Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Abort i dag - riktig eller galt?

Abort i dag - riktig eller galt?

Jeg har skrevet en artikkel om der jeg skriver om hva abort er, hvordan inngrepet/handlinger foregår og om abort er etisk rett eller galt.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.03.2007

I Norge er det lov til å ta abort helt til 12. svangerskapsuke. 1. svangerskap uke er beregnet fra sædcellen har festet seg til egget.


Hvis det har gått mer en 12 uker kan man søke om å ta abort. Abortregelen i Norge låter slik:

 

1. Det er fare for kvinnens fysiske eller psykiske helse

2. Kvinnen har en vanskelig livssituasjon

3. Det er stor fare for sykdom hos barnet

4. Graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest

5. Mor har psykisk sykdom eller psykisk utviklingshemming

Kilde1

 

Det blir tatt 50–60 inngrep hver eneste dag! Det vil si ca. 15 000 aborter hvert år og tilsvare ca 750 skoleklasser.

Kilde2

      

Er det noe aldersgrense på å ta abort?

 Det er ingen aldersgrense for å ta abort, men vis man er under 16 år må foreldrene vite om det. Når du er 16 år trenger ingen å vite at du er gravid og om du har tenkt til å ta abort. Men det anbefales å snakke om det, Mange kan ha vanskelighet med bestemme seg for hvordan måte aborten skal tas f.eks.

 

<bilde>

 

Abort kan utføres på 2 forskjellige måter:

 

En kirurgisk abort

Du får narkose sånn at man ikke skjenner noen ting også suger de ut fosteret. Når man tar abort er det alltid en prosent for å bli steril. Etter aborten er ferdig våkner man etter vært og det er vanlig å hvile ett par timer på sykehuset.

 

Medikamentell abort

Man får en abort pille på sykehuset også drar man hjem. Når det har gått 2 dager drar man tilbake på sykehuset og får en stikkpille opp i skjeden. Skjeden støter ut fosteret i løpet av 3-6 timer. Man får smertestillene på sykehuset fordi denne metoden er veldig smertefull.

Kilde3

 

Bivirkninger?

Betennelse i underlivet er en vanlig bivirkning etter en abort og blir behandlet med antibiotika. Mentale bivirkninger er ikke helt så uvanlig heller, mange føler anger og det er bevist i forskjellige spørreundersøkelser.

Kilde4

 

Hvorfor abort?

Mange tar abort bare fordi barnet har Downs eller en kronisk sykdom. Det kan man sjekke ved å ta en fostervannsprøve. Eller så kan det være folk som ikke er helt klare for barn eller om man driver å studerer og har dårlig rå .

 

”Nå har du lest litt om abort i Norge, hvordan inngrepene/aborten utføres og hvorfor folk flest tar abort. Det høres jo ganske enkelt å ta abort, men er det etisk riktig?”

 

<bilde>
”Mangen tenker vell at det er best for barnet at man tar abort, vis man har funnet ut at fosteret har Downs syndrom”. Det kalles en sekulær etikk, altså noe som vi har fått fra fornuften.

 

Men er det riktig ifølge bibelen? I bibelen står det ”Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 1.Mos.1:27”. Det kan tolkes at menneske er skapt sånn gud har tenkt at mennesket skal være. Det betyr at det er feil og ta abort ifølge bibelen.

Kilde5

 

Konklusjon

Jeg mener at kvinnen selv har rett til å bestemme om hun skal ta abort eller ikke. Men hvis kvinnen velger å ta abort, må man tenke er dette etisk riktig? Er det så viktig at barnet er helt perfekt? Eller om man ikke er klar for barn, da må man hvert fall bruke kondom under samleie . Hvis man har vært så dum og blitt gravid da synes jeg at det lille menneske skal få lov til og leve. Personlig er jeg imot abort. Fosterprøve er kanskje ikke så dumt da er man forberedt på det verste og jeg synes at den siste utvei burde være abort, hvis moren er i fare for å dø eller bli skadet.

 

Bildeliste:

Figur1

http://www.nrk.no/programmer/radio/mellom_himmel_og_jord/1.1910680

Figur2

http://www.abort.no

 

Kildeliste:

Kilde1

http://www.daria.no/skole/?tekst=4689

Kilde2

http://www.abort.no

Kilde3

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322880

Kilde4

http://www.forskning.no/Artikler/2005/desember/1134394089.67

Kilde5

www.hive.no/www-sa/fag/sos/SA102/Hursthouse.doc

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil