Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Biologi til besvær

Biologi til besvær

Et kåseri om biologiske forskjeller mellom mann og kvinne.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.11.2006

Da Gud skapte mennesket skapte han Mannen og Kvinnen. To varianter av mennesket med ulik biologisk sammensetning. Naturen har forsøkt å skape en sunn harmoni og et samspill mellom kjønnene til beste for menneskeheten. Imidlertid skaper de biologiske forskjellene av og til disharmoni og trøbbel.

 

Menn har større muskelmasse enn kvinnene slik at det skulle være et klart og markant grep om hvem som var sjef/leder. Mennene har også bedre retningssans enn kvinnene fordi de var jegere i steinalderen mens kvinnene var hjemme i hulen og stekte mammutkjøtt mens de fødte nye små steinaldermennesker og passet ilden. Det var vikingmennene som dro på viking til England og Columbus som oppdaget Amerika. Gjennom historien har det vist seg at kvinner ikke har gjort noen store ekspedisjoner og ikke bevist at de har noen retningssans i det hele tatt. Men tidene har sannelig forandret seg. Nå bruker også kvinnene retningssansen sin og det er kvinnene som går på jakt, dvs. shopping! Vero Moda, KappAhl, Hennes & Maurits, Lindex, Cubus, Lene V, Match. Alle stedene får det til å gå rundt i et hvert manns hode. Mennene får da bruke de store musklene sine til å bære alle handleposene og i mellomtiden kan de peile seg frem til pappaparkeringen og nyte en lunken kopp kaffe mellom slagene.

 

Jenter er født med anlegg til ammedyktige bryster i motsetning til guttene. Pupper finnes jo i mange varianter og til guttenes store drøm har enkelte jenter problemer i norsktimene da de ikke klarer å se hva de leser pga. puppenes store form og de jentene som ikke har så store pupper vil også ha det problemet! Jenter er temmelige håpløse. De med store bryst har derimot sine fordeler når de sitter i sofaen en fredagskveld. De kan sitte og spise popkorn uten å søle ned på mors matte, puppene samler jo opp alt sammen!

 

Hovedformålet med kvinnene er jo at de skal kunne føde barn og være reproduktive. Noe som betyr at det er den spinkleste og svakeste av kjønnene skal være den som bærer et annet liv i hele 9 måneder. Kvinnene får mest ansvar mens mennene bare koser seg med godsakene. Hadde det ikke vært bedre om de store og robuste mennene med ofte litt for mye å ta av på kroppen hadde bært fram barnet i sin varme og lune mage? Det hadde jo også sett mye bedre ut. Slik hadde samfunnet blitt mer likestilt slik at kvinnene kunne arbeidet mer og jobbet i heltidsstillinger. Det er jo allerede så mange menn i arbeidslivet.

 

Noen biologiske forskjeller er utenpå kroppen og vi kan se dem slik som kroppshår og høyde, men de fleste biologiske forskjellene er innenfor kroppen og det er ikke alltid vi tenker over dem. F. eks har kvinnene bedre immunforsvar enn mennene og de har bredere bekken. Bekkenet er forståelig siden de skal klare å føde et barn eller tre, men immunforsvaret? Det er jo en kjensgjerning at menn blir sutrete og klengete om de får en flis i fingeren eller en liten forkjølelse som resulterer med at de stuper rett til sengs. Kvinnene jobber fullt til siste dag i svangerskapet, sykler til fødeavdelingen og tar eksamen dagen etterpå. Hvem er egentlig det sterke og det svake kjønn?

 

Menn har også dårligere reaksjonsevne, men likevel er det flest menn ute i felten som driver og skyter overalt rundt seg på militærøvelse. Til vanlig er de jo ganske slappe og rolige og reagerer ikke ofte på om søppelbøtten er full og vedkassen tom, men når de ser på tippekamp, da har de reaksjonsevne! Mens målene tikker inn på skjermen overser de mistenkelig odør fra minstemanns stadig fullere bleie og de større barnas ninja-kriging som går på helsen løs. Så lenge det er øl i kjøleskapet og pizza i fryseren ligger forholdene godt til rette for mannens lørdagskveld selv om barneflokken verken har fått mat eller stell. Når mor i huset omsider kommer deisende inn ytterdøren nedlesset med handleposer fra Rimi, REMA, Prix og Mix og snubler over haugevis av klær og sko i gangen, skjønner han ikke hva hun blir så hissig for. Manchester har jo nettopp skåret to mål over Liverpool og hestene på V75 har galoppert seg inn til mål etter et utrolig spennende løp. Det kan jo tyde på at mannens reaksjonsevne er mest skjerpet når den 12. kampen avsluttes og han følger nøye med på skjermen slik at han kan sprette opp så aviser, potetgull, tøfler og havliteren fyker omkring mens han utstøter urbrølet fra steinalderen.

 

Menn er egentlig ganske enke individer å ha med å gjøre, de er jevne i humøret og har det stort sett bra. Det er uforståelig for dem hvorfor kvinnene med jevne mellomrom snerrer til dem og blir så totalt ulik fra den kosete, myke skikkelsen de lever under samme tak med forvandler seg til en krigersk og rasende furie. De har jo ingen forutsetning for å forstå hvordan PMS kan forvandle den triveligste dame og gode mor til den reneste heksen fra helvete som får den verste tsunami til å blekne. Det nærmeste menn kan komme en kvinnes syklus er reaksjonen på en liten bulk på den nye mercedesen til firmaet, eller når tv’en bryter sammen midt under en OL-sending. Biologien har utrustet menn og kvinner med forskjellig evne til å takle livets utfordringer. Det må både menn og kvinner leve med og det ser ut som det stort sett går bra.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil