Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Framføring

Framføring

Enkle punkter for hvordan en holder en god framføring.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
25.12.2006


  • Nevn tre viktige mål for en god muntlig framføring.
    • Snakke høyt og tydelig
    • Holde interessen oppe blant publikum
    • Bruke kroppspråk
  • Nevn tre viktige punkter under forberedelsen av et foredrag.
    • Lese og forstå stoffet, så du er sikker på hva du snakker om
    • Få en annen person til og lese igjennom presentasjonen, så du får et innblikk av hva andre syntes.
    • Få med de viktigste temaene, så du får med hva som er relevant.
  • Nevn noen praktiske virkemidler som kan brukes under en presentasjon
    • Det er mulig og vise det frem på en powerpoint presentasjon. (dette gjør muligens at du holder seerne mer interesserte).
    • Er det ikke tilgang til data, kan du hente inn en overhead.
    • Du kan dele ut relevant informasjon så du er sikker på at alle kan forstå og følge med på hva som blir sagt.
    • Hvis du vil ha med alle kan du ”sprite” opp presentasjonen, med musikk, dans, kostymer og lignende.
  • Hvorfor er det viktig å kunne stoffet, slik at du bruker egne ord?

  •  

    Grunnen til dette er hvis du kun husker avskrift fra Internett eller lignende, så leser du kun opp hva andre har sagt og etter få minutter skjønner ofte publikum at du ikke kan noe i det hele tatt. Det er også mulighet for at publikum har spørsmål da får du ikke svart, fordi du ikke kan stoffet. Det er også viktige og utdype uklare ting, da ser man med engang at du kan stoffet og stilen eller presentasjonen vil virke mye mer interessant.

     

  • Hva er møteleders oppgave?
  •  

    Møtelederen har flere viktige oppgaver som:

     

    • Innlede møtet
    • Lede møtet (Gjennomgå sakene, og gi ordet til de personene som har noen innblikk på sakene).
    •  Møtelederen velger også hvis en person har snakket for mye så er det lov og ta fra han/hun ordet.
    • Vær han gang tror saken er ferdig, skal han alltid spør om noen er uenig for og avklare saken ferdig.
  • Hva menes med saklig debatt?
  •  

    Med saklig debatt menes først og fremst at man holder seg til tema. Det er viktig og skille sak og person i en debatt, dette gjøre at debatten blir saklig. Det er også viktig og holde vanlig stemmebruk, overstyrer du motparten og bruker veldig høy stemme, kan dette bli tatt som usaklig. Det er også viktig å være en god lytter for og få med seg hva han/hun sier så du får med deg hva som blir sagt, og kan bruke saklige argumenter tilbake.

     

  • Hvilke problemer kan ødelegge et gruppearbeid?
  •  

    • Har ikke personene noe felles, kan de glemme og skille sak fra person, og dette kan føre til at gruppen blir splittet.
    • Hvis jeg bruker skolen som eksempel, og du kommer på gruppe med en du overhode ikke liker kan dette føre til at gruppearbeidet blir ødelagt. Men klarer du skille sak fra person, kan oppgaven bli desto bedre, nettopp på grunn av at du ikke har noen felles interesser så du snakker kun om saken dette gjør at fokuset blir veldig høyt.
    • Er det ikke en konfliktløser i gruppen kan mye ødelegges.
    • Lager man ikke ordentlige avtaler(skriftlig) er det stor fare for at noe går galt, for eksempel om arbeidsoppgaver. Det er viktig og skrive ned hvem som gjør hva.
  • Hvordan bør en god gruppedeltaker være?
  •  

    Det er mange egenskaper en god gruppedeltaker bør ha som:

    • Være engasjert
    • Si sin mening(Men på en saklig måte)
    • Være en god lytter
    • Være kreativ
    • Hvis noe problemer oppstår, ikke støtt kameraten din, støtt den du mener har rett.
  • Hvilke sjangerkrav stilles det når du skal skrive en artikkel? Ulike undergrupper, oppbygning, språk osv.)
  •  

    Artikkel kommer fra det latinske ordet articulus, som betyr ledd, del.

     

    Artikkelen består av en innledning som gir en antydning om emnet eller problemstillingen, en logisk oppbygd hoveddel og en avslutning som inneholder en oppsummering eller konklusjon.

    Forekommer ofte i aviser. Det er vanlig å skille mellom informerende artikler og kommentarartikler. En kommentarartikkel uttrykker avsenderens holdninger til emnet på en tydelig måte. En lederartikkel er redaktørens daglige kommentarartikkel på en fast plass i en avis, og uttrykker avisens offisielle syn i saken.

     

    I litterær kritikk er en artikkel en betegnelse for en kortere redegjørelse for et emne. En lengre artikkel kalles helst for en kronikk. Ofte er kronikker også artikler som er skrevet av andre skribenter enn avisens fast ansatte.


    Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil