Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > TV-slave

TV-slave

De fleste av oss tilbringer mange timer foran tv-en i løpet av et år. Er det nyttig, eller bortkastet tid?

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
04.12.2006
Tema
TV


Jeg kan ikke forstå hvorfor alle har så mye i mot TV-seriene. Alt man hører er hvor forferdelig kjedelige og lite informative de er.
-Ungdommen ser for mye på TV. "Zapper" mellom kanalene, får ikke med handlingen i noe, må bare sitte der med kontrollen i hånda!

 

For noe vas! Seriene som "Helene og gutta", "Sunset Beach", "Hverdagsliv", "Kvegets Konge" "Falcon Crest", "Dallas", "Syv søstre", "Home and Away", "Glamour" og ikke minst; "Dynastiet" er typiske eksempler på lærerike og opplysende serier som er så lett fordøyelige at vi ungdom kan klare å fatte budskapet. For i disse seriene er nettopp poenget det at man kan zappe fra den ene, til den andre og videre til den tredje og likevel få med seg handlingen i alle tre, fire eller fem. Handlingen, plottet, eller storyen om du vil, er nemlig den samme i alle sammen! Utføringen kan kanskje virke forskjellig for en utenforstående, men i bunn og grunn er det de samme. Handlingen er noe sånt som følger: Den første dama er "ute etter" den første gutten, som igjen er sammen med den andre dama som igjen er utro med både den andre og tredje gutten. Den tredje gutten er gjerne også far til sin stesøsters barn, som arver hele formuen. Noen kan synes dette virker forvirrende. Men bare vent, det blir verre. Nå kommer nemlig svigermor inn i bildet med hennes eksmenn, ukjente barn, venninner som forsvant og kom tilbake etter en fem-ti episoder med et helt annet utseende. Gjerne på grunn av en alvorlig ulykke. Hvis ikke kommer det gjerne en forsvunnet og/eller ukjent tvillingbror/søster. Hvis man attpåtil tilsetter en dæsj penger, grådighet og mord, en klype arvetvister, noen ektemenn i koma og en utrolig mengde graviditeter, får man en salig, røre. Denne røra kan brukes i en hver sammenheng/serie. Jeg har et eksempel på dette. Jeg var riktignok svært syk og febril, men likevel.


 

Jeg satt og så på en serie og gråt en skvett, det var jo så trist alt sammen. En gutt dro sin vei, en jente ble så lei seg, men gutten elsket henne fremdeles og så lagde han en sang til henne. Det var også ei annen jente der. Hun var den slemme. Enda en fin egenskap hos disse seriene. Man slipper å kaste bort tid på å finne ut hvem som er de slemme og hvem som er de snille. Riktig praktisk.

 

Så sovnet jeg. Jeg sov vel en ti-femten minutter. Da jeg våknet klarte jeg ikke helt å få fatt i historien med en gang for alle hadde skiftet navn, men etter noen minutter gikk det greit. Det tok faktisk en god stund før jeg oppdaget at dette var en helt annen serie. Så generell er denne røra, at hvis du er litt ukonsentrert, så ser du ikke forskjell på seriene. Dette tilfellet var kanskje litt ekstremt, for her var seriene i tillegg på forskjellig språk. Den siste var på engelsk, "Helene og gutta" på fransk. Hvor mange språk kan man ikke lære av disse såpeseriene! Amerikansk, portugisisk, fransk, spansk, australsk og for ikke å snakke om mangfoldet av norske dialekter. Produsentene klarer faktisk å få inn representanter for det brede utvalg av norske dialekter i ei lita bygd med tjue fastboende! Det står det respekt av.

 

Ikke nok med språk, tenk på alt man kan lære om livet, døden, om kulturen i fremmede land, om kjærlighet og om livets realiteter generelt. Hva skal man med tørre lektorer som foreleser om den vestlige verden, når man kan få se alt sammen dramatisert hjemme i sin egen stue? Man trenger jo heller ikke gjøre egne erfaringer, serien gjør det jo for deg. Man får jo se hvordan man egentlig skulle ha det og hvordan et normalt familieforhold er. Da ser man realitetene, alle er utro, vakre, rike og gravide, ingen får kjønnssykdommer av å ha sex med hele byen, og får man penger, ja da kan du være sikker på at det dukker opp ett eller annet ukjent familiemedlem fra ingensteds for å ta pengene fra deg. Alt er lov i krig, forretninger og kjærlighet. Hvis du er snill, er broren din slem, og vice versa. Kona di er sikkert alkoholiker også. Sånn er livet, men det er det visst ikke så mange som vet. Men jeg vet det. For jeg er et godt opplyst menneske, jeg er en Tv-slave.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil