Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jøder

Jøder

Oppgaver i samfunnsfag om jødene i Europa.

Karakter: 6 (8. klasse)

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.01.2007

Hvorfor bodde det så mange jøder i så mange europeiske land?

Det er fordi, tror jeg, at de spredte seg når Hitler styrte for at minst mulig jøder skulle bli utryddet. Midtøsten kalles ¨religionenes møtested¨ det er fordi det alltid har bodd mennesker der fra kristendommen, jødedommen og islam der. Helt siden jødene bosatte seg der har det vært konflikter. Folk mener at religionen var grunnene til at det var så mange konflikter. Det er fordi begge religioner, jødedommen og muslimene anser steder som hellige og religiøse plasser som Jerusalem. De har ikke mye respekt for hverandre…..

 

Hvorfor bodde ikke jødene i sitt opprinnelige hjemland Palestina?

Jødene har aldri hatt noe eget hjemland. I 1984 ble de minnet på dette igjen. Det var da det ble avslørt at noen i en fransk generalstab hadde levert informasjon til den tyske ambasaden i Paris. En jødisk mann som het Alfred Drefyus ble mistenkt for spionasje og ble senere dømt til livsvarig straffearbeid. Det var journalisten Theodor Herzl som mente at Alfred ikke var dømt p.g.a en ulovlig handling, men på grunn av hans religion. Herzl ble til slutt grunnleggeren av Sionismen. Den gikk ut på at jødene fikk en egen stat i Palestina. Denne staten lå i Palestina og ble kalt¨ Den Jødiske Stat¨ som ble opprettet/laget i 1948.

 

Hvordan hadde jødene det?

Jødene hadde det virkelig ille før og etter andre verdenskrig. Når Hitler styrte/dømte bestemte han at alle jøder skulle utryddes! ALLE! En sommerdag i 1935 dukket det opp et skilt som det sto ¨Juden Verboten¨ som betyr ¨Jøder forbudt¨. Dette ble hengt opp i kafeer, resturanter, kinoer og lignende. I september ble nünnberg lovene innført. Jødene ble registrert utfra om besteforeldrene deres var jøder. Var de ikke, ble de selvfølgelig ikke registrert. Mange jøder ble mishandlet og flere ble drept. Jødiske hjem, forretninger, butikker og synagoger ble ødelagt.. Alle sammen.. 30000 tyske og østerriske jødiske mann ble arrestert og sendt til konsentrasjonsleirer. Jødiske barn ble utvist fra skolen. I konsentrasjonsleirene dømte Hitler, og de ¨hjelperne¨ hans. Det var trange, dårlige og svette forhold i konsentrasjonsleirene men det brydde Hitler seg ikke om i det hele tatt! De sto i kø om å få seg en ¨dusj¨. En dødelig dusj med andre ord. Folk ble ført inn på den ene siden av huset. Gikk inn i dusjen, ble ført ut som lik på den andre siden av huset. Folk utenfor lurte og begynte å lure på hva som skjedde der inne, fordi det kom jo ingen folk ut igjen. Hitler greide og utrydde en del jøder.. Nesten alle..Han likte absolutt ikke jøder!!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil