Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Den perfekte gutten <3

Den perfekte gutten <3

Handler kort og godt om ei jente som forelsker seg i en gutt, de blir bedre kjent, og jenta flytter inn hos gutten.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.03.2007
Tema
Sjekking


Det var mandag morgen, Vibeke låste ytterdøra og gikk bort til sykkelen ved garasjen. Hun satte seg på den grønne sykkelen og begynte å sykle veien til skolen. Vibeke hadde langt brunt hår, hun hadde himmelblå øyne og gikk alltid i fargerike klær. Hun var ei sprudlene jente og spilte aktivt på A-laget innen håndball. Vibeke var atten år og gikk siste året ved videregående.  


Da Vibeke parkerte sykkelen ved skoleplana, kom Olivia løpende bort og ga Vibeke en klem. Olivia var bestevenninda til Vibeke. Olivia hadde halvlangt svart hår og grønne øyne. Vibeke og Olivia hadde vært bestevenner helt siden de var fem. ”Hei, hvordan går det med deg og Jonas?” spurte Olivia Vibeke. ”Bra, skal møte han i kveld” sa Vibeke og smilte til Olivia. Vibeke hadde møtt Jonas på en fest hos Stian, kjæresten til Olivia. Jonas hadde brunt kort hår og gråblå øyne. Han hadde akkurat fylt 20 og kjørte en rød Audi. Jonas og Vibeke hadde møtt hverandre rundt fire ganger og var ikke kjærester enda. Vibeke låste sykkelen og gikk inn til timen med Olivia.


 

Skoledagen ble lang, og solen skinte bare mer og mer. Vibeke kunne kjenne mobilen vibrere i bukselomma. Hun tok opp mobilen, spent på hvem som sendte henne melding. Hun kjente hjertet begynne å banke, meldingen var fra Jonas. ”Hei Vibeke jenta mi! Skal jeg hente deg etter skolen ? Savner deg!” stod det. Vibeke kjente at hjertet bare begynte å dunke mer og mer, hun skrev raskt tilbake og fortalte Olivia om meldingen i friminuttet noen minutter senere.

 

Klokken begynte å bli to, Vibeke pakket sakene sine og gikk mot døra. Hun tok jakka i armene og spaserte ut døra. Da hun kom rundt hjørnet, la hun merke til den røde Audien til Jonas. Vibeke gikk mot bilen og kunne se Jonas sitte der og se mot henne. Hun åpnet døra og satte seg inn i bilen. ”Hei!” sa Jonas og smilte til henne. Han bøyde seg fram og ga Vibeke et kyss. Jonas hadde aldri kyssa Vibeke før nå. Vibeke kjente hjertet dunke, og hun følte seg som verdens heldigeste. ”Hatt en fin dag,Vibeke ?” spurte Jonas og så henne dypt i øynene. ”Jeg har hatt det bra jeg” svarte Vibeke og smilte til Jonas. Da Jonas stoppet ved huset til Vibeke, snudde han seg mot Vibeke og sa ”Vet du hva ? Du er verdens søteste, Vibeke! Jeg elsker deg!” Vibeke så Jonas dypt i øynene og sa ”Du som er søtest, Jonas! Jeg elsker deg også!” Jonas så ned i gulvet i noen sekunder, så snudde han seg og så Vibeke dypt i øynene. ”Vil du være kjæresten min?” spurte han litt forsiktig. Vibeke kjente den magefølelsen, selfølgelig ville hun være kjæresten til Jonas. ”Åh, selfølgelig vil jeg det,Jonas” svarte Vibeke, så bøyde Jonas seg mot Vibeke og kyssa henne, lenge.

”Da ser jeg deg i kveld da, Vibeke?” spurte Jonas spørrende. ”Ja, jeg kommer i sjutiden” svarte Vibeke. Hun gikk ut av bilen, og gikk bort til huset. Den grønne sykkelen hennes stod pent parkert ved huset. ”Olivia har sikkert tatt den med for meg” tenkte hun for seg selv. Da hun kom inn, satte hun skoene pent på skohylla, hang jakken på knaggen og gikk til rommet sitt for å legge fra seg skoleveska. Hun gikk opp de fjorten trappetrinnene opp til andre etasje og rett inn på kjøkkenet. Der stod moren til Vibeke og lagde middag. ”Hei Vibeke!, hatt en fin dag?” spurte moren og ga Vibeke et oppmuntrende smil. ”Ja, en super dag!” svarte Vibeke og stirret på lillebroren David som satt på andre kanten av bordet. David var tretten år og hadde krystallblå øyne, håret hans var brunt og bustete og han spilte trommer. Vibeke hørte ytterdøra åpne seg og ble raskt lukket, opp trappa kom faren inn på kjøkkenet. Han slengte avisa på kjøkkenbordet og ga moren et kyss. Han løp raskt ned igjen for å ha av seg skoene, og kom opp ganske kjapt.

Etter en god og koselig middag, satte Vibeke seg ned i sofaen og leste gjennom avisa. Hun tok opp mobilen og la et blikk på klokkeslettet. Klokket nermet seg halv 7. Nå kjente hun den magefølelsen igjen, det føltes som om hun hadde vunnet noe, eller vært på tivoli og prøvd den kuleste karusellen. Hun la avisa på bordet og gikk ned mot rommet sitt for å ordne seg til hun skulle møte Jonas. Hun stilte seg foran speilet. Hun tok børsten og greide den nedover det skinnende håret. Små krøller dukket halvveis opp på sidene. Hun tok på litt parfyme og gikk utenfor. Da hun gikk ut døra, hadde Jonas kommet. Vibeke gikk mot bilen og satte seg inn. ”Hei Vibeke!” sa Jonas kosete og ga Vibeke et kyss. Han holdte rundt henne og kyssa henne en gang til. ”Jeg er så glad for at jeg møtte akkurat deg, Vibeke! Du er den mest perfekte jenta jeg noen gang har møtt!” sa Jonas og så henne dypt i øynene. Vibeke rødmet litt og smilte til Jonas. ”Er det noen jeg elsker, så er det deg Jonas! Du betyr alt for meg!” sa Vibeke litt bestemt. ”Skal vi dra hjem til meg?” spurte Jonas flørtende. ”Jo, det kan vi godt” svarte Vibeke flørtende tilbake. Da Jonas kjørte inn i garasjen til huset han bodde i, gikk de begge ut og møtte hverandre med et kyss. Jonas tok handa til Vibeke, holdte rundt henne og ga henne en klem. Så spaserte de sakte bort til ytterdøra, og gikk inn.


Vibeke satt på senga til Jonas, hun stirret på alle plakatene han hadde hengt opp. Idet hun la merke til nattbordet hans, kom Jonas spaserende inn med brus og potetgull. Han satte brusen og potetgullet på nattbordet og satte seg ved Vibeke. Han spurte litt usikkert og forsiktig: ”Kunne du tenke deg og flytta inn her du?” ”Bare hvis du vil da, skal ikke tvinge deg”. Vibeke hadde alltid drømt om å flytte til et annet hus. ”Selfølgelig vil jeg bo med deg, Jonas” svarte Vibeke og ga Jonas et koselig, lidenskapelig kyss. ”Når passer det best for deg at jeg flytter inn da?” spurte Vibeke Jonas. ”Når du vil!” svarte Jonas og smilte til Vibeke. Jonas åpnet potetgullposen og tømte posen opp i skåla. Han åpnet brusen og tok brus oppi glassene. Han satte på tv`en og satte seg godt til rette i senga med Vibeke.  

Da Vibeke gikk ut av bilen til Jonas, og inn til huset sitt sent den kvelden, gikk hun opp trappa og spaserte mot stua. Der satt foreldrene i sofaen og så på tv, noe de alltid gjorde på fredager. Vibeke satte seg ved sofaen og begynte å fortelle om Jonas, hun fortalte om at han hadde spurt om hun kunne flytte inn og hvor fint det hadde vært for henne. Vibeke ble overrasket over reaksjonene til foreldrene, de godtok det! Vibeke gikk ned på rommet sitt, det var ikke til å tro hvor deilig livet var nå. Hun hoppet av glede, hun kunne endelig se seg selv smile i speilet ved klesskapet. Hun hadde aldri trodd at foreldrene hadde kommet til å godtatt dette! Nå følte hun seg virkelig som verdens heldigste! I morgen skulle hun flytte inn til Jonas. Hun gledet seg, sommerfuglene surret i magen hennes. Endelig hadde hennes største ønske blitt oppfylt, å finne den rette å dele livet sitt med. Hun skrudde på iPoden, la seg litt sammenkrøllet og lå og tenkte på Jonas, og sovnet med favorittsangen hans.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil