United for 345 millioner kroner. Karriere som spiller (alle turneringer)

 

Meritter
  • Ligagull med Manchester United 2003
  • FA-cupseier med Manchester United 2004

 

<bilde>

Robert (Robbie) Bernard Fowler
(født 9. april 1975 i Toxteth, Liverpool) er en engelsk fotballspiller, som spiller for Liverpool FC. Fowler er nå inne i sin andre periode i klubben. Han returnerte til Liverpool i januar 2006, etter fem sesonger i Leeds og Manchester City.

 

Karriere som spiller
I sin første periode i Liverpool, ble Fowler en av klubbens største helter gjennom tidene. Han var en av engelsk fotballs mest målfarlige spillere på 1990-tallet, og scoret totalt 171 mål på sine åtte første sesonger i Liverpool. At han i tillegg var en lokal spiller gjorde ham ikke mindre populær blant klubbens tilhengere. Da han startet sin karriere, hadde Fowler tallet 23 på ryggen, men overtok etterhvert Ian Rush trøye nummer 9. Han har spilt 26 landskamper og scoret sju mål for England, men dette antallet kommer neppe til å øke.

 

Fowler debuterte på Liverpools førstelag høsten 1993, og oppnådde umiddelbar heltestatus ved å score alle fem målene i sin hjemmedebut, i en kamp hvor Liverpool vant 5-0 over Fulham. Han ble raskt fast på laget, og dannet et av Premier Leagues beste spisspar sammen med Ian Rush, og senere Stan Collymore. På sine fire første sesonger i Liverpool scoret Fowler over 100 mål for klubben. Han scoret blant annet hat-trick på fire minutter i en kamp mot Arsenal i 1994, det er den raskeste hat-trick i FA Premier Leagues historie. Fowler fikk av Liverpool-fansen kallenavnet «God» (Gud på engelsk).

 

Senere i karrieren kom ikke målene like ofte som før. Samarbeidet med den nye stjernen Michael Owen fungerte ikke alltid like bra, og mange mener de to var for like spillertyper. Stadige skader har også en del av skylden for Fowlers formsvikt, og det hevdes også at han ikke tok spesielt godt vare på kroppen sin. Da Liverpool vant tre troféer i 2001, (FA-Cupen, Ligacupen og UEFA-cupen), tilbragte Fowler store deler av sesongen på benken, og sesongen etter ble han solgt til Leeds.

 

Til tross for en god målrate, ble Fowler aldri noen stor suksess i Leeds, og etter bare halvannet år ble han solgt videre til Manchester City. Heller ikke her klarte han å reprodusere formen som gjorde ham til en av ligaens mest målfarlige spillere på 1990-tallet.

 

Derfor var det kanskje noe overraskende, men meget populært blant Liverpool-fansen, at Liverpool valgte å hente ham tilbake i 2006. "God is back" var gjenklangen på de fleste fan-sidene. Uansett hvordan Fowler klarer seg i sin andre periode på Anfield, kommer han dog alltid til å ha heltestatus i klubben. 5 scoringer på 9+5 ligakamper var en bra retur, spesielt når Robbie i de fleste kampene ble tatt av i god tid før sluttsignalet lød. Det var også i en prosess hvor angriperen trente og spilte seg i form. Målene gjorde at han passerte Kenny Dalglish og er nr.5 på tidenes mestscorende i Liverpool og i løpet av tidlige mai-dager 2006, ble det klart at Fowler fikk fornyet sin kontrakt med Liverpool med et år, ut sesongen 2006/2007.

 

På landslagsnivå har Fowler deltatt i EM-sluttspillet i 1996 og VM-sluttspillet i 1998, og han var ubenyttet reserve under EM i 2000.

 

Utenom fotball:
Utenom fotball har Official British Horseracing sin nettside listet opp Fowler som en viktig løpshesteier, i forbindelse med han og hans beste venn Steve McManamans firma The Macca and Growler Partnership. I 2005 var han listet blant de 1000 mest velstående i England av Sunday Times Rich List. Høye lønninger og bra forretninger har gjort ham til en av de mest velstående idrettsutøverne i Storbritannia og førte til Manchester City supportersangen 'We all live in a Robbie Fowler house'. 2. september ga han ut biografien om seg selv My Autobiography om livet som fotballspiller og alt oppstusset rundt ham. Etter at han returnerte til Anfield har det blitt lagt til et kapittel om returen til Anfield.

 

<bilde>

Jerrel Floyd Hasselbaink
(født 27. mars 1972 i Paramaribo, Surinam) er en nederlandsk fotballspiller som spiller for Charlton Athletic.

 

Karriere
Han begynte sin karriere i Nederland i klubben Stormvogel Telstar. I 1990 gikk han til AZ Alkmaar, og her ble ham til 1993. Han signerte i august 1995 for den portugisiske klubben Campomaiorense, men etter bare en sesong, så gikk turen til Boavista FC. Han spilte her i en sesong, og scoret 20 mål på 29 kamper, og han hjalp dem til å vinne den portugisiske cupen. I 1997 signerte han for Leeds United, hvor han ble i to sesonger. I 1999 gikk turen til Spania og Atletic Madrid. Her ble det en sesong med 34 kamper og 24 mål. Etter dette var det tilbake til England igjen, denne gangen Chelsea. Her spilte han fram til 2004. Så gikk turen til Middlesbrough. Det ble to sesonger i denne klubben. Fra 2006 spiller han i Charlton.

 

<bilde>

Vincent Peter Jones,
populært kalt bare Vinnie eller The Axe, er en walisisk skuespiller og tidligere fotballspiller. Han ble født i den engelske byen Watford, den 5. januar i 1965. Jones innledet fotballkarrieren i nonleague-klubben Wealdstone FC. Etter et kort opphold i den vesle klubben, skrev den unge midtbanespilleren under for storklubben Wimbledon i 1986. I november 1986 debuterte Vinnie Jones som profesjonell fotballspiller, for Wimbledon mot Nottingham Forest. Jones fant seg raskt til rette blant lagkameratene sine i den nye klubben, gjengen som snart skulle bli verdenskjent som 'The Crazy Gang'.

 

Vinnie Jones' spillestil karakteriseres av enorm innsats og arbeidsmoral på banen. I 1989 byttet han klubb til Leeds United, hvor han spilte en sesong. Neste stopp ble Sheffield United, også kun en sesong, før turen gikk videre til hovedstadsklubben Chelsea. Også her ble oppholdet kortvarig. Før starten av 92/93-sesongen valgte han å vende tilbake til Wimbledon. Vinnie Jones spilte 384 kamper i engelsk toppfotball, og scoret 33 mål. I løpet av karrieren fikk han også med seg 9 landskamper for Wales. Etter fotballkarrieren var over har han skiftet yrke til skuespiller, og har medvirket i en rekke storfilmer.

 

<bilde>

Robbie Keane
(født 8. juli 1980 i Dublin, Irland) er en irsk landslagsspiller i fotball som nå spiller i Premier League for Tottenham Hotspur. Han er angrepsspiller og han har spilt 60 landskamper, og scoret 25 mål, for Irland.

 

Biografi
Keane fikk sin første profesjonelle kontrakt sommeren 1997 da han skrev under for Wolverhampton Wanderers. Han debuterte i ligasammenheng for Wolverhampton den 9. august 1997 i en kamp mot Norwich City. Det ble en bra debut for Keane siden Wolverhampton vant 2-0, og han scoret begge målene.

To år senere ble han kjøpt av Coventry City for £6 000 000. I 2000 gikk han til Inter Milan for £13 000 000, men hadde ikke særlig stor suksess i den italienske klubben og ble lånt ut til Leeds United den 20. desember 2000. Sommeren 2001 kjøpte Leeds Keane for £12 000 000 før hans nåværende klubb, Tottenham Hotspur, kjøpte han for £ 7 000 000 den 31. august 2002. Det var i Leeds han var best og fikk mest suksess.

 

Han debuterte for Tottenham mot West Ham United den 15 september 2002, og han scoret sitt første ligamål for klubben mot Blackburn Rovers den 6. oktober 2002. Sesongen 2005/2006 ble Robbie Keane toppscorer i Tottenham. Han hadde en veldig bra sesong og blir sett på som en av de beste spissene i England.


<bilde>

Harold «Harry» Kewell
(født 22. september 1978) er en australsk fotballspiller. Han spiller nå for Liverpool, der han har draktnummer 7. Han begynte karrieren i engelske Leeds United som 17-åring i 1996. På slutten av 1990-tallet og frem til han ble solgt til Liverpool i 2003 var Kewell en viktig brikke på midtbanen og angrep for Leeds. Men Leeds opplevde finansielle problemer og var nødt til å selge unna større deler av spillerstallen, blant annet Kewell. Kewell er den andre australieren som har vært med på å vinne Champions League.

 

<bilde>

Anthony Nigel Martyn
ble født den 11. august 1966, i byen St. Austell i England. Opprinnelig var han midtbanespiller, men fant etterhvert ut at han passet best mellom stengene i målet. I løpet av proffkarrieren spilte han for Bristol Rovers (1987-89), Crystal Palace (1989-96), Leeds (1996-03) før han avsluttet karrieren i Everton (2003-06).

 

Det var ikke bare de fremragende prestasjonene på fotballbanen som gjorde Martyn populær blant fansen i alle klubbene han spilte for. Han har bestandig vært kjent som en hyggelig og jordnær type, som alltid har tatt seg tid til fansen.

 

I løpet av karrieren spilte Martyn bare 23 landskamper for det engelske landslaget, fordi David Seaman ble foretrukket som landslagsmålvakt da han var på toppen av karrieren. Martyn ble dessverre tvunget til å legge støvlene på hylla foran 06/07-sesongen.

 

<bilde>

Mark Anthony Viduka
(født 9. oktober 1975 i Melbourne) er en australsk fotballspiller som spiller for Middlesbrough FC. Han har tidligere spilt for Blant annet Celtic FC og Leeds United. Han begynte karrieren i Melbourne Knights i 1993 og fikk sin debut på landslaget året etter. Han spilte i denne klubben fram til 1995. Da gikk han til Dinamo Zagreb i Kroatia. Viduka spilte her fram til 1998 og da gikk turen til skotske Celtic. Her ble han fram til 2000 da Leeds kjøpte ham. Han spilte i klubben i fire år før han kom til sin nåværende klubb Middlesbrough. Viduka har spilt nærmere 37 landskamper for Australia og scoret 6 mål. Han har spilt ett fotball-VM. Det var i Tyskland 2006.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil