Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Sommernatt

Sommernatt

En episk tekst om en familie med en alkoholisert og voldelig far.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.02.2007


Jeg hørte mamma gråte og pappa skrike rasende i det jeg våknet midt på natten. Klokka var 03:27. Pappa hadde akkurat kommet hjem. Han hadde vært ute sammen med gutta. De hadde vært på bar, og selvfølgelig drukket. Pappa som er tørrlagt alkoholiker, tåler nemlig ikke å drikke alkohol. Han blir voldelig. Han hadde vært avholdsmann i 3 år nå. Men nå skulle helvetet begynne igjen! Han skrek noe om at mamma ikke var som hun skulle og bare gjorde alt galt. Jeg listet meg opp av senga, og satte meg øverst i trappa. Det var mørkt nede, men jeg kunne se mamma og pappa. Han skrek opp i ansiktet hennes, og truet med å slå. Mamma var livredd og gråt voldsomt.

- Kan du gi deg nå, Henning?! Du skremmer meg! Og tenk på Elise og Kenneth! De burde ikke få oppleve dette… igjen, hvisket mamma gråtende.

- Nå holder du kjeft! Du bestemmer ikke over meg! Hører du det? Skrek pappa og løftet knyttneven.

- HENNING! Nå er det nok! Kom deg ut av huset mitt før jeg ringer politiet, skrek mamma i all fortvilelse.


 

Jeg så knyttneven til pappa nærme seg ansiktet til mamma. Tankene strømmet som et lyn gjennom hodet, og de gamle minnene fra da pappa var alkoholiker blusset opp! Alt gikk i slow motion, men så plutselig traff knyttneven mamma midt i ansiktet. Hun skrek i et voldsomt stønn og falt sammen. Blod rant ut av nesa hennes og dannet en dam på gulvet. Jeg ble kjemperedd og begynte å gråte. Da så pappa meg.

- Faens unge, raste pappa.

 

Jeg løp så fort jeg kunne. Jeg kunne høre pappa trampe etter meg. Inn på badet, låste døra og satte meg ned på gulvet og la hodet i hendene, så gråt jeg enda mer. Jeg kunne høre pappa banke på døra og skrike utenfor. Heldigvis lå den ene telefonen oppå skittentøyskurven. Jeg grep den og slo nummeret; 112. Pappa hørte at jeg tastet på telefonen fordi det kom en pipelyd hver gang jeg trykket en tast.

 

- Hva faen driver du med?! Hvis du ringer politiet så slår jeg deg i hjel! DU RINGER IKKE POLITIET, skrek pappa med en skjærende stemme.

 

Akkurat da jeg hadde trykt på den grønne knappen og pipetonen kom sparket pappa seg gjennom døra. Han løp mot meg og grep telefonen. Når han reiste seg opp igjen, skallet han hodet i kanten på baderomskapet. Telefonen falt i flisegulvet og gikk i biter. Han falt sammen på gulvet og jeg løp ut og ned til mamma. Hun hadde reist seg opp.

- Mamma, hvordan går det? Spurte jeg gråtende

- Jeg er bare litt svimmel, Elise. Jeg klarer meg.

- Vi MÅ ringe politiet, mamma! Han er farlig!

- Nei, vennen. Vi kan ikke… Nå som han sover får vi bare vente til i morgen når han har sovet ut alkoholen. Da er alt mye bedre. Vi tar med Kenneth og drar over til tante. Vi får sove der i natt, så får vi se hvordan det går i morgen.

 

Så vi pakket ned noen klær og toalettsaker og hentet Kenneth ut av barnesengen og dro av gårde.

 

Da vi kom fram til tante, lurte hun på hvorfor vi kom så sent. Mamma visste ikke helt hva hun skulle si, men sa at Henning hadde party med guttegjengen hjemme hos oss, og det bråkte så fælt at vi ikke orket å være der. Det virket ikke som hun trodde på det. Så spurte hun hvorfor mamma hadde blod i nesen og i håret.

- Jeg er bare veldig sliten. Har ikke sovet ordentlig på mange dager, og det har resultert i at jeg begynte å blø nå. Jeg rakk ikke vaske håret, for vi måtte bare komme oss vekk så barna kunne sove videre, sa mamma stille.

- Nei vet du hva, Ingrid? Den der går jeg ikke på altså! Nå forteller du meg hva som har skjedd, sa tante litt irritert.

Mamma fortalte sannheten. Hun gråt. Tante trøstet henne og sa

- Nå ringer jeg politiet. Dette kan ikke fortsette! Han er farlig, Ingrid!

Mamma gråt, mens tante ringte. Etterpå fortalte tante oss at politiet var på vei, og at Ingrid måtte bli med tilbake til hjemmet. Jeg og Kenneth skulle være hos tante imens.

 

Politiet kom og tok med seg mamma. Jeg var litt redd. Kenneth skjønte ingenting. Han bare lå og gråt i baggen sin fordi han var trøtt. Tante tok han opp og ga han litt melk. Så la hun han igjen. Han sovnet med en gang. Jeg var også trøtt, men klarte ikke sove. Tankene strømmet gjennom hodet. Jeg var redd. Tante prøvde å trøste meg og sang for meg. Jeg fikk ligge i sengen hennes ved siden av henne. Så sovnet jeg.

 

Da jeg våknet neste morgen tenkte jeg med en gang på det som hadde skjedd i går. Jeg tenkte på mamma. Hvor var hun? Tante hadde stått opp, og jeg gikk ut i stuen. Der lå mamma utslitt på sofaen. Hun sov. Jeg spurte tante hva som hadde skjedd videre, og hun svarte

- Mamma har vært i avhør med politiet i hele natt. Hun er veldig sliten, så vi må la henne sove nå.

- Men hva med pappa da?! Spurte jeg

- Han er arrestert og varetektfengslet.

Jeg begynte å gråte. Jeg kunne ikke skjønne hva som egentlig hadde skjedd. Jeg var helt ødelagt. Nå hadde jeg mistet faren min for alltid, tenkte jeg.

 

Så kom dagen da saken skulle opp for retten. Jeg hadde gruet meg veldig til dette. Salen var stor og full av skumle mennesker. Jeg så pappa sitte der. Jeg turte nesten ikke se på han. Han hadde gjort oss så mye vondt nå. Jeg orket ikke. Jeg savnet den gamle pappa, for jeg er egentlig veldig glad i han!

 

Saken begynte og mamma fortalte historien sin. Dommerpanelet tok en pause for å ta sin beslutning. Og så kom dommen… Pappa ble dømt til 2 års fengsel uten brev eller besøkstillatelse. Han måtte holde seg i en avstand av 100 meter unna mamma.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil