Kristendom-Marx, Kierkegaard og Freud.

Kristendom-Marx, Kierkegaard og Freud.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.07.11

Søren Kierkegaard

 

Levde fra 1813-1855. Kierkegaard hadde et slags selskap de gjestene var oppdiktede personer, de ga uttrykk for sine tanker om livet. Kierkegaard ga ikke ut bøkene sine med sin forfatterunderskrift, fordi han ville at leserne skulle tenke selv. Hans store forbildet var Sokrates. «for det er evnen til velge som gjør oss til enkeltmennesker»,sier Kierkegaard. Kierkegaard mener det er tre «stadier på livets vei», det er det estetiske stadium, etiske stadium og det religiøse livet.

 

Estetiske stadium det er der du følger det du har lyst til istedenfor å gå å drive dank. Du hater plikter og ansvar, dette viker du helst unna. En «estetiker» er en som er litt moderne og henger ikke etter. Dette vil si «å velge nytelsen».

 

Etiske stadium der gjør du alt du er forpliktet til og du tar hand om dine nærmeste. Du vil så gjerne bidra med noe på jobben eller i idrettslag. Du vil så gjerne hjelpe alle. Dette vil si «å velge nytelsen».

 

Det religiøse livet vil si å velge troen, du opplever livet veldig spesielt. Tilgivelse, trøst og håp vet du innerst inne at det finnes hos Gud. Tro og fornuft er to store kontraster. Fordi han viste at religion ikke var det samme som fornuft. Troen og Kjærlighets forhold bygges ikke på logikk, men på lidenskap. Kierkegaard var kristen . når han nærmet seg døden kastet han voldsomme angrep imot kirken og prestene. I dag er Søren Kierkegaard en av verdens mest leste filosofer.

 

Karl Marx

 

Han levde i årene imellom 1818 og 1883. Han bodde i London fra 1849 til han døde. Marx var lidenskapelig opptatt av å forstå sammenhengen i menneskenes historie. Han så at mennesker ble dømt til et liv i elendighet. Det er mange som tror at det har vært de rike som har holdt historien oppegående. «filosofene har bare tolket verden forskjellig. Det det gjelder er å forandre den». Marx skal ha fått stor betydning for som filosof, journalist og politiker. Men egentlig var han en samfunnsforsker og historiker.

 

Utviklingen blir styrt av hverdagslige økonomiske forhold. Produksjonsmåte vil si at noen har makt og eiendommer og resten er fattige «slaver». Klassekampen er den viktigste drivkraften i historien , det vil si at det er kamper mello0m de mektige og undertrykte. Marx bidrog på en avgjørende måte til utviklingen av den sosialistiske arbeiderbevegelsen.

 

Sigmund Freud

 

Han levde fra 1856 til 1939. Når Karl Marx var død var Sigmund Freud en ung og nyutdannet lege i Wien i Østerrike. Noen av pasientene hans fikk uforståelige plager og medisinene funket ikke på disse plagene. Freud og en annen lege kom fram til at det måtte være et alvorlig sår i sjelen vår. Symptomene var hodepine, lammelser og synsforstyrrelser. «sjelen (pasienten) hadde glemt, men kroppen husket.»Den psykoanalytiske metoden går ut på å bruke frie assosiasjoner til å få fram tanker og fantasier. Dette gikk ut på at pasienten lå på en sofa og fortalte alt som «slo» han. Freuds tanker om feilhandlinger var at hvis vi glemmer noe viktig eller ikke kan finne noe vi har lagt ifra oss, og forsnakket oss. Dette vil si det ubevisste. Freuds tanker om drømmer, en drøm er et menings fylt uttrykk for det ubevisste. Barnet har en ubevisst lengsel om å kvitte seg med den av foreldrene som er av samme kjønn. Men samtidig er barnet redd for at dette skal skje, dette kalte Freud ødipuskomplekset. Freud prøvde å lage et slags kart over sjelen vår, han beskrev kartet som et hus med tre etasjer. 1.etasje inneholdt ting duer forpliktet til å gjøre. 2. etasje sansene ,viljen og fornuften og du vil velge å tenke langsiktig og legge planer. 3.etasje deterdet du ønsker å gjøre og har behov får. Sigmund Freud mente med sublimering at 1, 2 og 3 etasje i fellesskap kan oppnå lyst ved å gjøre det vi har lyst til, dette blir rettet mot høyverdige mål………

 

Vurdering:

 

Sigmund Freud var den mest virkelighetsnære for meg. De tre etasjene hans gjorde inntrykk på meg fordi jeg og tror det er sånn……

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst