Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Dyremishandling

Dyremishandling

Artikkel om dyremishandling skrevet i 10. klasse. Visste du at Norge er det landet i Skandinavia der det blir gjennomført flest dyreforsøk? Visste du at dyr har samme evner til å føle smerte fysisk og mentalt som mennesker?

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.12.2006
Tema
Dyr


Folk flest tenker ikke noe videre over det, når de går i butikken og kjøper hårsjampo, fancy mascara eller velluktende såpe. Du tenker ikke over hvor mange dyr som har lidd og dødd en smertefull død for at akkurat du skal kunne sminke deg i dag eller rett og slett bare vaske deg på henda. Du tenker ikke på at du er med på å støtte brutal dyremishandling hver gang du kjøper en håndkrem eller en lipgloss. Du tenker i hvert fall ikke på at alt det fæle de stakkars dyrene må gå gjennom skjer akkurat på grunn av deg. At forskerne som tester forskjellige kjemikalier gjør det kun for deg. Eller, er det kanskje greit at andre lider og har det vondt, så lenge du føler deg vel?

 

Over 3 millioner dyr blir hver dag utsatt for smertefulle og ofte helt unødvendige forsøk. Forsøk som kunne vært erstattet av datateknologi og andre alternative metoder. En skulle trodd at et av verdens beste land å bo i hadde kommet et stykke lenger med dyreforsøk og innsett at det gikk an å bruke andre metoder som kunne skåne dyrene for masse lidelser. Men dessverre ligger vi veldig langt bak akkurat her. Norge er det landet i Skandinavia hvor det blir gjennomført flest dyreforsøk. Så mange som 500 000 dyr blir utsatt for brutale dyreforsøk i året. I et av verdens rikeste land blir det gjennomført 6 ganger så mange dyreforsøk som i Tyskland, 4 ganger så mange som i Sverige, 3 ganger så mange som i England og dobbelt så mange som i Danmark. I tillegg gir ikke staten en eneste krone til å utvikle alternative metoder, og i motsetning til nabolandene våre gjør vi ingen ting for å humanisere og redusere antall ødelagte liv.


 

Hvorfor dyr?

Mennesker og andre pattedyr har samme evner til å føle smerte fysisk og mentalt. Så hvordan i all verden har vi rett til å utsette andre levende vesener for noe så grusomt?!

 

Har vi virkelig rett til å sprøyte inn forskjellige giftsoffer som endrer dyrets gener, eller smøre på forskjellige kjemikalier som etser vekk huden, slik at dyret har fullt av store blodige kjøttsår over hele kroppen? Har vi rett til å operere inn forskjellige gjenstander og sensorer inn i nervesystemet på en hund? Har vi rett til å utsette det for all redselen? Har vi rett til å ødelegge dyret mentalt, torturere det til døde og få det til å vise selvdestruktiv atferd? Eller betyr ikke alt dette noe, så lenge du får på deg øyeskyggen og mascaraen?

 

<bilde>
Forsøkdyrets triste lille liv

Forsøksdyr blir som regel avlet opp. Så snart dyret blir tatt fra moren, starter de inhumane og uetiske testene, og marerittet ender ikke før dyret til slutt dør av utmattelse, feilslåtte forsøk, giftinfeksjoner, sykdommer eller rett og slett blir drept. Men før det må de gjennom dager, måneder og til og med år, med fysisk og mental smerte.

 

 

 

Forsøksdyrene blir avlet opp i bitte små bur uten noe særlig miljø. De kan så vidt bevege på seg fordi de har så små bur, eller fordi at de er alt for mange presset sammen. Dyrene får ikke dekket behovene sine, som å gjemme seg, utforske nye steder og objekter, leke og ha det gøy. Mange blir så forvirret at de begynner å bite og lage sår på seg selv, eller gjøre en ting om og om igjen uten mål og mening. Men det aller viktigste er nok at de ikke får tid til positiv menneskelig kontakt. De blir redde for mennesker og forbinder dem bare med noe negativt. Forsøksdyrene står alltid i store ”staller” hvor det er hundrevis av små bur. Ingen har da tid til (eller gidder for den saks skyld), å gi dem den kjærligheten alle levende skapninger har behov for. Er dette rettferdig? Eller spiller det kanskje fortsatt ingen rolle så lenge du får lakka neglene dine?

 

Bortsett fra å bli utsatt for alt dette, er det absolutt ikke uvanlig i Norge at operasjonene blir utført av personer som ikke har veterinærutdannelse. Det gjør at de kirurgiske inngrepene blir enda mer smertefulle og disse forskerne klarer som oftest ikke å avslutte operasjonene ordentlig. Forsøksdyrene får ofte infeksjoner og dør, eller lider på grunn av unødvendige sår som oppstår under operasjonen. ofte får de heller ikke de riktige smertestillende medisinene som de egentlig skulle hatt.

 

Når forsøket har nådd det såkalte ”endepunktet” og dyret fortsatt ikke har dødd, får de sprøytet inn gift, knekt nakken eller blir drept ved hjelp av strøm. (Denne siste metoden brukes som oftest på fisk).

 

<bilde>

 

<bilde>
Det er ditt ansvar å si ifra!

Mange vil nå mene at dyreforsøk er helt nødvendig. Selvfølgelig må det forskes på medisiner mot kreft og andre sykdommer, men dette kan gjøres på en mye mer human måte! De fleste vil nå fortsatt også mene at vi trenger såpe, sjampo, kremer og andre hygieneprodukter. Noen vil til og med si at det er nødvendig med sminke og den slags. Men her finnes det faktisk en hel masse av produkter som ikke er testet på dyr! Det er ditt valg! Er det ikke så mye bedre å gi et par kroner ekstra for litt sminke, og så kunne gå ut av butikken med god samvittighet og tenke at du ikke er ansvarlig for alt det grusomme som skjer med de stakkars små dyrene? Hvis folk ikke hadde kjøpt produkter som var testet på dyr, ville antallet forsøksdyr synke drastisk, og antallet uskyldige liv ville bli reddet. Selv om det er helt umulig, kan du jo prøve å sette deg inn i situasjonen til disse dyrene. Tenke over hva de blir utsatt for hver eneste dag og vite at dette kan du jo gjøre noe med. Også kan du tenke på hvor utrolig heldig kjæledegga de er, som ikke befinner seg i deres sted. Som løper glad og fornøyd rundt, får masse kos og ikke aner noe som helst om alt det grusomme som skjer med dens medart.

 

 

 

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil