Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Vi bestemmer!

Vi bestemmer!

Om forholdet mellom ungdommer og voksne. Selvfølgelig er det ungdommen som bestemmer!

Karakter: 5 (9. klasse)

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
24.11.2006
Tema
Alder

I vår verden finnes det flere typer voksne, foreldre, vanlige voksne og lærere. De lever alle etter en bestemt levemåte: Vi bestemmer!!

 

Foreldre har all verdens meninger, de vet liksom alt. Men innerst inne vet de at det er fjortiser som ”ruler” og bestemmer her i verden. Det er greit nok at foreldre har store super hjerner så lenge de bruker den til noe fornuftig. Når vi trenger hjelp med tamme lekser for eksempel, men ellers er de bare teite.

 

Hvis du for eksempel tar med deg en gutt hjem som har gode karakterer, egen pc og uten piercinger og saggebukse er alt helt okey. Da får du ros av mammaen din som sier ” å kor søt å og ordntli kjærest du har skaffa dæ lille vænn, ambisjona har’n å”. Bare fordi han har en egen pc som han stadig drasser rundt på, betyr jo nødvendigvis ikke at han er et søtt lite englebarn med store ambisjoner for framtida.. Men veldig ofte er det litt sånn... Tenk deg at du kommer hjem med en gutt som har hanekam, piercing og saggebukse. Da blir det truing med husarrest og null dataforbruk! For da vet de plutselig at han drikker og røyker også. De bare vet det liksom.

 

De mener at du heller skal være sammen med en fyr som setter skole og utdanning framfor alt annet i denne verden, enn en som har saggebukse og piercing og som elsker meg av hele sitt hjerte. De har meninger om stort sett det meste, om hvordan du har det, og hva som er det beste for deg i alle situasjoner.

 

Vanlige voksne trenger ikke å ha så mange meninger som de ærede og berømte foreldrene våre, vi er jo ikke deres barn, ikke deres ansvar. Det er derfor ungdommer foretrekker denne type voksne, de sier oss ikke så mye imot.

 

Andres foreldre betegnes som ”vanlige” voksne. Alle mener at deres foreldre er verst. Jeg for eksempel, kan skrive under på at foreldrene mine er mye verre enn dine foreldre. Så har vi en gruppe med lærere også.. Noen av dem bare elsker å se elever slite med kjedelige og vanskelige lekser, og all verdens oppgaver som de gir oss. Og ikke nok med det, etter seks timer på skolen med forferdelige oppgaver som vi ikke skjønner bæra av, gir de oss lekser! Finnes det mer ondskap i denne galakse!!?

 

Jo, det gjør jo tenk på Hitler og Saddam da.. De syke små mennene.. De var slemme de. Det er jo ikke rart at ungdommer plages av fedme og all slaks sykdommer nå for tida, tenk på alle de treningene vi må droppe for å bli ferdige med naturfagprosjektet, matematikkleksa eller alt annet skolearbeid dere lærere gir oss. Men, det finnes alltid et ”men”.

Ikke alle lærere i melkeveien er sånne lærere, noen minner faktisk om vanlige folk og er veldig greie. Det er jo ikke alle lærere som kjefter høyt og skraper ned en anmerkning i svarteboka si, bare fordi du glemte å ta av deg skoene i klasserommet. Det er heller ikke alle som hopper i taket, nesten river av seg håret og roper ANMERKNING!! Bare fordi du kom noen minutter for seint til timen. Ikke alle knekker hundre blyanter hver dag av ren frustrasjon når de skriver anmerkninger. Det er forresten noe kommunen skulle ha tatt opp, kan spare penger på den slags sløseri. Det finnes faktisk lærere som gir deg en sjanse til, hvis du oppfører deg eksemplarisk resten av timen..

 

Men det er noe alle typer voksne elsker. Det er når de prøver å bestemme og vi lar dem få ha rett en gang iblant.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil