Søk i stiler
 

Homofil legning bør aksepteres


Leserinnlegg, 13.02.99 i Tidens Krav
Sjanger:LeserinnleggLastet opp:10.07.2000
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Homofili
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook


Jeg har i den senere tid merket meg kritikk som er blitt ført mot biskop Rosemarie Køhn i forbindelse med aksepten av den homofile presten Siri Sunde, jeg må si at jeg støtter Køhn hundre prosent og jeg vil med dette leserinnlegget kritisere kirken og kirkens ledere sitt syn på homofili.

 

Forskning viser at den homofile legningen er medfødt, ut i fra dette beviset mener jeg at det er sterkt urimelig å klandre homofile individer for å utøve sin naturlige legning. Vi alle mennesker er forskjellige i forhold til hverandre, og i følge bibelen så skapte Gud alle menneskene og elsker også alle menneskene, bortsett fra de med homofil legning. Det store spørsmålet er: Hvorfor skapte han da mennesker med denne legningen? Jeg har følgende tolkning av svaret:: Kristendommen mener at Gud ikke skapte mennesker med legningen, men at fenomenet var en sosial påvirkning og et avvik fra de sosiale normene.

 

Kirken og kristendommen spiller en sentral rolle i mange unge menneskers liv, og Gud kan for mange oppfattes som et forbilde, men når forbildet i dagens opplyste samfunn fremstår som fordomsfullt overfor individer med en såkalt "uakseptabel" seksuell legning, vil det kanskje og har allerede resultert i fortapelse hos enkelte mennesker med denne legningen. Kirkens talsmenn taler om at det er mulig å endre sin beviselig medfødte seksuelle legning ved å akseptere og tro på Gud, noe som for meg og de fleste leger er noe stort pølsevev.

 

Det at Rosemarie Køhn aksepterte en prest med den såkalte "uakseptable" legningen tyder på svært fremtidsrettet tankegang og jeg vil tro at det er en seier for mennesker med denne legningen. Jeg har hele livet foran meg og vil verbalt prøve å kjempe for rettferdighet hos svake grupper i vårt samfunn.

 

Mitt håp for fremtiden er at det ikke vil eksistere et krav om seksuell legning i noen yrker.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

Homsa
21.02.2017 17:34

Bra!
11
anbefalinger
Homofili er kul og veldig godt #morra #di #er #mann


10.11.2006 14:57

Bra!
6
anbefalinger
Ut fra hva jeg har oppfattet, bunner debatten om homofili i spørsmålet: "Er homofili synd eller ikke?" Jeg mener at homofili er synd, og på grunn av det blir jeg nok verbalt halshogd av dem som holder på det motsatte. Da tror gjerne andre at jeg har et menneskesyn som tilsvarer Hitlers, at jeg ikke respekterer homofile og holder armene i kryss for dem fordi jeg mener at de ikke er velkomne hos Gud. Det er ikke det debatten egentlig handler om, tror jeg. Jeg tror imidlertid at tilhengerne av at homofili er en menneskerettighet, vil skue frem nok argumenter for å få aksept for sitt syn.

Selvfølgelig forstår jeg at ei jente/kvinne som blir tiltrukket av andre jenter/kvinner, eller en gutt/mann som tiltrekkes av andre gutter/menn syns det er vanskelig når enkelte deler av samfunnet fordømmer deres lyster. Tenk om det hadde vært synd å vært tiltrukket av en av det motsatte kjønn? Da hadde jeg og de fleste andre hatt vanskeligheter. Men når det kommer til dette punktet, har jeg visst vanskeligheter allikevel… Jeg mener altså at homofili er synd, men jeg tenker også på mye annet som synd. Og det er da jeg får problemer! Hva med løgn, for eksempel? Hva med onde tanker om andre og baksnakking? Er ikke de fleste enige om at dette er synd?

Og om hele verden skulle mene at noe ikke er syndig, men som Bibelen regner for å være synd, tenker jeg at da beviser Bibelen at den har rett. Vi mennesker liker ikke ordet synd. Jeg tror ikke at vi mennesker selv kan bestemme hva som er riktig for oss. ”Det som er riktig for deg, trenger ikke å være riktig for meg… Alt er relativt…” Disse setningene blir lekset opp av folk i dette moderne samfunnet som selv vil bestemme over eget liv. Greit nok: Vi har selv valget om vi vil fortsette å leve for oss selv, eller la andre ta kontroll. Jeg har valgt det vanskeligste, nemlig å gi Jesus kontroll, og det som setter meg i dilemmaer hele tiden. Jeg har valgt å spørre Gud: ”Hva mener du?” og vil gjerne følge Bibelen. Det betyr at jeg daglig innser at jeg gjør ting jeg ikke burde gjøre, og at jeg trenger hjelp til å gjøre noe med det. Det derfor ikke så lett å være kristen, og jeg tror at mye av dobbeltmoralen skyldes at kristne er som alle andre, men prøver å gjøre det Gud vil.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg tror Jesus mer enn gjerne vil hjelpe homofile på samme måte som andre syndere – jeg tror ikke han tenker på en synd som verre enn en annen.

dana
19.10.2008 11:59

Bra!
3
anbefalinger
Homofili er IKKE synd!!! Hva er det med dere mennesker som tror det? Det er vel like flott å elske en av samme kjønn. Og så alt dette preiket om at jesus synes at homofili er synd men elsker dem likevel... Det ken vel dere ikke vite noe om selv om det står i bibelen vel,
Jesus skrev jo ikke bibelen. Jeg blir så innmari provosert!!!! La folk være glad i den de er glad i, uansett hva som står i en gammel bok som ble skrevet for evigheter siden.
Takk

Morten
15.03.2005 22:34

Bra!
2
anbefalinger
100% enig! vel talt!


06.11.2008 00:11

Bra!
2
anbefalinger
UENIG MED ANITA.
slik som du sier at hun dama synda og jesus sa at hun skulle slutte å synde med å være utro er noe man kan endre på men å være homo kan man ikke. For eks du kan ikke si til en hetro slutt å være hetro hvis ikke er du en synder. Bare fordi han elsker den han elsker.
Sånn er det med de homofile du kan ikke noe for at du elsker den du elsker, man kan ikke bare si at nå skal du slutte å elske den du elsker. Så det betyr at siden jeg er homofil så er jeg en synder? Og det at jeg oppfører meg snilt på alle måter er helt unødveng fordi jeg vil alltid være en synder i guds øyne, bare fordi jeg er den jeg er ?... ja man kan jo spørre seg da hvor mye han elsker ALLE mennesker og er det da virkelig sant at ALLE er like mye i guds øyne.
jeg vil gjerne være kristen, men når selve kriken kritiserer mitt folk så argumenterer jeg tilbake sorry vill ikke si noe dumt om gud og bibelen og sånt, men føler bare at jeg har blitt tråkket på av dem hele livet  Wink ;-\)
hvis gud skapte alt så hvorfor skapte han homofile og så etterpå klage på dem ? får å underholde seg litt mens han venter på at verdene skal gå under eller ?
FOR DE SOM ER KRISTENE OG ENNÅ SIER AT HOMOFILE ER EN SYND...HAR DERE NOEN GANG GÅTT FRA DEN ELD GAMMLE TESTAMENTET FRA STEINALDERN OG OVER TIL DET NYE TESTAMENTET ? DER STÅR DET AT HOMOFILE ER LIKE MYE VERT SOM ANDRE  Wink ;-\)
DET ER BARE DE SOM LIGGER LITT ETTER SOM IKKE HAR FÅTT MED SEG DET  Wink ;-\)
DET ER JO EN GRUNN TIL AT DET NYE TESTAMENTET KOM  Wink ;-\)
LES DEN OG BLI OVERASKET  Wink ;-\)

ina
20.06.2005 20:59

Bra!
1
anbefalinger
jeg må si meg stert uenig.jeg er selv homo og har valgt dette selv, jeg kan være hetro viss jeg vil.alle som sier at dette er medfødt lyver,jeg snakker av erfaring,

Bolla
18.09.2005 10:37

Bra!
1
anbefalinger
enigmed morten, hvoorfor skal homofile være så annerledes enn oss? ikke tro at vi hetrofile er så mye bedre enn homo- eller bifile!!!!!

Maggie.
05.01.2006 22:03

Bra!
1
anbefalinger
Sinnsykt bra!! virkelig knall! enig med deg her altså!! Tror ikke på dette med Gud, men siden bibelen sier at Gud skapte, og elsker alle mennesker, hvorfor da ikke de homofile ?? De er akkurat som alle oss andre!
KNALL bra leserinnlegg !

Louise
09.09.2009 18:25

Bra!
1
anbefalinger
Unnskyld meg, men jeg håper virkelig ikke du sammenlingner mord og homofili?
homofili er ikke en synd, det er ikke noe galt i å være glad i ett menneske av samme kjønn.

cvv
01.06.2010 12:31

Bra!
1
anbefalinger
hommofili er absolutt ingen synd !!!!!!!!


11.01.2018 12:25

Bra!
1
anbefalinger
Jeg er homo selv, men denne teksten er så dårlig at jeg vurderer og bytte til å bli straight.


09.05.2006 17:11

Bra!
0
anbefalinger
Gud elsker de homofile. likevel er det en synd. Og Gud hater selve synden.

Jeg skal fortelle en historie fra bibelen: Fariserene (de jødiske skriftlærede) fant en prostituert som hadde sex med en i full offentlighet. i følge love skulle hun bli steines. (Den loven er vi fri fra i dag fordi Jesus døde for oss) Jesus sa: "Den som er uten synd kan kaste den første steinen på henne" Da trakk fariserene seg vekk og Jeus sa til den prostituerte: "Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå, å synd ikke mer fra nå av.

Av dette kan vi lære flere ting. For det første likestilte Jesus alle synder det vil si at homofili er lik så ille som løgn, samboerskap mord osv. For det andre sa Jesus. Gå, og synd ikke mer fra nå av. Jesus ville at hun skulle slutte å synde selv om han elsket henne.

På samme måte elsker jeg som kristen hver enkelt homofil på lik linje med hetrofile. Likevel mener jeg at homofili er synd.

Anita
20.05.2006 10:33

Bra!
0
anbefalinger
Jeg skrev en liten feil her som jeg fant ut i etterkant. kvinnen var ikke prostituert, men utro mot sin mann. Sorry Wink ;-\)

Kristin
31.10.2010 23:53

Bra!
0
anbefalinger
Når det gjelder homofile prester, skjønner jeg ikke hvorfor det skal være et diskusjonsemne i det hele tatt.
I Bibelen står det, i Det Nye Testamentet også (nærmere bestemt i Romerbrevet) - ikke bare det gamle, at homofili er synd. Den Norske Kirke skal forkynne Guds Ord i lære og handling, da blir det jo feil at selve presten lever bevisst i synd?

Nå har det seg også slik, at Gud skapte mennesket syndfritt - alle mennesker er født uten synd, for de som tror på skapelsen og ikke evolusjonsteorien. Ettersom homofili er synd, kan jo ikke Gud ha skapt mennesker homofile? Han skaper jo ikke synd!
Ergo: tror du en homofil legning er medfødt, kan du ikke tro på Skapelsen - det er jo rene motsigelser!

Det betyr ikke at Gud ikke elsker homofile - alle mennesker er for Gud akkurat like mye verd! Han elsker oss alle like høyt, for ingen er syndfrie. Forskjellen ligger i å synde bevisst (f.eks. leve ut homofilien, lyve bevisst, baksnakke osv..) og å synde "ubevisst". Som mennesker er det klin umulig å leve uten synd. Derfor er det så fint at vi har fått nådens og tilgivelsens gave!  Smile :-\)

HUSK: Gud hater synd, men elsker synderen!!

toril
12.09.2011 18:55

Bra!
0
anbefalinger
"Forskjellen ligger i å synde bevisst - f. eks. leve ut homofilien" --- mener du virkelig dette? Er det ikke på tide at verden- og absolutt kristendommen- begynner å forstå hva respekt og likeverd betyr? Dagens valg - både kommune-og kirkevalg tatt i betraktning - KrF representerer utstøting og ekskludering på høyt plan

Johanna
23.10.2012 10:39

Bra!
0
anbefalinger
enig med toril der ja! godt sagt  Smile :-\)


11.01.2018 12:25

Bra!
0
anbefalinger
Jeg er homo selv, men denne teksten er så dårlig at jeg vurderer og bytte til å bli straight.


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.022 sec - 1 pageviews