Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Narkotika

Narkotika

Kort om narkotika og forfatterens meninger ang. temaet

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.07.2000
Tema
Narkotika

Som i de fleste land har narkotika spredt seg rundt omkring slik at det nesten har blitt et samfunnsproblem. Misbruket er størst i byene, men i det siste har det også spredt seg til de ”mindre” byene. Dette fører til enda større misbruk blant de unge som karakteriserer det som ufarlig moro, eller en ”lek”. Det begynner som regel på ungdomsskolen, når de blir tilbudt litt ”stoff” i smug. Jeg har hørt at før i tiden kostet heroin rundt 500 kroner, men nå koster det ”bare” 200 kroner. Mens som for eksempel hasj som man blir mindre avhengig av koster det samme som før. Dette er en av grunnene til at noen ungdom går over til heroin fordi de vil oppnå den optimale rusen. Et av de mest vanlige kjennetegn ved ungdom som bruker narkotika er deres negative holdning til skole og utdanning. Dette kan skyldes dårlige karakterer eller altfor høyt forventnings press fra deres egen og foreldres side.

 

Det offentlig er de som burde prøve og få ungdom bort fra gata. Dette kan de oppnå meg å bygge opp flere fritidsklubber, nattklubber og sånt som natteavner og annet alla det. Når vi hører at barn helt nedi 5- og 6- klasse driver med stoff må vi bare slå alarm. Man må prøve og ta problemet i roten. Derfor mener jeg at man må starte med ANT helt nedi barneskolen. Dermed kan vi skremme ”barna” bort fra stoffene. Det som kan være positivt er hvis kanskje politiet og skolen kan samarbeide litt mer. Politiet kan kanskje komme og undervise litt på skolen så kan kanskje barna lære bort det de kan til politiet. Jeg sier dette fordi det er ofte at barna vet mer en politiet gjør i visse tilfeller. Det er viktig at politiet blir mer som en ”venn” ikke en ”fiende”.

 

Det som har vært på skolen av Politi-elever samarbeide har etter min mening vært en total fiasko. Eller for å si det på en annen måte, det kunne jo umulig blitt en suksess når vi ser hvor mange barn som blir dratt in i narkotika miljøet. Personlig syntes jeg disse kampanjene har vært en fiasko. De har ikke vært med på å påvirke meg noe særlig. De fleste ungdommer mener iallfall at ; ”Det eneste positive med dette er at vi slipper skolen”. Så lenge budskapet på kampanjene ikke paller i smak hos de som hører på så når jo ikke budskapet frem. Et spørsmål som har vært oppe i dag er hvor hardt brukere av rusmidler skal straffes. Det er jo dyrt å sette folk i fengsel. Kostnadene kommer jo rundt 2000 kroner per. dag Med tanke på de fleste innsatte som sitter inne pga. narkotika misbruk, viser tallene at dette er dyrt for skattebetalere, men litt av kriminaliteten forsvinner jo til gjengjeld.

 

En narkotikamisbrukers mål for dagen er å skaffe seg stoff. Han/hun må gå gjenom mye for å få tak i dagens rasjon, som for eksempel å stjele en bilstereo og etterpå selge det videre til noen andre. Vinningsforbrytelser er det mest vanlige forbrytelsen for narkomane men, det har jo også skjedd alvorligere ting som ran når personen ikke er dopet.

 

Det viktigste å fjerne er kilden til alt dopet som kommer til Norge. Da snakker jeg om alle langerne som distribuerer alt stoffet som gir næring til de narkomane. Noen av problemene i dag er at det er altfor lett å få tak i stoff. Dette er med på og føre til en økning av narkoman.

 

Både alkohol - og rusmisbruk er store problemer i dagens samfunn. Noen viktige faktorer for å begrense disse problemene er opplysninger og kampanjer. Ungdommer nøyer seg ikke med at noen sier at det er farlig å misbruke russtoffer, de vil ha informative fakta.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil