Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Nyromantikken

Nyromantikken

Sammendrag på stikkordsform av pensum fra kapittel 2 Nyromantikken i A-boka "fra saga til CD" (10. klasse).

Sjanger
Sammendrag av pensum
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.02.2007


Kap. 2 Nyromantikken
  • 1890-1900
  • 1890: Knut Hamsun: skriver artikkelen fra det ubeviste sjeleliv= eksempler på den nye litteraturen skal skildre menneskets sjeleliv
  • 1891: foredrag /m Hamsun: angriper de fire store sin dikting, de skildrer typer, ikke levende mennesker, bare samefunnesets spørsmål og problemer.
  • For Hamsun er realsimen død
  • Hamsun: dikteren skal være psykolog, belyse og forhøre en sjel.
  • Hamsun: foran sin tid, med ham = ny epoke i norsk litteratur historie.
  • Nytenkning i andre kunstarter: malerkunst og musikk, = ny retning: impresjonismen
  • Inntrykk= det du ser i øyeblikket/ med en gang/ der og da
  • Malere: gjengi øyeblikk stemninger ved å male direkte etter naturen i friluft. Kunstnerne brukte lyse farger som ble satt direkte på lerretet.
  • 1874: fransk maler: Claude monet: impression (inntrykk); soleil levant
    • ny malerteknikk: brede og utydelige pensel strøk, farger som går i hverandre. Ser ut som skisser
    • Malte på forskjellige tider av døgnet av samme motiv i naturen. Det skiftende lyset gjør at inntrykket blir forskjellig.
    • Det er stemningen i et spesielt øyeblikk de er opptatt av: lysets spill over havet og solstråles lek over markene.
  • impresjonistene ble sett ned på, i dag er impresjonistiske bilder verdt millioner.
  • Edvard Munch: norsk malergeni:
    • Slår ikke an i Norge. Drar til Paris for gå på gallerier og studere melerkunst
    • Inspirert av impresjonismen, men til slutt ekspresjonistisk stil
    • Gir uttrykk for hva mennesker føler og opplever i livet: angst, fremmedfølelse, sorg, glede, kjærlighet, ensomhet, smerte
    • Han maler med grove strøk, stor og sterke fargerike bilder,
  • Ekspresjonisme: Fremhever kunstnerens sinnstilstand, for eksempel ”skrik” motivet er ikke likt personens uttrykk/utseende kunstneren tolker motivet.
  • Musikken kjennetegnes ved inntrykk, raffinert harmonikk og fri form.
  • Claude Debussy: franskmann, begynner i 1890 å lage impresjonistisk musikk, inspirert av Monet og andre impresjonistiske malere + sigøynermusikk, og musikk fra fjerne Østen
    • Vil skape en spesiell stemning, fange øyeblikkets atmosfære. Musikken blir drømmende, svevende, stillestående.
    • Tittelen er ofte stemningsbeskrivende
  •  Hva er nyromantikk?
    • …Vil skildre det indre og skjulte krefter i mennesket, det ubeviste sjeleliv
    • Nyromantikerne mener: Forfattere føler seg fremmed ovenfor det industrielle, moderne samfunnet.
    • Et kaldere samfunn, mange føler angst og uro.
    • I Europa blir flere kunstnere/forfattere pessimistiske. Tror ikke på teknologisk framskritt og føler livet er meningsløst.
      • Eks. tyske filosofen: Nietzsche. ”gud er død” trenger ikke kristen moral, men tro på deg selv og engene evner.
      • -”- Arthur Schopenhauer, pessimismen og menighetløshetens filosof.
    • Derfor vil de skildre… se øverst…

 

  • Novelle: Kort oppdiktet fortelling. Få personer. En enkelt hending. Kort tidsrom. Konsentrert form, ikke noe unødvendig. Personene blir karakterisert indirekte, gjennom det de gjør og sier.
    • Et problem/konflikt som hovedpersonen(e) har. Bygger opp spenningen, så skjer det noe som gir løsning = vendepunkt, ”avklaring” på det hele. Har ofte overraskende slutt!
    • Innledning: hvem, miljøet (tid, sted). Vedepunkt mot slutten av hoveddelen eller slutten.
    • Kronologisk oppbygd: forteller som det hendte fra begynnelse til slutt.
    • Retrospektiv: begynner med slutten, eller får tilbakeblikk i handlinga.
    • In medias res: begynne midt i, uten innledning.
  • Roman: mange involverte (som en politi sak), A har noe med D og gjøre, mens D har noe med B å gjøre og B igjen har noe å gjøre med C og A, som gjør at C har noe å gjøre med D. Mange små historier flettet inn i en stor. Spenningskurven går opp og ned hele tiden. Lang fortalt tid, flere personer, problemer og konflikter.

 

Knut Hamsun 1859 – 1952

  • Sult handler om: jeg person som vandrer i gatene. Han føler seg fremmed og til overs. Når han blir ydmyket holder han hodet høyt hevet. Vil ikke underkastes virkelighetens krav, lar seg styre av innskytelser og uforklarlige stemninger, han er kunstner i feberrus, ensom, overnervøs, lever gjennom fantasier og syner. Han lar seg styre av sine drifter sitt ubeviste sjeleliv. Blir oxo vist i forhold til andre mennesker: gavmild, overbærende og stolt, og plutselig rasende og forutinntatt.
  • Nyromantikken er levende organisme fylt av guds kjærlighet og skjønnhet. I naturen kan enkelt mannesket finne seg selv og ha fred og ro.
  • 1894: Pan: om en jeger i nordland om sommeren, jegeren føler seg så i et med naturen at grensene mellom dem hviskes ut.
  • For Hamsun og nyromantikerne: kvinnen er gåtefull, lokkende, skremmende, mystisk og uoppnåelig. Kvinnen blir sett på gjennom en forelsket mannsøyne,
  • Victoria: ulykkelig kjærlighet mellom rikmannsdatteren Victoria og Mølleren sønn Johannes. Victoria er vakker og uoppnåelig, Johannes forguder henne. Forelskelsen er gjensidig. Han skriver dikt til henne. Etter hvert blir forholdet forgiftet av sjalusi, og Victoria gjør Johannes til latter på et selskap. Hun sårer og ydmyker den hun elsker mest av alt.
  • Pan og Victoria er dikt i prosaform
  • Gift med Marie Andersen. Når han skrev lukket han seg inne og ingen måtte forstyrre han.
  • Seglfoss bøkene gjorde at han slo igjennom hos det norske publikum.
  • Mot engelskmenn, fordi han mente det var de som hadde skapt den moderne sivilisasjonen som han var sterkt kritisk til.
  • Skrev i blader og aviser at han klart støttet nazismen.
  • Likevel, han viste hva tyskerne drev med og Hjalp norske med benåding av norske fanger.
  • På gjengrodde stier: om arrestasjonen, tiltalen for landsvik, og oppholdet på Gaustad. Bærer preg av den geniale språk kunstneren og fortelleren K. H.

Victoria:

1. Handlingen foregår ved barndomshjemmene til Victoria og Johannes. I skogen, i granittbruddet og ved vannet. Barna er 10 og fjorten i 1. kap og 14 og 19 i 2 kap. Når de er på eggsanking får vi vite at Victoria er 10: ” …Victoria, som bare hadde små øresko på, og som dessuten ikke var mer enn ti år,…” I begynnelsen får vi vite at Johannes er 14 år: ”han var en svær knekt på fjorten år,…” Når han kommer tilbake fra skolen som han har vært på står det:” men nu var det blitt en voksen mann av han, han var atten, tyve år.” og ”ai for en hendelse, i hans nittende år”

  • Det foregår om våren/sommeren begge delene for: han vandrer i skogen og ser etter fugler. Og det går an å ro på vannet. Andre del: ”så steg han i land fra dampskipet en ettermiddag om våren…” og når han redder hu jenta fra å drukne så går han og setter seg på en stien for å tørke klærne.

2. Johannes er 14 år i det første kapittelet. Svær, brun av sol, full av ideer. Snill, drømmende, tenkende, forelsket. Sønn av møller, ikke rik, ikke lutfattig, hjelpsom, flink.

 

3. –

 

4. a)  Mange små fortellinger, flere personer, flere problem/konflikter, handlingen strekker seg over en lang tid, flere år. er en hel bok.

b) det er en tredje person som forteller.

 

5. Brun av sol og vind

- stått der med sin stang mang en gang

- land hvor store, underlige skoger

- ingen sten ham fremmed

- hver skumperle hadde liksom et lite liv for seg å tale.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil