Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Elvis Aaron Presley

Elvis Aaron Presley

Om livet og karrieren til Elvis Presley.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.02.2007
Tema
Pop


Elvis Aaron Presley også kalt kongen er det største som noensinne har hent vår planet. Dessverre har ”the king of Rock`n Roll” dødd for 29 år siden. Noen mennesker mener han bare trakk seg fra populariteten og skiftet identitet. Dermed sier noen også att de har sett han på buss stoppet eller på kafeer i Mississippi. Noen andre mener han er død å går igjen i hjembyen sin Tupelo. Det finnes til og med folk som ber til kongen.

 

Den 8. januar, 1935 ble Elvis født av moren Gladys Love Presley i et lite toroms hus i fattigstrøket Tupelo, Mississippi. Elvis ble oppkalt etter faren, Vernon Elvis Presley, og farens beste venn, Aaron Kennedy. Foreldrene var fattige, men gjorde sitt beste for å ta vare på Elvis. Noe vi kan være glade for den dag i dag.

På ti års bursdagen, fikk Elvis sin første gitar. I 1948 flyttet familien til Memphis. Der han ble interessert i musikk. Han hørte på Gospel i kirken men han ble mest inspirert av R&B som han hørte på gata.


 

Karrierestart.

Elvis viste tidlig at han hadde talent for sang og musikk. Som 10-åring vant han en musikkonkurranse i hjembyen Memphis.

 

I 1953 spilte han inn sin første plate på Memphis Recording. Den het My Happiness og ble kun utgitt som bursdags presang til moren. Og siden Memphis Recording ble styrt av plateselskapet Sam Phillips fikk Elvis raskt kontrakt og spilte inn sin første plate, 1 år senere. Den besto av "That’s All Right" og "Blue Moon of Kentucky". Altså bare to sanger. Den ble det solgt ca.20.000 eksemplarer av.

 

I 1955 ga Phillips ut en rekke innspillinger med Elvis. Som ”Good rockin’ tonight”, ”Baby let’s play house”, ”So glad your mine” og hitten ”Paralyzed” var noen av dem. Hans musikk stil av Rock`n Roll var mest populær blant ungdommer.

 

Karrieren starter på alvor.

Etter at Sam Phillips solgte kontrakten sin med Elvis til RCA-Victor, for 35 000 dollar i 1956, fikk ikke Elvis bare en ny rosa cadillac. Men han fikk også sitt virkelige gjennombrudd. Det kommende idolet gav ut sju singler på kort tid, og var nr. 1 på hit listene lenge. Han hadde allerede klart å selge åtte millioner plater, og Elvis ble først nå kalt "The King of Rock’n’roll".

 

Film

Elvis Presley var ikke bare musiker men også skuespiller. Fra 1956 og utover spilte Elvis i 33filmer, de fleste av dem lette musikalkomedier. Som blant annet: "Flaming Star", "Viva Las Vegas", "Change of Habbit", "Love me Tender", "Loving you", "Jailhouse Rock" og "King Creole". Ingen av filmene ble kritikersuksesser. Men alle filmene slo an blant fansen, og de ble fulgt opp med plater som solgte veldig godt. De fleste filmene han hadde spilt i ble kalt etter sangene hans som dere ser.

 

Den ultimate singelen

Folket verden rundt viste att han skulle lage en ny singel dermed hadde den neste singelen hans fått 1million forhåndsbestillinger uten at den var skrevet ned! I denne perioden samarbeidet han med kjente musikere som Chet Atkins, Steve Scoles, Floyd Cramer og gospelgruppen! "The Jordanaires".

 

I 1960 kom singelen ut. Den het "GI Blues", som var musikk til filmen med det samme navnet. Den var hans største suksess på de kjente "Billboard-hitlistene". Den lå som nummer 1 i 111 uker! Det vil si 2 år og 7 uker.

 

Ekteskapet

På en fest i november traff han Priscilla Beaulieu. De giftet seg i 1967 på ”Alladin Hotell”. Året etterpå fikk ekteparet sitt eneste barn, Lisa Marie Presley. 3 år senere begynte avisene å spekulere i ekteskapsproblemer. Elvis hadde begynt å treffe en annen kvinne, Linda Thompson, som ble hans faste venninne fram til 1976. I oktober 1973 innvilget retten skilsmisse mellom Elvis og Priscilla. Datteren ble boende hos sin mor, mens han fikk besøksrett.

 

"Aloha From Hawaii- Via Sattelite With Elvis"

Han reiste over alt i USA, og i 1973 var han med på å lage TV-historie. Showet hans, "Elvis: Aloha from Hawaii - Via Satellite", ble sendt i blant annet Australia, Sør Korea, Japan, Thailand, Filippinene og Sør Vietnam via satellitt. Til sammen ble dette showet sett av 1.5 billioner mennesker i over 40 land. Dette var helt klart en av de store øyeblikkene i karrieren hans.

 

Pengebruk
Elvis sitt pengebruk var enormt. De ti siste årene han levde, ble det sagt at han hadde gitt bort biler til ca. 1 million dollar, kjøpt en Convair 880 for 1 million dollar og brukt enda 750 000 dollar på å ominnrede det. Han hadde i tillegg til dette gitt musikerne og manageren hvert sitt fly. Det ble sagt at manageren en gang gav tilbake flyet fordi Elvis hadde overtrukket kontoen.

 

Elvis var en gavmild man. Engang han ga en valgfri bil til en dame som beundret bilen hans. Og på et TV show var det en som spøkte med att han gjerne kunne tatt i mot en bil fra Elvis. Det var ment som en spøk, men det forsto ikke Elvis. Så neste dag sto det en flonk ny Cadillac utenfor TV-studioet.

 

Mat og pilleproblemer

Etter som Elvis ble glad i mat ble han også overvektig. Hvis han ba om en hamburger og pommes frites, sendte kokkene opp mat til seks! Selv om rådgiverne ikke ville att han skulle spise så mye. Smuglet vennene hans mat til ham. Han hadde også problemer med piller. Disse klarte han seg ikke uten. Han ble rådet til å dra til en klinikk i San Diego, for å bli kvitt pillemisbruket, men Elvis nektet for at han hadde noen problemer, og pillene var medikamenter i hans øyne.

 

Sangeren var imot heroin og marihuana, og han drakk sjelden. Elvis ble etter hvert mer og mer avhengig av oppfriskende eller beroligende medikamenter. Selv om Elvis var en offentlig person, ble pilleforbruket nesten aldri nevnt i noen avis. Grunnen til dette var at de som arbeidet på Graceland var veldig diskré og sa ikke et ord om det til noen. De hadde vell forhandlinger med Plate Kompaniet hans RCA-Victor.

 

Høydepunkter i karrieren

Elvis fikk tre Grammy-priser, alle for religiøse innspillinger. Først ut var tittelsporet fra hans annet religiøse album, How Great Thou Art (1967). Hans andre religiøse album, He Touched Me (1972), fikk også Grammy, og den tredje og siste prisen kom i 1974 for en liveinnspilling av «How Great Thou Art» fra Mid-South Coliseum i Memphis.

 

Fra 1969-1977 oppdro Elvis på en mengde konserter nærmere 1200.

 

Totalt spilte Elvis inn ca. 745 forskjellige sanger som er utgitt offisielt per 2005 av RCA/BMGs hovedselskap. I tillegg finnes hele og deler av låter, alternative opptak av kjente sanger eller «nye» innspillinger som har kommet ut på litt mindre plateselskap innen RCA/BMG-familien – samt alle bootleg-plater som siden 70-årene har florert her presentes dårlige eller gode opptak av konserter eller studiomateriale som privatpersoner på en eller annen måte har sikret seg.

 

Salget av plater var i 1977 på rundt 500 millioner verden over, men dødsfallet i august 1977 fikk platepressene til å gå varme. I løpet av få måneder var det solgt rundt 200 millioner til. I dag har platesalget forlengst passert 1 milliard, og Elvis er mestselgende artist i verden. De fleste land i verden ser ut til å ha satt sammen sin egen eller flere Elvis plater.

 

Døden

Den 7. august 1977 leide den glade pappaen en hel fornøyelsespark som han, datteren, kjæresten Ginger Alden og ca. 15 andre hadde det moro i. Den 15. august dro Lisa Marie hjem til moren i California, mens Elvis skulle på turne. Den siste dagen lekte Elvis med henne i flere timer. Dagen etter, tirsdag 16. august var Elvis bare 42 år. Og kl 14.30 fant Ginger Elvis på badegulvet, bevisstløs. Ginger tilkalte noen doktorer men munn til munn hjalp ikke.

 

Klokken 15.35 ble ”kongen” erklært død.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil