Søk i stiler
 

Rasisme – Et annerledes syn på fremmedfrykt


Leserbrev.
Sjanger:AnnetLastet opp:11.07.2000
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Rasisme
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook



Jeg har lest mange særemner om rasisme i min tid, men ingen som ikke virker gjennomsyret av sosialistisk eller kommunistisk tankegang. Skal man skrive en respektiv og troverdig stil om rasisme i dag så virker det nesten som om man må være medlem av Sosialistisk Venstreparti, SOS Rasisme, Anti Fascistisk Aksjon eller Rød Valgallianse.

 

I Norge i dag har vi i storbyene innvandrergjenger og ghetto tilstander. Innvandrere i 16 – 25 års alderen er overrepresentert når det gjelder kriminalitet, dette er ikke subjektiv tenkning, men harde fakta. ”Man kan ikke legge skylden på innvandrerne hver gang det oppstår et problem her i landet”, hører jeg til stadighet av mine meningsmotstandere. ”Tenk på alt det vonde de har opplevd”, ”vi som er så rike kan vel ta inn noen stakkars flyktninger”…..osv.

 

La oss først ta påstanden: ”Man kan ikke skylde på innvandrerne hele tiden”. Nei, det kan man faktisk ikke gjøre. Det man derimot kan gjøre, er å praktisere den innvandrerstoppen vi har i dag. Det norske samfunn kan ikke klare å integrere de som allerede er her og da kan man ikke fortsette å ta inn flere.

 

Hva med ”Tenk på alt det vonde de har opplevd”? Joda, det er mye fryktelig som foregår i verden i dag og Norge har, akkurat som alle andre land i verden, en plikt til å hjelpe de som ikke har det så bra som oss. Norge bruker ca. 10 milliarder kroner i året på å ”hjelpe” utviklingsland. Denne enorme pengesummen skal hjelpe de fattige og mest trengende i u-landene, men hvor ender store deler av disse pengene opp? Jo, de ender opp i u-landets budsjetter for millitæropprusting og i statsoverhodenes lomme. Det er ikke lenge siden TV2 satte søkelyset på akkurat en slik sak. ”Rikets tilstand” viste en reportasje om en gerilja tropp i et u-land som får penger av staten til å drepe kvinner og barn. Det er på tide at norske myndigheter snart innser at U-hjelpspolitikken er fullstendig feilslått. Land som mottar u-hjelp er fullstendig avhengig av denne støtten for å få ”endene til å møtes”. Man må i stedet åpne for handel med disse landene slik at de kan vokse seg sterke og rike på eksport og import.

 

Det er synd på mennesker som må flykte fra sitt hjemland fordi de blir forfulgt eller drapstruet på grunn av sin tro eller politiske oppfatning, men løsningen på problemet er ikke å ta inn alle disse til Norge, selv og vi har utrolig mye ubrukt ”plass” i landet og har en så god økonomi. Man ser jo hvilke problemer dette fører til i Norge. Man må i stedet ta imot de kvoteflyktningene som FN setter for oss (ca. 1000 i året) og heller bruke penger på frivillige organisasjoner og hjelpemannskaper som kan ta seg av flyktninger i deres nærområder. Og hva er et nærområde? Et nærområde er et nærliggende land som har tilnærmet lik kultur, religion og etiske verdier. Et slik land vil i mye større grad kunne ta seg av flyktninger som i Norge ville blitt kalt ”fremmedkulturelle”. Dessuten er det moralsk forkastelig å kun ta inn de flyktninger som har ressurser nok til å dra den lange veien til Norge for å søke asyl.

 

Det er jo ikke til å se bort ifra at Norge er et attraktivt land for økonomiske flyktninger og Norge kan vel sies å ha opparbeidet på seg et rykte som ”Snillistiske” og ”naive” i flyktninge og asylpolitikken. Asylsøkere som ikke har papirene sine i orden eller har falske papirer kan rett og slett sette rikets sikkerhet i fare. Og dersom en asylsøker skulle få avslag på sin søknad om asyl i Norge, har denne personen en rekke rettsinstanser han/hun kan anke til og utsette behandlingstiden ytterligere. Personer som får avslag på sin søknad kan også søke tilflukt i kirkesamfunn som ønsker å hjelpe slike. Dette er da absolutt forkastelig. Man har brutt norsk lov og utnyttet Kirkens gode vilje, bare dette burde være grunn nok til at Politiet umiddelbart etter at slike forhold blir kjent, burde kunne gå inn i kirken og hente ut personer eller familier som skal hjemsendes. Man må aldri glemme hvem som er gjest i landet. Skal man få sosiale goder som man egentlig ikke har vært med på å opptjene, må det forventes at disse personene ikke begår kriminelle handlinger.

 

Kan man kalles rasist hvis man ikke ønsker å ta inn innvandrere til Norge? Er man egoistisk hvis man ønsker å ta vare på fedrelandet, bevare dets kultur og verdi og sikre dem som har gjort Norge til et rikt land, de eldre, et verdig liv? Oppfordrer man til fremmedfrykt hvis man har et kritisk syn på dagens asylpolitikk?

 

De aller fleste jeg kjenner vil nok svare ja på samtlige spørsmål. Det er det som bekymrer meg mest av alt, at man kan kalles rasist hvis man setter innvandrerproblemet på dagsorden. Hvis man ønsker å legge om og forandre blir man uten unntak sett på som rasistisk og egoistisk…

 

Ikke vær redd for å innrømme at vi ikke ønsker flere gjenger og ghettoer i Norge i dag! Tro på deg selv og dine!

Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Roy
30.05.2006 12:33

Bra!
9
anbefalinger
Jeg mener ogsaa at innvandrere skal slippe fengsels-straff dersom de begaar kriminelle handlinger. De har lidd nok der de kommer ifra. Vi nordmenn burde prise disse nye landsmennene og gi dem gaver. Sosial stoenaden burde oekes med 50%, alle burde faa rett til bil og sertifikat, og vi burde sende ned charterfly til u-land og plukket opp paa tusen-vis av mennesker som vil til Norge.

kjersti
19.03.2006 13:13

Bra!
6
anbefalinger
Det er trist at dere tenker sånn og er imot innvandring "fordi vi ikke har bruk for dem" ! De får oppholdstillatelse fordi vi ønsker å hjelpe!
Å bekymre seg "for at det snart er like mange innvandrere som det er nordmenn" er høyst skammelig!

Innvandrere bidrar ikke til å ødelegge den norske kultur. Det er kun nok et alt for dårlig gjennomtenkt argument for å ikke ville ha dem i landet.

Roy
30.05.2006 12:35

Bra!
6
anbefalinger
De burde ogsaa faa en gratis ferie til sine hjemland hver sommer. Tross alt reiser vi egoistiske nordmenn paa ferie minst en gang i aaret. Stakkars innvandrere burde faa samme godene, selv om de ikke jobber for det. De har jobbet nok der de kommer i fra.

...
25.05.2005 21:16

Bra!
4
anbefalinger
du glemte noe Razz :-P de innvandrerne som kommer inn i Norge idag, er de som først fikk avslag i tyskland, så danmark deretter sverige og tilslutt Norge.. noe sier meg at de som blir betraktet som verstinger kommer til sist.. lurer på hvorfor kriminaliteten er VELDIG høy blant invandrere.. og det er her ikke tull.. har pratet med mange innvandrere, og har ikke no imot de fleste av dem.. og det er de som har sagt at norge er det siste landet de prøver å komme inn i....

Jonas
22.03.2006 16:24

Bra!
4
anbefalinger
Når du sier: Innvandrere i 16 – 25 års alderen er overrepresentert når det gjelder kriminalitet, dette er ikke subjektiv tenkning, men harde fakta.
Så burde du faktisk vite at innfødte i den alderen er også kriminelle. Å skylde på innvandrere er bare tull, selv om man altid har skyldt på folk som ikke er som du. Vis du virkelig mener dette så skammer jeg meg for at det finns folk som deg!


KoH-Havcard
19.11.2006 18:58

Bra!
4
anbefalinger
Bra skrevet.

Caroline
23.03.2006 06:57

Bra!
3
anbefalinger
Jeg skriver prosjekt om rasisme i dag.. Hva skal jeg skrive? Hvor finner jeg stoff?????

marie
11.03.2008 01:45

Bra!
3
anbefalinger
Det er veldig mye bra her. Men er veldig uenig i at vi bare skal gi hjelp i nærområdet, som du kaller det. Da kommer jo verdens-delene til å isolert fra hverandre. Muslimer der, Kristne der, Buddhister der OSV. Det er sånt det blir krig av. Når mennesker ikke får innblikk i andres leve måter, skikker og religioner. Det ville neppe gjort verden bedre at alle holdt seg i sitt land. Da hadde man jo ikke hatt vite om noe  Smile :-\) takk for meg!

hanna
03.10.2012 21:03

Bra!
3
anbefalinger
du glemte å si at den største delen av innvandring i norge er fra europa, blant annet sverje, polen, lituen, danmark osv....Men når det gjelder kommentere, så her kommenterer de bare om muslimer, så tror jeg at her skjer det en del rasistisk kominikasjon....

Bjørg
19.10.2005 18:30

Bra!
2
anbefalinger
"Tro på deg selv og dine!" ..alvorlig talt

hulli
16.11.2005 23:20

Bra!
2
anbefalinger
hei Smile :-\) jeg synes dette var veldig bra..får jeg er enig med deg i mange av punktene, hvorfor trengerNorg liksom å ta inn så mange innvandrere? Snart er det jo like mange innvandrere som det er nordmenn..

Caroline
19.03.2007 22:41

Bra!
2
anbefalinger
Mye av det du sier her virker ganske forståelig, selvom du framstiler deg selv på en ellers så smårasistisk måte enkelte ganger i teksten..! Men bra skrevet! mange gode argumenter

Dams
28.02.2008 21:12

Bra!
2
anbefalinger
når jeg skal lever en stil på skolen om rasisme er dette det siste jeg ville ha sett på, hadde nok fått strik


23.04.2008 18:22

Bra!
2
anbefalinger
Innvandring ødlegger den norske kulturen.
Den norske kulturen svekkes ved for mye innvandring. det sier jo seg selv. Det kommer innvandring fra hele verden til norske med hver sin kultur.
Hva er grunnen for at kebab er kommet til norge f.eks? Det er jo kommet til og med et eget kebab språk. Og hvis man ser tilbake i tid er språket forandret veldig mye.
Etter FN skal Norge ta inn max. 1000 innvandrere hvert år. Altfor mye spør du meg. Nå er det også et spørsmål om innvandrere skal få lov å ha sitt eget flagg på 17. mai, NORGES nasjonaldag. Det er helt utrolig at man faktisk kan vurdere det. Hadde jeg veivet med et norskt flagg i Afganistan på deres nasjonaldag tørr jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd meg meg.

Mari
21.08.2008 13:18

Bra!
2
anbefalinger
Jeg skjønner litt hva du mener, vi kan ikke ta inn alle verdens mennesker, og krig er det over alt. Hvis Norge er så sinnssykt opptatt av å hjelpe fattige land, burde de disponert pengene annerledes. Vi støtter NATO og nedbrenning av regnskogen. Hjelper det for fattige land?! Ikke i det hele tatt!!For ikke og snakke om hvordan verdensbanken disponerer pengene sine ved og dumpe gass i innsjøer eller langs kyster i Afrika.
Eller behøvde de og støtte Irak - krigen, for eksempel. Hva hjelper det for folk?

De norske lovene burde endre sin retorikk, og krig er det overalt, det har det altid vært. Man kan ikke bare ta inn og ta inn, ikke sant. Og da burde politikerne tenke andre løsninger.

Arab
22.09.2009 13:29

Bra!
2
anbefalinger
Innvandrere har det bra!

Elizabeth
22.04.2008 11:25

Bra!
1
anbefalinger
dette er en veldi original og ny måte å se på rasisme idag på. mange av disse kommantarene er både useriøse og lite gjennomtenkt. Tenk på danskene for eksempel. der var det en eller annen "smart" person som tenkte " nå skal jeg terge på meg alle muslimene i verden å tegner et karikatur av muhammed." dette kom på trykk i danske aviser og dermed fikk danmark muslimene over seg.
om danmark ikke hadde unnskyldt seg i offentlig media ovenfor muslimene hadde det mest sannsynlig blitt en tredje verdenskrig. for som de selv har bevist i diverse land så er folk med den religionen at de tilber Allah extreme på sine måter å vise verden at "vi er mer verd enn dere!". jeg er på ingen måter rasistisk og jeg drar ikke alle muslimer i verden under en kam. noen klarer faktisk å tilbe guden sin stille og rolig.
men når man tyr til selvmordsbombing og drar med seg et visst antall uskyldige med i døden. da sitter familien igjen og er stolt av sønnen sin(for det er vanligvis menn) og nå har de tjent sitt hjemland godt.
amerika er vel heller ikke noe bedre siden de tar igjen med å angripe irak, iran, pakistan eller hvor det nå er hen de kriger for øyeblikket. "med vondt skal vondt fordrives" har mistet sin mål og mening nå...
alle må få ha sitt syn på saken uten at noen trangsynte små personer skal komme å kaste tenningsveske på bålet.
Skjerp dere..! det finnes mer i verden enn bare "stakkars små" utlenninger.

SKH
01.11.2008 11:39

Bra!
1
anbefalinger
Man skal respektere andre sin religion og sine medmennesker. Jeg respekterer at muslimene har sin religion (et eksempel, der er mange religioner), men hvorfor kommer de (tar IKKE alle under en kam, atter et eksempel) hit til vårt land, de trenger hjelp, kommer som flyktninger, respekterer ikke vår religion eller vårt levesett, de krever moskeer, spesial slaktet kjøtt etc etc. Hva slags respekt er dette? De driter i oss! Snakker nedlatende om oss, reiser hjem til det landet de flyktet fra på ferie, raner, voldtar, lemlester og dreper... Jeg har ikke ord for hvor skuffet jeg er over alle som ikke forstår at man ikke kan pøse på med innvandrere når man ikke klarer å gi hjelp til de som er traumatisert og blir en fare for alle. Det er mange av dem!! Norge er et lite land, ja vi er muligens rike, men lille norge klarer ikke å ta vare på sine egne fattige og forfulgte, hvordan kan de da klare å ta vare på alle andre som kommer og trenger hjelp???

Shawo
28.12.2008 13:12

Bra!
1
anbefalinger
Hei !!
jeg er en Innvandrere og kommer fra Iran har bod i svarige og Norge.
jeg kom fra fn når jeg var i Tyrkyet. Min far og mor var muslim men selv tror ikke på noen relgoin. Jeg er engi med endel av dere at muslimer gjør mye gal, vårs relgion er veldig voldlig og kan ikke akseptere alt, men om det var ikke noen religion i våres land jeg tror vi kunde leve bedre eller vi hadde også en bra politik og alle de retighetne som norman har tror ikke at vi var her. Jeg liker Norge og hade mye kommunikasjon med norman de har forskellige tanker om Innvandrere. Men når man leser deres kommentarer det bli lite for stark. Om man vil bare snake om innvandrer hele tiden det blir bare verre og hva sjka i framtiden med norman og innander. Jeg hoppas at Norske politik gjøre noe med dette sende alle innvandrer til deres land eller vi også som innvandere kan leve som en vanligt mennske og kunne få jobb og leve nesten som noram.

blaatt.net
20.04.2009 11:00

Bra!
1
anbefalinger


"Jeg har lest mange særemner om rasisme i min tid, men ingen som ikke virker gjennomsyret av sosialistisk eller kommunistisk tankegang"



Riktig. Sosialistene har 100% kontroll over alle leksikon og ordbøker også.



hilsen http://blaatt.net som skriver sannheten om rasisme.







lol
03.10.2012 20:53

Bra!
0
anbefalinger
det du skrev var veidriløs,

nigahiga
11.01.2016 11:47

Bra!
0
anbefalinger
niggas!


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.020 sec - 1 pageviews