Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Nord-Irland-konflikten

Nord-Irland-konflikten

Kort om bakgrunnen for konflikten i Nord-Irland.

Karakter: 5-

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
23.01.2007

Irene “eide” selvfølgelig Irland først. Allerede 400 år e.kr. ble kristendommen innført her på øya.

 

På 1100-tallet kom Britene og tok den politiske makten i store deler av Irland. Og cirka 400 år etter innførte de den anglikanske kirke. Den hadde brutt med paven i Roma og ble derfor sett sett på som en protestantisk kirke i Irland. Ettersom den katolske kirke med paven som høyeste leder var veldig viktig for irene, fikk den anglikanske kirken mye motstand her. De fleste katolikkene nektet å gå over til den anglikanske kirka. Som straff ble jordeiendomen tatt fra katolikkene og gitt til engelske nybyggere. Grunnet de store klasseforskjellene mellom protestanter og katolikker, og den økende fattigdommen blant katolikker, ble det mange opptøyer.

 

Opptøyene ble ettervært mer organiserte. Etter en lang frihetskamp i 1921, ble Irland delt i to. Den sørlige delen ble og er under irsk selvstyre, mens den nordlige delen gikk, som idag, under britisk styre. I sør bor det så og si bare katolikker, mens de fleste i nord er protestanter. Allikevel er en tredjedel av Nord-Irland katolikker.

 

<bilde>

Irland siden 1921 til i dag.

 

Også i dag er store opptøyer mellom katolikkene og protestantene. Den 25.02.06 kom katolikker i sammenstøt med politi. Politiet i Dublin støtte sammen med flere hundre demonstranter som ville hindre en minnemarsj for nordirske protestanter som er drept av IRA. IRA er en forkortelse for “Den irske republianske armè”. Dette er en irsk paramilitær bevegelse som kjemper for en samlet irsk republikk uavhengig av Storbritannia.

 

<bilde>

Katolikker i sammenstøt med politiet i Dublin.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil