Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Bhagadvagita

Bhagadvagita

Diverse oppgaver med korte svar om Bhagadvagita, som er en del av Hinduismen. Oppgavene kommer fra et hefte som ble utdelt i 10. klasse.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.02.2007
Tema
Hinduisme

1. Hvem er Arjuna?
Arjuna er en av hovedpersonene i Bhagavadigta. Han var en av en av Pandavas krigerprinser. Han tilhørte krigerkasten, og våpnene hans var pil og bue. Han var en god venn av Krishna, en av Vishnus avatarer.

 

2. Når i fortellingen møter vi ham?
Vi møter ham i starten av et stor slag mellom to deler av en slekter. Vognføreren hans er Krishna, som er en del av slekten hans.

 

3. Hvorfor klarer ikke Arjuna å kjempe?
Fordi han vet at dette slaget vil føre til utslettelsen av hele slekten hans, og han vil ikke drepe sin egen slekt i kamp.

 

4. Hvilke argumenter bruker Krishna for å få Arjuna til å slåss?
At han er med i krigerkasten, og at det er hans plikt å kjempe. Hvis han ikke kjemper fører det bare til vanry, og han vil bli gjenfødt på ny. Som en kriger er den eneste måten å slippe Samsara å være modig og sloss.

 

5. Hvilket syn på atman, selvet eller sjelen i mennesket, kommer fram her?
At for å komme til himmelen og bli frelst må man gjøre det som kreves, eller bli gjenfødt. Atman kan ikke bli ødelagt, fordi det er en del av Brahman selv.

 

6. Hva vil det føre til hvis Arjuna ikke slåss?
Han får dårlig karma, og vil bli gjenfødt istedenfor å komme til himmelen. Han vil pådra seg synd.

 

7. Hva menes med Krishnas utsagn: "Ditt mål skal være handlingen, aldri dens frukt."
At målet hans skal være å kjempe, ikke at han eller andre overlever.

 

8. Hvordan kan Arjunas kamp være en åpen dør til himmelen?
Siden han er med i krigerkasten kan han bli frelst ved å kjempe og være modig.

 

9. Hvilket syn på mennesket kommer fram i teksten?
At de bryr seg om hverandre, men man kan ikke alltid gjøre slik man vil, for da vil man bli gjenfødt igjen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil