Hydrogen

Hydrogens kjemiske egenskaper, oppbygning, bruksområder, utvinning og historie.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.11.30

Hydrogen er det vanligste grunnstoffet i universet. Det utgjør 75% av all normale materie etter masse og over 90% etter antall atomer. I forhold til den store forekomsten ellers er hydrogen ganske sjeldent her på Jorden. Den mest vanlige kilden er vann (H2O).

 

Hydrogen er også det letteste grunnstoffet og har vanligvis bare ett proton og ett elektron. Det er 14 ½ ganger lettere enn luft, derfor ble det tidligere brukt i ballonger, men det er så brannfarlig at det ble byttet ut med helium. Når hydrogen brenner er flammen ca. 2000°C. Derfor brukes det mye til sveising og rakettdrivstoff.

 

Når hydrogen brenner, slippes det ikke ut farlige avfallsstoffer, bare ren vanndamp. Det finnes brenselceller som lager elektrisitet av hydrogen, derfor har det vært mye snakk om at vi kan lage all strømmen av hydrogen. Det er jo over alt. Men ettersom hydrogen ikke finnes i ren form på Jorden må vi utvinne det, noe som krever energi. Det kan utvinnes av blant annet naturgass, vann, metan, kull og fossilt brensel. I laboratoriet kan hydrogen fremstilles ved å la syrer reagere med et metall, f.eks. sink. For kommersiell produksjon blir hydrogen vanligvis fremstilt ved å bryte ned naturgass. Elektrolyse av vann er en enkel, men lite effektiv metode fordi den krever mye strøm. Forskere prøver nå å utvikle nye metoder som benytter grønne alger for hydrogenproduksjon.

 

Bruksområder

Som allerede nevnt brukes det til sveising og rakettdrivstoff, men store mengder trengs også i industrien; i hydrogenerering av fett og oljer og i produksjon av metanol (tresprit), saltsyre og ammoniakk. Isotopen Deuterium, som er i tungtvann, brukes som moderator i kjernereaksjoner til å bremse ned nøytroner. Den radioaktive isotopen Tritium, som utvinnes i kjernereaktorer, brukes i selvlysende maling og i hydrogenbomber.

 

Hydrogen brukes også som drivstoff for brenselceller i hybridbiler. Salget av slike biler forventes å stige kommende år når teknologien blir bedre og den blir konkurransedyktig.

Ren energi

På øya Utsira, som er Skandinavias eneste samfunn med bare ren energi, vindkraft, er det to vindmøller. Den ene produserer strøm til øyas drøyt 200 innbyggere mens den andre produserer hydrogen ved elektrolyse. Det lagres i store tanker og når det er lite vind eller høyt forbruk tæres det på hydrogenet.

<bilde>

 

Ordforklaring

Brenselceller: Kan sammenlignes med omvendt elektrolyse. Elektrisitet dannes ved å la elektronene drive elektroder og det eneste avfallet er ren vanndamp.

 

Deuterium(²H): En isotop av hydrogen med et proton og et nøytron i atomkjernen.

 

Tritium(3H): En radioaktiv isotop av hydrogen som produseres i kjernereaktorer med et proton og to nøytroner i kjernen.

 

Hydrogenbombe: En fusjonsbombe(atombombe). Baseres på at to lette atomkjerner smeltes sammen, f. eks. helium og hydrogen, og utløser enorme mengder energi.

 

Elektrolyse: Hydrogen utvinnes av vann.

 

 

Kilder

no.wikipedia.org

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst