Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Statskirke

Statskirke

Litt fakta om statskirker i Norge, og hva jeg mener om de.

Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.02.2007


Hva er en statskirke?

En statskirke er en kirke som blir eid av staten. Staten gir penger til vedlikehold av kirka, gir lønn til prestene og de andre som jobber der og lignende. Pengene staten gir til kirka er litt av pengene familier i Norge betaler i skatt.

 

Hvor og når kom statskirken til Norge?

Statskirken kom til Norge i år 1537 da Norge var under styring av Danmark. Norge brøt forbindelsene med kirken i Roma. Mannen som var sjefen der var paven, og derfor bestemte han over alle de kristne og katolske kirkene i verden. Da statskirken kom til Norge, ble den norske kongen hovedsjef over Den norske kirke. Nå i dag eier også kongen de norske statskirkene, men de blir styrt av kultur og kirkedepartementet. Kongen er den eneste personen i Norge som ikke har religionsfrihet. I dag bekjenner den norske kirke seg til kristendommen og retningen de følger er lutherdommen.

 

<bilde>


 

Er det bra med statskirke i Norge?

Det med statskirke i Norge er både positivt og negativt. Her er noen av de positive og negative sidene med statskirke i Norge.

 

Noe av det som er negativt er at vanlige folk som ikke er kristne må betale skatt til kirka selv om de sjeldent eller aldri går i den. Et eksempel på dette er familien min, vi betaler like mye skatt til statskirkene i Norge som en kristen familie som går der hver søndag og på veldig mange gudstjenester, selv om vi bare er i kirken på bryllup, dåp begravelser og en gang på julaften. Muslimer må også betale skatt til kirka selv om de aldri er i kirka. I fremtiden håper jeg at den norske stat vil åpne øynene, og prøve å sette seg i samme situasjon som muslimer og andre norske familier, som aldri går i kirka er i. Min mening er at staten burde gjøre kirken uavhengig fra staten, mest på grunn av dette, men jeg har også andre grunner.

 

En av de grunnene er at jeg syns det blir dumt å fremheve en religion framfor andre religioner.  Det er for mange innvandrere og andre religioner i Norge nå i dag for at Staten bare gir penger til kristendommen.

 

Noe jeg også syns er litt dumt med statskirker i Norge er at da kan de kirkene som er uavhengig av staten gå konkurs. Når alle skattebetalerne i Norge betaler penger til statskirkene, er det ikke alle som går i statskirker. De som går i de vanlige kirkene, betaler skatt til statskirkene og gir noen ganger penger til de vanlige kirkene i gudstjenester når det går sånne bøsser man skal putte penger i. Så når folk betaler skatt til statskirkene og gir penger i bøsser, er det ikke sikkert man gidder å betale så mye, så mange dropper pengebøssene. Jeg tror ikke at alle kommer til droppe pengebøssene, men hvis noen begynner med det, mister kirken litt penger til lønning og vedlikehold, og hvis mye av kirken er slitt, mister kanskje kirken besøkende. Da får ikke kirkene penger fra de som er opptatt av det skal se fint ut, så mister de enda mer penger osv.

 

<bilde>

 

Selv om det finner mange negative ting med Statskirker må man ikke glemme at det også finnes positive ting.

 

Den ene tingen er at den gir barna noe å tro på. For noen kan det bli lettere i livet å ha en gud å tro på. Statskirken gir også kristendoms undervisning. Det er veldig fint for folk som vil lære om kristendommen og vil leve som kristne, og lære litt om åssen kristne lever og lignende.

 

Den siste grunnen er at det er i noen tilfeller bedre for kirka å være statlig. Hvis kirka er veldig gammel, får den penger av staten til å pusse opp og kanskje lage ny kirke. Det er kanskje ikke den beste løsningen for de folka i Norge som ikke er i kirka, men det lønner seg jo for kirkene og de som går i statskirkene.

 

Hvor mange medlemmer er den i Den norske Kirke?

Året 2004 var det hele 3,9 millioner mennesker i Den norske kirke. Det tilsvarer 85,7 % av Norges befolkning. På grunn av flere og flere medlemmer melder seg ut av Den Norske kirke er tallet i 2007 litt i underkant av tallene fra 2004.

 

Hvor mange deltok i Gudstjeneste 2005?

I året 2005 var det hele 6,7 millioner mennesker som deltok på gudstjenester i Norge.

 

Hvor mange regnet seg som kristne i 2006?

I året 2006 var det ca 45 % av befolkningen i Norge som regner seg som kristne, og 29 % er så kristne at de tror på gud.

 

Engasjere seg?

En kjent forfatter som het Søren Kirkegaard mente at menneskene skulle engasjere seg i kristendommen. Han mente at selv om man er medlem i kristendommen, er det mange mennesker som bare er medlemmer uten å engasjere seg noe, og derfor ikke burde kalle seg kristne. Det skjønner jeg hva han mener med, fordi jeg er 100 % enig med han. Selv om jeg er døpt, og er med i Den norske kirke, føler jeg meg og regner meg ikke som kristen. Jeg går jo nesten aldri i kirka, og har vert i bare en gudstjeneste som jeg kan huske. Veldig mange av de som er med Den norske kirke er bare medlemmer for å være medlem, eller har ikke orket stresset med å melde seg ut og sånt. En dame jeg så på nyhetene prøvde å melde seg ut fra Den norske kirke, og sendte brev eller noe sånt, men ble allikevel ikke meldt ut. Så det er nok mange som ikke gidder å melde seg ut, fordi de ser ikke noe negativt i å være medlem. Mange er medlemmer, selv om de allikevel aldri går i kirka, eller lever en kristen hverdag.

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil